Even klagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Even klagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 21:13

Ik wil simpel, praktisch maar wel kwaliteit.

Een longeersingel gewoon met 2 ringen aan de zijkant. Geen 35! Dubbellonges zonder die gekke katrollen. Bandages gemaakt van een mix van katoen en een klein % elastisch garen, dat zijn vorm behoud. Geen fleece, geen 7 cm breed klitteband dat ook nog eens veel te lang is. Gewoon "normaal" een dun klittebandje wat ook na 25 keer wassen vast blijft zitten. Katoenen dekjes die ook aan de onderkant van 100% katoen zijn, geen syntische rommel waarvan je paard alleen maar harder gaat zweten. Peesbeschermers die zich vormen naar het paardenbeen en die niet in de fabriek voorgevormd worden en zich nooit meer aanpassen omdat het materiaal lekker goedkoop en snoeihard is. Lederen teugels, geen overbodige luxe toch, bij hoofdstellen die 150 euro moeten kosten? Maar wat krijg je ? Blaartrekkende webband krengen.

Enfin zo kan ik nog wel even doorgaan....

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:36

Huertecilla schreef:
_Charlotte_ schreef:
we willen toch allemaal het zelfde,. en dat is het beste voor je paard..

En dát is pertinent onwaar. Waarom staat het meerendeel van de paarden ander nog steeds hoofdzakelijk tot uitsluitend op stal? Bijvoorbeeld.
Verder bit, teugels, hulpteugels, bandages. NIETS daarvan is goéd voor het paard.
Élk dekje behoort anatomisch gevormd te zijn, want paarden met een plank als rug bestaan niet.
Etcetera, etcera. en het logo Anky verandert niets aan de functionaliteit en toch verkoopt het. 'Het beste voor je paard'.... dah.....

Kijk als jij alles geel wil is dat prachtig, maar met functionaliteit heeft het niets van doen.
Ik heb ook mijn eigen smaak en koop liever wat ík mooi vind dan lelijk maar allereerst volgt vorm functie.
Bijvoorbeeld klaar voor vertrek
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOMB7G6D.jpg
en onder het zadel na 25 kilometer terreincrossen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3D6USMW.jpg
(voor wie het niet goed ziet, er ligt nog een gemodificeerde CorrecTOR ónder het dekje).
NIETS van hiervan is zó te koop in een paardensportwinkel.

Waar de ts over klaagt is dat bij de producten voor de hoofdstroom 'vorm' tegenwoordig niet veel tot niets meer met functie te maken heeft anders dan een functie van imago.

hc

Ik ben het er niet mee eens dat hulpteugels niet goed zijn voor je paard. Ze zijn niet goed als je ze verkeerd gebruikt als je ze op de goeie manier gebruikt kan je ervoor zorgen dat het paard ze spieren gaat ontspannen en daar zal het paard zich ook lekkerder van gaan voelen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 16:40

Pensionnetje, de dingen die jij opnoemt kan ik gewoon in de winkel vinden hoor (oké, uitgezonderd de niet-voorgevormde peesbeschermers dan). Misschien begrijp ik het niet goed omdat ik niet weet hoe het 'vroeger' was?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:42

en ook die zjin van bijna alle merken verkrijgbaar
..kwestie van even vragen ipv de winkel instormen doorrennen en uitstormen ..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:37

blijft dat de de ts gelijk heeft.

Vraag aan het personeel in de paardensportwinkel waar bandages voor zijn en 99% weet het niet. De meeste bandages deugen er ook niet meer voor.

Vraag aan het personeel in de paardensportwinkel naar een elastische singel en 100% weet niet waarom dat een verkeerd ding is. De meeste singels in de winkel zijn niet deugdelijk.

Vraag aan het personeel in de paardenwinkel naar zadeldekjes en 99% weet niet wat de functionele eisen zijn. De meeste dekjes zijn niet functioneel en ALLEMAAL hebben ze van die lusjes die aangeven dat er iets fundamenteels fout is... Ík torn ze er gelijk af.

