Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:15

Charlotvanre, het is inderdaad meer een kwestie van rijden op zit (ik doe aan centered riding, ik 'focus' bijvoorbeeld ook). Het werkt als een speer, mijn paard reageert er super op. Dat sommige mensen hun paard niet kunnen houden zegt meer iets over hoe het paard ingereden is en/of bereden wordt. Paarden zijn heel gevoelig voor een bepaalde manier van rijden, een manier van rijden die meer paardgericht is dan rijden met bit op de teugel e.d., wat ik helaas heel erg vaak zie (ik heb het nu niet over rijden met bit met de juiste gewichtshulpen e.d.).
Juist daarom wilde ik het nou eens heel anders doen met mijn jonge paard, omdat ik niet werk met 'controle/dwang'. Ik moet zeggen dat er een wereld voor me open is gegaan en ik nooit meer anders wil. Lachen
Ik vind namelijk niet meer dan normaal dat je altijd verder kijkt dan je neus lang is (of in dit geval; verder kijkt dan wat je ooit geleerd hebt). Ik krijg vaak als argument te horen 'maar ik heb het nou eenmaal zo geleerd' (met bit).
Tja, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik ben nou eenmaal iemand die graag nog ietsje verder kijkt en bewust vragen stelt bij de traditionele methodes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:20

Helemaal met je eens Nadya
De overstap bit/bitloos moet dan ook gewoon kunnen.
Kan dat niet zegt dat idd wat over hoe het paard gereden is en dat is dan niet op been en zit hulpen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:24

Ik rijd met bit omdat het op de wagen het enige contact (naast stem) met je paard is.
Je kunt niet dmv zithulpen je paard "sturen".

Bitloos mennen doe ik overigens wel eens op de wei gewoon voor de lol. Gaat prima, maar aangezien ze soms net wat trager stuurt of reageert, rijd ik in het verkeer altijd met bit (bokkebit) voor net dat stukje extra gehoorzaamheid dus veiligheid Tong uitsteken.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 17-09-07 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:26

Nadya schreef:
Charlotvanre, het is inderdaad meer een kwestie van rijden op zit (ik doe aan centered riding, ik 'focus' bijvoorbeeld ook). Het werkt als een speer, mijn paard reageert er super op. Dat sommige mensen hun paard niet kunnen houden zegt meer iets over hoe het paard ingereden is en/of bereden wordt. Paarden zijn heel gevoelig voor een bepaalde manier van rijden, een manier van rijden die meer paardgericht is dan rijden met bit op de teugel e.d., wat ik helaas heel erg vaak zie (ik heb het nu niet over rijden met bit met de juiste gewichtshulpen e.d.).
Juist daarom wilde ik het nou eens heel anders doen met mijn jonge paard, omdat ik niet werk met 'controle/dwang'. Ik moet zeggen dat er een wereld voor me open is gegaan en ik nooit meer anders wil. Lachen
Ik vind namelijk niet meer dan normaal dat je altijd verder kijkt dan je neus lang is (of in dit geval; verder kijkt dan wat je ooit geleerd hebt). Ik krijg vaak als argument te horen 'maar ik heb het nou eenmaal zo geleerd' (met bit).
Tja, ieder zijn ding natuurlijk, maar ik ben nou eenmaal iemand die graag nog ietsje verder kijkt en bewust vragen stelt bij de traditionele methodes.

idd zo is het Knipoog ! ik reed vroeger met bit, maar dan ook op zithulpen. ik had gewoon die teugels heel losjes vast, ik reed verder met zit. Nu merk ik dat ze nog beter naar mijn zithulpen luisterd zonder dat bit.

tof dat je je jong paard rijd zonder bit!! moet zalig zijn , een paard dat noooit aan bit is gereden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:33

Dat vind ik dan weer overdreven
Met bit kan ook zalig zijn, als je dat maar niet misbruikt Lachen
En de verkeerde ruiter kan alles misbruiken, ook de neus waar geen vet op zit en daardoor erg gevoelig is.
Het stukje achter de oren waar bitloos ook veel hoofdstellen werken Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:34

runningkawa schreef:
Dat vind ik dan weer overdreven
Met bit kan ook zalig zijn, als je dat maar niet misbruikt Lachen
En de verkeerde ruiter kan alles misbruiken, ook de neus waar geen vet op zit en daardoor erg gevoelig is.
Het stukje achter de oren waar bitloos ook veel hoofdstellen werken Lachen

