Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:39

Maar het hefboom effect van een ruiter met blokken op het zadel, kun je niet weg halen met iets langere kussens. Het is gewoon bewezen dat dit veel hogere belasting achter op de rug van het paard geeft en een nadelig effect heeft op hoe een paard zijn rug kan gebruiken.

We zien steeds meer weggedrukte ruggen hoog in de dressuur lopen, is dat werkelijk waar we heen willen, moeten we niet alles doen om dat te voorkomen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:52

Maar ligt een slechte zit aan het zadel of aan de ruiter?
Ik heb ook niet altijd een mooie zit gehad, ik kieperde vroeger altijd naar voren.
Een tijd niet gereden en toen ik weer ging rijden had ik het idee dat ik wat bespiering miste, ik had voor mijn gevoel ook te weinig controle over waar m'n benen heen gingen. Dus ik werk aan mijn spieren in m'n benen zodat ik nu dus ook een stuk beter kan zitten, ik merk dit meteen aan mijn zit hoor. Ik zit veel steviger nu, en door de jaren heen altijd met hetzelfde zadel gereden, dus daar lag het niet aan ;)

Avalanche

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 18:04

Beide. Er zijn zadels die zo breed zijn dat je er simpelweg niet correct in kunt zitten. En er zijn ruiters die de core spieren niet voldoende ontwikkeld hebben om correct te kunnen zitten. Maar een zadel moet een correcte zit wel toelaten, maar mag niet dwingen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:27

996981 schreef:
Daphara schreef:
Je kunt een openbare foto linken, zo moeilijk is dat niet. Dus laat maar zien wat je wel goed vind passen met een dergelijk blok en de ruiter toch op het midden van het zadel. Ik heb het nog niet gezien.

Waarom je been niet tegen het blok zou moeten komen? Vanwege het hefboom effect, zie enkele posts terug, daar heb ik een video geplaatst wat het hefboom effect is van de ruiter op het blok. Dat effect is wetenschappelijk onderzocht en kan wel degelijk schade brengen aan de paarden rug.

Ja kan, maar dat wil ik niet. Dat een foto op internet staat, betekent niet dat de ruiter er akkoord mee is om uitgebreid besproken te worden op een forum

Dit dus, het is op z'n minst onaardig te noemen om een internationale dressuuramazone te kijk te zetten.
Op de foto's zijn beide amazones totaal iets anders aan het doen en het niveau is ook heel anders. Bovendien was de fotografie in de jaren 70 totaal anders dan nu.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:28

DuoPenotti schreef:
Waarom zitten ze er dan, naar mijn idee voor de veiligheid. Voor je eigen gevoel, voor als er iets niet volgens planning loopt.
Ik voeg een foto toe uit het jaar kruik, met mijn springzadel waarop je ziet dat de dikke knoppen tijdens het gewone rijden geen functie hebben. Verder heeft dit zadel geen wrong, dus zit je als op een zadel zonder wrong. Het doet pas wat als je niet goed meer zit. (grappig detail, met dit zadel heb ik mijn eerste M2 winstpunt gehaald en toen pas een dressuur gekocht. Dit paard op de foto was pas een paar keer onder het zadel geweest)
[ Afbeelding ]
Kieffer Koof

Deze theorie klopt dus niet. De dikke knoppen hebben zo geen functie nee, maar je gebruikt hier het zadel ook niet zoals het bedoeld is. Dit is een springzadel en hierin hoor je met veel kortere beugels te rijden. Die knoppen zit er wel degelijk met een functie, als je het zadel ook gebruikt als bedoeld, dan houden de knoppen je bovenbeen op zijn plaats waardoor je in de sprong dicht bij het zadel blijft ipv wat je vaak ziet, dat ruiters gaan staan boven de sprong. De knoppen achter houden je onderbeen op de plaats, zodat die niet boven de sprong richting de lies schieten.
Prima natuurlijk dat je zo fijn kunt rijden, ik rij ook vaak genoeg op mijn springzadel met net wat langer beugels als ik bv het bos in ga of als mijn dressuurzadel bij de zadelpasser ligt om op te vullen. Dan hebben de wrongen ook geen functie, maar als je erop zit zoals bedoeld hebben ze wel degelijk een functie.

