Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chicken01 schreef:darkadia schreef:Een Edix heeft een lederen boom, en is daarmee dus veel flexibeler en anders qua drukverdeling dan een zadel met boom. Plus vrij dunne kussens. Ik zou ze dus zeker niet adviseren zonder speciale pad eronder.
Een pad ter grootte van een compleet zadeldekje?
Ik zie verschillende voorbij komen. Ook formaten ter grootte van een zadelbontje. Daar zal vast nog eea verschil in zitten. En kan je onder zo'n kleinere pad nog wel een zadeldekje doen? Of beter van niet?
JosjeDZ schreef:Hier een voorbeeld van een halfpad, gecombineerd met een gewoon dekje, een Edix cotton pad met inlages en 2 pads met inlages en Merino wol onderzijde. Die laatste vind ik zelf het fijnst. Ik zou het zadel niet gebruiken zonder een pad. Deze is juist bedoeld om de druk beter te verdelen.
[ [url=m/AlQym8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Queijo schreef:In mei komt er een zadelmaker en wil ik oa de Edix Tariq uitproberen. Nu lees ik dus dat de garantie op het leer vervalt door gebruik van siliconen rijbroeken, laat ik nu mijn hele kledingkast vol hebben daarmeeZadelmaker gaf aan dat meer merken hiermee gaan komen. Persoonlijk heb ik nog nooit beschadigde zadels gehad door deze broeken. Is het leer van Edix dan zoveel kwetsbaarder? Wie van jullie rijdt met siliconen zitvlak en wat is de ervaring hiermee?
prugelpiet schreef:Ik heb het topic al even doorgebladerd, maar wat is jullie ervaring met deze zadels op een wat sensibel paard? Ik ben toe aan een nieuw zadel en heb een mooie Edix Tudor gezien, maar ben een beetje huiverig. Ik heb er ooit Bates opgehad met een verwisselbaar kopijzer en dat was drama. Is dit vergelijkbaar?
En hoe goed zijn ze passend te krijgen? Ik heb een mooie set gezien maar die zou opgestuurd moeten worden. Best een gok, want ik heb nog nooit op zo’n zadel gezeten. Maar ik vind ze prachtig en ze lijken me ook heel fijn voor een korte rug.
prugelpiet schreef:Ik heb geen idee wat er toen mis was of anders. Is toen gepast door de zadelmaker, ik mocht er van een stalgenoot gelukkig een paar dagen mee rijden om te testen maar het ging echt van kwaad tot erger. Alleen maar omhoog in plaats van vooruit. Afgestapt, oude zadel erop gegooid en het probleem was over. Ik dacht dat het wellicht dus aan het kopijzer kon liggen, want ik weet niet heel veel over zadels waar die verwisselbaar zijn. Zadel zou dan dus toch niet lekker hebben gelegen.
Ik ben bang dat ik geld uitgeef aan een zadel waar ik heel blij mee ben en mijn paard niet zo. Maar dat gaat dus toch een kwestie van proberen zijn. Ik hoop inderdaad op hetzelfde effect als bij jou, wat meer ruimte durven pakken.
Ik zie dat er een dealer op een uurtje rijden zit. Ik kan natuurlijk een keer een passessie doen, maar dan is die ik nu heb gezien natuurlijk al lang en breed verkocht
Maar ze zijn volgensmij wel vrij goed weer te verkopen?
siskeh schreef:Wat is je oude zadel wat er op past? ik moet zeggen dat ik toevallig eerder een paard met een bates gezien heb die omhoog kwam door het zadel.
Ik was toen nog geen passer, maar de instructeur die het paard daarna vast hield voor lesklant en hij ging mooi aan de stuiter meermaals.. inmiddels ben ik passer en snap ik gedeeltelijk waarom het een issue was. Al moet ik zeggen dat het paard met andere slecht passende zadels wél liep.
ik ben benieuwd naar het andere oude zadel, of foto's van de rug.
De vulling van bates is wel anders dan Edix, dat kan verschil maken, maar er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor het érg lastig is te zeggen.(zo kan ik van dat andere paard met de Bates ook nooit 100% zeker zijn wát het probleem nou precies is)