Gewoon ik vind het zalig de gedachte een paard te berijden dat nooit anders gedaan heeft dan bitloos.

met bit kan idd even leuk zijn, maar ik vind bitloos toch net iets specialer. mja is mijn mening he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:35

Mag je mening zijn hoor Ja

Ik vind het gewoon mooi als een ruiter vriendelijk rijd, of dat nu met of zonder bit is Lachen

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 09:47

Ik rijd meestal met bit omdat ik dat net ff iets meer te vertellen heb en haar even eter an corrigeren. Lachen
Maar ik rijd af en toe ook lekker bitloos. Eigen lijk vind ik bit loos vriendelijker dat met bit.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:10

ik moet toch zeggen dat ik zonder bit meer controle heb over mijn paard dan met. Als ik vroeger mn paard terug wilde rijden, had hij de neiging om gewoon door te knallen en stilstaan was ook een ramp. Nu ik met bitlooshoofdstel rijd, hoef ik maar kleine correcties te geven en hij komt meteen terug. Ramiro is ook van nature een erg nerveus paard, maar zonder bit ontspant hij veel sneller. Voor degene die denken dat je een bit nodig hebt voor dressuur, wij rijden nog steeds alle zijgangen, wissels, etc, maakt helemaal geen verschil Pling
Bitloos rijden bevalt mij prima, maar ons andere paardje rijd ik ook gewoon met bit, eigenlijk omdat ik dit altijd heb gedaan. Heb wel op de planning staan om nog een bitlooshoofdstel te gaan kopen en dan gaat bij dat paard ook het bit eruit, puur omdat het niet nodig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:45

charlotvanre schreef:
tof dat je je jong paard rijd zonder bit!! moet zalig zijn , een paard dat noooit aan bit is gereden!

Dank je! Lachen
Ik kan gewoon niet anders zeggen dan dat ik en mijn paard het zalig vinden rijden zo. Het is zo relaxt zonder bit, hij is zo ontspannen (en ik ook). Het voelt eigenlijk helemaal niet zo anders dan met bit. Alleen leer ik me nu nog meer bewuster te zijn van mijn zit en mijn gedachten (focus). Soms denk ik alleen maar 'naar links' en dan gaat 'ie al (omdat mijn lichaam dan blijkbaar wel al dat signaal afgeeft of Sam leest mijn gedachten Haha! ). Met bit kan dat ook, maar waarom zou ik met bit gaan rijden dan? Mijn paard is nog volop aan het wisselen momenteel, daarom laat ik zijn mond liever met rust.
En later, na het wisselen, is 'ie helemaal bitloos ingereden en ik zie er dan echt geen nut in om er alsnog een bit in te hangen, hoor. Ik ben nu wel overtuigd dat het 'controleverhaal' echt tussen je oren zit. Als 'ie gaat, dan gaat 'ie. Met of zonder bit (heb dat inmiddels 1x meegemaakt, omdat 'ie ergens van schrok).

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:24

Nadya schreef:
charlotvanre schreef:

Dank je! Lachen
Ik kan gewoon niet anders zeggen dan dat ik en mijn paard het zalig vinden rijden zo. Het is zo relaxt zonder bit, hij is zo ontspannen (en ik ook). Het voelt eigenlijk helemaal niet zo anders dan met bit. Alleen leer ik me nu nog meer bewuster te zijn van mijn zit en mijn gedachten (focus). Soms denk ik alleen maar 'naar links' en dan gaat 'ie al (omdat mijn lichaam dan blijkbaar wel al dat signaal afgeeft of Sam leest mijn gedachten Haha! ). Met bit kan dat ook, maar waarom zou ik met bit gaan rijden dan? Mijn paard is nog volop aan het wisselen momenteel, daarom laat ik zijn mond liever met rust.
En later, na het wisselen, is 'ie helemaal bitloos ingereden en ik zie er dan echt geen nut in om er alsnog een bit in te hangen, hoor. Ik ben nu wel overtuigd dat het 'controleverhaal' echt tussen je oren zit. Als 'ie gaat, dan gaat 'ie. Met of zonder bit (heb dat inmiddels 1x meegemaakt, omdat 'ie ergens van schrok).

