Lara_Silver schreef:En geloof me of niet onder bont gaan ze echt niet zo snel zweten dat weet ik omdat ik in zwitserland een paard heb gereden die had een complete bontshabrak, en na een rit van 4 uur was er nog geen zweet onder het bont te bekennen. (een intensieve rit welteverstaan)
Bont is er om irritatie te voorkomen, door bv een neus met een wondje te beschermen tegen de neusriem of benen te beschermen tegen schurende bescherming.
Ik begeleid paarden tijdens transport op langdurige ritten vanuit het buitenland...ik heb vaak genoeg die rommel van het halster afgehaald omdat het geweldig irriteerde en de paarden stonden te zweten onder zo'n bonthalster.
Ook blijft er vaak genoeg hooi in hangen wat enorm kan irriteren...die hoofden zijn helemaal ingepakt...echt absolute onzin naar mijn mening.Als het paard er geen last van heeft ok...maar ik zie vaak genoeg anders.
Gewoon een leren halster van goede kwaliteit,dan krijg je ook geen irritatie....er zullen best uitzonderingen zijn maar men vind het ook gewoon chique staan....net als die transportbeschermers...die hoge laarzen.
Ronduit waardeloos,ze moeten een zeer goede pasvorm hebben,is dat niet zo dan zakt het naar beneden en staat het paard er op.Erg fijn als je er niet meer bijkunt,paard breekt zijn nek over die rommel.
Voor transport over de weg...een goede bandage met lappen tot over de kroonrand.Of korte transportbeschermers met springschoenen...of ergens iets in die combinatie daarvan.
Voor transport door de lucht...helemaal niets.Als de mensen dat toch eens aan hun verstand gebracht kon worden