mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:18

Alane schreef:
in dat artikel staat niets over blinkers, maar wel plaatjes over hoe en wat een paard ziet.

dat is geen tegenspraak... paarden kunnen de diepte goed inschatten maar niet zo goed als mensen....

Ik heb goed naar die plaatjes gekeken en een blinker zit daar waar een paard toch al niks ziet, het is dus onzin dat ze de bodem niet kunnen zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:20

Afbeelding
dan vraag ik me werkelijkwaar af waar jij de neusriem bij een paard bevestigd...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:41

Ik gebruik toevallig geen neusriem.
Maar dat terzijde ik heb de tekening even aangepast:
gewoon de neusriem: (van een engelse uitgaande)
Afbeelding

en met bontje:
Afbeelding

Ok een paard kan dan niet meer recht voor zich kijken maar de grond is voor een paard zeker nog zichtbaar...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:29

Lara_Silver schreef:
En geloof me of niet onder bont gaan ze echt niet zo snel zweten dat weet ik omdat ik in zwitserland een paard heb gereden die had een complete bontshabrak, en na een rit van 4 uur was er nog geen zweet onder het bont te bekennen. (een intensieve rit welteverstaan)

Bont is er om irritatie te voorkomen, door bv een neus met een wondje te beschermen tegen de neusriem of benen te beschermen tegen schurende bescherming.

Ik begeleid paarden tijdens transport op langdurige ritten vanuit het buitenland...ik heb vaak genoeg die rommel van het halster afgehaald omdat het geweldig irriteerde en de paarden stonden te zweten onder zo'n bonthalster.
Ook blijft er vaak genoeg hooi in hangen wat enorm kan irriteren...die hoofden zijn helemaal ingepakt...echt absolute onzin naar mijn mening.Als het paard er geen last van heeft ok...maar ik zie vaak genoeg anders.
Gewoon een leren halster van goede kwaliteit,dan krijg je ook geen irritatie....er zullen best uitzonderingen zijn maar men vind het ook gewoon chique staan....net als die transportbeschermers...die hoge laarzen.
Ronduit waardeloos,ze moeten een zeer goede pasvorm hebben,is dat niet zo dan zakt het naar beneden en staat het paard er op.Erg fijn als je er niet meer bijkunt,paard breekt zijn nek over die rommel.
Voor transport over de weg...een goede bandage met lappen tot over de kroonrand.Of korte transportbeschermers met springschoenen...of ergens iets in die combinatie daarvan.
Voor transport door de lucht...helemaal niets.Als de mensen dat toch eens aan hun verstand gebracht kon worden Rolleyes

llooiiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:04

Het klopt inderdaad dat het de laatste tijd een rage begint te worden om bontjes enzo onder het zadel te leggen, en om peperdure dekjes met bijpassende peesbeschermers of bandages te kopen. Ik zelf heb ook een dekje onder het zadel, maar dit omdat het noodzaak is. De baas van mijn verzorgpony heeft nog 3 andere pony's, en ik ben de enigste die op haar rijdt. Zijn dochter heeft een paard waar zij alleen op rijdt, en hij wilt dus ook alleen veel geld neerleggen voor dat paard. Een half jaar geleden had ik het probleem dat mijn zadel naar voren floepte, omdat mijn pony jong is en haar lichaams bouw dus zo was veranderd dat het zadel niet meer paste. Hij had nog een paar oude zadels op zolder liggen die ik kon passen, en daar kon ik het mee doen. Er lag één zadel, het zadel waar ik nu mee rijdt, goed, maar ik moest er wel echt een bontje onder doen.
En natuurlijk ziet het er leuk uit om een leuk setje met dekje en peesbeschermers/bandages te hebben, maar niet elke week een nieuwe set!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 09:09

peesjes met bont zie je ook ineens heel veel, neopreen (of ander glad materiaal) veeg je zo het zand af, lijkt me met bond vrij ingewikkeld *ziet alweer paarden met van die mooie witte plekken op de benen*

