Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:14

In principe hebben rijlaarzen geen gladde zool, alleen niet al te veel profiel. Kijk bv naar https://www.ej.nl/laarzen-barato-barlan ... 74435.html en dan de zool. Heel licht profiel, maar als de groeven van de beugel precies overeen komen met de lijntjes van dat profiel kan het zich vastzetten omdat het ontwerp van het profiel in de beugels slecht doordacht is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:24

Slecht doordacht zou ik het zeker niet noemen. Productie fout of slijtage door verkeerd onderhoud/gebruik misschien maar absoluut niet slecht doordacht.
En ik snap de vergelijking met piramide? Puntjes niet. Ook hier is de bovenkant van het profiel smaller als de onderkant. Alleen dus afgerond aan de bovenkant, maar het zijn nog steeds driehoekjes.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:58

Gezien mijn zadel thuis ligt ga ik ook even voelen hoe scherp het nou werkelijk is straks. Heb twee paar liggen (BR al wat ouder en Horka nog vrij nieuw) dus mooi vergelijkingsmateriaal. In mijn herinnering zijn ze inderdaad helemaal niet scherp.

Maar ja als blijkbaar zo'n puntje precies in een groefje van je schoen boort hoeft zoiets ook niet heel scherp te zijn. Vind ze op de foto ook helemaal niet puntig ofzo, juist best afgerond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:05

De br vond ik 'scherper' als de acavallo. Niet rasp scherp, maar wel scherper als je begrijpt wat ik bedoel :') Ik heb echt heel veel verschillende getest voordat ik ze kocht, ook met hoe soepel het mechanisme ging en hoe. Zo vielen de br af vanwege de kant waar ze heen openen en hoe dat aanvoelde bij aantal paar in de winkel. Maar zat ook wel verschil onderling tussen.

Er zullen echt wel productiefouten bestaan, zoals bij elk merk en product, maar om nou te stellen dat ze allemaal onveilig zijn vind ik ook niet terecht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:08

Oh ik heb van br niet de veiligheidsbeugels trouwens dus dat is dan misschien weer anders. Vandaar ook dat ik nu de Horka had gekocht als alternatief. Maar goed om te weten dat ze in ieder geval per merk verschillen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:20

Heb je wellicht ook iets van profiel in die zolen, dat er ook wat vast kan hebben gezeten in een stukje profiel, en dat stevig vast gewrongen kwam te zitten door de andere hoek die je krijgt bij afstijgen dan bij gewoon rijden...?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 11:29

Ik heb die van BR maar ook daar niet het gevoel vast te kunnen blijven zitten door de "spikes"
En rij met diverse schoeisel, van gewone rijlaarzen tot jodhpurs tot bergschoenen.
Met die laatste heb je alleen samen wel zo ontiegelijk veel grip dat even je beugel net wat anders onder je voeten doen minder gemakkelijk gaat. Maar niet dat je vast zit.
Maar ik kwam dan ook weer af van de vrij gladde kwik-outs. Dus vind alles nu wel stuk stroever.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:21

MyWishMax schreef:
Slecht doordacht zou ik het zeker niet noemen. Productie fout of slijtage door verkeerd onderhoud/gebruik misschien maar absoluut niet slecht doordacht.

Jawel, slecht doordacht, want het is een eigenschap van het ontwerp.

Citaat:
En ik snap de vergelijking met piramide? Puntjes niet. Ook hier is de bovenkant van het profiel smaller als de onderkant. Alleen dus afgerond aan de bovenkant, maar het zijn nog steeds driehoekjes.

De rondjes wel, maar in de lijnen evenwijdig aan elkaar en de beugel heb je dus 2 opstaande randen waar iets tussen kan komen en dan ook vast kan komen te zitten, waar het niet automatisch uit los gaat, omdat het klem kan komen te zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 12:29

Maar het is helemaal niet zeker of het aan het ontwerp ligt. Ik heb precies dezelfde en hoe erg ik mijn best ook doe, ik kan er niks aan vast laten zitten. Je kan op basis van 1 ervaring en kijken niet zeggen dat het slecht doordacht is. Dan zouden er veel meer slechte ervaringen mee zijn.

Ik vind het juist een enorm goed doordacht ontwerp en heb expres voor deze beugels gekozen ipv 1 van de talloze anderen die ik allemaal in handen gehad heb en getest heb. Jij VINDT het slecht doordacht en slecht ontwerp daardoor. Dat is geen feit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:25

MyWishMax schreef:
Je kan op basis van 1 ervaring en kijken niet zeggen dat het slecht doordacht is.

