Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter d

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:11

unamie schreef:
Sansje schreef:
Het enige verschil is dat mijn paard schoftbespiering begint te krijgen en makkelijker zijn rug loslaat.

das het grote voordeel Ja
Cool Cool Cool

Vermoed eerder dat er nu een goed passend zadel is Ach gut Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:15

Sansje schreef:
Ik kan alleen maar volledig met Skipper meegaan. Ik heb mijn flairzadel nu een tijdje en hij loopt niet leeg ofzo...

Een autoband of fietsband of ballon loopt ook niet zomaar leeg, als je gaten/scheuren enzo niet meerekend, dan nog zal een ballon weker worden door de eigenschap die lucht heeft.
In lucht zit stikstof en zuurstof (80 % / 20 % pin me er niet op vast) die zuurstof verdwijnt dus door zijn eigenschappen (iets met kleinere moleculen die door de wand van band/ballon verdwijnen)
Zal eens precies navragen hoe dat zit Ja

Citaat:
Gassen hebben de eigenschap om uit een afgesloten ruimte te willen ontsnappen. Afhankelijk van het omhulsel en het gassoort zal dit met verschillende snelheden gebeuren. De grootte van de moleculen van de verschillende gassoorten en de temperatuur zijn hierbij bepalend. Het zuurstofmolecuul is het kleinste molecuul gevolgd door koolzuur, argon en stikstof. Ook rubbers zijn diffuus (luchtdoorlatend), met gevolg dat een band gevuld met lucht zijn spanning verliest. Dit proces zal onder invloed van een verhoogde temperatuur sneller gaan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:08

Alane schreef:

Sansje schreef:
Het enige verschil is dat mijn paard schoftbespiering begint te krijgen en makkelijker zijn rug loslaat.

Mijn vorige zadel paste in de basis ook goed hoor. Ik ben echt een zeikerd wat mijn zadel betreft. Is helemaal aangemeten en opnieuw gevuld enzo door Arie Boer toen ik mijn paard kocht. Hij is in 10 maanden 3 keer geweest geloof ik. Mijn paard is er helaas alleen uitgegroeid, KN medium boom, toen ik hem kocht was hij zadelmak en in een jaar was hij nogal flink veranderd. Dus toen moest er een nieuw zadel komen. Ik heb er veel verschillende zadels opgehad en vond niks optimaal liggen. Dit zadel ligt super en heeft als grote voordeel dat het gemakkelijk te veranderen is door de vele losse componenten. Dat is een van de belangrijkste redenen voor de keuze voor dit zadel. Het flair bevalt me goed, maar ik zal nooit beweren dat het voor iedereen beter is dan een wolgevuld zadel. Voor ons is het een uitkomst, that's all.

Ik laat de luchtvulling nu alsnog regelmatig nakijken, want nog steeds veranderd mijn paard sterk en daarom komt de zadelmaker nu ook gewoon ieder half jaar of eventueel jaar zoals vroeger ook met wolvulling.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:18

Sansje schreef:
Alane schreef:

Mijn vorige zadel paste in de basis ook goed hoor.

Waarschijnlijk dus net niet goed genoeg Haha! Anders had je dat schoftbespieringsprobleem niet gehad (en daarmee bedoel ik dat er nu wel bespiering lomt en eerder niet)
Daarnaast kan het zadel het paard gepast hebben, wil nog niet zeggen dat het jouw paste en dat jij mischien icm dat zadel een probleem vormde. Haha!

germie

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:50

Klinkt allemaal wel positief. Dus toch maar eens sparen en dan 500 euro er aan uitgeven? Ik vind het jammer dat het niet in de buurt is. ook vind ik het jammer dat ik het niet een keer kan proberen.
Maar wat kost zo'n pompje?

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:22

Mijn advies: ga er niet mee klooien!
Zo'n pompje kost niet veel maar bij onkundig gebruik is een fysio aanzienlijk kostbaarder.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:36

haha, eens Patrick! Haha!
proficiat nog met jullie dochter trouwens! top!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:24

Alane schreef:

Waarschijnlijk dus net niet goed genoeg Haha! Anders had je dat schoftbespieringsprobleem niet gehad (en daarmee bedoel ik dat er nu wel bespiering lomt en eerder niet)
Daarnaast kan het zadel het paard gepast hebben, wil nog niet zeggen dat het jouw paste en dat jij mischien icm dat zadel een probleem vormde. Haha!