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:34

nou inderdaad stef! ik zeg altijd maar: if it ain't broke, don't fix it! ik heb veel liever een goed passend zadel dan een mooi bontje eronder... maar goed wie ben ik?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:38

Tsja... maar bont staat wel erg luxe Huilen van het lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:00

XchantjuhX schreef:
Tsja... maar bont staat wel erg luxe Huilen van het lachen

OH? dat wist ik niet! ik ga gelijk een zadelbontje en peesjes met bont kopen! ik wil dat mijn paard er wel luxe uitziet hoor! Duivel Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:23

stef schreef:
peesjes met bont zie je ook ineens heel veel, neopreen (of ander glad materiaal) veeg je zo het zand af, lijkt me met bond vrij ingewikkeld *ziet alweer paarden met van die mooie witte plekken op de benen*

In mijn ervaring gaat neopreen sneller zweter en schuren.
Met bont blijft het droog en ik heb nog nooit zand tussen mijn peesbeschermers gehad

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:33

Ik ben iemand ook wel iemand die wil dat alles perfect past en het liefst op elkaar is afgestemd. Ik vind het mooi dat dat dingen op elkaar zijn afgestemd en dat geen wirwar van kleuren is.

Beenbescherming vind ik wel nodig. Elk paard kan zich een keer vertrappen door een flinke ophouding of een stukje goed voorwaarts. Daarnaast kan elk paard een keer schrikken of kan het voorkomen dat tijdens de les een ander paard tegen je aan botst. Ik vind het belangrijk het te verkomen ipv te verhelpen.

Maarrrr....mij zadel heb ik laten aanpassen op een bontje, aangezien ik dit ben gebruiken op advies van mijn fysiotherapeute. Dus mijn zadel wordt niet te krap.

Ik koop een duur K&K bit omdat mijn paard dit beter accepteerd. Ik heb een duur hoofdstel wat mijn paard ook perfect past. Ik koop alleen goede kwaliteit waarvan ik zeker ben dat ze ook goed beschermen en optimaal zweet op nemen.

Ik denk dat het heel persoonlijk is wat iemand mooi vindt. Bij mij gaat in iedergeval trend niet voor kwaliteit. Mijn paard staat nog altijd netjes voor op 1 lippige ijzersen blijft dit ook....want 2 lippen op de voorhoeven wordt ook een trend Verdrietig

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:45

Nathalie84 schreef:
Maarrrr....mij zadel heb ik laten aanpassen op een bontje, aangezien ik dit ben gebruiken op advies van mijn fysiotherapeute. Dus mijn zadel wordt niet te krap.

Waarom het zadel laten aanpassen op je bontje als je het zadel ook aan kan laten passen aan je paard? Haha! Mijn va is ervan overtuigd dat de werking met bontje enkel slechter kan worden... een passend zadel met een dekje ertussen voor de zweetopname moet genoeg zijn.
Als een zadel gevuld is met de jusite hoogwaardige materialen is het schokdempen optimaal, een bontje voegd hier gewoonlijk niets aan toe, geeft enkel maar minder gevoel, en contact tussen ruiter en paard Lachen
Welke meerwaarde voegd het bontje toe volgens de fysio?

saaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:26

je ziet inderdaad telkens meer dat mensen als het ware hun paarden volhangen omdat het telkens meer een rage word.
helaas worden sommige paarden er echt door "verpest"

mijn vriendin en ik hebben samen een tweede paardje gekocht en die loopt niet met peesbeschermers, bijzetteugels enz. en dat gaan we ook zo houden. tuurlijk schaffen we wel wat verschillende kleuren dekjes aan. maar we gaan hem niet volhangen en onnodig bescherming om doen enz.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:43

We hebben hier bewust voor gekozen aangezien mijn paard zijn rug beter durfde te gebruiken bij het gebruik van een bontonderlegger. Zonder bontonderlegger maar met een passend zadel durft mijn paard zijn rug niet los te laten.

