Flair / Wow zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serada

Re: Flair / Wow zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:41

Zadelboer schreef:
hoi Linda
de garantie voor de luchtkussens vallen onder flair
de rest van het zadel is al buiten de garantie.
er zit nl. maar 1 of 2 jaar op leer en stikwerk
er zit wel garantie op de boom voor 5 jaar maar daar kan niks mee gebeuren als je het flair inbouwd.
de garantie van Kieffer komt niet te vervallen als je flair in laat bouwen

Arie

Okay, dank je wel voor je uitleg!

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:59

voor alle dames en heren die nog niet overtuigd zijn van het WoW zadel en het flair concept
Laurens van Lieren heeft zojuist een Fantastisch EK gereden op zijn WOW zadel
als leverancier van deze zadels wil ik hem van harte feliciteren met het behaalde resultaat en hoop dat de lijn zich zo door mag zetten tot de Olympische Spelen volgend jaar

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:39

zozo netjes nou moeten we een laurens Zadel hebben Knipoog net als de anky

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:00

CoriienRN schreef:
zozo netjes nou moeten we een laurens Zadel hebben Knipoog net als de anky

dat zou wel leuk zijn voor ons, iedereen op een WoW Knipoog , maar niet een naam van een bekende ruiter is belangrijk om je keuze te maken voor een zadel ,maar de pasform en het comfort voor ruiter en paard.
Daar gaat het om!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:02

Zadelboer schreef:
voor alle dames en heren die nog niet overtuigd zijn van het WoW zadel en het flair concept
Laurens van Lieren heeft zojuist een Fantastisch EK gereden op zijn WOW zadel
als leverancier van deze zadels wil ik hem van harte feliciteren met het behaalde resultaat en hoop dat de lijn zich zo door mag zetten tot de Olympische Spelen volgend jaar

En Imke dan met haar luchtzadel?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:10

Imke wordt sinds kort gesponsord door Prestige en daar zit het nog niet in
volgens mij heeft ze niet op haar DK zadel gereden
kon op tv niet goed haar zadel bekijken ,werd niet in beeld gebracht ,maar weet het niet zeker
tijdens Horse-Event zie ik haar en zal het wel eens even navragen
ik wil geen hoera roepen over haar Flair zadel als achteraf blijkt dat ze een ander zadel heeft gebruikt.
maar hoe dan ook een felicitatie is natuurlijk ook aan haar op zijn plaats
Nederland heeft een pracht kampioenschap gereden
zijn we allemaal trots op

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:13

Zag haar laatst op een clinic met een paard nog wel met een DK zadel rijden maar ja dat was niet Sunrise. Werk jij nu samen met Kerry?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:19

Nikka schreef:
Zag haar laatst op een clinic met een paard nog wel met een DK zadel rijden maar ja dat was niet Sunrise. Werk jij nu samen met Kerry?

je hebt PB

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:46

Jeetje een heel topic over ´wiens brood men eet, diens woord men spreekt.´ Pling

Lijkt wel een topic over booomloze zadels Duivel

Kleine maar vitale nadeeltjes van lucht zijn
1. veert wel, dempt niet
2. veert sterk progressief
3. onder druk gedraagt het zich progessief als een vloeistof waardoor de wet van Blaise-Pascal van toepassing wordt en
a. dus de druk zich in alle richtingen gelijk voortplaatst, zich niet meer ´verdeelt´
b. de vering in de flexibiliteit van de kamerwand komt te zitten

Niet onoplosbaar maar wel technisch uitdagend in de relatief kleine ruimte van de zadelkussens: de technische uitdaging is het voorkomen dat de kussens dikker zijn dan traditioneel vulspul en de ruiter niet hoger boven het paard houden én de kamers groot genoeg voor vering zonder progressiviteit, maar klein genoeg voor stabiliteit te houden.

Zonder meer een interessante ontwikkeling dus twee vragen aan zadelboer.
Wat is de dikte tussen onderkant kussen en de bovenkant zit bij een Flair/Wow zadelboer? Niet ongeveer, maar gewoon zo in de winkel onbelast gemeten.
Hoe is in de dempende functie van vulspul voorzien?

hc

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 23:32

gewoon heel simpel
lucht en foam
Amen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:43

Zadelboer schreef:
gewoon heel simpel
lucht en foam
Amen

Dat is inderdaad een ´simpel´antwoord.
Lucht demp niet Pling en dáárom stel ik de vraag nu juist. Zie de vorige Lijst
´Foam´= schuim. WAT VOOR SCHUIM? Rubber, plastic, thermoplastisch of -hardend, gesloten cel of open?
Mijn vólgende vraag zal afhankelijk zijn van het soort schuim, van de eigenschappen. Hoe dik de laag is, wat de hardheid is, waar het zit en hoe het verdeeld is.