hehe dat heb ik hier ook Haha! , je moet maar denken ik ga naar daar, en weg zijn we Bloos

en idd je leerd bewuster rijden. Ik let er nog meer op, dat ik duidelijke hulpen geven, atlijd hetzelfde, concecuent ben.
ik heb het ook 1 keer meegemaakt. De eerste keer dat ik bitloos reed (heb gelukkig de moed niet opgegeven, had dan ook iemand bij me die veel van bitloos rijden afwist!!). er kwam een vrachtwagen stormend af en ik was in een veld aan het rijden, ze was stormend weg. en ik ernaast, haha. Maar dat doet ze met bit net ook zo. Verder niet meer afgevallen. gelukkig maar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:37

Hihihi, nou, ik ben er wel afgevallen, hoor. Sammy was nog niet gewend om te draven/galopperen met mij er op, dus daar schrok 'ie dubbel van. Toen begon hij te bokken natuurlijk en ik reed die dag op een bareback pad. Zonder beugels op een jong, bokkend paard, tja..... Na 5 bokken ging ik...... Was weer een ervaring op zich, wat niets met het bitloos rijden te maken heeft. Haha!
Met een jonkie zal het nog wel eens vaker gebeuren, maar mijn vertrouwen in hem is nog steeds helemaal aanwezig.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:43

idd beste he! afvallen is nu eenmaal niet zo erg, dat gebeurd gewoon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:46

Precies, dat hoort erbij en ik vind hem superbraaf tijdens het inrijden. Dat er door een samenloop van omstandigheden eens wat gebeurt, nou ja, het zij zo. Ik heb me geen pijn gedaan, was meer dat ik even schrok van 'oh ja, je kunt er ook afvallen'. Haha Haha! .... Sam stond ook even raar te kijken, was voor hem ook de eerste keer dat het even zo ging. Meteen weer gaan zitten en toen was er niets meer aan de hand en liep 'ie weer trots en braaf rond. Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:53

Tja, waarom rijd ik met bit?
Misschien wel gewoon omdat ik nooit anders heb gedaan. Bitloos ben ik niet tegen, maar ik vind heel zacht rijden met een 14 mm dubbelgebroken watertrens niet onvriendelijker dan bitloos (als je rijdt met een SUPER zachte hand he!), aangezien met bitloos ook gewerkt wordt met druk op gevoelige plaatsen, net zoals met bit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:59

charlotvanre schreef:
hehe dat heb ik hier ook Haha! , je moet maar denken ik ga naar daar, en weg zijn we Bloos

Volgens mij rijdt jij zonder kar ...

Als je op een er vandoorgaand paard zit, heb je nog wel enige controle (als je er niet afvalt). Maar zelfs een ruiterloos paard zal niet veel schade aanrichten.

Een paard dat er van door gaat met een kar er achter kan hopeloos vast komen te zitten, ernstig verongelukken om over verdere aangerichte schade nog maar te zwijgen. Daarbij laat het gerammel van de wagen hem niet echt tot rust komen ...

En zo'n one-rein-stop of hoe je die ook noemen wilt (de noodstop met een touwtje) gaat niet echt werken bij een menwagen.

Maar volgens mij zijn het hier in dit topic ook alleen maar bitloze ruiters en geen bitloze menners (die ook nog eens het dagelijkse Hollandse stadsverkeer in trekken Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:19

Isapaardje, volgens mij hadden we het ook over bitloos paardrijden, hoor. Ik legde charlottevanre uit hoe het bij mij gaat tijdens centered riding. Dat kun je niet eens op een kar doen Knipoog , dus ik snap niet helemaal wat je nou wil zeggen. Verward
Met mennen heb ik persoonlijk geen ervaring, al heb ik wel twee kennissen die bitloos mennen op de weg, naast andere kennissen die met bit mennen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 19:26

Waarom ik met bit rijd??
Well, de 5-jaar waar iik op rijd panikeert bij het minste dat ie druk krijgt op n plaats waar ie het nrml niet krijgt... Nagelbijten / Gniffelen
bv: een koord aan de zijkante van je halster hange, ff trekke en hij springt zó de lucht in! mja, hij is dan ook nie nrml hé Cool
moet nog deels ingerde worde Lips are sealed

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:55

Ik heb het zo geleerd en m'n paardjes ook.
Ben ook beetje bang om het te proberen, rijd namelijk altijd buiten, en als paardje dan begint te vlammen en niet reageert op bitloos... Ik ben dus niet zo'n ruiter die alles met z'n zit kan doen, dan zou ik eerst een tijd in de bak moeten oefenen met bitloos enzo, en daar ben ik teveel een buitenrij-mens voor Haha!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:11

ik heb wel zonder bt gereden een paar keer en doe dat soms nog wel eens. Maar mijn pony krijgt het af en toe in de kop en dan begin je helemaal nix meer zonder bit. ( kwam ik op de harde manier achter ) Dus vandaar maar fijn een bitje mee, voor het laatste stukje controle.

