Ik denk het wel, maar of het echt zo is kan een zadelmaker me vertellen... en daar heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord van gezien in dit topic

Aanvulling:bovenste zadel heeft duidelijk een minder diepe zit dan de onderste...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:@Precious20: dat snap ik dan ook niet waarom schijnbaar alle paardenvolk spontaan monddood is geworden..
Precious20 schreef:De springzadels hebben bijna allemaal een vlakke boom. Maar passen deze zadels wel op bijv. een paard met een hoge schoft? In de manège zie ik nl. genoeg 'spring'ruiters rondrijden met van die prestigezadels met vlakke boom, maar hun zadel ligt wel scheeft op hun paard (lees voorboom aanzienlijk hoger dan achterboom). Dat is dan toch ook niet goed voor je paard?! Zo'n zadel maakt toch ook niet overal contact met de rug? Nee, het creeert alleen maar drukpunten.
unamie schreef:mensen willlen blijkbaar niet meer echt leren paardrijden
maar liever een zadel die zo opsluit dat ze geen kant meer op kunnen
dan lijkt het net of ze kunnen rijden![]()
hier weer zo'n voorbeeld
viewtopic.php?f=117&t=614114
Alane schreef:Het zwaartepunt kan dan alleen verschuiven als de ruiter niet juist zit of het zadel niet past.
Jij gaat ervan uit dat de boom verder/dieper gebogen zal zijn met een diepe zit, maar is dat wel zo?
harnessmaker schreef:Precious20 schreef:Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!
Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten.
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter....
Alane schreef:op zich ook wel logisch, als ik er over nadenk, dat een boom niet dieper gebogen kan worden om die zit te verkrijgen omdat deze dan zeker de rugwervel zal raken of zulke hoge kussens krijgt dat het zadel boven het paard zweeft ipv erop ligt... al;s je snapt wat ik bedoel.
Citaat:Dus neem de westernsport vooral niet als voorbeeld hoor Knipoog Dat is een mega-industry waar bijna alles om de centen draait, en niet altijd het welzijn van het paard voorop staat.
Citaat:Zou toch wel hilarisch zijn, als een gevestigd merk ineens gaat vertellen dat hetgeen wat ze al jaren maken, eigenlijk niet helemaal goed is Haha! Dat is commercieel niet handig natuurlijk.
Alane schreef:Waarom zijn ze het dan gaan maken? Veel mensen zijn behoorlijk merk vast, en als je mensen kunt overtuigen met goed onderbouwde argumenten kan ik me niet voorstellen dat mensen daar niet open voor staan.
taffy schreef:germie schreef:Ik heb vandaag de zadelmaker bij mijn paard gehad omdat m'n Maestoso bijgevuld moest worden. Ook kwam het stuk over een diepe zit ter sprake. Volgens hem is het onzin dat diep slecht is. Höpfner heeft al langere tijd een diepere zit dan gemiddeld, al voordat het 'mode' werd.
Door de kussens op de juiste manier op te vullen krijg je ook met een diepe zit een goede verdeling over de rug.
De zadelmaker heeft mijn paard helemaal afgevoeld op gevoelige plekken, alle wervels en spieren zijn afgevoeld. En ze had geen gevoelige plekken.
Wel zei de zadelmaker dat er inderdaad merken zijn die gewoon in zijn ogen geen A-merk zijn. Die hebben het zwaartepunt van de diepe zit verkeerd en daardoor krijg je problemen. Maar de diepe zit op zich is hier dus niet de oorzaak van.
welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken
germie schreef:de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken
Citaat:
welke zadelmaker heb je?
en mag hij ook beoordelen of de wervels en spieren in orde zijn (is dit zijn vakgebied?)
als je 10 verschillende zadelmakers hebt zullen ze alle 10 wat anders zeggen
maar de vraag is,wie heeft er nu het meest gelijk?
zadelmaker is een vrijberoep,iedereen kan zich dus "zadelmaker" noemen
ik vraag me ook af in hoeverre jou zadelmaker zich verdiept heeft in het effect van een diepe zit
alleen met het antwoord dat lossen we op met vullen zou ik het niet willen doen
van triest laat je zien waarom hij er zo tegen is
zodat je het ook echt ziet!! vanaf een kale boom!!
de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken
Citaat:Mijn zadel is gekocht bij Kootstra. Echt een ambachtelijke zadelmaker, en vakman. Wintec verkoopt hij uberhaupt niet. Ik heb bij hem inderdaad de Maestoso uit elkaar gezien en volgens hem is er niets mis mee. Het is iemand die geen troep verkoopt
Precious20 schreef:Ik heb hier al heel veel argumenten zien voorbij komen waarom een zadel met diepe zit slecht zou zijn voor een paard, maar ik heb nog geen enkele oplossing gelezen!
Ja, geen zadels met diepe zit meer kopen. Maar, realisitisch bekeken, is dat geen oplossing. Want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die dringend een nieuw zadel nodig hebben. En allemaal gaan zoeken naar oude zadels is ook bijna niet te doen. Er zijn immers niet genoeg oude (en nog in goede staat) zadels voor ons allemaal.
Dus: wat is jullie oplossing?
Cer schreef:germie schreef:de nieuwere wintec's met cair zijn een goed voorbeeld, in de cair komt een knik te zitten door de druk die er plaatselijk ontstaat en bij wol zal de vulling op die plaats wegzakken
Licht dit es toe? Ik ben nu aan het lezen over lucht-zadels (ook wow, met flair) maar van de sites van de makers wordt ik niet veel wijzer (logisch, want die willen verkopen)