Verder, hoe dik is het zadel nu?

Ik wil graag ter vergelijk fotos, omschrijving en diktes van de door mij het meest intensief gebruikte zadels geven.

Een waardeoordeel over de respectivelijke producten geef ik NIET. Heb daar geen belang bij. Ik verkoop niets, geen zadels, geen kursus zadelpassen. Ik deel alleen een stuk inhoudelijke kennis.
Op mijn site www.huertecilla.net kun je onder ´zadels´ een eenvoudig stukje elementaire informatie vinden. Doe er je voordeel mee, of niet.

hc

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 11:35

HC, hebben andere, hier in Nederland, traditioneel gebruikte engelse rijzadels met wolvulling (nagenoeg altijd te hard opgevuld) dan wel een dempende werking?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:23

Skipper schreef:
HC, hebben andere, hier in Nederland, traditioneel gebruikte engelse rijzadels met wolvulling (nagenoeg altijd te hard opgevuld) dan wel een dempende werking?

´Traditioneel´ is een rekbaar begrip.
Het type zadel met ´Engelse´ veerboom wat nu voor traditioneel versleten wordt is namelijk pas een eeuw oud (en pas na WO2 in NL breed in gebruik gekomen) en buiten de westerse ruiterij niet het meest gebruikte zadel.
Zowel paardenhaar als wol als vulspul hebben zowel een verende als dempende werking ja. Hoeveel en in welke verhouding is afhankelijk van het exacte product en hoe het toegepast is.
Beiden hebben nog een derde gewenste eigenschap en dat is het van de huid afvoeren van vocht. Wol heeft dan het nadeel dat het vocht ópneemt en daardoor zwaarder wordt en op den duur wamte gaat opslaan ipv afvoeren. Paardenhaar is dan veel beter.
Dat laatste punt is echter alleen van toepassing als het zadel van een daadwerkelijk traditionele bekleding van de kussens is voorzien Knipoog

Inmiddels zijn naast deze materialen verschillende moderne alternatieven met dezelfde (en andere) eigenschappen in meer of mindere mate.
Hoe hard en dik de laag vulspul optimaal is, is geen geheim meer.

hc

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:38

HC
alle technische specificaties staan vermeld op de website
http://www.flair.uk.com
verder heb ik weinig zin om een welles-nietes spelletje te gaan spelen met jou.
je eerste reactie over wiens brood je eet en natuurkundige stellingen ,de negatieve insteek over producten en opleidingen die opgezet worden ter verbetering en kennis voor de ruitersport in het algemeen ontnemen mij de lust om veel tijd te gaan stoppen in reacties die tot niets leiden.
als ik zo een aantal berichten van je door lees zitten daar veel interesante opmerkingen tussen ,maar helaas ook te veel opmerkingen om je gelijk te halen en ze door de strot van anders denkende te duwen.
de testen en de significante verbeteringen in beweging en ontwikkeling van de paarden zijn voor ons de reden om met dit product te gaan werken.
ik heb inderdaad verschillende soorten brood geprobeerd en eet nu alleen nog maar het brood wat mij het beste bevalt.
soms een lekker wit kadetje tussendoor met chocolade pasta en dik roomboter,
omdat het lekker is.
maar dat gezonde brood blijf ik aanbevelen aan mensen die gezond willen eten!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:36

ppfff.. Huertecilla
Heb jij geen zwaar leven met zulke ingewikkelde theorieen Haha!
Met mijn boerenverstand heb ik gewoon ervaren dat het super werkt!!
Wil echt geen wolgevuld zadel meer

Traditioneel is zo rekbaar niet
De meeste zadel zijn gevuld alsof ze er bakstenen in gedaan hebben
Dat zou je toch als paard niet op je rug willen hebben lijkt me Scheve mond

De korrektorpad lijkt me onder een boomloos zadel ook iets om uit te proberen
Zo krijg je toch meer vrijheid van de rugwervels door de tunnel én een betere druk verdeling
2 dingen die boomloze zadels missen (vind ik dan)

