[WN] Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:24

En ik wil nog steeds wel graag een verklaring waarom een paard met het ene zadel zuur reageert, niet goed/ontspannen loopt, niet wil galopperen, terwijl dat zadel volgens sablou perfect past, waar datzelfde paard met een orthoflex zadel (waarvan de passing misschien wel veel minder goed is) beter loopt, maar niet perfect, en tenslotte met een boomloos zadel écht happy bleek te zijn.

Dan zegt het gezonde boerenverstand toch: die boom hindert op één of andere manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:43

Anya schreef:
06csma jij geeft naar mijn idee toch echt andere dingen aan dan Sablou. Jij zegt dat een zadel vanaf dag 1 moet passen en zitten. Jij zegt dat de zit van een ruiter de druk op het paard kan veranderen. Ondanks dat de boom zou passen. Dat je de zit kunt aanpassen om die druk te veranderen.

Sablou zegt dat als de boom past het zadel past. Punt.

Ik zie hier een tegenstrijdigheid in. Daar zou ik nog steeds graag uitleg over willen hebben.

Ik denk dat dat het verschil tussen feitelijke benadering en beleving is.

Zie het maar (weer) als schoenen. Je kunt feitelijk weten dat schoenen passen (lengt, breedte en hoogte van schoen en voet komen overeen), maar dan kunnen ze toch alsnog niet lekker zitten. Hoe vaak heb je dat zelf niet in een schoenwinkel? Je weet welke maat je hebt, past het, en toch loopt het niet lekker. Tja, ik ben dan vrouw/dom genoeg om soms TOCH tot koop over te gaan gewoon omdat ik betreffende laarzen echt MOET hebben (Dick: "Had je dat nou ECHT nodig?" Sonja "JA!") en vervolgens verstoffen ze dan in de kast...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 17:35

Laika schreef:
Wat ik een beetje jammer vind is dat er alleen maar over het schuiven van het zadel gesproken wordt. Laten we er even voor het gemak van uitgaan dat het zadel past. Dit is overigens door Francis ook al die tijd al aangegeven, dat ze op dat punt geen twijfel heeft aan de kundigheid van de zadelmaker. Maar haar paard ervaart het blijkbaar niet als dusdanig.

Ik heb even op de vaquero site gekeken en vond daar dit stukje

Citaat:
Maar het belangrijkste van alles is, dat onze westernzadels met liefde voor paarden worden gemaakt. Met een perfect op uw paard passende tree, waarbij we zelfs binnen de normale toleranties, aanpassingen garanderen, zodat uw trouwe viervoeter nog jaren met plezier onder het zadel gaat.

En als ik dit topic lees, wordt daar dus kompleet aan voorbij gegaan. Francis moet maar even doorzetten...... Maar het gaat volgens mij helemaal niet om Francis, maar om haar paard!

Francis heeft uit liefde voor haar paard een duur custommade zadel gekocht. Voor haarzelf had ze waarschijnlijk ook wel een lekker zittend zadelmarkt zadeltje kunnen kopen voor € 200,-- Maar uit liefde voor het paard is deze custommade gekozen.

Maar, in dit topic blijkt dat het paard blijkbaar van geen enkel belang is..... ze moet maar gewoon even doorzetten Ziek

Als nou dat paard steeds meer protesteerd met elke keer dat dat onder het betreffende zadel moet, dan kan je je voorstellen dat dat inrijden grote problemen gaat opleveren. Zoniet misschien zelfs ivm bokken en wegspringen levensgevaarlijke situaties!

Wat ik me ook afvraag.... als het paard nu hinder van welke aard dan ook ondervindt met dit zadel waar nog teveel "schaap" onder zit. Hoe kan die hinder dan minder worden als het schaap dunner is geworden? Het lijkt mij dat als dat lekkere dikke kussen wat er nu tussenzit dunner wordt, dat dan het paard de hinder die ze nu heeft als nog duidelijker ervaart.

Laika echt top wat je hier hebt neer gezet! Ik hoop ook dat Louis dit ook ter hart neemt. Zijn doel als zadelmaker zou ook zo moeten zijn zoals hij zelf op zijn website heeft aangegeven 'uw trouwe viervoeter nog jaren met plezier onder het zadel gaat'. Van Francis vind ik het alleen maar pluimwaardig dat ze voor Dot heeft gekozen en besloten heeft dit zadel verder niet meer te gebruiken, als het paard geen plezier heeft geniet het baasje ook niet OK dan!

