Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zatilda

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:51

Nou mirrthe dan zou dat meisje nooit mijn beste vriendin worden:P. want nu propt ze dus alles ertussen zodat het zadel nog is en keer daarbovenop moet liggen. en dan zij nog. jeetje zeg

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:08

Miirthe schreef:
Ik meng me (nog) niet in de discussie, vroeg me wél iets af.
Laatst beweerde iemand die met direct op de rug een schapenbontje, daarboven een sjabrak en daarboven een geldpad reed. Ik vond dit dus volkomen onzin, ken de voor en nadelen; Zij zei alleen 'Ja zo is de drukverdeling alleen maar nog beter' . Verward

Sorry? Dat was een sjabrak-bontje waar op de ruggegraat geen bont zit. Gelpad als het niet nodig is had ik het ook niet gebruikt

Nors opkijken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:13

Miirthe schreef:
Laatst beweerde iemand die met direct op de rug een schapenbontje, daarboven een sjabrak en daarboven een geldpad reed. Ik vond dit dus volkomen onzin, ken de voor en nadelen; Zij zei alleen 'Ja zo is de drukverdeling alleen maar nog beter' . Verward

Dat meen je niet? Vraag me af hoe je dat er uberhaubt onder gepropt krijgt!.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:31

Bij deze; dat ben ik.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:52

Miirthe schreef:

Wat vraag je je nu af?
Vind je het niet een beetje onbeleefd om zo over een ander te oordelen?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:38

Met alle respect, maar waarom zou je bontje + dekje + gelpad onder het zadel proppen??? Wow! Dit heeft uberhaupt niets meer met drukverdeling te maken!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:42

Het is niet zo'n dikbontje. Het is eerder wat haren die op het sjabrak zijn geniet. Dekje, is een dunne en een gelpad heeft hij omdat het door de DA is aangeraden omdat hij daarmee beter liep.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:04

Sorry maar dat is imo nog te veel. Waarom heeft jouw DA dat aangeraden?

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:21

Niet min DA, het is ook niet mijn paard. Maar toen ik er om vroeg waarom zij altijd een gelpad gebruikt, kreeg ik dit antwoord. Na dit topic zou ik hem er het liefste ook uithalen, maar ik kan hem er niet zo tussenuit halen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:32

Ah, het is dus je verzorgpaard. Maar hoe dan ook: ik kan niet geloven dat een DA dat zou aanraden. Het lijkt me eerder een stom smoesje van de eigenaar omdat ie denkt goed te doen met al die rommel.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:34

Hmm, ik weet het niet. Misschien. Maar het verder wel een paard dat hier en daar wel wat kwaaltjes heeft, het paard is 23.
Het wordt niet meer dan 2x in de week bereden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:13

misschien kan de eigenaar beter geld uitgeven aan het passend laten maken van het zadel. bij een goed passend (lees: aangepast) zadel zijn al die extra onderdekjes/ pads/ bontjes echt niet nodig. deze dingen worden puur uit commercieel/ modieus oogpunt aangeprezen. de drukverdeling van een zadel moet gewoon GOED zijn. is dit het geval, dan is er geen reden om allerlei rommel onder het zadel te stoppen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:35

In sommige gevallen adviseer ik WEL om een bontje of gelpad te gebruiken. Maar dan wel zo dat het zadel is aangepast op de ligging met bontje of pad.
Oudere paarden en sommige probleemgevallen kunnen hier baat bij hebben.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:44

harnessmaker schreef:
In sommige gevallen adviseer ik WEL om een bontje of gelpad te gebruiken. Maar dan wel zo dat het zadel is aangepast op de ligging met bontje of pad.

Daar sla je de nagel op de kop!
Een bontje onder je zadel? Ok als je paard het écht nodig heeft en als je zadel daarop aangepast is. Maar daar schort het nu net zo vaak!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:03

harnessmaker schreef:

precies, dus een zadel dat op zichzelf goed ligt gebruik je niet met een bontje toch? in zo'n geval moet je rekening houden met de extra ruimte die het bontje inneemt.

Zatilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:55

mee eens. sorry hoor. een manege vind het misschien te duur om voor elk paard een passend zadel te hebben. en vandaardat wij bontjes hebben. maar als je een eigen paard heb, zou ik inderdaad wel een passend zadel willen hebben. dat is ook veel vriendelijkervoor het paard. want die moet er een uur mee lopen. wij niet.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:01

Ik had een prachtig zadel aangeschaft voor mijn nieuwe paardje. Alleen heeft bij meer spieren gekregen zodat mijn zadel dus te smal geworden is. Ik heb er nu het bontje onder zodat mijn zadel iets opgehoogd word en hij weer precies past.

Mijn mening is dat te duur is om steeds je zadel aan te laten passen. Een paard is elk half jaar anders (groei van het gras, meer bespieren, minder bespiering) dat je wel kan blijven corriceren. Het was voor mij een goede oplossing voor minder geld..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 20:30

Marijuhhhhh schreef:
Ik had een prachtig zadel aangeschaft voor mijn nieuwe paardje. Alleen heeft bij meer spieren gekregen zodat mijn zadel dus te smal geworden is. Ik heb er nu het bontje onder zodat mijn zadel iets opgehoogd word en hij weer precies past.

