[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:34

runningkawa schreef:
Idd MF
Maar wel met de juiste aanpak (lees ook juiste les)

Anders hadden ze toch problemen op stallen waar verreden paard weer omgeschoold worden als dat alleen maar met pelhams enz zou gaan Lachen

precies, en daar weet jij het nodige wel van...
zelf heb ik met een aantal paardjes ervaring hierin, 'verpeste' paardjes zeg maar. ééntje echt ernstig, maar die was alleen maar bang. de haf van mijn zusje daarintegen, heeft gewoon een dominantieprobleem waardoor ze het vertikte om te stoppen, en echt opzettelijk (uit woede min of meer) niet te stuiten sprintjes trok door de bak. mijn zusje werkt eraan, en ik help haar daarmee. in een half jaar tijd toch hele verbetering, ondanks dat we afgelopen winter maar weinig met ze hebben kunnen werken.
komt geen monsterbit aan te pas, wel touwhalsters etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:58

Het zou makkelijk zijn als je elk probleempaard kon aanpakken met een pelham Clown Dan had niemand meer les nodig.
Persoonlijk vind ik een pelham nooit een oplossing. Je moet de oppervlakkige problemen niet willen oplossen, maar de onderliggende problemen die het veroorzaken.
Als je paard er telkens vandoor gaat, is het geen oplossing om dat rennen op te lossen(is maar een tijdelijke oplossing).Het echte probleem (dominantie, rijtechnische problemen etc) aanpakken zorgt voor een lange termijn effect op een vriendelijke manier.

(mijn pony was ook eerst een hel met buitenrijden, maar met heeeeel veel geduld en oefenen is het nu een hele fijne pony buiten. Heeft overigens wel een heel jaar geduurd voordat je echt ontspannen kon buiten rijden. Verwacht dus niet meteen resultaat!)

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:40

Welshcobfan schreef:
Het zou makkelijk zijn als je elk probleempaard kon aanpakken met een pelham Clown Dan had niemand meer les nodig.
Persoonlijk vind ik een pelham nooit een oplossing. Je moet de oppervlakkige problemen niet willen oplossen, maar de onderliggende problemen die het veroorzaken.
Als je paard er telkens vandoor gaat, is het geen oplossing om dat rennen op te lossen(is maar een tijdelijke oplossing).Het echte probleem (dominantie, rijtechnische problemen etc) aanpakken zorgt voor een lange termijn effect op een vriendelijke manier.

(mijn pony was ook eerst een hel met buitenrijden, maar met heeeeel veel geduld en oefenen is het nu een hele fijne pony buiten. Heeft overigens wel een heel jaar geduurd voordat je echt ontspannen kon buiten rijden. Verwacht dus niet meteen resultaat!)

Mijn pony is geen probleem paard. Ze is lief trouw en luisterd goed. is alleen niet zo gevoelig ik denk dat ik een dubbelgebroken bit ga halen mis werkt dit beter. Ik heb haar nu anderhalf jaar. en is hier voor manege pony geweest zo lang als ze leeft zo beetje dus rond de 20 jaar. van dar dat ongevoelig waarschijnlijk. Maar dit is al minder geworden want ze reageert al veel beter op mijn hupen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:27

werk daar dan mee verder. maak haar gevoeliger, verlicht de hulpen verder en verder. dan is een ander bit dus helemaal niet nodig, en kan je haar gewoon blijven berijden met het bit dat ze gewend is.
het feit dat er al vooruitgang geweest is, geeft wel aan dat er nog genoeg aan te knutselen is. en dat is en blijft rijtechnisch op te lossen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:29

Fijn dat ze al een stuk gevoeliger is geworden! Geeft goede hoop voor de toekomst Lachen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:41

Welshcobfan schreef:
Fijn dat ze al een stuk gevoeliger is geworden! Geeft goede hoop voor de toekomst Lachen

Ja dat zeker! Pling Dromen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:43

CxX schreef:
Maar dit is al minder geworden want ze reageert al veel beter op mijn hulpen

Mooi! Haha!
Goed zo, zo zie je dat zo'n martelwerktuig helemaal nergens voor nodig is... als er een beetje verbetering is... kan je van dat beetje een heleboel maken Knipoog
Met een pelham had ze alleen maar steeds stugger geworden... en daar heeft je pony zlef ook niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:40

Super zeg!!!
Goed van je!

En verder sluit ik me bij XchantjuhX aan Lachen