Veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Re: Veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:57

Ik heb de br lavarone beugels even op Google opgezocht, gaan die helemaal open als je valt? Of alleen dat kleine stukje zoals op de foto?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:07

Texas02 schreef:
Ik zal eerst eens op stal vragen of ik van iemand de horka beugels uit mag proberen. Ik ben eigenlijk best benieuwd waarom ze volgens iedereen zo fijn zijn.

Misschien domme vraag, maar zijn veiligheidsbeugels nu echt nog nodig als je in principe een braaf paard hebt en maar heel af en toe meer springt op max 70cm? Aan de ene kant zeg ik eigenlijk gebeurt er nooit echt wat waardoor beugels me kunnen helpen, maar aan de andere kant.. Je hoort soms van die dingen.. Ergens durf ik het ook nog niet te riskeren..

Als je in de buurt woon mag je ze gerust een keer proberen hoor. Ik vind ze top

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:32

Ik heb nog steeds de BR Lavarone en de Acavallo Alupro na eerst jaren met Safestyle beugels gereden te hebben. Ik ben er nog steeds heel blij mee en baal dat er 1 beugel met riem ergens op de hei is zoek geraakt…
Beide modellen kunnen ver genoeg opening niet vast te blijven hangen.

Zelf er gelukkig nog niet mee gevallen, maar ik vind het net als met een cap, hoe braaf ook, het blijft een vluchtdier. En voel mezelf fijner als ik niet kan blijven hangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:11

Ja precies dat.
Ben met die beugels vaak genoeg gevallen en ze altijd al eerder kwijt geweest. Dus had ze dan niet nodig gehad zeg maar.

Maar ik heb 1 keer in de les iemand mee gesleurd zien worden. En 1 keer op concours.
En toen dus ook besloten ik koop veiligheidsbeugels.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:14

kiki1976 schreef:
Texas02 schreef:
Ik zal eerst eens op stal vragen of ik van iemand de horka beugels uit mag proberen. Ik ben eigenlijk best benieuwd waarom ze volgens iedereen zo fijn zijn.

Misschien domme vraag, maar zijn veiligheidsbeugels nu echt nog nodig als je in principe een braaf paard hebt en maar heel af en toe meer springt op max 70cm? Aan de ene kant zeg ik eigenlijk gebeurt er nooit echt wat waardoor beugels me kunnen helpen, maar aan de andere kant.. Je hoort soms van die dingen.. Ergens durf ik het ook nog niet te riskeren..

Als je in de buurt woon mag je ze gerust een keer proberen hoor. Ik vind ze top

Bedankt voor het aanbod, maar ik woon in het zuid-oosten van de provincie Groningen. Dat lukt helaas niet. Maar heel lief van je!

Ik zag de BR Lavarone beugels vanmiddag bij de Divoza, die zien er ook best fijn uit. Gaan ook best ver open.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:37

Texas02 nee dat is even te ver haha

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:58

De BR Lavarone kunnen idd vrij ver open. Ligt ook aan de spanning op de veer. Onder klein beetje druk gaat ie maar klein stukje open, maar verwacht dat ie met grote druk best ver open klapt.

Voor mijn gevoel waren ze vrij zwaar en hingen ze niet echt fijn aan mijn beugelriemen. Ze zijn ook best ruim voor de voet. Ik heb vrij smalle voeten en blijk dus mijn voet wat schuin met de teen naar buiten in de beugel te plaatsen. En dat voelt met deze beugel voor mij althans niet fijn. Ben steeds mijn beugels opnieuw aan het 'pakken' en kom ook steeds tegen het deel wat openklapt aan.
De freejumps zijn sowieso lichter van gewicht en anders van vorm, waardoor ik gewoon lekkerder zit ofzo? En die openklapkant is véél stugger, andere systematiek. Ik weet het eigenlijk niet precies wat het verder fijner maakt....

