Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:06

Ik vind het wel meevallen hoe heftig het is, maargoed, ieder zijn ding. Aanmodderen zonder zeker te weten wat er is schiet ook niet echt iets op. Van wat ik kan lezen is TS namelijk niet net begonnen met de puzzel.

En sommige paarden met maagzweren laten geen reactie op aansingelen zien dus je advies is wellicht wat kort door de bocht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:22

CapeS schreef:
Maar ik ga nu een week doorvoeren en als ik geen effect zie bloedonderzoek etc laten doen. Lijkt dat een goed plan? Ik krijg namelijk wel veel verschillende adviezen dus moet uiteindelijk toch gewoon actie ondernemen :j ik zal over een weekje foto's maken van hoe hij er uit ziet. Dan kunnen mensen misschien objectief vertellen of er verschil is.

Goed plan!

Is lastig om met zoveel adviezen je eigen plan te trekken!

Gezien hoeveelheid voer die je geeft zou hij toch wel iets aan moeten komen.

Om aan te sluiten bij eerdere adviezen merriebrok is een goed idee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:32

Alleen heeft merriebrok niet zoveel zin.
TS voert al sportbrok, olie en soja. Die drie samen geven denk ik nog meer vet en eiwit dan een gemiddelde merriebrok doet. Dus als je kijkt naar nu is dat geen wereldschokkende verandering.

Edit; ik heb bijv ff de sportbrok en de merriebrok van Subli naast elkaar gelegd. Wat ts nu in de combinatie voert is voedzamer dan merriebrok.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:01

Ik denk dat je ook op moet passen dat het ook goed verteerd kan worden.
Juist teveel zetmeel en suikers gaan de darmen vaak niet meer voedingstoffen van opnemen.
Vaak weten dierenartsen ook niet teveel van voeding.
Misschien juist richting een voedingsdeskundige kijken voor een oplossing. Geeft ook meer een uitgebalanceerd dieet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:33

Wat scoort dit paard volgens jullie op de BSI?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 13:49

Desi_2409 schreef:
Een maagscopie is echt een heel vervelend onderzoek voor een paard. Ze moeten lang vasten, ze krijgen die scoop door hun neus... ik zou dat echt alleen doen als de dierenarts vindt dat het nodig is en hij duidelijk klachten heeft -> dus bijten met aansingelen, enzo...
Ik vind dat men dat soort onderzoeken zo snel aanraadt, als je zelf iets hebt, begin je toch bij het begin van de "puzzel" ipv direct allerlei heftige onderzoeken te doen?

Dit is inderdaad wat mijn dierenarts zij, vooral omdat hij een VB is dachten we aan maagzweren maar hij heeft helemaal geen symptomen die erop zouden wijzen. En het is niet zomaar een kleine ingreep..

Wel zij ze dat ik misschien iets kon bijvoeren dat bedoeld is voor darmgezondheid gewoon om te kijken of het verschil zou maken?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:57

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Poging 1000.
Cape in 2018/2019.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 15:00

kyrkelover schreef:
[ [url=m/eay47M.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ajJNtP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EVE6xE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poging 1000.
Cape in 2018/2019.

Wauw! Ik hoop echt heel erg dat hij er snel weer zo bovenop komt :j

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:18

Wauw ja dat is wel even een ander paard! Succes met het opknappen van je mooie paard!

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 15:29

Neon schreef:
Wauw ja dat is wel even een ander paard! Succes met het opknappen van je mooie paard!

Inderdaad, maar zijn knappe hoofdje is nog precies hetzelfde :D Deze foto's zijn van +- een maand nadat ik hem had overgenomen al een stuk beter dan bij aankoop maar wel voor zijn sarcoiden..

Afbeelding

Afbeelding

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:24

Ter ondersteuning van de maag kun je eventueel mastic horse proberen. Heeft bij mijn paard goed geholpen voor Zijn gevoelige maag. Zal om de zoveel tijd nog eens een kuurtje moeten doen aangezien hij heel stress gevoelig is. Ik weet niet of dit een wondermiddel zal zijn indien er effectief maagzweren aanwezig zijn..

Hopelijk minderen de sarcoiden ook als hij zich weer wat beter voelt. Mijn paard heeft er ook gehad, gelukkig nog klein en met een zalf kunnen wegkrijgen. Hij heeft deze gekregen toen hij door de vorige eigenaar niet aan mij verkocht werd, maar de handel werd in geduwd. Volgens mijn veearts zijn ze drager van het virus, maar is stress of een slechte gezondheid vaak de trigger. Bij de mijne zijn ze gelukkig ook niet meer terug gekomen. Ik duim dat dit voor jou ook zo mag zijn! :)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 02:05

Joliieeenn schreef:
Ter ondersteuning van de maag kun je eventueel mastic horse proberen. Heeft bij mijn paard goed geholpen voor Zijn gevoelige maag. Zal om de zoveel tijd nog eens een kuurtje moeten doen aangezien hij heel stress gevoelig is. Ik weet niet of dit een wondermiddel zal zijn indien er effectief maagzweren aanwezig zijn..

