Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:20

Als het zo slecht is zie ik die daar in de woestijn, neem aan dat het de WK enurance is, niet zo lang met die dingen om rond lopen.

Nee nu je ziet dat er ook en die enurance door de top met bescherming gereden word, zijn dat ineens weer de uitzonderingen....

ja zo ken ik er nog wel een paar....
pfff...vermoeiend om eerlijk te zijn

rij maar lekker zonder, maar je argumenten zijn nu wel een beetje op Lachen

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:24

Mijn paard van 3 zijn we aan het inrijden zij heeft peesbescherming en strijklappen om. Achter heeft ze nog echt nodig soms vooral in nieuwe situaties let ze niet op haar benen en slaat ze met haar achterbenen tegen elkaar aan. Ik zou niet willen weten wat er zou zitten als we haar dan zonder bescherming hadden gereden. Maar als straks alles goed gaat doe ik ze ook liever af.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:25

Ik rijd altijd met beschermers, ik denk er niet eens aan om zonder te rijden. Ik rij meestal met vierkant bandages of peesbeschermers en vaak ook nog springschoenen.
Mijn paard heeft ruime gangen en tikt daardoor vaak haar eigen benen aan, of ze tikt haar ijzers eraf. Ik zou er niet aan moeten denken dat ze straks een blessure oploopt door het hard aantikken van haar eigen benen, terwijl deze makkelijk voorkomen had kunnen worden!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:39

runningkawa schreef:
Nee nu je ziet dat er ook en die enurance door de top met bescherming gereden word, zijn dat ineens weer de uitzonderingen....

Als met goed zoeken een aantal foto's vind met beenbescherming, denk jij dat de meeste het doen? Vind ik prima maar kort door de bocht.

Mijn argument is nog steeds gestaafd met wetenschappelijk onderzoek.

Bij paarden die zichzelf steeds aantikken moet je toch eens naar de oorzaak gaan zoeken i.p.v. de symptomen te bestrijden. Paard zou vlugger met het voorbeen moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:41

goed zoeken
ff een paar foto's direct te vinden bij google
minuutje werk

een paard kan niet altijd vlug zijn, hij heeft de onnatuurlijk ruiter mee te zeulen.
of zit aan een bijzet vast aan een longeerlijn, noem maar op.

dat is niet te vergelijken met de natuur.

en wetenschappelijk onderzoek..
Gebasseerd op niets, omdat de top paarden, die dus hard moeten werken met die pezen gewoon vrolijk rond denderen Lachen

Onder het zadel word het ook heet, wat is de volgende stap, airco in de kussens?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:42

fransje23 schreef:
runningkawa schreef:

Als met goed zoeken een aantal foto's vind met beenbescherming, denk jij dat de meeste het doen? Vind ik prima maar kort door de bocht.

Mijn argument is nog steeds gestaafd met wetenschappelijk onderzoek.

Bij paarden die zichzelf steeds aantikken moet je toch eens naar de oorzaak gaan zoeken i.p.v. de symptomen te bestrijden. Paard zou vlugger met het voorbeen moeten worden.

Dan heb je nog altijd de paarden die gewoon lomp zijn, en die zichzelf met bijvoorbeeld het bokken aantikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:43

die heb je id ook nog.

Plus dat de meeste paarden in de winter meer op stal staan en ook gewoon lekker fris zijn Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:48

Ik rijd mijn eigen paard altijd met (gewone simpele) peesbeschermers, en nu sinds een paar dagen met strijklappen. Die heeft ze normaal niet nodig, maar ik ben nu met wat dingen bezig die ze soms lastig vind waardoor ze zich wat sneller aantikt.
Peesbeschermers is dus voor mij wel standaard, ook bij de handelspaarden. Hoewel ik nu een pony heb staan die ik niets om doe, beestje is al ruim volwassen en kent het niet eens, wordt recreatief gereden, dus dan hoeft het van mij ook niet zo nodig.
Bandages doe ik niet aan tenzij ik daar een hele goede reden voor heb (heb een week of 2 met achter bandages gereden omdat Or toen blijkbaar iets onder de leden had, en snel opgelopen benen kreeg achter), of een keer witte voor de show. Heel af en toe, bij een Fries bijvoorbeeld (waarbij strijklappen niet blijven zitten) wil ik achter ook nog wel eens bandages draaien als ze echt strijken, maar dan moet je wel goed oppassen dat ze niet los kunnen gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:54

runningkawa schreef:
Als het goed is wel
maar voordat alles soepeltjes loopt gaat het wel eens anders Lachen
Daarom train je ook Knipoog

Verder heb je bij temperamentvolle paarden dat ze ook wel eens lekker onder je weg bokken, lekker wat rondspringen zonder hindernis Haha!
Lekker voor spoken opzij springen enz.

