[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:56

Dat is zeker zo
En ook geen scherpe rommel erin omdat je als ruiter het gewoon niet voor elkaar hebt.

Maar daar heb je dat stukje weer, durf naar jezelf te kijken.
Maar diegene die dat niet durven, rukken ook wel op de gevoelige neus..helaas

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:59

Trekhandjes zijn altijd fout , dus dat maakt niet uit Lachen

Het gaat mij meer om dat belachelijke idee om iets in die mond te gaan knopen , er hoort geen rommel in die mond want die hebben ze al nodig om te slikken en te ademen.

Een bit zit altijd als een indringer in dat bekkie , hoe lief en zacht een eerlijk je ook bent met je handen.
Bitloos met zachte handen is veel meer vrijheid.

Voor mij is het echt een kwestie van respect naar je paard toe dat je geen rommel in die mond opdringt.

Het is niet nodig , waarom zou je het dier er dan mee pesten ?

Dat vind ik hoor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:00

Ja daar heb ik een hekel aan. Maar goed. Sommige zijn blind en doof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:03

Dat vind ik veel te extreem..
dan moeten we ze in de wei knikkeren en er zeker nooit meer op gaan zitten
Dat kan meer kwaad dan een bit...

Stoot jij je neus eens zachtjes, de tranen staan je al meteen in de ogen...ik denk niet dat de gevoeligheid bij een paard minder is
Dus of je nu wat op de neus doet of op de mond maakt imo helemaal niks uit. (uiteraard over passend spul)
Verder kan een paard zich in de mond nog wat aan de druk ontrekken door de mond te openen of met de tong het tegen te houden
Met de neus kan het paard niks

Maar daar komen we nooit uit, vind dat wat je zegt gewoon te overdreven (niet aanvallend bedoeld)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:10

Het gaat ook niet om de pijn ofzo die je hebt als iemand er aan zit te trekken , dat is bij allebei niet prettig , bit of bitloos. Trekken hoor je sowieso niet te doen onder normale omstandigheden , daar is iedereen het wel over eens dus daar hoef je het niet over te hebben verder Lachen

Het gaat er juist om dat je een paard een last geeft die niet nodig is.
Wij willen rijden , dat vinden we leuk. Normaal gesproken vind je het alleen leuk als je paard het ook leuk vindt , zo zou het moeten zijn.

Dus dan maak je het voor je paard ook zo leuk en comfortabel mogelijk. Je gaat op les om te leren het dier zo min mogelijk in de weg te zitten , je gooit er een zadel op met datzelfde doel , dat je goed in evenwicht erbovenop blijft zodat het beestje zo min mogelijk last van je heeft. Je let op de hoeven , dat die goed beschermd zijn , je wil een goede bodem zodat het dier comfortabel kan lopen. Een fijn dekje , lekker zacht. En vervolgens knoop je nog wat overbodige ballast voor de luchtpijp Tong uitsteken

Het is gewoon ontzettend maf als je er over nadenkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:12

jij vind dat maf..ik niet Lachen
Want een paard heeft geen last van een passend bit.
Net zo min als van een passend zadel en een fijn mee bewegende ruiter Lachen

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:19

runningkawa schreef:
Die verplichting zou er vanmij vanaf vandaag af mogen
Net als in de western
Dan zie je tenminste goed wat de mensen doen met de handjes Lachen

Het enige goede nut is het op de plaats houden van het bit, als iemand de bakstukken net aan de lange kant heeft
Anders helemaal geen enkel.
Bij de sperriem of lage neusriem dus

Maar deze bewering gaat wel tegen alles in. Ik ben persoonlijk wel van mening dat je idd niet moet dichtsnoeren en het uiteraard niet dient om RT fouten te verdoezelen. Ik kan dan ook prima zonder neusriem rijden, maar de neusriem is wel handig in bijzondere omstandigheden. (waar de neusriem voor zou dienen volgens een hele hoop mensen..)

runningkawa schreef:
Mij is wijs gemaakt dat de oorsprong van de neusriem en sperriem is gekomen uit de tijd dat men met de paarden ten strijde ging.
In een val van ruiter en paard en de ruiters zijn balans kwijt was, trok hij het paard in de mond.
Als het paard daardoor de mond opende, maar hij net dan de grond zou raken met een koprol was de kans te groot op een gebroken kaak.
Vandaar het dichtsperren van de mond. Dan kwam de klap op de gehele neus

Persoonlijk kan ik me de logica daar achter wel vinden
En aangezien we in de dressuur nog steeds dingen doen vanuit die tijd, zoals het links opstappen, vind ik dat vrij aannemelijk Ja

Dit klinkt idd erg aanneemelijk, maar in principe kan vrijwel alles aannemelijk worden gemaakt..