Voorbeeldje van overdacht functioneel, deugdelijk en simpel http://cgi.ebay.co.uk/1942-Household-Ca ... dZViewItem
65 jaar oud en je kan er zó mee op trektocht door Frankrijk.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-08-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:45

Hmm, alle artikelen in de begin post kan ik in de winkel vinden en ligt het er niet, dan kan het worden besteld. Het is er dus wel, maar je moet er klaarblijkelijk iets meer moeite voor doen dan je moet doen om aan de 'trendy' artikelen te komen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:51

Huertecilla schreef:
blijft dat de de ts gelijk heeft.

Vraag aan het personeel in de paardensportwinkel waar bandages voor zijn en 99% weet het niet. De meeste bandages deugen er ook niet meer voor.

Vraag aan het personeel in de paardensportwinkel naar een elastische singel en 100% weet niet waarom dat een verkeerd ding is. De meeste singels in de winkel zijn niet deugdelijk.

Voorbeeldje van overdacht functioneel, deugdelijk en simpel http://cgi.ebay.co.uk/1942-Household-Ca ... dZViewItem
65 jaar oud en je kan er zó mee op trektocht door Frankrijk.

hc

Sjongejonge, ouwe meuk zeg op dat plaatje Clown Waren 'wij' vroeger beter voor onze paarden dan Heurtecilla? We hebben ze ingezet in oorlogen en al honderden jaren rijden ruiters met bitten, sporen, bescherming, etc... Al deze dingen zijn 'gewoonte' geworden, dus als jij met je alternatieve aanpak de paardenwereld omscholen wil... Pak het dan op een andere manier aan, Lachen want op deze manier stoot je veel ruiters voor het hoofd. Je kunt beter het alternatief benadrukken, dan de huidige methode de grond in zeiken Sigaar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:57

Schimmelig schreef:
Je kunt beter een alternatief benadrukken, dan de huidige methode de grond in zeiken Sigaar

Kijk svp verder dan je neus lang is, dat doé ik al JÁREN. Zie mijn site Pling

hc

p.s. Ja, vroegah wás men 'beter' voor paarden. Al was het maar voor de inzetbaarheid en verder was het gebruiksdoel een argument voor de belasting. Tegenwoordig worden paarden voor de lol gepest en op stal opgesloten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:04

Schimmelig schreef:
... dus als jij met je alternatieve aanpak de paardenwereld omscholen wil...

Ik wil dat helemaal niet. De crux is dat de paardenwereld dat 'moet' willen... of niet.

Het is niet mijn roeping noch mijn hobby anderen begrip bij te brengen. Ik vind mijn eigen begrip al uitdaging genoeg.

Ik leer heel veel van wat anderen aan kennis delen/gedeeld hebben. Ik vind het naar hén toe een verplichting een stukje te delen van wat ik ervaar/doe.
Maak daar gebruik van of niet. Of een ander wil of niet ligt buiten mijn invloedssfeer Haha!

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:12

Als je inderdaad een ruitersportzaak binnenstapt, lijkt het wel of je in een modezaak staat.
Ik heb een nieuwe cap nodig. Helaas, in de hele zaak zijn twee plankjes ingeruimd voor caps. Het standaard-model dat ik zoek is er niet. Wel een walgelijke goudkleurige. 'nee we kunnen niet zoveel op voorraad hebben' Meer dan de helft van de winkel bestaat uit kleding.
Ja, en dan hebbenwe het nog niet over al die dekens, sporen-met-swarovski-kristal, de zeer uitgebreide voorraad hulpteugels (ook een mode-artikel?)

Probeer eens een mooi kwaliteitshoofdstel te vinden zonder dubbele neusriem of zelfs aansnoerneusriem maar met een gewone ouderwetse Engelse neusriem of zelfs maar een Hannoveraanse neusriem.
Veel succes...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:23

Huertecilla schreef:
Schimmelig schreef:
Je kunt beter een alternatief benadrukken, dan de huidige methode de grond in zeiken Sigaar

Kijk svp verder dan je neus lang is, dat doé ik al JÁREN. Zie mijn site Pling

hc

p.s. Ja, vroegah wás men 'beter' voor paarden. Al was het maar voor de inzetbaarheid en verder was het gebruiksdoel een argument voor de belasting. Tegenwoordig worden paarden voor de lol gepest en op stal opgesloten.

