Goede ervaringen zadelmarkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Goede ervaringen zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:54

Tumba schreef:
Dit klopt van geen kant, zelf heb ik een Merano gehad die helemaal scheef werd, na een paar keer ermee gereden
te hebben werd ie al scheef. Ook is de opvulling van slechte kwaliteit. Het werd erg snel plat.
Gelukkig heb ik het nog voor €150,- kunnen verkopen. wat bijna onvoorstelbaar was.
Vrouw kwam het ophalen, en nooit meer teruggezien. Ik ga er dus van uit dat het past.
Past het niet, jammer dan, ze heeft hem intussen al meer dan een maand dus die
neem ik niet meer terug.

Dat vind ik nu niet kunnen. Wetende dat een zadel scheef is, en toch nog verkopen.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 00:01

Bitch schreef:
Tumba schreef:
Dit klopt van geen kant, zelf heb ik een Merano gehad die helemaal scheef werd, na een paar keer ermee gereden
te hebben werd ie al scheef. Ook is de opvulling van slechte kwaliteit. Het werd erg snel plat.
Gelukkig heb ik het nog voor €150,- kunnen verkopen. wat bijna onvoorstelbaar was.
Vrouw kwam het ophalen, en nooit meer teruggezien. Ik ga er dus van uit dat het past.
Past het niet, jammer dan, ze heeft hem intussen al meer dan een maand dus die
neem ik niet meer terug.

Dat vind ik nu niet kunnen. Wetende dat een zadel scheef is, en toch nog verkopen.

Ik had de vrouw gewaarschuwd, ook stond het nog in Marktplaats...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:27

Ik heb ook een Merano zadel gehad. Het leer (kun je het nog zo noemen?) is echt om te HUILEN! Het was echt een giga zadel, vooral niet geschikt voor mensen met korte pootjes.

Ik heb het zadel ook nog kunnen verkopen, voor 125,- nog wel. Met de scheefheid viel het mee, ik heb er ook niet lang mee gereden, en was wel blij dat ik hem kwijt ben geraakt.. Nooit meer zo'n zadel voor mij..

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:53

ik heb goeie ervaring met zadelmarkt! ik heb 3 jaar geleden of langer het goedkoopste zadeltje gekocht van 100 euro compleet. en hij paste meteen nu al die tijd verder ben ik eergister toevallig bij de zadelmaker geweest en hij heeft het zadel is nagekeken omdat ik mischien leren singelstoten wilde opzetten en hij wilde bij inruil nog 50 euro voor geven! hij heeft de boom en kussens alles nagekeken en hij zij dat het nog prima in order was en de singelstoten waren nog minstens voor 2 jaar goed! alhoewel ik ze verrot vind aansingelen Tong uitsteken maar verder...ik heb er echt nog nooit problemen mee gehad en hij ligt precies goed op mijn paardje. Wel is het zitvlak iets versleten maja dat komt mede door slecht onderhoud en ik ben er absoluut niet zuinig mee omgegaan Tong uitsteken

of ik heb mazzel gahad, maar als ik weer zo'n zadel kan kopen en dan een mooier model dan zou ik het zo weer doen. ( een zadelmaker zal er toch echt verstand van hebben, lijkt mij! van vroegop)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:01

Dan ben jij één van de weinige die mazzel heeft!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:06

Op bokt zijn er toch ook een aantal mensen die een goed zadelmarkt zadel hebben. Mijn zadel bevalt me ook goed en het is ook van daar. En door heel dit topic zijn er toch ook genoeg mensen die ' geluk' hebben gehad

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:06

als dat dan nog geluk is ?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:23

Van het voorjaar krijg ik waarschijnlijk ook een pony, ik vind de australian zadels van zadelmarkt wel erg mooi, als iemand daar ervaring mee heeft, PB mij even.

Ik denk trouwens dat je bij elk merk zadel wel eens iemand hoort zeuren, er zouden heus wel mensen zijn die per ongeluk een verkeerde kieffer kopen, omdat er een fout in zit of iets, alleen bij de zadelmarkt is het wel vaak zo, hoewel ik het vz. zadel van Merano ook wel erg mooi vind!

P.s. hoe zitten de zadels op bredere pony's, haflinger, tinkers en fjorden bijvoorbeeld?

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:21

[quote="Tumba"]Dan ben jij één van de weinige die mazzel heeft!

ben ik even blij Clown

maar ik heb ook een hoofdstel van zadelmarkt HOOFDSTEL SUPREME en die bevalt me eigenlijk ook prima! is echt niks op aan te merken...
door alle negatieve reacties enzo over zadelmarkt, durf ik er niet zo gauw weer een zadel te kopen. Maar ik begrijp niet dat ze dan die 2 jaar garantie kunnen bieden...als die zadels niet goed zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:27

ik heb ook een positieve ervaring met zadelmarkt.
Een outdoor winterdeken wel te verstaan! kan je nooit een grote buil aan vallen. Pasvorm is makkelijk zelf te beoordelen.