Zelf heb ik nooit een zadel gehad wat schoof in het begin (Haflingers, Fries en Quarters).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:51

Ik had dit voorjaar een confectiezadel gekocht bij een grote westernwinkel waar ik met mijn paard naar toe ben gegaan.
Ik heb eerst een mal gemaakt van zijn rug met behulp van deze mal: http://www.justwestern.nl/equiform.wmv
Met paard en mal hebben we een zadel uitgezocht wat goed paste en, omdat ik nu al met zadel 4 bezig was voor een 5 jarig paard, heb de afspraak gemaakt met de verkoper dat ik het binnen 3 maanden mocht terugbrengen als ik twijfelde aan het zadel.
In oktober (dus ná de 3 maanden) liet ik een masseuse van Happy-Athlete voor mijn paard komen gewoon omdat mij het lekker voor hem leek niet omdat ik klachten had.
Tot mijn grote verbazing bleek hij zeer pijnlijke plekken te hebben die met mijn zadel te maken hadden.

Ik ben met zadel, mal en paard naar bevriende paardenmensen gegaan met jarenlange ervaring en veel paarden die ook niet anders dan konden beamen dat dit zadel echt moest passen.
Ik heb de zadelverkoper gebeld en het probleem voorgelegd. Hij bood meteen aan om langs te komen (andere kant van het land) om te kijken hoe we dit konden oplossen.
Omdat ik met mijzelf had afgesproken dat ik dit mijn laatste boom-zadel-aanschaf zou zijn heb ik hem hier vriendelijk voor bedankt en uitgelegd dat ik nu voor een Bob Marshall boomlooszadel ga.

Vervolgens zijn we tot de overeenstemming gekomen dat hij het zadel weer terugneemt en het voor mij verkoopt waarbij hij mij de waarde van het zadel liet bepalen en wij beide stukje verlies hebben genomen.

Dus een PASSEND zadel is teruggenomen BUITEN de AFGESPROKEN TERMIJN.

Food for thought...... OK dan!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:46

Mijn westernzadel heb ik nieuw gekocht (Crates), de verkoper heeft niet gezegd dat het in het begin zou schuiven. Dat zou ik ook niet zomaar aangenomen hebben. Dit zadel heeft nog nooit geschoven bij, is het eerste zadel wat niet schuift op m'n Tinker.

Edit: Ik zie nu pas dat dit topic een heel andere wending heeft gekregen dan de vragen van TS. Had de voorgeschiedenis niet meegekregen, dus waarschijnlijk voegt mijn reactie niets toe Bloos

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:00

Jawel, want meer mensen delen zulke ervaringen.
Een crates is een fabriekszadel, een fabriekszadel is van dunner leer en kan je niet met een custom vergelijken. En het probleem van Francis is veel ingewikkelder.

[edit Romkabouter]off topic reactie verwijderd[/edit]

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:26

[edit Romkabouter]off topic reactie verwijderd[/edit]

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:15

@aafkeB: als bij westernzadelmakers bekend is dat dikker leer eerder zal schuiven (voorzover dat idd waar is), waarom anticiperen ze daar dan niet op en maken meteen de juiste vorm in het zadel om dat vanaf het begin tegen te gaan??

Overigens zie ik niet het nut van dik leer in. Tuurlijk het zadel gaat langer mee. Maar met het gebruik door de doorsnee westernruiter (en zeker met een showzadel en geen werkzadel) waar is die superlange levensduur voor nodig ??
Temeer als je vooraf weet wat voor problemen daarbij komen (vermeend schuiven).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:51

Omdat ik binnenkort mijn custom made zadel in ontvangst ga nemen ( ik ga niet verklappen van welke zadelmaker) , ga ik hier even meelezen.
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat een zadel niet hoort te schuiven.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:36

ik vind ook niet dat een zadel hoort te schuiven dus ga me hier verder niet mee bemoeien. Ik heb een orthoflex gehad die beroerd lag en heb daarna een zadel op maat laten maken. Ben er dik tevreden mee en krijg altijd goede service als ik iets kapot maak Bloos
Klant en verkoper in dit verhaal moeten naar mijn idee samen tot een oplossing komen, er zal toch best een handreiking mogelijk moeten zijn.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:47

dubbdeldun, ik heb dat al eerder uitgelegt. En omdat ik niet steeds hetzelfde wil zeggen nodigen wij iedereen uit dit weekend voor een gratis cursus paardopmeten en zadelkunde zodat iedereen goed beslagen ten ijs komt bij de aanschaf van een zadel. Bij wie dan ook, of dat nu custom, fabrieks of tweedehands is.
En wees er snel bij, want Romkabouter heeft dit binnen 10 min. eraf gehaalt. Hij is kenn. tegen de gratis verspreiding van kennis.
Menen jullie het echt dat jullie om je paard geven? Kom langs, we willen er een gezellige dag van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:49

ik denk niet romkabouter hier tegen is AafkeB, voor zoiets is bokt gewoon niet bedoeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:57

