Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:47

Geen idee Lachen
Ik denk het wel, maar of het echt zo is kan een zadelmaker me vertellen... en daar heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord van gezien in dit topic Lachen

Aanvulling:bovenste zadel heeft duidelijk een minder diepe zit dan de onderste...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:57

Nog vergeten, een zadel kan ook gaan 'knikken' als de baleinen (of met IJ Haha! ) losser/uitgerekt worden, en kan me dan zo voorstellen dat wanneer het een zadel is met een diepere/diepe zit het zadel dan erger knikt dan met een vlakkere boom, maar dat heeft dan niets te maken dat per definitie een diepe zit slecht is maar de gebruiksduur korter wordt en daardoor slecht is voor het paard.
Maar dat zou dan door een zadelmaker niet weg'gewerkt' mogen worden, omdat dan het zadel gewoonweg niet meer past/ niet meer bruikbaar is.
Ik had en county met slappe balleinen en mijn zadelmaker gaf als eerste indicatie boom gebroken, later bleek dus dat die baleinen niet meer 100 % waren (weet niet of het direct schadelijk was voor mijn paard)

Diepe zit en minder diepe zit, ook die minder diepe zit is dus een diepe zit...
Wat is dan een vlakke zit? Zou dat ook optisch bepaalt worden door de gebruikte kussens?
Ik zie af ten toe oudere zadels voorbij komen met geen tot weinig kussens maar wel een diepe en vooral rondere zit, zo'n bananenvorm (als ik er weer een tegenkom zal ik een foto plaatsen) en vraag me daarbij dus af of die wel goed zijn voor de rug van het paard omdat die mi makkelijker kunnen kantelen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:00

Hmm, lastig... ik ga dr een nachtje over slapen Haha!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:02

Onder een diepe zit versta ik zoiets als een Ainsley of Anky. In zulke zadels zit je écht opgesloten (naar mijn gevoel dan). Op de site van Drunens Ruiterhuis staan deze zadels omschreven als 'extra diepe zit'.
De nieuwe KN vind ik niet zo overdreven diep. Maar ik neem aan dat hij door velen van jullie wel als diep bevonden wordt?
Maarja, ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Mss wil er iemand een foto plaatsen van een oude KN?

Maar wat ik me nu afvraag: als die diepe zitten werkelijk zo slecht zijn voor de paardenrug, waarom is er dan niet eerder aan de alarmbel getrokken? Ik bedoel maar: we rijden al bijna 10 jaar rond met zadels met een diepe zit en je gaat me nu echt niet vertellen dat er voorheen geen enkele zadelmaker is geweest die besefte dat dit slecht is voor het paard?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:04

foto gevonden.
Als je eerst even kijkt hoe de beugelriemen horen te lopen dan weet je waar het dieptepunt ligt en zie je dat de kussens dus meelopen (bananenvorm) keilkussen vullen dat stukje dus op, maar dat terzijde.
De kans van kantelen bij achterop zitten is dus veel groter dan met keilkussens (lijkt mij)
Afbeelding

@Precious20: dat snap ik dan ook niet waarom schijnbaar alle paardenvolk spontaan monddood is geworden..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:23

Alane schreef:
@Precious20: dat snap ik dan ook niet waarom schijnbaar alle paardenvolk spontaan monddood is geworden..

Ik begrijp het ook niet! Je zou zeggen dat dit topic vele mensen zou interesseren, maar neen...

Ik heb een paar jaar geleden met zo'n oude KN gereden. Het zadel zat niet slecht, maar het was allesbehalve zacht voor mijn achterwerk en voor de paardenrug. De kussens waren ronduit hard. En niet te vergeten dat zo'n zadel aanzienlijk zwaarder was als nu. Dat kan toch ook niet comfortabel geweest zijn voor de paardenrug?