Mijn mening is dat te duur is om steeds je zadel aan te laten passen. Een paard is elk half jaar anders (groei van het gras, meer bespieren, minder bespiering) dat je wel kan blijven corriceren. Het was voor mij een goede oplossing voor minder geld..

De paardensport is nou eenmaal een dure sport, iets wat je weet voordat je een paard aanschaft.
Ik vind je behoorlijk egoistisch overkomen op deze manier. (Naar je paard toe, omdat het te duur is)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 21:27

@sronnie, ik vind je wel erg hard soms. Iemand kan ook bijv. zijn/haar baan kwijt zijn geraakt, moet diegene dan maar gelijk het paard verkopen?
Wat Marijuhhhhh zegt klinkt misschien niet zo netjes, maar ze heeft wel een bontje gekocht om de grootste verschillen op te vangen dat vind ik toch niet echt egoistisch.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:06

als ik eerlijk ben, vind ik dit typisch een topic voor 'ik zal iedereen wel even vertellen hoe slecht ene bondje is'. ik las de eerste pagina, meisje met een goed argument om een bondje te gebruiken. direct, het is luxe gebruik. nou sorry hoor, wat maakt het uit? ik gebruik dagelijks een bondje, nou ik heb juist het idee dat mijn paard dat fijn vind zitten. en als die bondjes nou echt zo slecht zouden zijn, zouden er nu heel veel paarden bij een fysiotherapeut lopen Knipoog

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:07

mijn zadelmaker heeft juist een bontje aanbevolen, wel 1 waarbij de ruggengraat vrij is, je wilt dat het zachter is en niet trekt over de rug dus dat is het beste.
En ik rijd ermee mijn zadel is laatst nog volledig op maat opgevuld. Past prima en voor mijn paard is het fijner. Ik merk dat hij veel beter loopt met dat bontje
Ik ga mij ook niet verdedigen voor dat feit en ga ook niet met de mode mee. Over 5 jaar als het :uit: is rijd ik er ook nog mee

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:39

Wij rijden sinds enige tijd met een Mattesbontsjabrak, zo op de huid dus zonder dekjes ertussen. Sindsdien heeft ons paard geen last meer van haar rug. We hebben nu een goed liggend zadel, een Wintec dressuur pro, maar toch had ze elke keer last van haar rug. Het is een paard met artrose, dus misschien heeft het daar ook iets mee te maken. Het bont dempt de schokken en je merkt dat het paard er echt prettiger mee loopt. Ons paard, een arabier, heeft sowieso snel last van haar rug en kan ook niet tegen lang in de regen staan zonder deken. Ieder mag zijn eigen mening hebben over bontjes, maar wij hebben spijt dat we er niet jaren eerder eentje hebben aangeschaft.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 23:45

trutje schreef:
@sronnie, ik vind je wel erg hard soms. Iemand kan ook bijv. zijn/haar baan kwijt zijn geraakt, moet diegene dan maar gelijk het paard verkopen?
Wat Marijuhhhhh zegt klinkt misschien niet zo netjes, maar ze heeft wel een bontje gekocht om de grootste verschillen op te vangen dat vind ik toch niet echt egoistisch.

Kan inderdaad hard overkomen, het ligt er maar net aan op welke manier je het leest denk ik.
Wat ik uit de post haal van Marijuhhhhh is dat ze recent een paard heeft gekocht en dan kom ik op 2 punten uit.
1. Vaak kun je wel inschatten of er veel bespieren bij komt, zo ja zou je kunnen wachten met een mooi nieuw zadel te kopen.
2.
Citaat:
Mijn mening is dat te duur is om steeds je zadel aan te laten passen.

Deze zin komt bij over alsof Marijuhhhhh er dus wel over na heeft gedacht, maar het niet belangrijk genoeg vind.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:24

En daarbij komt nog dat ze aangeeft dat het zdel te krap is en daar om een bontje gebruikt. MAAR DAARMEE MAAK JE HEM NOG KRAPPER!! Ik heb dit al in zo veel topics aangegeven dat ik het wel zou willen schreeuwen om die ellende eens te stoppen.
Je helpt je paard er juis NIET mee.......

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:47

Curly85 schreef:
mijn zadelmaker heeft juist een bontje aanbevolen, wel 1 waarbij de ruggengraat vrij is, je wilt dat het zachter is en niet trekt over de rug dus dat is het beste.
En ik rijd ermee mijn zadel is laatst nog volledig op maat opgevuld. Past prima en voor mijn paard is het fijner. Ik merk dat hij veel beter loopt met dat bontje
Ik ga mij ook niet verdedigen voor dat feit en ga ook niet met de mode mee. Over 5 jaar als het :uit: is rijd ik er ook nog mee

Jij hoef je ook niet te verdedigen want jij gebruikt jouw bontje blijkbaar op de juiste manier...
1) ruggegraatuitsparing
2) zadel is aangepast aan dekje + bontje

Dat is toch allemaal prima?! Ja

Enne Trutje, als je Sronnie hard vindt dan ga je mij zeker en vast cru vinden want ik ben van mening dat als je nog niet eens een passend zadel voor je paard kan kopen, of laten hermaken door een vakman, dan verdien je imo geen paard. Nja, that's just my humble opinion... Bloos Haha!

Als je goed had gelezen dan had je dadelijk gezien dat dit de correcte manier is om een bontje te gebruiken.
Vanalles onder je zadel proppen zonder je zadel te laten aanpassen, dát is niet goed.