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:50

Huertecilla schreef:
Skipper schreef:

´Traditioneel´ is een rekbaar begrip.
Het type zadel met ´Engelse´ veerboom wat nu voor traditioneel versleten wordt is namelijk pas een eeuw oud (en pas na WO2 in NL breed in gebruik gekomen)
Wol heeft dan het nadeel dat het vocht ópneemt en daardoor zwaarder wordt en op den duur wamte gaat opslaan ipv afvoeren. Paardenhaar is dan veel beter.

hc

Traditioneel betekend hier in Nederland ''van vroeger''
als iets een eeuw oud is of van net na WO2 mag je het denk ik wel van traditioneel noemen
wat skipper bedoelde gaat over de Engelse zadels zoals wij die kennen tegenover de Iberische en boomloos zadels
de opmerking dat paardenhaar veel beter is bestrijd ik ten zeerste
de blokken paardenhaar die ik verwijderd heb uit de zadels waren als beton
hard ,stug en voor het paard extra belasting en ongelijkmatige drukverdeling
wol daarintegen heeft als het gewassen en gekaard is een licht natuurlijke vetlaag en is daardoor waterafstotend en behoud zijn veerkracht
hierdoor ventileerd het en blijft zich continu aanpassen aan de het model van het paard en heeft niet te vergeten een absorberende en drukverdelende werking.
paardenhaar is er natuurlijk in 2 soorten
haar van de huid en manen en staart
kijk maar eens als het paard geschoren een beetje water erbij ,een grote kleffe ,soppige massa
neemt dus ook water op
de staart is ook ongeschikt ,stug ,hard en moeilijk vormbaar in het kussen
ABSOLUUT ongeschikt dus
vroeger wel ,toen was het goed ,grote sterke paarden die een stootje konden hebben
vullen met paardehaar (zonder N ) ,hoefde je nooit meer iets aan te doen.
wel eens oude opnamen gezien van internationale dressuurwedstrijden.
als je met zo'n zadel nu een wedstrijd gaat rijden haalt de jury je uit de ring wegens ondeugelijk harnachement.
Ja Vroeger ,toen was alles goed Verdrietig

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:30

Ik loop echt weg met mijn luchtzadels. Het enige nadeel wat ik bemerk dat als je met zo'n zadel gaat rijden het soms moeilijker is om stil te zitten, maar als ze eenmaal lekker over de rug gaan lopen zit het super.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:06

unamie schreef:
ppfff.. Huertecilla
Heb jij geen zwaar leven met zulke ingewikkelde theorieen Haha!

Nee, een heerlijk leven. We leven behoorlijk existentieel en voor een groot deel zelfvoorzienend. Van brood van zelfgemalen eco-graan tot worst van eigen scharrel-varkens. Kaas, yoghurt, yoghurt-vruchtendrank veel frisdrank, fruit en groente etcetra. Allemaal eigen eco-productie.
Verbouw zelfs het hooi voor de paarden zelf.
Gezond, leuk en lekker. ´Simpel´ leven Haha!

Het ´ingewikkelde´ van theorieën is relatief. Voor mij is het ... logisch. Het veschaft veel inzicht.

Lucht als kussen is een interessant onderwerp. Gesloten celrubbber is dit al, namelijk ontelbare kleine luchtkussentjes. Gesloten celrubber is echter ongeschikt als vulspul door de Lijst van lucht.

@Nikka
de dikte van het zadel en het genoemde stabiliteitsaspect zijn nadelen die elkaar versterken.

@Zadelboer
onder ´specificaties´ versta ik wat anders.
Ik prepareer zelf lamsvachten en we verwerken ook scheerwol. Jij refereert aan wat lanoline heet en het vraagt speciale zorg dat niet bij het looien, wassen etc. verloren te laten gaan.
Het hard worden van haarvulling heet vervilten. Vilt kun je ook heel goed gebruiken omdat het veert, demt en vocht áfvoert. Losse haarvulling echter moet je regelmatig vervangen.

De zadels welke wij het meest intensief gebruiken hebben geen vulling. Geen kussens onder de dragende panelen. Wel liggen ze op een dunne laag vulspul.
Voor gewichtsverdeling en het afvlakken van dynamische drukpieken zorgen pasvorm en vuspul.
Ze geven een zit dicht op het paard en liggen stabiel. Twee nadelen van luchtvering.