@AafkeB: ik heb al je post doorgelezen en behalve dat 'blok'verhaal heb ik niet kunnen vinden waarom er nu zulk dik leer gebruikt moet worden voor iemand waar het gebruik van het zadel niet is om koeien mee te vangen of er 50 jaar mee te doen.
IMO heb je dus nog geen antwoord gegeven en wel heb je de mogelijkheid aangegrepen voor een commerciële 'uitspatting'.
Terecht als Rom die reactie dus verwijderd.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:05

Ja hoor, daar heb je het weer. Jullie kunnen niet goed lezen . Wij stellen ons open om jullie iets te leren. GRATIS Dat is dus niet commercieel.
Ja Wij zijn zadelmakers DAAROM HEBBEN WIJ ER VERSTAND VAN!
Alos je niets wil leren dan kom je niet opdagen! Of denken jullie dat we hier een hersenspoelmachine hebben en dat maandag iedereen glazig rond loopt en alleen nog maar roept "Koop je zadles bij zo=en=zo"
Waaromkan het niet wat aardiger, waarom kom je niet gezellig langs en maakt persoonlijk kennis. en kijk rond, je kan toch voor jezelf beslissen of we wat nuttigs te melden hebben of niet?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:18

Goed dat je er verstand van heb, maar waarom altijd dat toontje!
Het komt altijd op het volgende neer; 'heb je geen custummade zadel, dan geef je niet om je paard'.
En daarom lees ik er maar gewoon omheen/langs/doorheen omdat ik er geen klap mee kan,
met mijn oude ropertje uit het jaar kruik (die overigens prima op m'n paard ligt).

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:42

Je hebt het ook niet gelezen, wij wilden iedereen die langskomt over paardopmeten en zadelkunde vertellen. Zodat je zelfs bij zadelmarkt nog verantwoord een tweedehands zadel kan kopen. Ik heb al twee keer gezegt dat het opmeten van je paard met flexible curves en boom het belangerijkste is. Zodat je daarmee ook een fabriekszadel kunt kopen. Een topkwaliteit fabriekszadel kan je al voor €1200,- kopen. Dat is goedkoper dan ons goedkoopste handgemaakte zadel.
Ik begrijp allang dat niemand van dit forum écht geïnteresseert is in de gratis informatie van een professional en ik ben jullie negatieve vibes zat.
Niemand van jullie heeft de "guts" of de interesse om overmorgen met open vizier in de werkplaats te staan.
Dat toontje zit erin omdat ik me constant aangevallen voel.

Iemand zei dat ik dingen niet uitgelegt heb. Ik ga nu en paar dingen die belangerijk zijn op een apart topic zetten. Want we zijn nu helemaal van het onderwerp van dit topic af, en ik hoop dat jullie daar dan wel pleizier van hebben. Duurt wel een half uurtje.
DubbelDun; zal ook uitleggen wat ik bedoelde met dikker leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:50

Sorry Aafke B, maar ook ik voel me niet echt geroepen om bij jullie langs te komen. Ten eerste is het nogal ver weg voor mij, en ten tweede denk ik dat diegene waar ik een zadel ga kopen mij goed voorlicht en mij geen rommel mee naar huis geeft. Als deze dat wel doet hoop ik dat we het 'probleem' op een professionelere manier kunnen oplossen zoals dat nu hier is gebeurd. Dus bij deze bedank ik.

Die negatieve houding tegenover alle andere zadelverkopers spreekt mij gewoon heel erg tegen, en ik denk dat de meeste mensen hier wel kunnen zien en voelen of een zadel past. Ik wil gewoon een zadel hebben kunnen uitproberen, op mijn eigen paard. Meer niet..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:15

AafkeB schreef:
Ik begrijp allang dat niemand van dit forum écht geïnteresseert is in de gratis informatie van een professional en ik ben jullie negatieve vibes zat.
Niemand van jullie heeft de "guts" of de interesse om overmorgen met open vizier in de werkplaats te staan.
Dat toontje zit erin omdat ik me constant aangevallen voel.

Waar leidt je dat nu weer aan af? Wat een dikke onzin, zeg. Er zijn ongetwijfeld zat mensen die eens bij jullie in de keuken willen kijken (waaronder ik zelf) maar moeten die hier halleluja-roepend hun steun betuigen ofzo?
Ik heb respect voor jullie vak en vakkennis, maar ik wordt een beetje moe van het calimero-toontje wat de maatwerk-zadelmakers hier aan neigen te slaan Zij zijn groot en ik is klein!