Dan kan door het ruitergewicht het wel eens zo zijn dat hij voor net te laat weg is Lachen

Ja en daardoor heerlijk op z'n bek gaat, waardoor mijn poot onder hem terecht kom en ik in het ziekehuis beland... hahaha (situatie met mijn vorige beest)

Maar inderdaad.
Ik gebruik die bescherming om de benen te beschermen van mijn paard!.
Ze wil nog weleens weg sprinten voor een bakkabouter, of inderdaad springen zonder hindernissen!!

Waarom zou ik die peesjes dan niet gebruiken?
Anders loop ik het risico op een lekkere peesblessure, wat veel geld qua DA kost, en het rijden is een poosje over, en vooral niet te vergeten de pijn die mijn paardje dan zal hebben.
Ik kan het simpel voorkomen doormiddel van 2 peesjes!!
Dan ben je toch van de idiote omdat niet te doen?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:58

Dookie schreef:
Sorriso schreef:
Het is wel leuk voor de mooi, maar peesbeschermers & strijklappen alleen voor het springen! Af en toe wel eens voor de lol bandages. Maar doe niet onzinnig peesbeschermers aan de benen. Paard van een vriendin van mij heeft daar littekens van op zijn benen, waar de rand van de peesbeschermers gekneld hebben met het elastiek (bij vorige eigenaar). Daar groeit nu wit haar, btje gek gezicht en bovendien zielig.

Heeft te maken met verkeerd gebruik, als je een slecht passend zadel op je paard legt, zal hij ook drukplekken en uiteindelijk witte plekken krijgen. Zolang je de beschermers correct gebruikt kan het geen kwaad

Jaja weet ik, die dingen hebben gewoon te strak gezeten. Maarop de stal waar ik nu sta zijn ook mensen die hun paarden met peesbeschermers, strijklappen en springschoenen op de wei gooien, dan kun je dat ook krijgen, ongeluk zit in een klein hoekje. Btje overdreven vind ik het, paard in pak op de wei...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:58

runningkawa schreef:
goed zoeken
ff een paar foto's direct te vinden bij google
minuutje werk

een paard kan niet altijd vlug zijn, hij heeft de onnatuurlijk ruiter mee te zeulen.
of zit aan een bijzet vast aan een longeerlijn, noem maar op.

dat is niet te vergelijken met de natuur.

en wetenschappelijk onderzoek..
Gebasseerd op niets, omdat de top paarden, die dus hard moeten werken met die pezen gewoon vrolijk rond denderen Lachen

Onder het zadel word het ook heet, wat is de volgende stap, airco in de kussens?

Onder het zadel zitten spieren i.p.v pezen dus een ander soort cellen.

En natuurlijk hoef je mij niet te geloven en het er mee eens te zijn. Dat is je goed recht. Ik zei eerder al geen missie te hebben mensen te bekeren. Geen probleem, maar bedenk ook dat peesproblemen heel vaak voorkomen. Kan aan rare sprongen en verstappen liggen maar wie weet is het peesweefsel al eerder verzwakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:00

Ik geloof wel dat het er heet wordt Ja

maar niet dat het in een uurtje tijd schade geeft Lachen

*afkloppen* ik heb in al die jaren dat rij en dat zijn er verschillende jaren 4 tot 6 per dag geweest, alrijd met peesbeschermers, nog geen 1 gehad met een peesblessure Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:02

Onze paarden worden ALTIJD gereden met bandages of peesbeschermers en springschoenen. Ook in de wei.

