Neusriem MÓET strak!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SelenaV

Re: Neusriem MÓET strak!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:14

xtostarlight schreef:
Ik heb eigelijk mn neusriem alleen voor de sier, zit dus ook veel te los. Ben dus ook van mening dat het geen kwaad kan hem wat losser te doen, zolang je bit goed blijft zitten. Mijn paard wordt strontvervelend van een sperriem en hetzelfde bij een strak (dus 2 vingers) zittende neusriem. Heb dus alleen een hoge (aansnoer) neusriem die te los zit, en werkt prima.

Strak doen omdat je paard anders zijn mond openspert, sorry dan is er imo iets anders mis. Je maakt dan alleen de fouten die je maakt met je bit/teugels onzichtbaar. Is laatst ook al een discussie over geweest geloof ik.

Is ook dan een teken dat de ruiter/amzone te hard trekt waardoor het paard zijn mond open doen als teken dat het pijn doet en onprettig is.
Dan doe het inderdaad verkeerd! Als je daarvoor de neusriem/sperriem strakker doet, ben je bijna het beest aan het mishandelen.
Hij/zij heeft pijn, laat het merken---> Mag niet! Sja.. Sommigen Clown

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:32

Mijn paard knauwt/bijt echt op het bit en heeft daarbij zijn mond dus ook open...
Ik vraag me af of al deze mensen echt geleerd hebben om bij de gecombineerde neusriem 2 vingers ertussen te houden? Bij de lage neusriem kan ik me voorstellen want dat klopt, maar bij de gecombineerde neusriem hoort het niet

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:05

griebels schreef:
Mijn paard knauwt/bijt echt op het bit en heeft daarbij zijn mond dus ook open...
Ik vraag me af of al deze mensen echt geleerd hebben om bij de gecombineerde neusriem 2 vingers ertussen te houden? Bij de lage neusriem kan ik me voorstellen want dat klopt, maar bij de gecombineerde neusriem hoort het niet

Mijn paard knabbelt zo ook op het bit, en doet haar mond dus dan een stukje open en daarna weer dicht. Maar ik ken ook paarden die hun mond dichthouden en dan knabbelen op het bit.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:15

Mijn paard knabbelt niet op het bit, hij probeert hem echt doormidden te bijten Ja

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:22

Van mijn instructrise moesten we de neusriem ook strakker doen er passen nu geen 2 vingers meer tussen en het sperriempje juist wat losser, om zo meer controle te krijgen, moet er wel bijzeggen dat het paard onrustig is in de mond met het nageven. De eigenaar van mijn bijrijpaard vroeg toen of je dan niet de luchtwegen oid afkneld, maar dat is niet zo omdat er als het goed is aan de binnenkant van je neusriem een zacht gedeelte zit. Ik zal nu wel heel bokt over me heen krijgen, maar soms is iets wat vriendelijker lijkt ( singel niet te strak of zonder zadel rijden) helemaal niet zo vriendelijk..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:32

uh ook zachte dingen kunnen knellen en afsluiten hoor, trek maar eens zo'n lekkere zachte fleece sjaal strak om je hals Verward
En als je paard er onrustiger van wordt dan zou ik het al helemaal terug veranderen, wat heb je er dan nou aan?

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:33

Hij zit ook niet zo strak dat het knelt, er kunnen alleen geen 2 vingers meer tussen ... En het paard word er nu juist minder onrustig van, omdat het bit beter ligt

nicoleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:39

De paardentandarts heeft tegen mij gezegd dat je de neusriem heel los moet doen dus dat hij gewoon nog mooi zit dus zeker 2 vingers die je ertussen kunt doen, want als je hem strak doet word het vel zeg maar tegen de kaak gedrukt en speelt het paard niet graag met zijn bit en het dus niet fijn vind om het in de mond te krijgen.

Paar jaar geleden toen ik mijn ponys nog had deed ik de neusriem ook altijd strak en je kreeg het bit best moeilijk in de mond en nu ik bij mijn paard de neusriem los heb doet hij zo zijn mond open, maar dit geld wel dat het natuurlijk niet bij alle paarden want sommige zijn niet zo gemakkelijk, maar als je het vanaf het begin zo doet moet het zo gaan.

Ik hoop dat je hieraan iets hebt.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:35

gouda schreef:
Tam_ schreef:
Ik heb ook geleerd dat er 2 vingers tussen moeten.. Clown

en volgens mij heeft een aansnoerneusriem een andere betekenis Clown

Inderdaad kunnen het anders beter dichtsnoerneusriem noemen Huilen

Afsnoerriem? Extreme duivel

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:54

griebels schreef:

Hoe hoort het dan bij een gecombineerde neusriem? hoeveel ruimte bij de bovenste neusriem en hoeveel ruimte bij de sperriem? Bij mij kan ik bovenop zijn neus er geen vinger tussenkrijgen (onder bij zijn kaak wel) en bij de sperriem kan ik aan beide kanten (tegelijk) er 2 vingers tussen doen.

Linde71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:13

Ik zorg ook dat er 2 vingers tussen kunnen ,dit heb ik ook zo geleerd inderdaad.Had nog nooit van die andere manier gehoord.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:32

Bij mij kunnen er minimaal twee vingers tussen... bij de neus èn bij de sperriem.
Strak doen vind ik onzin... juist dan zie je niet wanneer het paard zijn mond opent... en kan je dus niet de reden erachter zoeken Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 23:45

Rhodos schreef:
griebels schreef:

Hoe hoort het dan bij een gecombineerde neusriem? hoeveel ruimte bij de bovenste neusriem en hoeveel ruimte bij de sperriem? Bij mij kan ik bovenop zijn neus er geen vinger tussenkrijgen (onder bij zijn kaak wel) en bij de sperriem kan ik aan beide kanten (tegelijk) er 2 vingers tussen doen.

Ik heb altijd geleerd (van geen onbekende ) dat een lage neusriem (africhtingsneusriem) 2 vingers tussen moeten kunnen. Een gecombineerde neusriem moet gewoon strak zitten, deze heeft een heel andere functie dan de lage neusriem. De sperriem is bedoeld om het bit op zijn plaats te houden en heeft los zittend dus ook geen functie...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:10

Kijk eens naar de anatomie van een paarden hoofd...... dan weet je genoeg! Gewoon logisch nadenken en niet zomaar een ander volgen omdat die dan mogelijk bekend is......

Er zijn ook vele zeer bekende springruiters die rijden met veel te krappe zadels. vaak onwetendheid. Moeten wij dan ook allemaal maar met een te smal zadel gaan rijden omdat een bekende ruiter dat ook doet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 09:42

harnessmaker schreef:
Kijk eens naar de anatomie van een paarden hoofd...... dan weet je genoeg! Gewoon logisch nadenken en niet zomaar een ander volgen omdat die dan mogelijk bekend is......

Er zijn ook vele zeer bekende springruiters die rijden met veel te krappe zadels. vaak onwetendheid. Moeten wij dan ook allemaal maar met een te smal zadel gaan rijden omdat een bekende ruiter dat ook doet?

amen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:44

Als ik met mijn paard naar strandt gaat en ik ga in galop doet die zijn mond open en gaat er van door dit heeft helemaal niks met de ruiter te maken ik heb gewoon een neusriem omdat men paard anders zijn mond open doet er zitten 2 vingers tussen en dan zit die helemaal goed.