En ik heb ik geen enkel van mijn berichten het gehad over het strak aansnoeren van de neusriem. Ik heb het enkel over "normaal" gebruik. ( ik neem aan dat wat er gezegt wordt over wat de neusriem zou moeten doen, dat ze daarmee het normaal gebruiken van de neusriem bedoelen en niet het te strak aansnoeren van de neusriem ) Overal waar je wat opzoekt over normaal gebruik van de neusriem staat omschreven dat het paard moeilijker het bit kan vastnemen of de tong over het bit kan brengen etc. Is dit volgens jou niet waar? Dit is toch ergens op gebaseerd. (ik heb het over normaal gebruik van de neusriem)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:22

ik rij bitloos, en wil voor mijn eigen dieren geen bit meer. mijn paard heeft er echter nooit een hekel aan gehad, wilde het bit vanaf het begin netjes aannemen, niks aan de hand. het is hoofdzakelijk voor mijn eigen idee dat ik bitloos ben gegaan, en toen het eenmaal zover was merkte ik wel dat mijn paard het ook prettiger vond. ik reed voor die tijd ook weleens een ritje met een stalhalster...

verder ademt een paard bij mijn weten niet door zijn mond.

overigens is het bewezen dat de hoge (Engelse) neusriem geen enkele werking heeft, zolang het paard de mond dicht heeft en de riem niet te strak zit. het enige dat invloed kan hebben op een bit is een lage neusriem of sperriem. en dan nog zie je veel combinaties voorbij komen waarbij de sperriem helemaal niets doet. een RT probleem los je niet op met een extra riempje hier en daar.

het paardje is stug in de mond, waarsch. door het vele manegewerk. probeer haar lichter te maken, dit kan dmv grondwerk, basiswerk,wijken voor druk, werken aan de algehele lichtheid van het paard. ze reageert minder op teugelhulpen omdat dat een beetje afgestompt is, maar dat kan door de juiste training ook weer rechtgebreid worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:23

Mwah , het is maar net wat je als "last" ziet denk ik.

Bedoel je met last een enorm groot probleem : dat is het niet nee. Het is niet zo dat je er gemene wonden van krijgt ofzo.

Maar het is gewoon overbodig.

Ik zie het vergelijkbaar als bvb. bij jezelf. Je loopt de hele dag met je schoenen rond , BH , diverse laagjes kleding , en dan 's avonds thuis trek je de hele mikmak uit en ben je blij dat je al die "last" kwijt bent.

Of hoe relaxed het is om gewoon even op je slippers naar de winkel te gaan in de zomer , geen jassen en dergelijke , heerlijk toch !!!! Dat zijn maar kleine "lasten" waar je dan vanaf bent.

Iets dat in je mond zit waardoor je lippen niet meer op elkaar sluiten en het slikken wat moeilijker wordt , dat is dan iets meer last en is dan ook des te prettiger als dat er niet meer is.

Ik denk dan : zo lekker als jij het vindt om 's avonds je schoenen uit te trekken of zonder gedoe naar buiten te gaan in de zomer , zo is zonder bit voor een paard nog 10x lekkerder.

Ze hoeven er geen enorme last van te hebben maar het is veel en veel relaxedter als het er niet is.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-07 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:24

Jij zegt dat je er geen 2 vingers achter kunt stoppen
dan zit de neusriem dus al te strak Lachen

Ja dat kan allemaal moeilijker, maar dat zijn allemaal signalen dat het paard aangeeft, ruiter, wat je nu met je handen doet, doet zeer
Moeten we dat maar negeren en wegstoppen door de neusriem een gaatje strakker te doen??
Dan is het probleem toch niet verholpen. de oorzaak is alleen maar weg gestopt.