Wij doen dit o.a
Bescherming tegen aan tikken
Ondersteuning (o.a. op aanraden van een heel bekende paardenkliniek)
strijken

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:08

die van mij heeft een bloedhekel aan strijklappen. Ze gaat ze tegen elkaar slaan of eraf proberen te trappen.
Ik heb wel peesjes, maar ik gebruik ze bijna nooit. Ik rijd een echte kalme kleine doos, die zelden zal bokken of gek doen (1 keer gedaan in vijf jaar). ik vind dus dat bescherming niet echt nodig is. Alleen met springen gaat ze niet zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:11

die van mij loopt altijd zonder!
zelfs op blote voeten! en gaan we springen blijft ze kaal hoor! anders kan ik bij het buitenrijden wel altijd peesje's o.i.d. meenemen, we springen altijd wel over een paar omgevallen bomen ofzo..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:12

[Ik rijd dus ook op een dressuurstal.
En daar word ook elk paard met peesjes gereden en de wat omstuimige types voor en achter bescherming.
Ook als ze naar buiten gaan hebben die peesjes om.
Sommige staan er al heeeeeeeel wat jaartjes (eigen paarden) die dus elke dag peesjes om hebben en die hebben nog nooit een peesblessure gehad.
En zijn ook nooit gevoelig geweest.
Die beesten zijn knetterhard.
Worden elke dag op Z2 niveau getraind, (hebben in totaal z'n 4 uur peesjes om op een dag)
Maar NOG nooit schade van ondervonden..
Ook niet aan het 11 jarige paard die dus al zo 8 jaar leefd!

P.S. er staat een beest wat met een peesblessure van een andere eigenaar.
Dat beest is Z2 dr en Z spr, je wilt niet weten hoe zonde die bult op zijn pees is.
Hij was een dik half jaar uit de running!
en is in vraagprijs daardoor enorm verlaagd

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:15

Ik rijd ook altijd zonder beenbescherming.
Als je gaat springen of een erg fris paard hebt kan ik me voorstellen dat je met peesbeschermers rijdt, maar anders is het niet nodig. Bandages zijn mooi voor de show, maar geven geen steun. Bovendien hebben de pezen een trekkracht van 3000 kg, dus die geef je echt geen steun met een stukje bandage... Onder de bandages kan de temperatuur van de pezen extreem hoog oplopen en bij verkeerd bandageren kan dit schade aanrichten.
Ook zie ik regelmatig paarden met 'mooie' witte plekken op de benen van peesbeschermers die te strak aangesnoerd zijn geweest...

Toen ik nog in Deurne op school zat was het verplicht om je paard altijd 4-kant in de beenbeschermers te hebben, tegenwoordig doe ik het nooit meer en ik mis de beschermers ook niet Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:00

lotjj92 schreef:
ik doe altidj peesbeschermers en springschoenen. ik vind dat nodig omdat een paard kan struikelen of wat dan ook. vooral als je bezig bent met 'echt' dresuren

Wat is in jouw optiek "echt dressuren"? Want die vraag heb ik nog steeds geen antwoord op.

Wat Kawa zegt over het ruitergewicht dat maakt dat het voorbeen niet snel genoeg weg is, dat kan, maar dat zou dan toch wel een aanmoediging voor de ruiter moeten zijn om minder "in de weg" te zitten.
Dat een paard lomp doet omdat hij fris is, dat kan, maar waarom is hij fris? Als hij met veel krachtvoer op stal staat en af en toe in de stapmolen mag, dan wil ik geloven dat hij fris is. Maar dan zou het volgens mij een betere oplossing zijn om hem overdag een paar uur buiten te zetten in een paddock of weiland met een paar kameraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:04

Ik denk dat elke ruiter wel eens in de weg zit als een paard een onverwachte beweging maakt Lachen
Dus bij struikelen, opzij springen voor een bakkabouter ed.

Tenminste ik weet zeker dat ik dan niet perfect zit.
En dat kan net genoeg zijn.

Mijn paard staat heeft heel zijn leven buiten gestaan, met maar een kg basis brok.
Maar die kon onder het rijden of longeren toch wel eens lekker uit zijn dak gaan.
Deed hij dat niet ging ik de da geloof ik bellen Lachen

Niet elk paard is rustig van nature Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:06

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:48

Leuke discussie Haha! Alle voor- en tegenargumenten zijn wel zo'n beetje benoemd. Ik vind het nog steeds een dilemma... Er is wat te zeggen voor het feit dat peesbeschermers de pees kunnen oververhitten, dat is ook de reden waarom ik geen bandages gebruik en ook geen liefhebber ben van 3-1 beschermers, het lijkt me namelijk dat de warmte geen kant op kan.