Nee, dat zeg ik op basis van de foto waar je duidelijk kunt zien hoe het ontworpen is. Met opstaande parallele randen waar iets kan gaan klemmen.

Het risico lijkt me klein, en in de meeste gevallen zal het niet uitmaken - als je het merkt terwijl je voeten optilt terwijl je nog te paard zit los je dit waarschijnlijk wel op en het is ook niet zo sterk dat je werkelijk ver meegesleurd wordt - maar het hoort toch niet te kunnen gebeuren.

Citaat:
Ik vind het juist een enorm goed doordacht ontwerp en heb expres voor deze beugels gekozen ipv 1 van de talloze anderen die ik allemaal in handen gehad heb en getest heb. Jij VINDT het slecht doordacht en slecht ontwerp daardoor. Dat is geen feit.

Dat dit ontwerp het risico heeft van het klem zitten van iets is een feit, geen mening. Dat kun je gewoon op de foto zien. Dat het bovendien geen volkomen hypothetisch risico is kun je zien op het filmpje van de OP: daar zie je hoe de beugel niet van haar voet gaat op het moment dat dat wel had gemoeten.

Dat is genoeg info om in elk geval te kunnen stellen dat dit risico bestaat en ook in de praktijk kan voorkomen. Hoe vaak dat is, en hoeveel risico dat geeft op ernstige schade kan ik niet beoordelen, daar heb je wel meer tests voor nodig. Maar doen alsof het niet bestaat nadat je het best wel duidelijk kunt zien... da's vreemd. (En je mag nog steeds besluiten dat jij het prima beugels vindt he? Als jij hebt ervaren dat het met jouw schoenen geen probleem is en je hebt er genoeg vertrouwen in, dan moet je ze vooral lekker houden - een waarschuwing betekent niet dat het jou ontnomen wordt. Het betekent alleen maar dat andere mensen de informatie krijgen om zelf te beoordelen of zij dat risico in hun situatie groot of klein achten en wel of niet willen aanvaarden.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:30

Maar een product is toch niet meteen slecht doordacht wanneer er eens een keertje iets "misloopt"?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:52

MyWishMax schreef:
Hutcherson schreef:
Hebben ze geen milder/stomper plaatje beschikbaar?

Ik heb dezelfde en die zijn helemaal niet scherp. Bij mijn stalgenoten ook niet. Ik kan gewoon er met hand op hangen en overheen wrijven zonder enige schade aan huid en die is kwetsbaar en ligt juist snel open :')

Dus ik vraag me echt af hoe die van ts zo scherp kunnen zijn. Zo dan eerder denken aan of productiefout of slijtage door verkeerd gebruik oid.

Idem voor mij. Heb op beide zadels een set zitten en geef ook altijd met de hand tegendruk op de beugel als mn man opstapt. Ik heb nooit schade.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:15

Ik schop dit topic even omhoog aangezien ik dit ook ervaren heb.

Van het weekend wilde ik gaan rijden en stap netjes via de kruk op, ik had net de linkervoet ik de beugel en toen begon mijn paard te lopen dus ik dacht mijn voet uit de beugel te halen en poging 2 te doen.

Maar ik kreeg mijn voet er dus niet uit aangezien hij in de grip bleef haken. Dus hinkend en stuntend achter mijn paard aan waar hij een paar meter verder gelukkig bleef staan.

Mijn voet bleef dus echt haken door de grip en ik reed gewoon met mijn normale leren rijlaarzen..

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:32

Jeetje wat vreemd!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 00:08

Niekj_Jente schreef:
Ik schop dit topic even omhoog aangezien ik dit ook ervaren heb.

Van het weekend wilde ik gaan rijden en stap netjes via de kruk op, ik had net de linkervoet ik de beugel en toen begon mijn paard te lopen dus ik dacht mijn voet uit de beugel te halen en poging 2 te doen.

Maar ik kreeg mijn voet er dus niet uit aangezien hij in de grip bleef haken. Dus hinkend en stuntend achter mijn paard aan waar hij een paar meter verder gelukkig bleef staan.

Mijn voet bleef dus echt haken door de grip en ik reed gewoon met mijn normale leren rijlaarzen..