Ik heb daarnet nog even op de site van Drunens Ruiterhuis gekeken. De springzadels hebben bijna allemaal een vlakke boom. Maar passen deze zadels wel op bijv. een paard met een hoge schoft? In de manège zie ik nl. genoeg 'spring'ruiters rondrijden met van die prestigezadels met vlakke boom, maar hun zadel ligt wel scheeft op hun paard (lees voorboom aanzienlijk hoger dan achterboom). Dat is dan toch ook niet goed voor je paard?! Zo'n zadel maakt toch ook niet overal contact met de rug? Nee, het creeert alleen maar drukpunten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 07:41

Precious20 schreef:
De springzadels hebben bijna allemaal een vlakke boom. Maar passen deze zadels wel op bijv. een paard met een hoge schoft? In de manège zie ik nl. genoeg 'spring'ruiters rondrijden met van die prestigezadels met vlakke boom, maar hun zadel ligt wel scheeft op hun paard (lees voorboom aanzienlijk hoger dan achterboom). Dat is dan toch ook niet goed voor je paard?! Zo'n zadel maakt toch ook niet overal contact met de rug? Nee, het creeert alleen maar drukpunten.

Dan is de boom dus te smal... heel ander verhaal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:17

unamie schreef:
mensen willlen blijkbaar niet meer echt leren paardrijden
maar liever een zadel die zo opsluit dat ze geen kant meer op kunnen
dan lijkt het net of ze kunnen rijden Tong uitsteken
hier weer zo'n voorbeeld
viewtopic.php?f=117&t=614114

Excuseer, dit topic is idd van mij. Het is niet dat ik niet wil leren paardrijden en zo een zadel wil die je helemaal opsluit (snap trouwens wel wat je bedoeld). Ik zal dus nog maar eens duidelijk maken waarom. Ik rijd nu met een wintec, overige heel leuk zadel, alleen vind ik hem veel beter zitten op iets smallere paarden en iets kleiner dan de mijne. Ik rijd ermee op andere paarden en daar zit ik wel perfect op. Nu kun je zeggen zal wel. Dan nodig ik je uit om eens te komen proberen. Er zijn meerdere mensen die dit dus uitgeprobeerd hebben op hetzelfde paard, met allemaal hetzelfde probleem en deze mensen kunnen ook gewoon rijden. Dus het zal wel niet aan mij liggen. Ik vind het trouwens wel een ongepaste opmerking, vooral als je het zelf niet hebt gezien ofzo. Ik kijk volgende week uit naar een ander zadel. ja met een iets diepere zit maar niet heel overdreven denk ik. Trouwens ben ik ook van mening dat als je helemaal niet goed zit je de rug van een paard evengoed kapot kunt maken. Dan heb je beter een zadel wat past.
Als je paard echt rugproblemen heeft of pijn dan ga je dat wel merken in het veranderen van de bewegingen, dus dat ze het niet tonen dat ben ik niet echt mee akkoord.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:19

Alane schreef:
Het zwaartepunt kan dan alleen verschuiven als de ruiter niet juist zit of het zadel niet past.
Jij gaat ervan uit dat de boom verder/dieper gebogen zal zijn met een diepe zit, maar is dat wel zo?

ik kan je verzekeren dat er zadels zijn die dit hebben
zo heb ik de kale boom gezien van een zaldi (daar zat een flinke slag in de boom))

kun je niet is bij een zadelmaker om een kale boom vragen van een zadel met diepe zit?
ook al is die zadelmaker wel voor een diepe zit dan kun je toch zien waar die slag in de boom zit (in veel gevallen)
dankan er wel filt onder geplaatst worden ect. en wol maar dit zal eerder wegzakken dan de andere vulling
Laatst bijgewerkt door taffy op 08-07-06 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:22

harnessmaker schreef:
Precious20 schreef:
Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!

Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten.
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter....