Lighten up! Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:18

En on-topic Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:41

Ben ook op zoek naar het ideale zadel voor mijn paard. Heb ook gedacht over handmade. mijn westernzadel schuift o.a. omdat zij veel beweegt in galop. Vorig jaar 2 witte plekken gekregen op de rug dus dringend op zoek naar een ander zadel. Meerdere westernzadels er op gehad. liep ze niet lekker onder. Kon op eens geen zijwaarts meer. En ja hoor verkoper ging me vertellen hoe ik moest rijden. Zadel hoort gewoon niet te storen. Dus uitgekomen op ROC zadel. Man is hier 4 uur geweest en heeft een nieuwe helemaal aangepast voor me laten maken en raad eens zadel schuift. Maar ja veel geld uitgegeven toch op rijden want volgens verkoper lag het aan ruiter. Dus goede ruiter er opgezet en ja hoor die is er met zadel en al afgegleden. Zadel hing aan de zijkant ruiter op de grond gebroken rib en ja hij was strak aangesingeld. Dus antwoord op je vraag Volgens mij hoort een zadel niet te schuiven. Bloos

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:17

Laatste keer: Ontopic blijven anders knal ik het op slot.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:20

Dit klinkt inderdaad nogal eng.
Ik heb een heel verhaal over zadels, fabrieks, custom én tweedehands op een nieuw topic gezet, het heet wsternzadelkunde, kon niets beters verzinnen.
Vragen daar zijn welkom, want we hebben het niet meer over het originele topic

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:29

Zoals het met alles gaat AafkeB, worden mensen mondiger naar mate de tijd vordert, in dit geval alles wat te maken heeft met western, het nieuwe is er een beetje af.
De voorgangers, zeg maar de eerste die deze markt hebben ontdekt, hebben duidelijk hun sporen achter gelaten, dit zowel in positieve zin, als het negatieve.
Nou, heeft de mens een broertje dood aan het positieve benoemen, dit is een feit, daarin tegen zit de mens als een bok op de haverkist omdat negatieve gebeurtenissen vaak persoonlijk kwetsende herinneringen oproepen.

Als ik mijn zelf als voorbeeld neem, zit het mijn ook niet lekker, hoe vaak ik in de maling ben genomen, met mooie praatjes, en nu ik kan lezen dat deze geschiedenis maar blijft voort duren, besef ik mijn zelf ook hoe dit onze sport kan schade.

Alles passeert de revue, trainers, hoefsmeden, krakers, zadel passers/makers/verkopers, enz, enz, oh ja, zelfs voorzitters. Haha. Clown

Van mijn zelf zou ik haast kunnen zeggen, dat ik echt op de tenen loop als ik weer is met iets nieuws in aanraking kom, onbevangen stap ik in deze western wereld nergens meer in.
Dan zal je toch denken, bepaalde zaken zullen mijn niet meer gebeuren,….toch…., maar nee hoor, vind dat de western wereld een hardnekkig kern heeft, waar manipulatie tot een kunst verheven in is, wat ook maar voort kan blijven gaan, daar de sport nog steeds groeit, dus nieuwe slachter offers zich als het ware vanzelf aandienen.

Dat oude slachtoffers, mensen met bagage op dit gebied, dit van zich zelf willen afschrijven, ja daar is dit forum een mooi middel voor, en nogmaals, het is niet echt handig dat één van de revue passerende veroorzakers hiervan, onbekwaam hun kijk op papier zetten.

De groep mensen die in de maling zijn genomen wordt groter en groter, ik voorspel als wij een aantal jaren verder zijn dat organisaties, verenigingen ect, ect, middelen gaan verzinnen zoals je BV in de witgoed sector ook ziet, koop daar, die heeft een keurmerk.

Van mijn mag dit morgen al in gaan, vind dat er nog steeds een zooitje vuilnis op de markt zich ophoud. Dit gaat uiteindelijk ook ten koste van de wel willende revue gepasseerde.
Heb al meerdere gesprekken gehad, met betrokkenen hierover en met voorbeelden aangegeven hoe jij je eigen markt zou kunnen beschermen, tegen mede collega’s die jou sector kwetsbaar maken. Maar goed alle genoemde schijnen elkaar ook nog niet eens het licht in de ogen te gunnen, dus zal dit nog wel even zo doorgaan, en zullen de onwetenden ten prooi vallen waarin al vele hun voor zijn gegaan, en zo is de cirkel weer rond.

Tong uitsteken Rom steeds met zijn slotjes Cool Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:23

Mochten partijen daar ooit uitkomen dan komt vraagstuk twe'; wie gaat de keurmerkbepalingen doen en waar moeten deze aan voldoen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:26

Keurmerk. Goed idee eigenlijk imo.
Geen idee Vera. Maar daar hoeft de sport het wiel niet voor uit te vinden. Voor trainers kun je naar de buren kijken. Die hebben trainers met een a t/m c licencie. Die licencies zeggen iets over tot welk niveau je les kunt geven bijvoorbeeld.

keurmerken bij bijvoorbeeld de meubelbranche, fnrs-maneges e.d. zeggen iets over kwaliteit (en bij maneges veiligheid o.a.) maar ook over wat er gebeurt als klant en verkoper het niet eens worden. Een arbitragecommissie, een geschillencommissie zijn daar opties.