Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
996981 schreef:Daphara schreef:Je kunt een openbare foto linken, zo moeilijk is dat niet. Dus laat maar zien wat je wel goed vind passen met een dergelijk blok en de ruiter toch op het midden van het zadel. Ik heb het nog niet gezien.
Waarom je been niet tegen het blok zou moeten komen? Vanwege het hefboom effect, zie enkele posts terug, daar heb ik een video geplaatst wat het hefboom effect is van de ruiter op het blok. Dat effect is wetenschappelijk onderzocht en kan wel degelijk schade brengen aan de paarden rug.
Ja kan, maar dat wil ik niet. Dat een foto op internet staat, betekent niet dat de ruiter er akkoord mee is om uitgebreid besproken te worden op een forum
DuoPenotti schreef:Waarom zitten ze er dan, naar mijn idee voor de veiligheid. Voor je eigen gevoel, voor als er iets niet volgens planning loopt.
Ik voeg een foto toe uit het jaar kruik, met mijn springzadel waarop je ziet dat de dikke knoppen tijdens het gewone rijden geen functie hebben. Verder heeft dit zadel geen wrong, dus zit je als op een zadel zonder wrong. Het doet pas wat als je niet goed meer zit. (grappig detail, met dit zadel heb ik mijn eerste M2 winstpunt gehaald en toen pas een dressuur gekocht. Dit paard op de foto was pas een paar keer onder het zadel geweest)
[ Afbeelding ]
Kieffer Koof
oji schreef:Ha ha of loopt het paard met de rem erop omdat de ruiter knijpt?
Avalanche schreef:Waarom voelt dat zo aanvallend dan? Ik gebruik simpelweg termen die regelmatig gebruikt worden in die context.
Hoe wil je het dan noemen als iemand gespannen op het paard zit, en knijpt met de benen?
996981 schreef:Avalanche schreef:Waarom voelt dat zo aanvallend dan? Ik gebruik simpelweg termen die regelmatig gebruikt worden in die context.
Hoe wil je het dan noemen als iemand gespannen op het paard zit, en knijpt met de benen?
En ruiter die niet onafhankelijk zit?
Met stroop vang je denk ik meer dan met azijn. mensen zullen denk ik eerder geneigd zijn tot zelfanalyse als het vriendelijker en minder zwart-wit brengt. In je woordkeuze zit naar mijn idee een oordeel. Dat voelt voor mij in ieder geval niet fijn. Ook als ik me niet per definitie aangesproken voel. Open dialoog lijkt mij zinvoller
swatch schreef:Overigens wil ik ook nog wel toevoegen aan mijn post, dat als je als ruiter een zadel hebt met een juiste maat wrong, een twist die bij jouw bekken past en voldoende ruimte in het zadel hebt waarbij je knie ontspannen op het zweetblad ligt en niet door de wrong in een bepaalde positie geduwd wordt, je ook prima met je zit kunt inwerken in een zadel met grote wrongen etc. Mits het ruiters zijn die al onafhankelijk kunnen zitten. Het zadel is niet de oplossing in rijtechnische tekortkomingen.
Ibbel schreef:cissy schreef:Maar een westernruiter moet stops, spins, wissels en roll backs uitzitten en dat allemaal zonder wrongen, die zadels zijn echt geen badkuipen. Waarom blijven die dan wel zitten?
Reining zadels hebben een hogere cantle dan pleasure zadels. Daar zit je zeker ook wel wat meer in opgesloten. Zeker als je, zoals de gemiddelde Amerikaanse ruiter, een beer barrel onder je belt meesjouwtDat zit je goed klem tussen fork en cantle
![]()
Je hebt alleen alle ruimte bij je benen in een Westernzadel, en dat heb je ook nodig bij een stop. Die benen worden zo ongeveer in de neus van het paard gestoken, want als je dat niet doet lig je er idd voorover af.
Elisa2 schreef:Komt dat knijpen niet gewoon omdat 9 vd 10 paarden niet goed aan het been is?
De meeste ruiters die hun been niet los kunnen laten hangen hebben daar een probleem mee namelijk.
Wat zegt de zadelmaker over dit soort blokken? Want als een zadel iemands zit negatief beïnvloed dan lijkt het mij geen passend zadel voor die persoon?
Pareltjes schreef:Elisa2 schreef:Komt dat knijpen niet gewoon omdat 9 vd 10 paarden niet goed aan het been is?
De meeste ruiters die hun been niet los kunnen laten hangen hebben daar een probleem mee namelijk.
Wat zegt de zadelmaker over dit soort blokken? Want als een zadel iemands zit negatief beïnvloed dan lijkt het mij geen passend zadel voor die persoon?
En als men het onderbeen onafhankelijk kan laten funktioneren heeft men geen wrongen nodig ( in de dressuur dan toch ) Wrongen waren er vroeger op springzadels. Dressuurzadels kende geen wrongen anders dan dunne kussentjes. De zit was vlak, de wrongen nagenoeg afwezig en dus moest de ruiter wel leren zitten op zijne gat.
Knijpen was verboden want daarmee fixeer je je onderbeen en kan er van uit de enkel en heup geen onafhankelijke hulp meer worden gegeven.
Maar in een diepe zit en grote wrongen kan men “ hangen in het zadel “ men hoeft minder moeite te doen om te blijven zitten. Alleen het paard betaalt de prijs omdat het drukpunt geconcentreed op een plaats komt te liggen en de ruiter veel minder meekan in de beweging.