woeliej schreef:+ met aan de teugel rijden lijk mij een bitje vriendelijker (kan er naast zitten hoor maar zo zie ik het) zodat hij niet steeds op de neus word gedrukt maar lichte druk van het bitje heeft wat hij ook gewent is. Mijn pony laat ook merken dat gedruk op zijn neus niet zo prettig te vinden, bit heeft hij dat niet zo bij
Wanneer je met bit rijdt, is er altijd druk, want het bit ligt nu eenmaal altijd in de mond.
Met bitloos daarentegen heb je de mogelijkheid om zonder druk te rijden en releases te geven (druk loslaten). Dat onder andere vind ik het mooie van bitloos.
De vergelijking "steeds op de neus drukken" tegenover "lichte druk van het bitje" gaat dus niet op. Waarom zou je zonder bit steeds op de neus drukken en zou de druk van het bit 'licht' zijn?
Juist bitloos is een 'lichtere' manier van rijden en kan dus geheel zonder druk.
XchantjuhX schreef:Maar mijn paard blijft heel heftig reageren op de druk bij de (waarschijnlijk) neus. Hoe zacht ik ook reed met mijn hand, wanneer ik een lichte ophouding maakte, of haar stil wilde zetten ze zette het meteen op het lopen, enkel dan achteruit

En ik merkte met heel de aanleuning dat ze het vervelend vond. Sowieso is het echt een miep op dat gebied... dus daar zal het grotendeels wel aan liggen

Met het bit hebben we eigenlijk nergens last van.
Waarschijnlijk kan jouw paard met nòg minder druk volstaan en zou je dit paard super licht kunnen rijden.