Als jij last hebt van je rug kun je een stevige band kopen om je rug te ondersteunen
Dan heb je er ff geen last van. Lijkt het weg.
Maar als dat nu komt omdat je steeds krom loopt blijf jij er last van hebben, zo gauw jij die band af doet.

Je kunt ook wat aan je houding doen en je hebt die band niet meer nodig, dan heb je de eigenlijke oorzaak opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:25

Citaat:
Iets dat in je mond zit waardoor je lippen niet meer op elkaar sluiten en het slikken wat moeilijker wordt , waar je langs heen moet ademen , dat is dan iets meer last en is dan ook des te prettiger als dat er niet meer is

Dit is gewoon niet waar, daarom kijk jij er anders tegen aan

Mijn paarden vreten vrolijk een appel weg met bit en neusriem.
En stikken niet hoor
Dus ze kunnen echt wel ademen en slikken hoor Lachen

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:31

runningkawa schreef:
Als er geen 2 vingers tussen kunnen zit je neusriem simpelweg veel te strak.
En verdoezel je RT problemen en zo hoort het absoluut niet.
Of je met hulpteugels rijd staat daar los van...

Van mij zou er op wedstrijd dus ook veel meer op gecontroleerd moegen worden.
Kijken of de bitten zijn toegestaan en of de neuriemen niet te strak zitten
Te strak...volgende wedstrijd weer een kans, maar deze niet meer Lachen

Ik heb het hierbij niet over de sperriem of lage neusriem, hier kunnen bij mij wel 2 vingers tussen, Ik dacht dat je het had over de hoge neusriem.. Ik volg het af en toe ff niet meer.... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:32

ook de hoge neusriem horen 2 vingers tussen Ja
Die kaken horen ook niet op elkaar geklemt te zijn Lachen

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:39

runningkawa schreef:
ook de hoge neusriem horen 2 vingers tussen Ja
Die kaken horen ook niet op elkaar geklemt te zijn Lachen
dan moet ik eerlijk toegeven dat dat niet altijd het geval is, die is meestal wel wat strakker Vork Haha! , maar hoe verklaar je dan dat mijn paarden vrolijk staan te kauwen en makkelijk een hapje biks naar binnen kunnen werken?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:39

oef, zo heb ik een tijdje bij een dressuurstal gewerkt. ik moest de paarden voor het eerst zadelen, en de ingesleten gaatjes van neus- en sperriem vond ik vreselijk strak, dus ik vroeg op welk gaatje die moesten (misschien was dit hoofdstel van een ander paard geweest ofzo?) de groom zei: zo strak als je hem krijgen kunt.
ik heb getrokken, niet normaal, en dan nog wel met een aansnoer neusriem. uiteindelijk lukte het om het pinnetje in het eerste ingesleten gaatje te krijgen, mijn God wat zat dat strak, het velletje op de neusbrug had boven de riem gewoon een ribbeltje, terwijl dat wel een stuk huid is wat normaal best strak staat.
ik heb het daar ook niet lang volgehouden, het sjorren aan de neusriem was vervelend, maar niet het enige.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:41

[
runningkawa schreef:
Mij is wijs gemaakt dat de oorsprong van de neusriem en sperriem is gekomen uit de tijd dat men met de paarden ten strijde ging.
In een val van ruiter en paard en de ruiters zijn balans kwijt was, trok hij het paard in de mond.
Als het paard daardoor de mond opende, maar hij net dan de grond zou raken met een koprol was de kans te groot op een gebroken kaak.
Vandaar het dichtsperren van de mond. Dan kwam de klap op de gehele neus

Persoonlijk kan ik me de logica daar achter wel vinden
En aangezien we in de dressuur nog steeds dingen doen vanuit die tijd, zoals het links opstappen, vind ik dat vrij aannemelijk Ja

Dit klinkt idd erg aanneemelijk, maar in principe kan vrijwel alles aannemelijk worden gemaakt..