Als hij normaal doet overgens, maar het kwa sturen geen donder uit of ik wel of geen bit heb, hij reageert heel goed en vind het ook leuk.

+ met aan de teugel rijden lijk mij een bitje vriendelijker (kan er naast zitten hoor maar zo zie ik het) zodat hij niet steeds op de neus word gedrukt maar lichte druk van het bitje heeft wat hij ook gewent is. Mijn pony laat ook merken dat gedruk op zijn neus niet zo prettig te vinden, bit heeft hij dat niet zo bij

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:08

Vind het eigenlijk wel een mooie vraag... zet je gelijk aan het denken Haha!
Ik weet wel waarom ik nu met bit rij, ik heb met warina een tijd terug de ook een aantal keer bitloos gereden, eerst met een eigengemaakt hoofdstel (druk achter oren en neus) later met die van dr cook. (vooral druk op neus)

Maar mijn paard blijft heel heftig reageren op de druk bij de (waarschijnlijk) neus. Hoe zacht ik ook reed met mijn hand, wanneer ik een lichte ophouding maakte, of haar stil wilde zetten ze zette het meteen op het lopen, enkel dan achteruit Clown En ik merkte met heel de aanleuning dat ze het vervelend vond. Sowieso is het echt een miep op dat gebied... dus daar zal het grotendeels wel aan liggen Tong uitsteken Met het bit hebben we eigenlijk nergens last van.
Bij mijn volgende paard ben ik wel weer van plan het een keer te gaan proberen. Lachen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:14

Af & toe rijd ik wel eens zonder bit voor de gein.
Maar moet eerlijk toegeven dat dat nog niet zo goed gaat, dus ga nu eerst oefenen op me zit rijden. En dan later, als het wat beter lukt, toch wat vaker het bit eruit halen.

Interessant topic trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:32

woeliej schreef:
+ met aan de teugel rijden lijk mij een bitje vriendelijker (kan er naast zitten hoor maar zo zie ik het) zodat hij niet steeds op de neus word gedrukt maar lichte druk van het bitje heeft wat hij ook gewent is. Mijn pony laat ook merken dat gedruk op zijn neus niet zo prettig te vinden, bit heeft hij dat niet zo bij

Wanneer je met bit rijdt, is er altijd druk, want het bit ligt nu eenmaal altijd in de mond.
Met bitloos daarentegen heb je de mogelijkheid om zonder druk te rijden en releases te geven (druk loslaten). Dat onder andere vind ik het mooie van bitloos.
De vergelijking "steeds op de neus drukken" tegenover "lichte druk van het bitje" gaat dus niet op. Waarom zou je zonder bit steeds op de neus drukken en zou de druk van het bit 'licht' zijn?
Juist bitloos is een 'lichtere' manier van rijden en kan dus geheel zonder druk.

XchantjuhX schreef:
Maar mijn paard blijft heel heftig reageren op de druk bij de (waarschijnlijk) neus. Hoe zacht ik ook reed met mijn hand, wanneer ik een lichte ophouding maakte, of haar stil wilde zetten ze zette het meteen op het lopen, enkel dan achteruit Clown En ik merkte met heel de aanleuning dat ze het vervelend vond. Sowieso is het echt een miep op dat gebied... dus daar zal het grotendeels wel aan liggen Tong uitsteken Met het bit hebben we eigenlijk nergens last van.

Waarschijnlijk kan jouw paard met nòg minder druk volstaan en zou je dit paard super licht kunnen rijden. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:36

druk is er ook altijd op de neus...of zweeft jou optoming? Tong uitsteken

Of je de teugels laat vieren of niet heeft niks te maken met of je bitloos rijd of niet, maaar hoe lang je de teugels houd en hoe je je handen houd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 12:42

runningkawa schreef:
druk is er ook altijd op de neus...of zweeft jou optoming? Tong uitsteken

Dat is niet waar runningkawa, dat er altijd druk op de neus is.
Bij veel bitloze hoofdstellen is er een volledige release wanneer je zonder druk op de teugels rijdt. Dan ligt de neusriem of neusband inderdaad los op de neus, evenals andere riempjes/bandjes, en is er dus nergens druk op het hoofd.