Je kunt natuurlijk verschillende redenen gaan bedenken waarom mijn paard zijn rug wegdrukte, bv slecht passend zadel, verkeerde druk etc. Naar mijn mening heb ik de beste zadelmaker van Limburg en ook hij gaf mij het advies bij paarden die in behandeling zijn geweest voor de rug een bontonderlegger te gebruiken.

Ik moet je eerlijk bekennen. Ik zie liever mijn paard ook zonder bontonderlegger, maar wat zou jij kiezen als je paard een voorkeur heeft voor bontonderlegger?

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:11

Ik ben het met de TS eens. Dit is een goede discussie overigens! Ik zie zoveel mensen met paarden die bandages omhebben, terwijl ik me afvraag: "waar zijn die dingen goed voor?" Meestal doen ze het alleen maar omdat 'het mooi staat'. Ik zie vaak dat die dingen vaak meer kwaad aanrichten dan dat ze goed doen, vooral als ze verkeerd aangelegd zijn.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:42

ach, laatst nog een topic: driejarige, blablabla...

ga je kijken, wordt het beestje vierkant in de bandages gezet. snap je niks van...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:14

Ik rij met een bondonderlegger op advies van de zadel maker. 3 juli ekomt die op stal en gaat het bontje er weer onder weg als dat nodig is.

Ik rij met peesbeschermers omdat mijn haflinger met haaar achterbenen tegen haar voor benen loopt en nogal strijkt.

Anky pads vinden jullie waarschijnlijk ook overboden? Ik rij er mee omdat ze goed zweet opnemen en het zweet zo niet in mijn zadel kan trekken. Leg ik er een normaal dekje op dan is die helemaal doorweekt (inclusief zadel).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:31

lotteluvah schreef:
Ik rij met een bondonderlegger op advies van de zadel maker. 3 juli ekomt die op stal en gaat het bontje er weer onder weg als dat nodig is.

Ik rij met peesbeschermers omdat mijn haflinger met haaar achterbenen tegen haar voor benen loopt en nogal strijkt.

Anky pads vinden jullie waarschijnlijk ook overboden? Ik rij er mee omdat ze goed zweet opnemen en het zweet zo niet in mijn zadel kan trekken. Leg ik er een normaal dekje op dan is die helemaal doorweekt (inclusief zadel).

hoe bedoel je? het gaat er hier niet om of we iets overbodig vinden of niet, het gaat er in dit topic over dat er mensen zijn die allemaal spullen aan hun paard hangen waar het paard minder van wordt. als de pad goed ligt, en goed zweet opneemt, dan heb je hem toch voor het juiste doel? ik zie het probleem niet.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:34

Oke, heb niet alles doorgelezen mijn fout. Ik erger me alleen wel aan mensen die hun paard compleet in de beenbescherming zetten terwijl het niet nodig is.

Ik ken ook genoeg mensen die liever een duur hoofdstel kopen dat geld sparen voor een passend zadel. Erg jammer vind ik dat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:36

XchantjuhX schreef:
Nathalie84 schreef:

Waarom het zadel laten aanpassen op je bontje als je het zadel ook aan kan laten passen aan je paard? Haha! Mijn va is ervan overtuigd dat de werking met bontje enkel slechter kan worden... een passend zadel met een dekje ertussen voor de zweetopname moet genoeg zijn.
Als een zadel gevuld is met de jusite hoogwaardige materialen is het schokdempen optimaal, een bontje voegd hier gewoonlijk niets aan toe, geeft enkel maar minder gevoel, en contact tussen ruiter en paard Lachen
Welke meerwaarde voegd het bontje toe volgens de fysio?
'

Ook mijn zadel is volledig aangepast aan mijn paard. Wordt zelfs elke 3 maanden nagekeken, maar er ligt wel een bontje onder. Dan gebruikt hij zijn rug, hij heeft een hele gevoellige rug en zonder bontje bleef hij wegdrukken. Met bontje gaat hij veel beter. Zadel is dus ook aangepast voor een bontje eronder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:39

Als ik soms op bokt rond kijk krijg ik nog weleens het gevoel dat er het paard heel snel moet in pakken mat allerlei troep omdat het anders niet goed loopt en slecht voor hem is.