Sorry, mijn neus is niet zo goed ontwikkeld dat ik web adressen ruiken kan Haha! In je onderschrift zie ik alleen twee links naar een album en bovenaan in je profiel (dat plekje dat voor een web adres bedoeld is) staat ook niks.

Heus niet elke Nederlander laat het paard 24/7 op stal staan een enkele stal in de drukke randstad heeft te kampen met weide tekort. Maar gezien paardrijden toch iets van een elite sport is parkeren ze die dieren in de steden op stal met zomers een soort van vakantie regeling met een stuk land buiten de stad Lachen

Hoe jij kiest je paarden te berijden/behandelen is mooi, maar is het hier in Nederland je paard bitloos op de openbare weg te
berijden waar van alles kan gebeuren? Ik vind dat ik veel gevallen gevaarlijk en zeer onverantwoord... enfin, dat is weer een heel andere discussie waar dit topic niet echt over gaat Vork

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 16:43

Huertecilla schreef:

Hmm, beter zou ik niet zeggen als ik aan bijvoorbeeld het stedelijk verkeer van de 18de en 19de eeuw denk. Maar dat het toen gewoonlijk geen dommigheid voor en door iemands persoonlijke lol was is een feit.

Citaat:
Hoe jij kiest je paarden te berijden/behandelen is mooi, maar is het hier in Nederland je paard bitloos op de openbare weg te
berijden waar van alles kan gebeuren? Ik vind dat ik veel gevallen gevaarlijk en zeer onverantwoord... enfin, dat is weer een heel andere discussie waar dit topic niet echt over gaat Vork

Het is waar dat het topic daar niet over gaat, maar als ik zoiets lees kan ik het niet laten Knipoog
Ik vind precies het omgekeerde. Dat in Nederland zo goed als alleen met bit of zelfs met bit en hulpteugels door het verkeer gereden wordt is gevaarlijk en soms onverantwoord. Een paard dat je bitloos gehoorzaamt is het veiligste wat er is (1). Alleen is het onmogelijk dat over te brengen aan iemand die nog nooit in vertrouwen bitloos met een paard gereden heeft, dus ik verwacht niet dat iedereen dat zomaar begrijpt.
(1)Komt wel niet vanzelf (voor iedereen die nu zonder oefenen ineens de weg op wil)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:14

Tja dit is dus exact de reden dat ik op dit moment bezig ben om een webwinkel te openen. Producten van goede kwaliteit voor een goede prijs. Al is het nog niet zo 1,2,3 makkelijk om daar leveranciers voor te vinden. Harry's Horse dealers zijn er genoeg, daar begin ik dus ook niet aan. Ik heb nu 2 leveranciers gevonden. Stuk voor stuk in Nederland (vrij) onbekende merken, maar wel kwaliteit en voor een eerlijke prijs. Je betaalt voor de kwaliteit niet voor wat anders. Dat geld niet alleen voor de ruitersport artikelen, maar ook voor de weideklokken. Dus die komen er ook bij.

Daarbij erger ik mezelf groen en geel aan het feit dat ik betalen voor het label wat erop zit. Nee ik ben geen mode ganger, maar ik betaal gerust wat meer als dat ten goede komt aan het comfort van het paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:39

Ik ben erg benieuwd naar je winkel dan! Ik begin ook niet aan die kleurtjes en glittertjes.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:27

Citaat:

Het is waar dat het topic daar niet over gaat, maar als ik zoiets lees kan ik het niet laten Knipoog
Ik vind precies het omgekeerde. Dat in Nederland zo goed als alleen met bit of zelfs met bit en hulpteugels door het verkeer gereden wordt is gevaarlijk en soms onverantwoord. Een paard dat je bitloos gehoorzaamt is het veiligste wat er is (1). Alleen is het onmogelijk dat over te brengen aan iemand die nog nooit in vertrouwen bitloos met een paard gereden heeft, dus ik verwacht niet dat iedereen dat zomaar begrijpt.
(1)Komt wel niet vanzelf (voor iedereen die nu zonder oefenen ineens de weg op wil) [/quote]