Van mij nergens een waardeoordeel over zadels i.t.t. zadelboer.
Maak zelf je keuze, maaar DENK!

hc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 18:12

De luchtkussens zijn bij maar licht gevuld waardoor de kussen plat worden en een verdeling van het gewicht geven. Ik zit dus wel dicht op het paard. Ik denk dat de combi lucht en bij mij de verende boom voor de extra beweging zorgen. Daarentegen moet ik zeggen, dat bij de paarden waar ik een dergelijk zadel op heb, de beweging en souplesse na een week al zodanig verbeterden dat ik nooit meer een ander zadel wil. En als ze eenmaal door de rug lopen is dit relatieve probleem voorbij. Ik heb niet voor niets in de loop der tijd meerdere zadels aangeschaft en ik wordt niet gesponsord door Arie Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:23

Nikka schreef:
Ik zit dus wel dicht op het paard.

Perceptie is realiteit en daarbij relatief. Vandaar mijn vraag: Hoe dik? Gemeten....
Wat is de afstand van bovenzijde zadel tot ruggengraat?
Wat is de dikte tussen de bovenzijde van het zadel en de onderzijde van de kussens ter hoogte van de twist?
Dát = hoe dicht.

hc

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:29

Jij vergelijkt nu twee totaal verschillende typen zadels heb ik het idee HC? Het Wow zadel en het zadel dat jij gebruikt en op de site van jou staan vermeld?

Het gaat mij en ik geloof de rest hier in het topic, over vergelijking ten opzichte van in Nederland gebruikte huidige met wol gevulde zadels ook wel bekend als Engelse zadels.

(hopelijk niet weer les over mijn defnitie, ik geloof dat jij ik en iedereen weten wat ik bedoel)

En die diktes verschillen eigenlijk niet. Ik merk juist dat ik met dit zadel beter contact heb dan met het wolgevulde engelse zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:42

Skipper schreef:
Het gaat mij en ik geloof de rest hier in het topic, over vergelijking ten opzichte van in Nederland gebruikte huidige met wol gevulde zadels ook wel bekend als Engelse zadels. ....En die diktes verschillen eigenlijk niet. Ik merk juist dat ik met dit zadel beter contact heb dan met het wolgevulde engelse zadel.

De crux is dat die ´Engelse´zadels van vandaag een verwording zijn. De norm is dat ze VEEL te dik zijn. Daarmee vergelijken is inherent verkeerd.
Waar je altijd van uit MOET gaan is van de functionaliteitseisen, van natuurkundige principes. Natuurkunde = ´kennis van praktijk´ .

Bij schijndiscussies over boomloze zadels wordt ook altijd deze fout gemaakt door te vergelijen met slecht passende bomen.
NIEMAND die uitrekent hoeveel cm. de rug eigenlijk beweegt, wat het verschil tussen de buitenlengte en binnenlengte op de rug in de kleins mogelijke bocht eigenlijk ís, terwijl die data gewoon bekend is.

Mbt engels zadels is volledig vergeten wat het doel van dit type ITALIAANSE! zadel was bijvoorbeeld en wat het inherente probleem daardoor voor andere gebruiksdoelen is.
In de jaren zestig is men massaal dit zadel gaan gebruiken door gebrek aan inzicht dat er andere keuzes waren/zijn. Dit is voor een groot deel nog steeds zo.

Het WOW-zadel heeft een aantal innovatieve oplossing voor feitelijk non-problemen waardoor geen innovatieve invulling wordt gegeven aan functionaliteitseisen. Dát is de crux.
Zo is de boom een echt knap stukje denkwerk wat echt goed technisch is uitgewerkt. Helaas gaat het voorbij aan het basisprincipe van gewichtsverdeling.
Het ENIGE wat ik sterk vind van dit zadel is de variatie aan goede keuzes voor de singelbevestiging aan het zadel. Jammer dat net dát technisch weer niet sterk is ingevuld en matig uitgevoerd.