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:35

Texas02 schreef:

Ja. Ik heb een heel braaf paard die een keer gestruikeld is en dat is toen toch wat minder leuk was afgelopen... Ik heb zelfs de stijgbeugels van Safe Riding, en die vind ik echt perfect!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 21:55

Ja, ik draai mijn voet dus op een best aparte manier, ik doe dat bij het lopen ook als ik geen zooltjes of niet de juiste schoenen heb. Mijn rechtervoet, met links niet eens zo. Maar dan trek ik met rijden mijn hak ook makkelijk op, vooral met aangalopperen. Dat is veel beter geworden nu dat ik het dressuurzadel heb, maar ik merk dat ik het nog steeds een beetje doe. Niet de hele tijd maar soms. En dinsdag op dat andere paard met die beugels met de schuine blokjes was het naar mijn idee veel makkelijker, maar dat waren dus geen veiligheidsbeugels (dat was ook nog het eerste wat ik dacht toen ik erop stapte, geen veiligheidsbeugels _O- ).. Misschien moet ik ook gewoon nog meer met het dressuurzadel gereden hebben, dat het dan vanzelf goed wordt, ik heb hem natuurlijk nog maar net een week. Maar ik had niet gedacht dat andere beugels zo'n verschil zouden maken! Ik rijd echt al jaren met de Kwik Out beugels, ik denk dat ik ze in ieder geval al wel 20 jaar heb. Dus ook wel logisch dat ze nu een keer glad zijn :+ Maar ja, wel even lastig om te bepalen welke beugels dan fijn gaan zijn! In ieder geval ben ik al heel super blij met het dressuurzadel, geen last van de rug meer, heerlijk ontspannen zitten, rustigere benen en minder optrekken van de hak.. Maar het kan nog net iets beter denk ik..

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:57

Charmaine schreef:
De BR Lavarone kunnen idd vrij ver open. Ligt ook aan de spanning op de veer. Onder klein beetje druk gaat ie maar klein stukje open, maar verwacht dat ie met grote druk best ver open klapt.

Voor mijn gevoel waren ze vrij zwaar en hingen ze niet echt fijn aan mijn beugelriemen. Ze zijn ook best ruim voor de voet. Ik heb vrij smalle voeten en blijk dus mijn voet wat schuin met de teen naar buiten in de beugel te plaatsen. En dat voelt met deze beugel voor mij althans niet fijn. Ben steeds mijn beugels opnieuw aan het 'pakken' en kom ook steeds tegen het deel wat openklapt aan.
De freejumps zijn sowieso lichter van gewicht en anders van vorm, waardoor ik gewoon lekkerder zit ofzo? En die openklapkant is véél stugger, andere systematiek. Ik weet het eigenlijk niet precies wat het verder fijner maakt....

Tnx Charmaine voor de uitleg +:)+ Dat verheldert het weer iets verder.

Freejumps wegen voor zover ik heb gevonden, 490 gr per beugel. De Lavarones zitten daar dus een stuk boven (ik kan die niet terugvinden qua gewicht).
De Freejumps hebben natuurlijk ook die shock absorption functie, de Lavarones missen dat. Ik vroeg me altijd of of dat nu veel uitmaakt. Ik vind het bij mijn beugels toch ook wel prettig idd :j

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:00

De Lavarones waren wel lichter in gewicht dan de Kwik Out beugels. Geen idee hoe zwaar ze waren hoor, maar ik had ze beiden even vast bij de Divoza vandaag :j

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:14

Ik heb ze ook niet gewogen of naar het gewicht gekeken, dus maar ff een disclaimer dat ze zwaarder 'voelen' :+ :D

Edit: volgens Agradi weegt 1 beugel 60 gram

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:42

Ik zie het net staan, 60 gram voor de BR Lavarone en 550 gram voor de Horka 5 Star. Dat is wel een verschil, zou dat niet 55 gram moeten zijn voor de Horka of 600 gram voor de BR?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:05

Die 60 gram leek mij ook stug :+

Afbeelding

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:08

Ik vond het al heel apart :+ Ik moet zeggen dat ik wel echt het idee heb dat de Kwik Outs zwaarder zijn hoor! Voelde echt een stuk zwaarder toen ik ze gister vast had..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:18

klopt dus ook
Mijn kwik out met eigen zooltje, maar dat zal niet zoveel uitmaken.
843

Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:22

Nee die 60 gram van Agradi voor de Lavarone klopt niet.
De lichtste beugels die ik zelf heb gehad zijn die gewone smalle kunststof (Compositi) beugels, zonder vering/veiligheid whatever, en die zijn 195 gr per beugel.
Allerlei gewichten kan je hieronder terugvinden, ook de Decathlon beugels :)
Nimby schreef:
Horse and Hound heeft twee prachtige paginas waar ze een hele range beugels bespreken, met ook gewichten erbij.
Eentje over veiligheidsbeugels en eentje over ‘tech’ beugels. Maar daar zitten ook veiligheidsbeugels tussen.
https://www.horseandhound.co.uk/buyers-guides/safest-stirrups-776270
https://www.horseandhound.co.uk/buyers-guides/best-stirrup-irons-625491

Oh tnx Charmaine, dat gewicht kon ik nergens vinden nu weet ik die ook . +:)+

DuoPenotti, die Kwik Outs zijn dan de zwaarste tot nu toe! (In mijn onderzoek naar beugelgewichten :D )

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:05

Verbaast me eigenlijk niet dat ze zo zwaar zijn. Ik heb het altijd al zware beugels gevonden. Ga je dat verschil echt merken met rijden? Zitten lichtere beugels beter? Ik rijd al 20 jaar of langer met de kwik outs, dus ik heb eigenlijk geen idee..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:24

Ik heb ook de bow balance.
Die zijn een stuk lichter.
Maar die rijden sowieso anders.

Dat zware hangt wel zonder te bungelen op de plek. Maar of dat echt veel maakt?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:45

Ik vraag het me ook af.. Tot nu toe waren beugels voor mij gewoon allemaal hetzelfde om mee te rijden, nooit verschil gemerkt als ik wel een keer op iemands anders zijn paard zat. Maar op stal zeggen ze van die Horka beugels allemaal dus dat ze zooo fijn zitten, dus ik ben nu echt benieuwd waarom ze zo fijn zijn in vergelijking met andere beugels.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:54

Ik heb sinds afgelopen week de Horka 5 star beugels in bezit. Nu 2 keer mee gereden en tot nu toe bevallen ze prima. Geven voldoende grip en ook een veilig gevoel haha.

Had sinds september de Freejump AirS beugels, dubbel zo duur maar vond ze niet fijn. Verloor vaak mijn voet uit de beugel (ondanks de sterke grip, al een paar keer aan gesneden) en kreeg ook last van mijn benen tijdens het rijden.

Die staan nu te koop en zelf ben ik dus overgegaan op de Horka beugels. Nog geen last van mijn benen gehad dus ik ben er blij mee :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:02

Net als iemand hierboven heb ik ook een Ghost met dichte beugelophanging, en ik gebruik hem om mijn jonge paard in te rijden. Dus wilde ik ook veiligheidsbeugels. Ik heb de poepsimpele ouderwetse elastiek, maar dan met een gedraaide beugelophanging. Niet duur vergeleken met Acavallo's, Freejumps etc. en supercomfortabel. Heb wel geen last van voeten, knieën of andere lichaamsdelen, dus ben snel tevreden.

Afbeelding

Nimby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:37

Die Edix beugels heb ik gezien, zou ik eigenlijk moeten hebben omdat ik nu een Edix zadel heb :P Ze zijn er ook nog gekleurd!
Maar die zullen weer best zwaar zijn?

En prikt dat gedraaide oog niet aan de voorkant van je scheenbeen, als je geen laarzen aan hebt?

Ik heb ooit die brede aluminium beugels van Barefoot gehad met gedraaid oog. Die pookten ook af en toe in mijn been. Ik snap eigenlijk niet hoe, want ik heb mijn beugels gewoon vooraan mijn voet.

...Wel was ik op dat zadel constant mijn beenligging aan het zoeken, was een Barrydale en paste mij net niet met de wrongen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:58

Ik heb toch beugels met elastiek besteld, en daarbij de schuine blokjes. Beide van BR. Ik denk dat mij dat gaat helpen om mijn been in de juiste positie te houen, ik merk dat ik dat soort steun toch nodig ben. Ik ben benieuwd!

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:54

Ik rijd met de Tech Stirrups Stijgbeugels Venice EVO. Gaan volledig open en ik vind het een erg prettige beugel.