Welke zadels zijn er dan wel goed. Bepaalt merk of bepaald type.
Ik ben van plan een kentaur te kopen. (penelope)? Nu is mn vraag goed of slecht.
Is het niet zo dat het dan toch nog in het geheel van het paard moet worden gezien. Want elk paard is anders van bouw.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:30

Alane schreef:
op zich ook wel logisch, als ik er over nadenk, dat een boom niet dieper gebogen kan worden om die zit te verkrijgen omdat deze dan zeker de rugwervel zal raken of zulke hoge kussens krijgt dat het zadel boven het paard zweeft ipv erop ligt... al;s je snapt wat ik bedoel.

daarom zitten er vaak keilkussens onder om de diepe zit op te vangen
in de meeste gevallen geldt hoe dieper de zit hoe groter de keilkussens
een hele diepe zit zonder keilkussens zal niet stabiel liggen op de rug van je paard

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:47

@Alane: net als jij het plankenvoorbeeld gebruikt om iets duidelijk te maken, gebruik ik het zit-op-mensenrug-voorbeeld. Maar ik begrijp dat jouw voorbeeld wel hout snijdt en het mijne niet. Prima hoor Ja

Overigens, je kan op een paardenrug ook voelen wat voor invloed je zit heeft, maar dan moet je het wel 'kunnen' voelen, als je begrijpt wat ik bedoel. Met op een mensenrug voelen maakt het gewoon wat tastbaarder, niet voor degene die zit, maar voor degene die 'bestegen' wordt Tong uitsteken
We zijn namelijk niet allemaal van die natuurtalenten die de finessen in de vingers (of zitbeenknobbels) hebben...

Volgens mij waren de zadels van heeeel vroeger ook anders van model, maar mijn historische kennis gaat niet zo ver terug. Uiteindelijk is men dingen gaan verzinnen om het rijden van paarden voor de mens makkelijker te maken (optoming, ijzers, bitten) en je merkt vooral de laatste jaren dat er een kentering komt in 'wat men gewend is'.. Geef t nog een paar jaartjes, en dan verandert er heus wel wat Ja Ook de ruitersport vernieuwt gelukkig, hetzij wat langzaam.

Dat veel mensen een diepe zit prima vinden, ligt mede (dus niet 'alleen' maar in een aantal gevallen dus wel) aan het feit dat men voor zichzelf niet wil toegeven dat hetgene wat ze al jaren doen, misschien niet zo heel handig is. Heeft bij mij ook een paar jaartjes geduurt.

En het argument dat iets goed is, omdat het al jaaaren werkt, is ondertussen ook wel achterhaalt, anders zou men namelijk nooit hoeven te vernieuwen. Het kan altijd wel beter Ja

maar nogmaals, ieder moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt, en als dat een diepe zit is, why not?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:00

@Cer: Waar ik op doelde met jouw voorbeeld is dat het niet of heel erg moeilijk na te bootsen is omdat een mensenrug al geheel anders van bouw is, zou een paardenrug als en mensenrug zijn zouden we mischien wel heel anders op het paard zitten dan dat we nu doen.

Mijn plankjes voorbeeld staat geheel los van jouw ruggenvoorbeeld Tong uitsteken
En was bedoelt om te laten 'zien' dat de grootte van het raakvlak verantwoordelijk is voor de druk per cm2.

Zeker zal alles zich blijven ontwikkelen en staat niets stil...
Zit er trouwens veel verschil tussen de westernzadels (en dan met name de boom ed) van nu en 25 jaar geleden en 50 jaar geleden?

En het is geen argument om iets goed te praten maar het is toch op zich wel opmerkelijk te noemen dat zadelmakers/passers niet voldoende argumenten kunnen aanvoeren om mensen te laten inzien dat een diepe zit funest is en dat na 10 jaar nog steeds die zadels gemaakt worden....