Hopelijk minderen de sarcoiden ook als hij zich weer wat beter voelt. Mijn paard heeft er ook gehad, gelukkig nog klein en met een zalf kunnen wegkrijgen. Hij heeft deze gekregen toen hij door de vorige eigenaar niet aan mij verkocht werd, maar de handel werd in geduwd. Volgens mijn veearts zijn ze drager van het virus, maar is stress of een slechte gezondheid vaak de trigger. Bij de mijne zijn ze gelukkig ook niet meer terug gekomen. Ik duim dat dit voor jou ook zo mag zijn! :)

Ja inderdaad, bijna alle paarden krijgen het virus via vliegen binnen maar sommige krijgen er dus daadwerkelijk sarcoiden door. Hij had bij aankoop al de bult op zijn buik, maar helaas was ik toen niet goed geïnformeerd en werden we verteld dat het gewoon een wratje was, die vroor je er zo af :')

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 19:25

Nou hallooo, even in blijdschap ben ik dit aan het schrijven. Hij is bijna over zijn abnormaal grote sarcoid heen! Meteen ook merken we dat hij aan begint te komen. Ookal had hij niet last van de sarcoid qua pijn is het duidelijk dat het wel veel energie kostte.

Afbeelding

Hier een foto van de sarcoid nu voor wie durft, aan het litteken kun je ook zien hoe heftig het was geweest. Dierenarts zegt dat hij binnen een maand compleet genezen zal zijn *\o/*

Spoiler:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:36

Zoo heftig zeg!, Maar wat ziet ie er goed uit zeg! Knap gedaan!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:41

Amai! Heb je ook een foto met de sarcoïd nog op?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 19:50

Fokker321 schreef:
Amai! Heb je ook een foto met de sarcoïd nog op?

Pfoe, die heb ik zeker, maar kunnen jullie die aan :') het was echt verschrikkelijk.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:27

Bokkers kunnen echt álles aan. En anders maar in spoiler. Ben echt heel geïnteresseerd
( klinkt wat leuker dan nieuwsgierig ) :D

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 20:49

truus1957 schreef:
Bokkers kunnen echt álles aan. En anders maar in spoiler. Ben echt heel geïnteresseerd
( klinkt wat leuker dan nieuwsgierig ) :D

Voor de echte doorzetters :P
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:51

Sodeknetters %) :wow: :wow: :wow:

Ik snap wel dat dat energie kostte. Wat een verschil met nu

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 20:56

Holy oliebol... Ik had iets compleet anders jn hoofd, vele malen kleiner. Ik snap wel dat dit energie kostte zeg :=

Fijn dat dje weg is nu!

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 20:59

MyWishMax schreef:
Holy oliebol... Ik had iets compleet anders jn hoofd, vele malen kleiner. Ik snap wel dat dit energie kostte zeg :=

Fijn dat dje weg is nu!

Ja... Had gehoord dat het de grootste was die ze ooit had gezien. Hij was compleet onderhuids dus toen we behandeling startten was het een schok toen een lap huid gewoon eraf viel. Laseren was helaas geen optie met deze grootte

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:01

Ik heb er wel een aantal gezien die groot genoemd werden en ik ook groot vond. Groter als normaal, maar dit? := Heel boeiend, vooral omdat jullie hem weg hebben kunnen halen. Nu hopen dat het nu alleen nog maar goed blijft gaan op alle vlakken ;)

Is er trouwens een kans dat het terug komt?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 21:02

MyWishMax schreef:
Ik heb er wel een aantal gezien die groot genoemd werden en ik ook groot vond. Groter als normaal, maar dit? := Heel boeiend, vooral omdat jullie hem weg hebben kunnen halen.

Het was eerlijk gezegd een wonder, ik zat al serious te overwegen om hem in te laten slapen, maar hoe hij nog zo fit en blij rondliep kon ik dat niet maken....

En als het goed is omdat hij hem zelf weg heeft gekregen (zijn eigen immuunsysteem, dus niet gesneden) heeft hij een grotere resistentie, en anders als ik ze vroeg te pakken krijg wordt het nooit meer zo erg. dit zat zeker al verstopt toen we hem kochten.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:11

Holy oliebol :=

Wat een verschil zeg. Je zegt dat zijn immuunsysteem het zelf op heeft gelost: heb je er zelf nog iets ondersteunends aan gedaan? Of is het echt uit zichzelf genezen?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 21:15

prugelpiet schreef:
Holy oliebol :=

Wat een verschil zeg. Je zegt dat zijn immuunsysteem het zelf op heeft gelost: heb je er zelf nog iets ondersteunends aan gedaan? Of is het echt uit zichzelf genezen?

We hebben hem constant ondersteund met tumeric en zwarte peper, ook zinc en zeewier, daarnaast ook iedere dag 2x met jodium gewassen tegen infecties en met talc hem droog gehouden, ook altijd een borstbeschermer op tegen viezigheid. Maar het belangrijkste was denkik de sarcoid cure paste die ik kort heb gebruikt voor de kickstart om zijn immun systeem te laten weten dat het er zat. Hetzelfde als bij een wrat.