En ik heb ik geen enkel van mijn berichten het gehad over het strak aansnoeren van de neusriem. Ik heb het enkel over "normaal" gebruik. ( ik neem aan dat wat er gezegt wordt over wat de neusriem zou moeten doen, dat ze daarmee het normaal gebruiken van de neusriem bedoelen en niet het te strak aansnoeren van de neusriem ) Overal waar je wat opzoekt over normaal gebruik van de neusriem staat omschreven dat het paard moeilijker het bit kan vastnemen of de tong over het bit kan brengen etc. Is dit volgens jou niet waar? Dit is toch ergens op gebaseerd. (ik heb het over normaal gebruik van de neusriem)[/quote]
?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:42

Dat dat dan de keer is dat je het wat losser hebt? Haha!
Min. 2 vingers ertussen en ze kunnen met gemak een appel opvreten..strakker wordt het toch moeilijk, een klein snoepje gaat wel, maar meer ook niet...
En dat is niet mijn keuze om eerlijk te zijn

Ken ook wel van die mensen MV
Verschrikkelijk...daar is het echt niet voor bedoeld..daarom moch er van mij wel controle op komen op wedstrijden hoor Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:42

flurry, van waar weer dat berichtje? Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:43

runningkawa schreef:
Citaat:
Iets dat in je mond zit waardoor je lippen niet meer op elkaar sluiten en het slikken wat moeilijker wordt , waar je langs heen moet ademen , dat is dan iets meer last en is dan ook des te prettiger als dat er niet meer is

Dit is gewoon niet waar, daarom kijk jij er anders tegen aan

Mijn paarden vreten vrolijk een appel weg met bit en neusriem.
En stikken niet hoor
Dus ze kunnen echt wel ademen en slikken hoor Lachen

Dus je bent het er niet mee eens dat een bit minder comfortabel is dan geen bit ?
Je vindt het zelf ook geen probleem om 's nacht in bed je (schone Knipoog ) schoenen aan te houden ? Tong uitsteken

Want dat is wat ik zeg : zonder extra troep is prettiger dan met.

Je moet het niet te overdreven zien , ik zeg niet dat ze dood neervallen Knipoog
Ik zeg alleen dat je het heel makkelijk prettiger kan maken door weg te laten wat overbodig is.

Want als je iets gaat toevoegen dat je niet nodig hebt , dan kan het alleen maar overbodig in de weg zitten.

Zo en hier wilde ik het graag bij laten , misschien heeft iemand er iets aan en vraagt iemand zich af waarom die eigenlijk met een bit of iets anders rijdt , en gaat zelf nadenken of het wellicht fijner kan. Dat was mijn hele bedoeling Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:45

Ik zie het idd al prettig dat een paard zonder iets, dus ook geen halster om het hoofd staat

Maar als er wel wat om zit, maakt het me echt niet uit waar erop gestuurd word
Lijkt me echt voor het paard geen verschil te geven.

Eigenlijk zijn ze gewend de hele dag wat in de mond te hebben, tenminste die van mij staan altijd met hooi of gras te smakken Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:46

@RK ik meende dat de KNHS al in het reglement had staan dat een neusriem niet aangesnoerd mag zitten, maar kennelijk wordt dat dus niet gecontroleerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:48

Mag ook niet, valt onder wreedheid

Helaas geen controle, ook niet op bitten Verdrietig

In 20 jaar naar concoursen gaan heb ik 1x een bitcontrole gezien Verdrietig

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:52

runningkawa schreef:
flurry, van waar weer dat berichtje? Lachen

Ik neem aan dat wat er gezegt wordt over wat de neusriem zou moeten doen, dat ze daarmee het normaal gebruiken van de neusriem bedoelen en niet het te strak aansnoeren van de neusriem.. Overal waar je wat opzoekt over normaal gebruik van de neusriem staat omschreven dat het paard moeilijker het bit kan vastnemen of de tong over het bit kan brengen etc. Is dit volgens jou niet waar? Dit is toch ergens op gebaseerd. (ik heb het over normaal gebruik van de neusriem)

Omdat je volgens mij nog geen antwoord had gegeven op de laatste twee zinnen.. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:53

het is toch ernstig! waarom zijn die regels er dan vraag ik me af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:54

jawel hoor, vandaar dat ik ook vroeg waarom je het alweer plaatste