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:12

Wie kan mij helpen. Ik probeer een antwoord te vinden op de vraag die iemand mij stelde over of mijn WOW zadel een rechte boom heeft. De site is: www.wowsaddles.com

Ik heb dit stukje ervan gekopieerd over de flexibiliteit van de boom. Wat denken jullie daarvan:

WOWTM Saddles - The Tree

We asked the question, what does the horse want from a tree?
The answer is a means to distribute the rider weight symmetrically and evenly from the 7th to the 18th vertebrae.

This means there should be no flexion in the tree front to back. A lot of companies purport to having flexibility in their trees. If there is flexion along the spine of the horse then this will allow the riders weight to bear unevenly or put another way, to concentrate the pressure directly under the riders seat bones over a area no bigger than 3-5 vertebra. This is not a good situation and is verging on removing the tree altogether which gives even worse results in concentrating pressure under the rider seat.

However, as a horse moves, its’ shoulders need to find more space as the scapulas rotate back under where the tree sits.

The answer is to let the head of the tree swing from side to side as the alternate shoulders rotate back under the tree.

In other words, a horse would want a saddle that is longitudinally rigid and laterally flexible in the head. This is exactly what the WOW™ tree provides.

By the use of a "Y" bar made from rigid Carbon Fibre that is as strong as steel embedded in the body of the tree we have created a framework that will move with the horse not against it!

The WOW™ tree is patented and state of the art. It performs like no other tree for both horse and rider. WOW™ is the only tree that incorporates Lateral Flexion™

(Voor degenen die het willen weten mijn zadelmaker is Arie Boer en ik heb geen idee hoe hij iover diepe zit denkt, ik zal het hem is vragen de eerstvolgende keer dat hij in de buurt is)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:12

Ik heb hier al heel veel argumenten zien voorbij komen waarom een zadel met diepe zit slecht zou zijn voor een paard, maar ik heb nog geen enkele oplossing gelezen!
Ja, geen zadels met diepe zit meer kopen. Maar, realisitisch bekeken, is dat geen oplossing. Want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die dringend een nieuw zadel nodig hebben. En allemaal gaan zoeken naar oude zadels is ook bijna niet te doen. Er zijn immers niet genoeg oude (en nog in goede staat) zadels voor ons allemaal.
Dus: wat is jullie oplossing?
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 08-07-06 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:13

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar op wat voor manier wil jij mensen, die het niet zelf kunnen voelen (en die zijn er plenty) laten ondergaan wat hun zitbeenknobbel op een rug doet?? Je voelt gewoon de druk van dat bot, je kan dat ook voelen als je bij iemand op schoot gaat zitten...
Er zijn ruiters die pas vinden dat ze 'goed' rijden als je de zitbeenknobbel voelt ... *auwie voor t ruggetje*

Er zit over het algmeen niet veel verschil tussen de westernbomen van nu en van 50 jaar geleden, maar de westernsport ontwikkelt zich nog langzamer dan de engelse sport Knipoog Er zijn wel leuke boomloze zadels, en zadels met flexpanels, maaaaar door de 'echte' industry worden die niet gebruikt. Sterker nog, in een huidige catalogus worden showzadels verkocht die 10 cm langer zijn dan de vorige lijn zadels. Weet je wat dat doet op een paardenrug?? die paarden zijn niet ineens extra groot gefokt hoor.

Over westernzadels bestaan helemaal veel misverstanden. Zo zou het nl veel makkelijker passen dan een engels zadel, en wordt door de engelse ruiter 'die eens wat anders wil' heel makkelijk een divoza-kwaliteit gekocht, en op t ruggetje gedeponeerd. Laatst zag ik nog zo'n zadel, waarbij de achterkant van het zadel zeker 10 cm los kwam van de rug. Dan snap ik niet dat iemand niet ziet dat dat NIET past. OOK een westernzadel moet passen. Ze hadden er als oplossing een achtersingel aan bevestigd om de boel naar beneden te houden

Dus neem de westernsport vooral niet als voorbeeld hoor Knipoog Dat is een mega-industry waar bijna alles om de centen draait, en niet altijd het welzijn van het paard voorop staat.