Op de site van de fabrikant staan functionaliteitseisen niet geadresseerd en ik kan NIETS over demping en vochtregulatie vinden.
Het stuk over de zadelkamer is wonderlijk en kan ik geen touw aan vast knopen. Er wordt alleen geWOWeld over de variatiemogelijkheid.
De interpretatie van wat de juiste plek van het zadel op de rug is ook interessant te noemen.
Aandacht voor druk = kracht : oppervlak ontbreekt. Wat is het gewichtverdelende oppervlak onder de boom? via die variabele kamer? en de pasvorm ervan?
Een luchtkussen is een invulling van compenseren voor pasvormgebrek van de dragende harde panelen wat zo gering mogelijk hoort te zijn :)*

Dat dit laatste beter zou zijn dan een correct gevuld kussen van paarden(vacht)haar is zeer de vraag.
Dat dit laatse door WOW eventueel beter wordt uitgevoerd dan bij het modale engelse zadel op de markt is een irrelevante non-vergelijking.
Bedenk dat ´beter dan´ niets van doen heeft met ´goed´. DÁT is de crux.
Nogmaals, mijn ´theorie´is natuurkunde = de kennis van de praktijk.

Ooit, in het verguisde vroegáh, was ´een diepe zit´ een zit dicht op het paard en had niets te maken met de relatieve hoogte van pommel of cantle. Díe diepe zit op een relatief vlakke zitting is rijtechnisch goed.
HOE diep zit men nu ´traditioneel´ op het paard? Vijftien centimeter (inclusief dekje) boven de ruggengraat is geen uitschieter naar boven (letterlijk).

hc

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 11:18

Ik heb niet genoeg inhoudelijke kennis om hier verder over mee te discussieren of reactie te geven. Dus doe ik dat ook niet.

Kijk ik ben een leek, ik zou daarom graag die natuurkundige berekeningen willen zien waar je over praat. Feiten en cijfers waar jij steeds over spreekt. Dat is voor mij meer overtuigend dan een verhaal. En dan een vergelijking tussen jou zadel – luchtzadel – engels/italiaans zadel. Misschien idee voor nieuw topic?

Al kunnen cijfers ook nog veel gemanipuleerd worden Nagelbijten / Gniffelen

Zal vanavond even meten van het zitvlak tot de ruggengraat, maar dat is nooit 15 cm. volgens mij als ik het zo inschat.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:32

Ik ben ook een leek en ik vraag me af wat je eigenlijk wil bereiken. Goed, dan roep ik zoveel centimeter en dan?
Is het volgens jou misschien helemaal niet goed, en dan? Mijn ervaring is dat dit het beste zadel is wat ik ooit heb gehad.
Ga er in mee dat het goed is voor een apart topic voor mensen die in dit specifieke onderwerp geinteresseerd zijn. En als je hier zelf zo veel interesse in hebt misschien is het dan zinnig om de desbetreffende specificaties bij de diverse producenten op te vragen. Dan kan je hier vast wel een heel mooi verhaal bij Wiki kwijt.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:46

Essentiele informatie staat op de website vermeld
belangrijke informatie over het zadel die noodzakelijk is voor de ruiter en het paard zonder natuurkundige principes die geen mens begrijpt en niks toevoegen maar wel gebruikt zijn in de ontwikkeling van het product.
alle informatie is na veel testen en onderzoek op 3 continenten verwerkt om verbeteringen aan te brengen in de bestaande zadels en heeft als resultaat de ontwikkeling van het Wow zadel.
overigens zijn de test resultaten het zelfde in Europa USA en Australie,onafhankelijk test stations overigens.
misschien kan jij niet begrijpen dat technische specificaties niet zomaar openbaar gemaakt worden.
Heel de wereld Kopieerd en alle kosten die gemaakt zijn voor wetenschappelijk onderzoek en testen moeten misschien wel eens terugverdiend worden,zonder alle chinezen , Pakies en Indiers wijzer te maken.
wat zijn ze uitgelachen in het zadelmakers wereldje 12 jaar geleden toen ze begonnen.
nu komen alle grote fabrikanten een kijkje in de keuken nemen, en is het lacherige veranderd in respect voor de verbeteringen en waardering.
waar het de ruiters hier omgaat is dat het product werkt,dat de paarden verbeteren en veel rugproblemen verleden tijd zijn.
alle flauwekul die jij elke keer maar op blijft schrijven voegen absoluut niets toe aan een zinnige discussie over een product.
als jij met alle geweld je gelijk wilt halen
OKE
Wow en Flair zijn een slecht product ,wij willen alleen onze zakken vullen ,ten koste van paard en ruiter,
alleen domme ruiters die geen verstand hebben en niets om hun paard geven kopen het
en ik adviseer iedereen een spaans zadel te kopen,
wat vulspul eronder, en je hebt nooit meer gedonder