Tsjah op het einde lag het niet meer optimaal nee, daarom is er natuurlijk een nieuw zadel gekomen... is niet echt een voorwerp voor een impulsaankoop. Haha! Het zadel was voor mij ideaal en heb het zadel sinds 1992 gehad... helaas dus weggedaan met pijn in mijn hart.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:27

Ik las op Engels forum dat ervaringen nogal verschillend waren en ruiters waren vooral niet blij met het gewicht van het zadel dat volgens hun zeggen zwaarder was dan een conventioneel zadel.

Ik heb er niet opgelet zelf bij het Wow zadel. Iemand anders misschien ervaringen mee?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:34

Skipper, bedoel je dat de WOW zwaarder zou zijn dan een conventioneel zadel? Zo ja, mijn WOW is niet zwaarder dan mijn oude Euroriding was. Wellicht weegt de boom en wat daarom heen zit iets meer, de zweetbladen wegen bijna daarintegen bijna niets. Heft elkaar fijn weer op.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:27

Ja klopt inderdaad. Maar het was mij ook niet opgevallen maar heb er niet echt opgelet, dus was benieuwd wat anderen vonden.

Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat bevallen en of mijn paard er echt baat bij heeft en ik het verschil ga merken Ja

Maar nog even wachten Clown

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:34

Ik had juist de indruk dat het zadel lichter was...

Ik moet nog 1.5 week wachten. En nu maar hopen dat de post uit Engeland op tijd aankomt en Arie meteen een gaatje in zijn drukke agenda kan vinden. Ik heb mijn huidige zadel al verkocht en mag dat nu 'lenen' tot mijn Wow er is. Dta moet niet te lang meer gaan duren...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:44

Mijn WOW zadel is ietsje zwaarder dan mijn oude KN-etje. Scheelt ongeveer een halve kilo, heb ze allebei even gewogen destijds.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:45

Skipper schreef:
Ik ben echt heel benieuwd hoe het gaat bevallen en of mijn paard er echt baat bij heeft en ik het verschil ga merken Ja

Ga je zeker merken! Paarden bewegen gewoon makkelijker er onder. Moet je voor de grap na een maand WOW rijden eens een conventioneel zadel erop leggen, dan krabbelen ze ineens door de bak ipv draven...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:50

Heb jij nog rij foto's met een Wow zadel toevallig?
Vond het heel ander zicht dan je gewend bent.

Ben benieuwd Ir, klinkt iig goed Ja
Hoop nu echt eindelijk van alle zadel ellende af te zijn!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:02

Jep, rijfoto's.

Dit is de 2e keer in mijn leven op een WOW. Op mijn oude zadel (Euroriding) werd mijn been erg naar voren geduwd waardoor de lijn enkel heup schouder verstoord werd. Op een WOW heb ik daar helemaal geen last van.

Afbeelding

Hier een paar maanden later. Ik drijf net -nogal onelegant- dus mijn onderbeen ligt te ver naar achter.

Afbeelding

En nog een paar waarop je goed kunt zien hoe mooi mijn been 'aan' ligt, zonder wrongen oid!

Afbeelding

Afbeelding

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:11

Ik merkte op het zadel juist dat mijn been niet aan lag, maar dat ik dat niet storend vond. Ik heb er verschillende zweetbladen aan gehad om de wrongen te vergelijken, maar bij geen van de types lag mijn knie echt op de wrong. Ben benieuwd hoe me dat in de praktijk gaat bevallen.
Heb jij de beugels aan de achterste haak hangen? Ik heb dta wel geprobeerd en ik vond het erg confronterend hoeveel zeer dat deed in mijn liezen. Ik moet echt worden opgerekt Haha! Mijn probleem is nu ook dat mijn benen teveel naar voren 'steken'. Dat wordt veroorzaakt doordat het zadel teveel op de schouder blijft hangen (boommaat klopt wel) en dus naar achter kantelt. Ik zit daardoor enorm in stoelzit als ik er niet heel erg op let.