Bij het rijden in de bak gebruik ik eigenlijk altijd wel gewone peesbeschermers en strijklappen (dat laatste heb ik echt nodig omdat hij een franse stand heeft). De peesbeschermers heeft hij om vanwege de argumenten die RK al noemde. In mijn geval betreft het een 4-jarige die af en toe nog niet vlot genoeg weg is met het voorbeen, en soms nog wat gekke bewegingen wilt maken.

Bij het losgooien in de winter doe ik ook peesbeschermers om. Longeren ook, en in 't voorjaar bij de 1e dag op het land eveneens. De rest van het weideseizoen gaat hij met blote benen naar buiten. En bij het wandelen (zomer of winter) doe ik geen beschermers om.

Er werd gezegd dat paarden zich niet zomaar aantikken... mijn 4-jarige had een half jaar terug toch een ei-vormige bult op zijn strekpees aan het rechtervoorbeen. Een klap van buitenaf zei de DA, ofwel door hemzelf tijdens rollen of iets dergelijks of door een ander paard. Geen idee wanneer het gebeurd is, en of mijn paard toen beschermers om had. Maar het gevaar zit toch in een klein hoekje!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:04

runningkawa schreef:
Ik denk dat elke ruiter wel eens in de weg zit als een paard een onverwachte beweging maakt Lachen
Dus bij struikelen, opzij springen voor een bakkabouter ed.

Tenminste ik weet zeker dat ik dan niet perfect zit.
En dat kan net genoeg zijn.

Mijn paard staat heeft heel zijn leven buiten gestaan, met maar een kg basis brok.
Maar die kon onder het rijden of longeren toch wel eens lekker uit zijn dak gaan.
Deed hij dat niet ging ik de da geloof ik bellen Lachen

Niet elk paard is rustig van nature Lachen

Neuh, niet elk paard is rustig van nature, net zo min als ieder paard even goed gecoordineerd is. Maar met mijn best drukke paardje en mijn absoluut niet in de buurt van perfecte zit hebben we nooit problemen van aantikken gehad. En ze gebruikt haar achterhand behoorlijk goed, we rijden alle zijgangen in stap en vooral in draf, we hebben zo nu en dan ook bakkrokodillen en toch nooit iets aangetikt. Ja, ze is altijd vlot weg van voren, ze weet heel goed hoe ze haar lijf moet gebruiken en doet dat ook graag, alleen niet altijd op de manier die ik graag zou zien Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:13

Ik heb ook geen idee of ik ze vaak nodig gehad zou hebben.
Maar dat wou ik ook nooit uitproberen Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:26

Waar het omgaat is dat beenbeschermers met verstand gebruikt moeten worden. Dus ik kan me de ergenis van TS wel voorstellen. Je ziet soms van die opgeleukte paarden, terwijl het misschien helemaal niet nodig is.
Maar dat wil nog niet zeggen dat beenbescherming per definitie onzinnig is. Er zijn vele situatie waarin ze zeer nuttig kunnen zijn en hun dienst bewijzen, en dan bedoel ik niet voor de 'leuk'.....

Hier zie je twee foto's van mijn tandem aanspanning in de marathon.
De voorpony heeft om de achterbenen 3-in-1 beschermers en springschoenen, de achterpony idem om de voorbenen. Ze raken elkaar zo gemakkelijk en een kootholte met een flinke snee heb je minimaal te pakken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=MKTGR7IU
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VDU37QOY

Tja zullen de kritische mensen zeggen in tandem is anders als in enkelspan of OHZ,
maar zulke beenzettingen heb je in enkelspan.... http://www.mijnalbum.nl/Foto=DS6JENTR
Dan lijken me beschermers ook niet echt zinloos.

Ik zie ook heus dat er wel nadelen aanzitten, als we hindernissen met veel zand hebben of veel zandpaden in het traject, dat zitten de beschermers vol zand. Niet echt prettig natuulijk, maar ik verkies dit toch boven een flinke snee of nog erger een peesblessure.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:11

Mijn paarden staan ook met bandages of peesjes in de wei en ook tijdens het werk. Het is nooit extreem warm eronder. Of het moet 30 graden zijn.