Maar dat komt in engelse sport ook zeker voor... feit blijft dat er geld te verdienen valt, en dan doen mensen rare dingen. Het jammere is alleen dat de recreant en hobby wedstrijdruiter wel die pro als voorbeeld neemt, en als die het doet, zal het wel goed zijn...

Dus dat na tien jaar die zadels nog gemaakt worden, vind ik niet zo gek.... Je moet dan wel een hele productielijn aanpassen, EN je klanten moeten het accepteren... en (dat kunnen we hier ook lezen) dat is niet zo makkelijk... Knipoog

Ik denk dat de kaasindustrie ook niet blij is met de nieuwe voedingswaren-aanpak bijvoorbeeld, en we eten al jaaaaaren kaas.

Zou toch wel hilarisch zijn, als een gevestigd merk ineens gaat vertellen dat hetgeen wat ze al jaren maken, eigenlijk niet helemaal goed is Haha! Dat is commercieel niet handig natuurlijk. Daarvoor heb je nieuwe innovatieve mensen nodig, die een risico kunnen nemen... en dat zijn er niet veel.

maar nogmaals, het zal ook niet heel erg slecht zijn, anders zouden er wel meer onderzoeken naar zijn (hoop ik).

Harnassmaker geeft ook aan 'er niet geheel gelukkig mee te zijn'.
Nou, dat wil ik nou wel es wat beter toegelicht zien eigenlijk! Want ik heb er ook niet zoveel verstand van nl, en dat pretendeer ik ook niet te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:24

Citaat:
Dus neem de westernsport vooral niet als voorbeeld hoor Knipoog Dat is een mega-industry waar bijna alles om de centen draait, en niet altijd het welzijn van het paard voorop staat.

Was niet als voorbeeld bedoelt maar een vraag/overpeinzing van mij. Haha!

Citaat:
Zou toch wel hilarisch zijn, als een gevestigd merk ineens gaat vertellen dat hetgeen wat ze al jaren maken, eigenlijk niet helemaal goed is Haha! Dat is commercieel niet handig natuurlijk.

Waarom zijn ze het dan gaan maken? Veel mensen zijn behoorlijk merk vast, en als je mensen kunt overtuigen met goed onderbouwde argumenten kan ik me niet voorstellen dat mensen daar niet open voor staan.

Tja de wannabee's.. daarom vraag ik me ook telkens weer af of het wel de diepe zit is of toch gewoon een pasprobleem.

tja met de uitspraak van Harnassmaker kan ik ook weinig mee... Haha!

Ik heb trouwens nog geen zadels na gemeten en kan niets zeggen of zadels 10 cm langer zijn geworden of niet.
Wat ik wel weet is dat bijv. Barnsby kortere zadels heeft dan bijv. [noem een merk] met een zelfde inch maat.

Itt jaren gelden zijn mensen niet meer zo snel met de aanschaf van een nieuw zadel (volgens mijn zadelmaker dan) en wordt het paard verkocht zonder zadel en het oude zadel opgelapt/opgeknapt (indien nodig dan) en uitzonderingen daargelaten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:47

Ik blijf gewoon mijn zadelmaker geloven. Hij zegt dat de Maestoso (die volgens sommigen van jullie een diepe zit heeft, maar ik ken zadels met een veel diepere zit) een zeer goed zadel is en prima passend te maken is.
Ook Hopfner heeft al veel langer zadels met een diepe zit en die zijn ook allemaal prima passend te maken.
De oude zadels hebben vaak het dieptepunt te ver naar achteren. De oude zadels zijn vaak prima nog te gebruiken, maar ik ga hier heel vaak mee voorover zitten.
Zelf hou ik niet van een dwingende zit zoals Kieffer heeft. Stubben heeft juist helemaal geen dwingende zit.
Als mijn zadelmaker een zadel niets vindt, dan zegt hij dat. Ik hoef bij hem niet aan te komen dat ik een Kieffer wil, want die verkoopt hij niet omdat die in zijn ogen niet goed genoeg aan te passen zijn. En als hij een zadel verkoopt, dan staat hij er ook 100% achter. Diepe zit of niet.