En zo hebben die dikke wrongen/blokken op een dressuurzadel ook wel degelijk een functie. Ze zijn bedoeld om de ruiter te helpen het been lang af te laten hangen. Als je been ontspannen lang afhangt, zullen de wrongen inderdaad niet dwingend maar faciliterend zijn. Maar hoeveel basis ruiters laten hun been mooi ontspannen afhangen. Het merendeel niet. Het merendeel heeft toch de neiging te knijpen. Die blokken voorkomen dan dat het plaatje veranderd en het er nog steeds uitziet als een lang been, maar de werkelijkheid is dan dat de ruiter met zijn bovenbeen afzet op het blok. En dat is in mijn ogen precies het beeld wat je met deze zadels op basiswedstrijden heel vaak ziet. Geknepen bovenbenen, geblokkeerd door het blok en de ruiter die daarmee op de lepel geduwd wordt. Dan in combinatie met een plak kont in de rijbroek waardoor je nog minder kan schuiven en meebewegen in het zadel. Voor het oog ziet die stil en recht, maar het is zo strak en geforceerd als maar kan.

Voor veiligheid is in mijn ogen de grootste flauwekul. Ik kan me voorstellen dat het een veiliger gevoel geeft, maar het is een beetje tegenstrijdig dat als de blokken voor veiligheid zouden zijn, dat ze by far het grootst zijn op de zadels voor dressuur...de tak van ruitersport waarbij het minst onverwachte bewegingen voorkomen en je de minste risico's loopt. Voor veiligheid zou ik zeggen, doe een bokriempje om en/of leer vallen. Het is in mijn ogen eerder bedoeld dat de grote bewegingen van het hedendaagse dressuurpaard voor het oog ook uitgezeten kan worden door de gewone basisruiter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:51

Komt dat knijpen niet gewoon omdat 9 vd 10 paarden niet goed aan het been is?

De meeste ruiters die hun been niet los kunnen laten hangen hebben daar een probleem mee namelijk.

Wat zegt de zadelmaker over dit soort blokken? Want als een zadel iemands zit negatief beïnvloed dan lijkt het mij geen passend zadel voor die persoon?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:25

Ha ha of loopt het paard met de rem erop omdat de ruiter knijpt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:33

oji schreef:

Luistert het paard er eigenlijk wel naar?

Ooit bij een paard gaan kijken en ik werd al moe van hoe het paard werd voor gereden.
Ik erop (ik ben in deze context best lui) en dat paard liep prima op 1/10e van het werk; oftewel, paard trok zich niet zoveel aan van al dat harde werken van de ruiter :(:)

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:34

Ik denk dat vrij weinig zadelmakers er op deze manier naar kijken. Enerzijds omdat de vraag voor dit soort ‘badkuipen’ gigantisch is en dus ook het aanbod. Er zijn weinig moderne zadels te vinden met een open zit en geen wrongen. Anderzijds denk ik niet dat veel zadelmakers zich verdiepen in wetenschappelijke onderzoeken. Ook bij zadelopleidingen die ik volg op insta zie ik alleen maar zadels met blokken voorbij komen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:01