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:31

[quote="UpDate_"]kieffer heeft de singestoten niet bevestigd met spijkers.....wat zm wel heeft[/quote]

wat is daar zo erg aan eigenlijk? want ik heb nog nooit iets gehoord over dat de singel los schoot ofzo....
(als ze goed vastzitten, wat is dan eigenlijk het probleem Vork

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:45

spijkers kunnen gaan roesten, en kunnen, als ze slecht bevestigd zijn erg veel probleme geven. Denk maar aan een spijker die losschiet, of afbreekt. Lekker als dat op de rug van je paard drukt (door de wol heen).

Kieffer bijvoorbeeld gebruikt een ander soort constructie, waarmee dat soort dingen niet kunne gebeuren

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:04

ma_rie_tje schreef:
spijkers kunnen gaan roesten, en kunnen, als ze slecht bevestigd zijn erg veel probleme geven. Denk maar aan een spijker die losschiet, of afbreekt. Lekker als dat op de rug van je paard drukt (door de wol heen).

Kieffer bijvoorbeeld gebruikt een ander soort constructie, waarmee dat soort dingen niet kunne gebeuren

Hoe doen ze dat bij Kieffer dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:05

Met kruiskopschroeven.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:45

Gister mijn zadel even uit elkaar gehaald
omdat mijn singelstoot af was gebroken, nou,
geen houtje of spijker gezien.

Allemaal metaal en schroefjes Lachen
Ook gelijk even mn boom nagekeken, die
was ook nog goed Lachen

Mn vorige boom was namelijk verbogen omdat
mijn lieve pappie met de auto over mijn zadel heen
was gereden (A)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:46

Das dan ook wel weer een groot voordeel
van een verwisselbare boom! Een ander zadel
had ik gelijk weg kunnen gooien Tong uitsteken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:26

maar waarom geven ze 2 jaar garantie dan, dan kan je toch terug met gebroken of scheve bomen?

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:09

veel mensen hebben het niet in de gaten dat een zadel scheef is, en over de garantie van zadelmartk.......als je de deur uitloopt is je garantie al verlopen...maarja dat is wat ik heb meegemaakt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:27

2 jaar garantie? zal wel erg beperkt zijn dan... bovendien is het bij ZM zo, dat je geen geld terugkrijgt maar gewoon een ander zadel moet uitzoeken, ook al wil je dat helemaal niet. erg beperkte service.

mijn eerste zadeltje was vergelijkbaar met het ZM spul, en ik heb écht heel veel geluk gehad ermee. het lag goed, en is ook VIJF JAAR goed gebleven. kwaliteit van het leer was bagger, al na twee weken bruine slijtplekken, maar voor mijn paardje zat het zadel helemaal goed!

je kunt dit geluk dus hebben, maar zelf neem ik de gok nooit meer! ik besef ook terdege hoeveel mazzel ik heb dat er niets met dat zadel gebeurd is, en dat mijn paard er dus nooit last mee heeft gekregen.
drie jaar terug heb ik nog een ZM (merano) van dichtbij mogen bekijken, inmiddels had ik een stuk meer kennis dan met dat andere zadel, en man o man wat een ZOOI!!!! geperst leer (wat meer op karton lijkt) en het ding was nog nieuw, maar de kussens waren al scheef. de boom heb ik toen (helaas) verder niet aan onderzoek onderworpen.

deze zadels worden goedkoop gemaakt in India, door loonwerkers die nog nooit een paardenrug bestudeerd hebben, en dus geen idee hebben van het belang van een goede zadelboom. het leer wordt gemaakt van resten afval, de afvalstukjes worden vermalen, en mbv lijm tot een 'plaat' geperst, die vervolgens tot zweetblad oid gemaakt wordt.
de kussens zijn vaak niet navulbaar, terwijl dit eigenlijk bij ieder zadel mogelijk zou moeten zijn. vaak liggen er gewoon een paar plakken vilt in, die dus nooit lekker veren en nooit voldoende aan de individuele paardenrug aan zullen passen. soms zitten er proppen katoen in, ook al zo'n fijne... en als leek merk je daar bar weinig van, tot de problemen zich voordoen, of tot de zadelmaker om de hoek komt kijken...
leerkwaliteit vind ik nog niet eens het belangrijkste voor het paard, boom en kussens des te meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:32

mijn bij rijd paard heeft een merano zadel vandaar ze gebruiken dat nu 6 maanden en ziet er nog prima uit en het zit ook nog best lkkr tja je kunt er niet te veel van verwachten natuurlijk maar. kwaliteits prijs verhouding is goed hoor