Er zijn in Nederland heel veel mensen die beweren er verstand van te hebben, maar ze hebben het niet. VAn Kootstra weet ik uit eigen ervaring dat hij echt verstand van zaken heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:54

Alane schreef:
Waarom zijn ze het dan gaan maken? Veel mensen zijn behoorlijk merk vast, en als je mensen kunt overtuigen met goed onderbouwde argumenten kan ik me niet voorstellen dat mensen daar niet open voor staan.

Ja, voordat de aansteker bestond werkte men ook met een tondeldoos. Waarom zijn ze dan niet gelijk die aansteker gaan maken? Sommige dingen hebben tijd nodig om te ontwikkelen.Ze moesten ten slotte ergens beginnen met iets maken...

ook gaat het gezegde op 'wat de boer niet kent, vreet ie niet'

Verder, er worden voor sporten, en vnl voor sporten met dieren, de meest waanzinnige dingen ontwikkeld... en daarvan is ook niet alles goed. Veel is al gezegd over de werking van een gewone watertrens (knijpeffect bijv.) Maar er rijden hele volksstammen mee, hoewel er steeds meer overstag gaan...

Of zoiets simpels als zweep of spoor... de hele maatschappij staat op zn kop als je je kind een lel verkoopt (was vroeger toch wel normaal, zelfs door leraren), maar je paard slaan is geen enkel probleem en wordt ook al tientallen jaren gedaan.... leg mij maar uit hoe dat zit..

Ik heb jarenlang bij een trainer gereden die een bepaalde techniek gebruikte, ik deed dat dus ook en ik stond erachter. Helaas... ik loop dus niet blind achter wie dan ook aan, dat is gevaarlijk. Geen DA, geen trainer en dus ook geen zadelmaker, ze hebben nl allemaal wel een goed verkooppraatje. Ik vraag informatie (wordt je ook niet goed van af en toe) en maak voor mezelf een passend plaatje...

Maar goed, ik heb verder geen echte informatie toe te voegen aan dit topic, en zo dwalen we wel erg af van de oorspronkelijke vraagstelling... Knipoog
Ik ben geen zadelmaker, ben alleen 'ervaringsdeskundige' Haha! hahaha en vanuit die ervaring put ik, voor mezelf. En dat moet ieder voor zich doen. Het liefst wetenschappelijk onderbouwt (hoewel de wetenschap ook nog wel es wisselt met uitspraken... Knipoog )
Gewoon eerlijk en kritisch blijven kijken naar wat je doet, en waar je mee bezig bent, meer kan je niet doen denk ik?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:56

taffy schreef:
germie schreef:
Ik heb vandaag de zadelmaker bij mijn paard gehad omdat m'n Maestoso bijgevuld moest worden. Ook kwam het stuk over een diepe zit ter sprake. Volgens hem is het onzin dat diep slecht is. Höpfner heeft al langere tijd een diepere zit dan gemiddeld, al voordat het 'mode' werd.
Door de kussens op de juiste manier op te vullen krijg je ook met een diepe zit een goede verdeling over de rug.

De zadelmaker heeft mijn paard helemaal afgevoeld op gevoelige plekken, alle wervels en spieren zijn afgevoeld. En ze had geen gevoelige plekken.