Ik heb dit topic met interesse doorgelezen en ik vind ook dat de zadels de laatste jaren erg aan het veranderen zijn en de rijderij er niet beter van wordt.
Als fysio en expert in houding en zit en in bezit van een flexchair kijk je toch wel met een bepaalde blik naar hoe ruiters op hun paard zitten en hoe ze met hun zit inwerken op hun paard.
Ik zie toch veel statische houdingen in zadels waar geen bewegingsvrijheid meer inzit.
Je krijgt toch vaak een reflexmatig klemmen tegen de wrong aan, en dan is er al geen sprake meer van een ontspannen zit.
Het lastige is denk ik ook wel dat als je een duur zadel bestelt, dit na 2 maanden of langer geleverd wordt en dan hoop je dat het idee van wat je met de zadelmaker hebt bedacht dat voor jou en je paard perfect is, ook exact zo is.
Als die wrong dan net niet lekker zit, maken ze echt geen ander zadel voor je.
Ik rijd overigens in Stubben zadels, die ik heb besteld met klittenband wrongen zodat ik die kan wisselen.
Op een jong paard heb ik liever mijn beugels wat korter, dus dan verplaats ik mijn wrong iets. Groter of andere vorm, kan allemaal.
Dit werkt voor mij heel goed en ik verbaas me er altijd over dat er maar weinig merken zijn die dit ook doen.
Overigens wordt Stubben ook commerciëler en komen er op verschillende modellen zadels ook behoorlijke wrongen.
En wat is dat toch dat ruiters altijd liever een 17,5 inch zadel willen terwijl ze een 18 inch zadel nodig hebben...
Als er van de helft van het geld dat zo'n gecustomised zadel kost zitlessen genomen zouden worden dan kunnen ze in een gewoon normaal zadel zonder fratsen prima uit de voeten. En ook nog eens fijn voor het paard, heeft die ook minder fysio nodig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 22:04

oji schreef:

Dat denk ik dus.

Als je als een wasknijper op je paard zit, komt dat niet vanuit het onderbeen, maar vanuit bekken en bovenbenen. Ontspan je je billen, dan ontspan je bovenbenen en zo verder. Als dat bovenbeen los afhangt, knijpt de ruiter ook niet.

Het is een rijtechnisch probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 22:35

Ik vind het jammer dat er hier zo in superlatieven gepraat wordt. Wasknijper, badkuip… is dat echt nodig? De meeste mensen doen echt oprecht hun best en doen wat ze denken dat goed is.

Paardrijden en alles eromheen is niet zo simpel. We kunnen toch een beetje vriendelijk blijven?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 23:01

Waarom voelt dat zo aanvallend dan? Ik gebruik simpelweg termen die regelmatig gebruikt worden in die context.

Hoe wil je het dan noemen als iemand gespannen op het paard zit, en knijpt met de benen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:15

Avalanche schreef:
Waarom voelt dat zo aanvallend dan? Ik gebruik simpelweg termen die regelmatig gebruikt worden in die context.

Hoe wil je het dan noemen als iemand gespannen op het paard zit, en knijpt met de benen?

En ruiter die niet onafhankelijk zit?

Met stroop vang je denk ik meer dan met azijn. mensen zullen denk ik eerder geneigd zijn tot zelfanalyse als het vriendelijker en minder zwart-wit brengt. In je woordkeuze zit naar mijn idee een oordeel. Dat voelt voor mij in ieder geval niet fijn. Ook als ik me niet per definitie aangesproken voel. Open dialoog lijkt mij zinvoller :)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 23:52

Overigens wil ik ook nog wel toevoegen aan mijn post, dat als je als ruiter een zadel hebt met een juiste maat wrong, een twist die bij jouw bekken past en voldoende ruimte in het zadel hebt waarbij je knie ontspannen op het zweetblad ligt en niet door de wrong in een bepaalde positie geduwd wordt, je ook prima met je zit kunt inwerken in een zadel met grote wrongen etc. Mits het ruiters zijn die al onafhankelijk kunnen zitten. Het zadel is niet de oplossing in rijtechnische tekortkomingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 00:25

@oji
Niet mee eens.
Ook in een parcours zat ik nergens tegen.
Dat was juist het fijne.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 01:13

996981 schreef:
Avalanche schreef:

En ruiter die niet onafhankelijk zit?