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:49

imo mag de prijs nooit de hoofdreden zijn om een bepaald zadel te kiezen. het moet GOED zijn, voor je paard, voor jou, en dan kijk je naar de prijs.

opvallend is ook dat GOEDE Zadelmakers en Zadelpassers van mening zijn dat er niet zoiets bestaat als GOED (let op hoofdletters!) en goedkoop. een GOEDE boom alleen al kost 350 Euro ongeveer, een leren huid van GOEDE kwaliteit heb je niet onder de 300 Euro...

dat er ook maar één GOED (in alle opzichten) zadel bij ZM vandaan komt geloof ik gewoon niet. mensen zeggen: 'voor die prijs ben ik heel tevreden'. ik vraag me af hoe paardlief daar dan over denkt. mijn zadel kostte 1600 Euro, en voor die prijs ben ik heel tevreden.

ik vraag me ook af hoeveel van de tevreden klanten daarwerkelijk een GOEDE (hoofdletters) zadelmaker/ zadelpasser hebben laten passen bij aankoop van het zadel, en hoe hun eigen kennis verder is. als ik in de profielen van enkele ZM enthousiastelingen kijk, zie ik niets wat op enige kennis/ expertise mbt zadels lijkt.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:50

Loves_Sjakie schreef:
goedkoop = duurkoop !

Koop gewoon lekker bij de ruitershop in de buurt, weet je zeker dat het goed is

Dit is dus een opmerking waar ik niets mee kan! Er is een groot verschil tussen de kwaliteit van het zadel ( leer etc ) en tussen het goed liggen op een paard. Ik zie kwalitatief geode zadels erg vaak slecht liggen, waardoor het paard evengoed ernstige hinder heeft van het zadel. Aangemeten door de ruitersprotzaak in de buurt of zelfs op maat gemaakt door gerenomeerde zadelmakers die al generaties in het vak zitten.

Deze kwalitatief goede zadels die niet goed liggen brengen veel directe schade en ongemak aan het paard. De grap van het model Merano van zadelmarkt is dat dit kwalitatief een slecht zadel is maar op veel paarden correct ligt en een goede pasvorm heeft. Uiteraard is een kwalitatief goed zadel EN goed aangemeten het beste. Helaas blijkt dit vaak erg lastig te zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:51

Anoniem schreef:
mijn bij rijd paard heeft een merano zadel vandaar ze gebruiken dat nu 6 maanden en ziet er nog prima uit en het zit ook nog best lkkr tja je kunt er niet te veel van verwachten natuurlijk maar. kwaliteits prijs verhouding is goed hoor

Is er weleens een officiele erkende zadelmaker bij geweest?
Vaak lijkt een zadel goed te liggen... maar is het een drama wanneer er echt naar gekeken wordt... vaak merk je het pas wanneer er drukplekken ontstaan en wanneer de spieren gaan afsterven

Ik geef liever 18x meer uit aan een goed zadel, waarbij in geen risico loop, dan aan een gevalletje van 100 euro.
Heb je wat minder geld... dan een goed 2e handsje bij een goede zadelmaker vandaan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:53

XchantjuhX schreef:
de spieren gaan afsterven

Spieren sterven niet af, het volume in de spier verdwijnt, maar afsterven doen ze niet.

Noem me een zeikerd, maar alles wordt hier zowat 1 op 1 overgenomen, dus laten we het dan wel goed zeggen, mits we er echt weet van hebben, natuurlijk Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:56

mijn vorige zadel kostte 800/ 900 Euro, NIEUW en in de uitverkoop, alles meegerekend. het is gepast door de eigenaar van de winkel, iemand met veel paardenverstand, en later ook door een zadelpasser. beiden vonden het zadel goed, en ik ook. toen het opgevuld moest worden (vulling was niet glad meer), concludeerde de zadelmaker dat het hele zadel niet paste. toen hij me dat liet zien zag ik het zelf ook.

drie maanden ben ik aan het rommelen geweest met zadels, gewoon niet leuk meer. gelukkig had paardlief er geen blijvende gevolgen van, wel lichte spieratrofie achter de schouders, maar dat komt helemaal goed, hoewel er een hoop tijd overheen zal gaan...

nu heb ik uiteindelijk een GOED zadel dat GOED past en GOED aangepast is, kostte 1600 Euro maar dat maakt me niks uit, als het maar GOED is.