Wel zei de zadelmaker dat er inderdaad merken zijn die gewoon in zijn ogen geen A-merk zijn. Die hebben het zwaartepunt van de diepe zit verkeerd en daardoor krijg je problemen. Maar de diepe zit op zich is hier dus niet de oorzaak van.

welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken

Mijn zadel is gekocht bij Kootstra. Echt een ambachtelijke zadelmaker, en vakman. Wintec verkoopt hij uberhaupt niet. Ik heb bij hem inderdaad de Maestoso uit elkaar gezien en volgens hem is er niets mis mee. Het is iemand die geen troep verkoopt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:03

germie schreef:
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken

Licht dit es toe? Ik ben nu aan het lezen over lucht-zadels (ook wow, met flair) maar van de sites van de makers wordt ik niet veel wijzer (logisch, want die willen verkopen Haha! )

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:07

taffy:
Citaat:

welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!

germie
Citaat:
Mijn zadel is gekocht bij Kootstra. Echt een ambachtelijke zadelmaker, en vakman. Wintec verkoopt hij uberhaupt niet. Ik heb bij hem inderdaad de Maestoso uit elkaar gezien en volgens hem is er niets mis mee. Het is iemand die geen troep verkoopt

over kootstra heb ik inderdaad veel goede ervaringen gehoort Ja
maar dat er volgens hem niets mis is met een diepe zit en daar vervolgens geen uitleg bij geeft overtuigt mij niet van het tegendeel
zijn spieren en wervels ook zijn vakgebied ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:10

Hij heeft mij het wel uitgelegd hoor waarom een diepe zit zoals bij de Maestoso wel kan, maar ik akn dat niet zo meer verwoorden. Je kunt hem ook bellen, dan legt hij je het wel uit.
Spieren en wervels zijn niet zijn vakgebied, maar hij heeft dus enorm veel ervaring en ziet of voelt direct als er iets niet helemaal goed zit. Hij herkent aan een paard ook altijd direct de exterieurmatige 'foutjes' zoals een keurmeerster op de keuring dat ook ziet.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:15

Precious20 schreef:
Ik heb hier al heel veel argumenten zien voorbij komen waarom een zadel met diepe zit slecht zou zijn voor een paard, maar ik heb nog geen enkele oplossing gelezen!
Ja, geen zadels met diepe zit meer kopen. Maar, realisitisch bekeken, is dat geen oplossing. Want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die dringend een nieuw zadel nodig hebben. En allemaal gaan zoeken naar oude zadels is ook bijna niet te doen. Er zijn immers niet genoeg oude (en nog in goede staat) zadels voor ons allemaal.
Dus: wat is jullie oplossing?

zodra er weer vraag is naar zadels zonder diepe zit zullen deze vast weer volop geproduceerd worden
tot die tijd zou je bij een zadelmaker kunnen informeren welke type zadels een vlakke boom hebben
een barnsby van een bepaalde serie heeft/had ook vlakke bomen
(volgens mij heeft jovarna van bokt ook z'n zadel)
en misschien hebben de wow zadels ook wel een vlakke boom
(zou je kunne informeren bij een zadelmaker)
of een zadel vanaf een kale(vlakke) boom laten maken
(zonder flair kost dit volgens mij z'n 1500 euro)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:21

Cer schreef:
germie schreef:

Licht dit es toe? Ik ben nu aan het lezen over lucht-zadels (ook wow, met flair) maar van de sites van de makers wordt ik niet veel wijzer (logisch, want die willen verkopen Haha! )

die quote had ik geschreven Tong uitsteken
er zit dus cair(is weer anders dan flair) in een wintec
en daar hebben ze vanuit de fabriek vilt? onder gedaan
(waarschijnlijk ook om die diepe zit wat op te vangen)
dus vorige week werd er een (nieuw)zadel met cair uit elkaar gehaald en toen was dat vilt(wat dus onder dat cair is geplakt)geknikt (je voelde ook een lege plek in de vulling)
(voel maar eens aan de vulling als je z'n nieuwere wintec tegenkomt )
bij flair werkt het weer anders
dat is ook aanpasbaar lucht Lachen