Maar ook hier in het dorp krijg ik soms het idee dat alleen een zadel met dekje en een hoodstel te weinig is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:42

Ik zou willen dat dat genoeg was bij mijn paard zeg! Dat zou lekker makkelijk zijn Knipoog Om die van mij heel te houden rijd ik óf vierkant in de bandages óf vierkant in de 3 in 1 beschermers. Voor ook springschoenen. Zoals hierboven staat, een bontje onder het zadel..

Heb een hele tijd met peesjes en strijklappen gereden, amar daar liggen elke keer zijn hele benen van open. Jammer genoeg tikt hij wel flink aan dus moet ik er iets om.

Geef mij maar zo'n paard waar niks om hoeft hoor Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:20

Ik ken een paard dat achter strijkt (niet altijd maar toch), maar strijklappen verdraagt hij niet (maakt niet uit welk merk/soort/type, alles geprobeerd) en dus draagt hij bandages.. tijdens de les icm peesbeschermers voor, thuis training rondom bandages (alleen achter is geen gezicht)

Ons paard draagt tijdens les, peesbeschermers, strijklappen en springschoenen, thuis loopt ze meestal kaal (of we gaan naar buiten of longeren dan wel bescherming)
Transport, gaan we ergens heen via een slingerweg kans op hard moeten remmen ed (de doorsnee B-wegen hier in de buurt) dan gaan de beschermers om, anders niet.
Paard had een wondje achter het oor, dus een bontje erachter.. we hebben wel een subtiele, dus geen mega schaap achter de oren.
Lopen we niet achteraan vwb nieuwigheden in paardensportland, zoeken we het bij de bitten keuze zo vriendelijk/zacht/ed mogelijk.. Komt de zadelmaker regelmatig controleren, lest mijn dochter 3 tot 4 X per week..
En ja, ze rijdt met setjes, broek, sokken, shirt, dekje en beenbeschermers tot aan het halster/touw/deken aan toe op elkaar afgestemt... alles schoon, perfect passend, goed onderhouden en op kleur..
En wie heeft er last van?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:19

oi, oi, oi, ik vroeg van de week iemand waarom haar paard springschoenen omhad terwijl ze niet aan het springen was, ze reageerde met 'omdat ik dat leuk vind staan' dus ik dacht dat ze een geintje maakte (dat vroeg ik haar ook, ik hoop dat je een geintje maakt?). Nu kreeg ik een berichtje met de vraag waarom ik hoopte dat ze een geintje maakte?
Ik neem dus aan dat het serieus bedoeld was, want anders zou ze het niet vragen... Maar dit is echt een schoolvoorbeeld van waar we het tot nu toe over gehad hebben Verward

@ Alane, we hebben het nu dus ook niet over mensen die wel op hun paard blijven letten met het uitkiezen van hun harnachement. Maar over diegenen die dat niet doen en het alleen maar ombinden voor de fotoshoot of omdat ze het leuk vinden staan.
Als ik mijn arm in het gips wurm omdat ik het leuk vind als mensen erop gaan schrijven, dan vernachel ik daar al vrij snel m'n spieren mee, dus het onnodig gebruik van dat soort dingen beschadigt meer dan dat het beschermt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 23:26

Haha..ik heb in mijn pennytijd met een martingaal gereden omdat ik het zo mooi vond staan Clown Vertelde dat ook zo aan mensen en die waren het wel met me eens Nagelbijten / Gniffelen

Verder heb ik een poos gehad dat ik lijp was van setjes enz Nagelbijten / Gniffelen
Heb nu tig setjes waar ik niks mee doe omdat ik niet kan bandageren Nagelbijten / Gniffelen

Nu ben ik weer mee in het pad virus Nagelbijten / Gniffelen Ook deze verzamel ik opeens Clown Best idioot eigelijk. Alhoewel het wel onschuldig is Lachen

ben benieuwd als zadelmarkt zadels in zouden worden, of iedereen ermee zou gaan lopen Nagelbijten / Gniffelen