Met stroop vang je denk ik meer dan met azijn. mensen zullen denk ik eerder geneigd zijn tot zelfanalyse als het vriendelijker en minder zwart-wit brengt. In je woordkeuze zit naar mijn idee een oordeel. Dat voelt voor mij in ieder geval niet fijn. Ook als ik me niet per definitie aangesproken voel. Open dialoog lijkt mij zinvoller :)

Maar een niet onafhankelijke zit kan van alles zijn. Dit is vrij specifiek.

Punt was vooral om mensen hierover in discussie te krijgen. De meest effectieve manier imo om dat te doen is een prikkelende stelling neer te zetten. Ik kan ook een super genuanceerde OP schrijven, maar dat zal niet zijn waar mensen over in gesprek gaan.

Verderop ben ik zeker genuanceerder. En ik snap je punt, maar ik wil een discussie op gang brengen, en dat lukt imo niet met een super genuanceerde OP.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:19

swatch schreef:
Overigens wil ik ook nog wel toevoegen aan mijn post, dat als je als ruiter een zadel hebt met een juiste maat wrong, een twist die bij jouw bekken past en voldoende ruimte in het zadel hebt waarbij je knie ontspannen op het zweetblad ligt en niet door de wrong in een bepaalde positie geduwd wordt, je ook prima met je zit kunt inwerken in een zadel met grote wrongen etc. Mits het ruiters zijn die al onafhankelijk kunnen zitten. Het zadel is niet de oplossing in rijtechnische tekortkomingen.

Correctie, het is andersom. Je moet voldoende ruimte hebben in het zadel om die onafhankelijke zit te kunnen leren en te kunnen onderhouden.

Op dat moment helpt het zadel dus juist wel mee aan het oplossen van rijtechnische problemen.

Dat er in de praktijk precies andersom gedacht wordt (minder ruimte geeft meer steun, geeft betere houding) is een gevolg van denken in shortcuts zonder na te willen denken over onderliggende problemen en dat is weer iets wat je steeds meer maatschappij-breed ziet: instant oplossing en instant bevrediging van wensen die instant opkomen. Ik wil het nù, er moet nù een oplossing komen die nù werkt en dat mag geen tijd of energie kosten.

Dat iets leren beheersen en onder de knie krijgen tijd kost lijken we steeds meer te vergeten.
En dan ben je weer terug bij de uitspraak van een zadelmaker: waar de kennis van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de zadelmaker/ruitersportwinkel.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:25

Heb je mijn eerdere post al gelezen ikke? Daar staat min of meer hetzelfde in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:43

oji schreef:

Ik zie vaak andersom, paard loopt niet lekker van achter naar voor, is niet aan het been. Houding van de ruiter wordt steeds slechter omdat ze teveel met het been gaan doen.

Bij een beginner die knijpt om uberhaupt te blijven zitten kan ik me voorstellen dat het paard hier op reageert. Maar volgens mij is dat niet waar naar gerefereerd wordt als het over wedstrijden gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:45

Ibbel schreef:
cissy schreef:
Maar een westernruiter moet stops, spins, wissels en roll backs uitzitten en dat allemaal zonder wrongen, die zadels zijn echt geen badkuipen. Waarom blijven die dan wel zitten?

Reining zadels hebben een hogere cantle dan pleasure zadels. Daar zit je zeker ook wel wat meer in opgesloten. Zeker als je, zoals de gemiddelde Amerikaanse ruiter, een beer barrel onder je belt meesjouwt :)) Dat zit je goed klem tussen fork en cantle :D :+

Je hebt alleen alle ruimte bij je benen in een Westernzadel, en dat heb je ook nodig bij een stop. Die benen worden zo ongeveer in de neus van het paard gestoken, want als je dat niet doet lig je er idd voorover af.

Wat ook meetelt denk ik, het gemiddelde paard wat hiervoor gebruikt wordt heeft iets andere gangen en bewegingen dan de gemiddelde KWPN'er.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:47

Elisa2 schreef:

De meeste ruiters die hun been niet los kunnen laten hangen hebben daar een probleem mee namelijk.