Je hebt wel een typische Wow-zit, vind ik. Keurig rechtop en misschien zelfs iets naar voren als je het vergelijkt met de achteroverhangende zit waar we tegenwoordig aan gewend zijn. Jij zit, voor het beeld, mee met je paard ipv dat je er achteraan hangt.

Heb jij trouwens je zadel in gewoon glad leer of in grained leer? Ik heb de grained besteld. Dat schijnt nu weer net nieuw te zjn en Arie kon me geen voorbeeld laten zien.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:17

Dat ik iets naar voren zit klopt. Ik rij bij Antoine de Bodt en de fase waarin mijn paard en ik rijden –ontspanning- vraagt een zit waarbij je iets voor de lood zit. Je zit inderdaad met je paard ‘mee’.

Ik heb een 2e hands WOW (ik had geluk ja!) met glad leer. Ik moet zeggen dan mijn knie niet echt aansluit op het zadel, maar zoals je kunt zien op de foto’s geeft dat geen lelijk beeld.

Heb de beugelriemen op de achterste haak hangen. Dat maakt dat ik (als ik persoonlijk) zo netjes kan zitten op het zadel naar mijn idee. Ik heb heel erg spierpijn in de spier die aan de buitenkant van je scheenbeen zit gehad. Die werd opgerekt als het ware. Heel apart (en pijnlijk…). Cool

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:20

Hier lijkt het toch alsof je nog vrij veel lepel achter je hebt terwijl dat kaal op het paard je niet dat idee hebt.

Ik heb er een met losse kniewrong besteld, die grote vond ik voor geen meter zitten
En bij de losse kon ik wel mooi mijn been aansluiten. Misschien dan ook eens zonder proberen.

Grained is dat van dat leer met soort motiefje / gekreukt-achtig / nerf (geen idee hoe ik het moet omschrijven Bloos ) erin?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:25

Jep, dat is grained leer. Het is vaak wat soepeler en sterker.

Ik heb ook dat zweetblad met die losse wrong besteld. Later bedacht ik me nog dat het zweetbald ook nog op andere manieren aan het zadel kan bewestigen. Misschien dat mijn knie daardoor wel aan komt te liggen.
Met mijn vorige zadel heb ik heel erg gezocht naar een zadel waar ik mijn knieen in kon leggen en wat steun had, met de Wow heb ik die steun niet nodig, maar om nou met klapperknieën te rijden...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:28

Je ziet wel verschil trouwens, op de 1e foto zit ik op een zitting maat 1, mijn eigen zadel is een maat 2. Maar ik heb een spekkontje dus heb maat 2 wel nodig.

@ Mrijn: mij knietjes klapperen niet hoor!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:33

Je ziet idd dat je meer over hebt op maat 2. Ik heb ook maat 2 nodig trouwens.

Heb ook nog spring zweetbladen erbij gekocht 2e hands. Ambieer geen springcarriere (nog niet Knipoog ) maar als ik weer wat ga springen kan ik deze eraan doen en toch met zelfde zadel blijven rijden wat en mij past en mijn paard.

Ik heb gewoon glad leer alleen wel met bruinachtig randje van voor en van achter.
(het oog iwl ook wat Clown naast het feit dat mijn springzweetbladen bruin zijn)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:35

O ja, die zijn echt super mooi, zwart met bruin randje. Overigens, die 2ehands springbladen, zijn die van blank leder?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:38

Hmm, als die lompe fries nou zou kunnen springen, had ik dat ook gedaan.

Ik heb een geheel zwarte moeten bestellen omdat ik nog niet 100% zeker weet dat ik het zadel koop. Arie had namelijk de verkeerde kussens onder het paszadel zitten (de smalle kussens ipv de brede) dus het zadel lag wat hoog en niet in balans. Hij heeft mij ook niet in balans gezet op het zadel omdat het toch wiebelig bleef.
De deal is nu dat hij het zadel bestelt en als dat ik niet verplicht ben het te kopen. Enige voorwaarde was dat het geheel zwart moest zijn. Jammerrrrr.........

esperado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:39

Als ik stiekem even reclame tussendoor mag maken..... Knipoog
Wij hebben nog een tweedehands WOW zadel met dressuur en springbladen te koop Haha!