sorry maar dan vergis jij je echt lelijk, niet iedereen heeft tinkers of paarden die nergens op reageren. mijn paard staat rechtovereind als ze iets ziet of als het haar niet zint. nou dan ben ik blij dat ik een bit heb als ze ervandoor wil schieten. ik ga dat risico echt niet lopen door bitloos te rijden! ik vind er niks mis mee dat mensen dat doen, alles beter dan in een paard zijn mond te hangen. en ik wil het nog best proberen met ons oudere paard. maar met onze paarden van 4 en 3 ga ik dat niet eens wagen, heb al vaak genoeg in het ziekenhuis gelegen, hoef dat echt niet nog een keer! dus dan doe ik nog liever een slof om en een bit erin Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 18:36

Huertecilla schreef:
lotjj92 schreef:
dus inprincipe kun je ook dingen mét kwaliteit kopen met een leuk uiterlijk Clown

Ja kan, alleen niet in de ruitersportzaak en ook wíl de ts dat helemaal níet. Kortom, je mist het hele punt.
Verder is het punt wat de ts aankaart niets anders dan weer een uiting van het totale gebrek aan begrip bij de modale ruiterij.

Trouwens je noemt autos. Er is geen simpele eenvoudige degelijke auto te koop. Alles heeft toeters en bellen. Een ding als de R4, Panda of basic HiLux ís er gewoon niet meer. Zelf als ik een softtop Defender koop krijg ik een bak electronica waar ik in de campo mee in de aap gelogeerd ben!

hc

sorry maar wij leven in 2007, en niet in 1960 ofzo, ik vind dat men vroeger écht niet beter waren voor die paarden. paarden moesten werken tot ze erbij neervielen. werden vaak slecht verzorgd en kregen minimaal te eten, en wil je zeggen dat iedereen toen het geld ervoor over had om een perfect passend zadel te kopen? ik denk dat de arme mensen blij waren als ze een zadel hadden! of het nou paste of niet, en er zijn nog genoeg simpele dekjes, alleen mensen gaan met de tijd mee. en je kan mij niet vertellen dat de dekjes met glitters ineens slecht zijn, zolang ze niet schuren of op de schoft drukken kunnen ze prima!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:41

Wij hebben Lekkere oude dekjes (daar kickt mijn vader op) voor 15 euro die mooi blijven, wij hebben een winkel met dat soort spullen allemaal nog. Ik vind alleen die toeters en bellen Gaaaf Tong uitsteken

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:45

lotjj92 schreef:
sorry maar dan vergis jij je echt lelijk, niet iedereen heeft tinkers of paarden die nergens op reageren.

Clown nou zeg. Misschien vergis jij je wel lelijk, daar al eens bij stil gestaan? Tja, waar geen wil is..
Die van mij zijn ook geen Tinkers overigens, en ze zijn ook beslist niet hersendood Cool
Laat maar, zoals ik al zei: valt niet uit te leggen aan iemand die het nooit ervaren heeft.

Terug naar de merkloze kwaliteitsspullen. Ik heb overdreven veel paardenspul, maar het is een van de meest eenvoudige zaken die ik het meest apprecieer. Een grijze woilach, een eenvoudig natuurwollen deken dus. Zit altijd als een huis en het is nooit zweterig! Om het mooi te maken kan er nog een sierdekje over.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-08-07 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 22:51

Goh, er zijn er gelukkig meer, die al die kleuren overbodig vinden. Toegegeven ik heb een paars halster voor mijn dame en een regenboog voor haar veulen, maar die staan mooi. Ook heb ik blauwe peesbeschermers en strijkflappen.

Maar mijn westerndekjes zijn rood met creme en groen met creme. Heel simpel. Ik ben behoorlijk nieuw in de wereld van tuigage en zo, maar al die kleuren(roze, babyblauw, lichtgeel met lime) den zeer aan mijn ogen!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:00

Echt goed materiaal mag voor mij ook wel iets kosten. Echt goed, daar bedoel ik dan functioneel erg goed en als het even kan ook mooi gemaakt mee. Als het over iets in principe niet erg mooi gaat (zoals een saaie grijze woilach) dan kan daar ter afwerking nog altijd een dun, elegant en wasbaar katoenen dekje over voor het oog.

Fareeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:02

Je slaat de spijker op zijn kop, maar ik denk wel dat er een middenweg is tussen ouderwets en heel modern. Ik vind het namelijk fijn dat er tegenwoordig dekjes zijn die wat dikker zijn, zodat het zadel minder op de rug drukt of endurancehoofstellen die heel licht zijn. Moet je je eens indenken om met een ouderwets leren hoofdstel te rijden in klasse 3, dat zou moeilijk worden.

Dus ik ben het zeker met je een dat mensen overdrijven als ze panterprintbandages kopen met bijpassend dekje en vliegenmutsje, maar ik denk dat er ook wel een middenweg is tussen modern en ouderwets.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 23:08

Fareeh schreef:
Ik vind het namelijk fijn dat er tegenwoordig dekjes zijn die wat dikker zijn, zodat het zadel minder op de rug drukt of endurancehoofstellen die heel licht zijn.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook gek op al die nieuwe materialen. De toekomst zal wel uitwijzen wat daar duurzaam van is en wat niet, maar ondertussen heb je bv zadels met kunststofbomen van nog geen 3 kilo, dat is gewoon een erg interessante ontwikkeling. Zeker de moeite van het volgen, maar wel voorzichtig...er zijn nogal wat merken die op de *nieuwe materialen*trein springen met de 'nieuwste technologie' als verkoopsslogan, maar die daar gelijk de basis-functionaliteit van het materiaal mee uit het oog verliezen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:12

Ik denk dat in de winkels ligt waar de meeste vraag naar is...
Misschien kan je bij een internetwinkel vinden wat je zoekt? Of vragen bij je ruitershop of ze toevallig aan dat soort 'oude' dingen kunnen komen?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:20

Hallo,

Ben het deels met je eens, als ik een hoofdstel of een zadel koop wil ik dat het goede kwaliteit is en dat het jaren mee gaat. Verder heb ik wel de felle kleuren op mijn zwarte paard liggen, gewoon omdat ik het erg mooi vind en het maakt natuurlijk niet zo veel uit of mijn dekje geel, paars of zwart is, als hij naar functioneel is, Waar is tegenwoordig moeite mee heb om te vinden is een dekje die voorgevormd is en bij de schoft iets omhoog gaat, tegenwoordig ligt de winkel vol met die slappe dingen. Ik kom bijna altijd uit bij eskadron, is iets duurder maar dit voorkomt kale plekken op mij paard (en het welzijn van paard is toch wel het aller belangrijkst)

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:31

ik vind dat er inderdaad tegenwoordig wel meer naar het móói gekeken wordt dan naar de kwaliteit..
Kijk, het ziet er leuk uit hoor, een paardje met een leuk dekje e.d...
Maar bij het setje horen ook bandages.. waarom moet bijv een simpele pony waarmee bandages om?
kbedoel, vaak zijn ze helemaal niet nodig ,maar het is móóói.. Clown
Dat zie je tegenwoordig wel vaak..

Ik durf zeker te zeggen dat ik het net zo goed naar mn zin heb met mijn paardje met 1 dekje dan als ik er 10 heb liggen.. Vork

Tuurlijk, als jij een dekje wil kopen van goede kwaliteit, en hij is er ook nog in jouw favo kleurtje.. doen!! Haha!
Maar dan moeten er ook nog bandages bij, een mooie rijbroek, een leuk shirtje, een mooie singel of-weet-ik-wel-niet-wat.. want dat is móóói..
Ja.. als je het geld er voor hebt, maar koop dan liever iets nuttigs.. maarja.. ieder voor zichzelf.. Bloos

Ik heb echt geen probleem met setjes, maar ik bedoel te zeggen ,dat is soms wel het idee heb dat het meer om het setje e.d. draait dan om de kwaliteit en je pony.. Bloos

Ik kan nooit zo goed uit mn woorden komen, dus misschien is dit verhaal heel onduidelijk..sorry!! Bloos