Wat zegt de zadelmaker over dit soort blokken? Want als een zadel iemands zit negatief beïnvloed dan lijkt het mij geen passend zadel voor die persoon?

En als men het onderbeen onafhankelijk kan laten funktioneren heeft men geen wrongen nodig ( in de dressuur dan toch ) Wrongen waren er vroeger op springzadels. Dressuurzadels kende geen wrongen anders dan dunne kussentjes. De zit was vlak, de wrongen nagenoeg afwezig en dus moest de ruiter wel leren zitten op zijne gat.
Knijpen was verboden want daarmee fixeer je je onderbeen en kan er van uit de enkel en heup geen onafhankelijke hulp meer worden gegeven. De kuit lag waakzaam tegen de flank maar gaf uitsluitend lichte druk indien gewenst. Knijpen draagt niet bij tot aan het been zijn en daarmee overbodig en zodra een onafhankelijke zit is bereikt. Aan het been geraken is een kwestie van 30 minuten trainen, daarna snapt het paard de waakzame kuit. Hengsten zullen wat moeilijke meewerken maar ieder paard kan men op een zeer lichte aanzwellende kuit laten reageren. Vrees alleen dat het niet meer aangeleerd wordt aan de ruiters.

Maar in een diepe zit en grote wrongen kan men “ hangen in het zadel “ men hoeft minder moeite te doen om te blijven zitten. Alleen het paard betaalt de prijs omdat het drukpunt geconcentreed op een plaats komt te liggen en de ruiter veel minder meekan in de beweging.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-04-23 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:53

Pareltjes schreef:
Elisa2 schreef:

En als men het onderbeen onafhankelijk kan laten funktioneren heeft men geen wrongen nodig ( in de dressuur dan toch ) Wrongen waren er vroeger op springzadels. Dressuurzadels kende geen wrongen anders dan dunne kussentjes. De zit was vlak, de wrongen nagenoeg afwezig en dus moest de ruiter wel leren zitten op zijne gat.
Knijpen was verboden want daarmee fixeer je je onderbeen en kan er van uit de enkel en heup geen onafhankelijke hulp meer worden gegeven.

Maar in een diepe zit en grote wrongen kan men “ hangen in het zadel “ men hoeft minder moeite te doen om te blijven zitten. Alleen het paard betaalt de prijs omdat het drukpunt geconcentreed op een plaats komt te liggen en de ruiter veel minder meekan in de beweging.

Maar even iets heel anders: in hoeverre zijn de huidige dressuurpaarden zoals we die voorgeschoteld krijgen op films en plaatjes nog wel te rijden door onafhankelijk te zitten zonder steun?

Zou het "probleem" niet deels andersom kunnen zijn, in zin: door de steeds extremere beweging wordt het paard steeds lastiger uit te zitten, waardoor je "oplossingen" gaat zoeken om er niet na vijf drafpassen af gelanceerd te zijn omdat de massatraagheid de beweging niet meer bij kan houden.

Daarmee wil ik niet rechtpraten wat krom is maar me afvragen of dit wellicht de echte oorzaak is: uiterlijk vertoon ten nadele van zowel paard als ruiter.
Het is niet dat we zo gaan rijden omdat het goed is voor de paarden maar het is vertoon wat de punten (en daarmee de aandacht) oplevert.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-04-23 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:54

Zou de fokkerij hier ook nog een beetje mee te maken hebben? De dressuurpaarden van nu hebben ruimere bewegingen dan een 20-30 jaar geleden en zijn wat sensibeler en schieteriger soms.
Een paard met ruimere bewegingen stelt wel eisen aan de ruiter qua zit. Die moet de beweging in zijn/haar lijf goed op kunnen vangen .

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:55

Ha ha, ik dacht precies hetzelfde.