Hmmm. Misschien stuur ik ze dan toch een bericht met mijn ervaring. Dacht dat het misschien toch aan het type rubber van mijn zool lag, maar als jij dit had met Engelse rijlaarzen… t zou wat zijn als er wel iemand iets overkomt en het had voorkomen kunnen worden met een kleine aanpassing in het voetbed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:18

Heh bah wat eng. 2 mensen nu al met dezelfde ervaring.
En zo op het oog zien ze er niet anders uit dan vele andere merken.
Vraag me af of het daarmee ook niet gebeurt of dat mensen denken dat het aan hen zelf lag.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:37

Gelukkig ook bij jou goed afgelopen…engeltje op je schouder en een braaf paard.
eilleen333 schreef:
Hmmm. Misschien stuur ik ze dan toch een bericht met mijn ervaring.

Zou dat zeker doen! Het is letterlijk levensgevaarlijk en zou niet moeten kunnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 08:54

Paarden en hun gedragingen zijn gewoon stik gevaarlijk.

Het beugel ontwerp is daarmee niet perse verkeerd. Alleen omdat het nu veiligheidsbeugel heet, wil het niet zeggen dat iets volkomen veilig is. Ze zijn veiligER dan andere beugels. En dan blijkbaar ook nog alleen onder bepaalde omstandigheden.
Die zolen zijn natuurlijk wat grover om er voor te zorgen dat je er niet zo snel uitglipt. Dat is namelijk veiliger omdat je dan minder snel je beugels kwijt bent. Wat waarschijnlijk vaker een risico vormt dan het 'onhandig bij het opstappen' scenario.

Net als bij de cap. Meestal is dat ding veiliger om op te hebben dan om hem niet op te hebben. Maar er zijn situaties waarbij de cap schade aanbrengt die er anders niet was geweest. Dat maakt niet dat de cap een veiligheidswaarschuwing behoeft.

Dan kun je overigens alsnog een bericht sturen aan de producent. Ze kunnen we misschien iets van leren en meenemen in hun afwegingen. Al heb ik niet het idee dat er nu zulke ontzettende R&D afdelingen achter dit soort producten zitten. Heb de indruk dat het gewoon iemand met een idee is en vervolgens iemand die het uitvoert, klaar.
Maar ze vragen genoeg extra geld voor dit type beugels. Dus er even een keer extra over nadenken kan vast wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:11

Ik denk ook niet dat er verwacht word dat het volkomen veilig is.
Maar bij normaal gebruik vast blijven zitten kan toch niet de bedoeling zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:19

Je hoort gewoon niet vast te komen zitten met de zolen van je laars. In deze gevallen zijn beiden goed weggekomen dat hun paarden rustig bleven. Zeker contact opnemen met het bedrijf!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:25

denisesilver schreef:
Je hoort gewoon niet vast te komen zitten met de zolen van je laars. In deze gevallen zijn beiden goed weggekomen dat hun paarden rustig bleven. Zeker contact opnemen met het bedrijf!

Dan moet je naar een heel ander ontwerp toe. Zoiets als die beugels met 1 open kant. Maar dat is dan in allerlei andere situaties weer onveilig.

Volgens mij moet je echt accepteren dat paarden onveilig zijn. En dan per situatie bekijken welke dingen je aanvaardbaar vind. En dan voor jezelf kiezen welke het minst onveilig is voor jullie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:28

pol013 schreef:
denisesilver schreef:

Dan moet je naar een heel ander ontwerp toe. Zoiets als die beugels met 1 open kant. Maar dat is dan in allerlei andere situaties weer onveilig.

Volgens mij moet je echt accepteren dat paarden onveilig zijn. En dan per situatie bekijken welke dingen je aanvaardbaar vind. En dan voor jezelf kiezen welke het minst onveilig is voor jullie.

Óf het bedrijf kan kritisch kijken naar het design :)*

Ik snap heel goed dat paardrijden niet 100% veilig is, maar het gaat hier gewoon om een design fout mi.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:29

Beugels met 1 kant open zouden met deze metalen onderkant ook niet veiliger zijn.
Ze blijven niet tussen de 2 zijkanten vast zitten maar de zool word vast "gespiest".

Imo verder ook niks met paardrijden is niet veilig te maken. Daar staat dit buiten.

Je hoort gewoon in een beugel niet vast gespiest te kunnen worden. Dan moeten ze dat ontwerp aanpassen dat het niet kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:37

Ik snap het gewoon nog steeds niet, heb gisteren precies deze beugels nog gebruikt en die zijn echt niet scherp. Plus dat er heel veel in mijn omgeving mee rijden. Dan moet er of al productiefout zijn of onderhoudfout.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 09:41

Of gewoon puur pech?