Winderen gel bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Winderen gel bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:16

De stang met toongboog is er al in het wit. Dus ik denk dat op termijn de anderen ook wel in het wit gaan komen.
Ze zijn inderdaad erg lelijk.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:16

Wat boeit die kleur nou weer. Ik kan me dus echt niet storen aan zoiets. :Y)

Fijn bit voor je paard is toch veel belangrijker dan de kleur. 8-)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:11

germie schreef:
zodiacje schreef:
Ja omdat stangetjes vaak groter vallen. Ik heb normaal 13.5 dus heb 12.5 besteld.
Ik heb m niet na gemeten maar het bit valt er precies tussenin dus schat de winderen op 13.0

Ik heb hier ook altijd een 13.5, en soms een 13. Dan zou 12.5 moeten passen? Lijkt wel klein, dat had ik ook altijd bij e-pony's. Heb ook geen klein paard of paard met fijn hoofd. Maar een 13 past normaal gesproken.

Mijn 12.5 komt vanmiddag binnen. Zal hem even voor je opmeten. Ik hoop dat die klein valt, want anders past mijn kwpn’er hem niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:13

Change3x schreef:
Wat boeit die kleur nou weer. Ik kan me dus echt niet storen aan zoiets. :Y)

Fijn bit voor je paard is toch veel belangrijker dan de kleur. 8-)

Zoals gezegd mijn paard is niet moeilijk met bit, zoek alleen een dunner, niet ijzer bit en dan kan ik dus wel gewoon op kleur letten. Ik vind dit echt oerlelijk

:Y) :Y) 8-)

laetitia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:21

Ik lees al een tijdje mee en twijfel toch heel erg.

Ik rij nu op een enkel gebroken onderleg trensje en dit gaat tot nu toe nog het beste. Paard kan heel erg kouwen en vind het moeilijk om constante verbinding te behouden, maar als ze er 'doorheen' is dan loopt ze heel fijn.

Maar ze heeft ook momenten dan drukt ze haar tong tegen het bit en dan is ze super sterk en is het een giraf waar je u tegen zegt.

Ik zou graag de trust proberen maar bang dat ze die kapot bijt.
Welk bit van dit merk zouden jullie aanraden voor een paard wat wiebelig is maar af en toe ook heel sterk als het er uit komt. Het is een echte merrie en zoekt soms ook zandkorrels om eng te vinden.

Ze loopt al stukken beter dan eerst veel rustiger en krijg haar ook makkelijker fijn maar ben benieuwd of er qua bit nog verbetering te behalen is.

Edit* de bitten vallen een maat groter dan normaal? Mijn paard heeft nu 12,5/11,5 :')

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:32

Interresant.

Ik heb mijn paard ingereden met een ongebroken kunststof kneveltrens van feeling.
Zodra ik de teugels op nam ging hij achter het bit lopen en krulde zich extreem op of hij loopt tevtrekken en te hangen.
Ik ben toen bitloos gaan rijden. Nu 4 jaar later rijden we nog steeds bitloos.

Nu klinkt dit wel heel vriendelijk. Maar hoe maak je de keuze? Welk mondstuk en welke ringen?
Mijn eerste ingeving zegt de super flexi met bus of d ringen?
Vond de kneveltrens wel fijn maar niet in combi met een hoge engelse neuriem vanwege de steeltjes.

Kortom hoe maken jullie de keuze voor een paard die nog geen bit in heeft gehad? Of is dat puur eigen gevoel en uitproberen?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:45

Bitje opgemeten. Ik heb de watertrens besteld. Van gat naar gat is het 12.3cm. Mijn gewone imperial riding bitje is wel echt 12.5 maar heeft een lichte buiging.

De afwerking van het bit vind ik ‘mwa’. Bij de gaten zit een scherp randje en de ringen vind ik ook niet super netjes gelast. Het mondstuk zelf is wel glad. Het bit voelt aan als zacht rubber.

Morgen uitproberen.

@ felicity: je kunt googelen op de verschillende werkingen tussen watertrens, D trens, knevel etc. . De vrouw van LA Equistyle heeft met mij mee gedacht over het mondstuk.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:22

Op pagina 2 staat een post van mij met daarin omschreven welk bit welk doel heeft.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 23:45

Heeft iemand ook ervaring met het poponcini bit? Zijn deze te vergelijken maar dan een ander merk. Of is het echt totaal iets verschillends?

@zodiacje oeps dan heb ik er vast overheen gekeken. Ik ga even terug kijken. Thanks

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:10

Gisteren even uitgeprobeerd. Mijn eerste ervaring is positief. Bij het indoen heeft Co even alle mogelijke gekke bekken getrokken, dus heb haar even wat laten frummelen. Tijdens het rijden reageerde ze in stap meteen erg fijn, in draf en galop vind ik het lastiger te beoordelen aangezien ze door de wind nogal explosief was. Wel merkte ik dat ze duidelijk meer op twee teugels liep. Ook kauwde en schuimde ze. Dat heeft ze nog nooit bij een bitje gedaan.

Het bitje lijkt qua maat goed te passen, al valt mij op dat ze het bitje zelf steeds opzij duwt, waardoor het aan een kant uitsteekt. Weet iemand waar dat bij ligt?

Het bitje recht.
Afbeelding

Als ze het bitje opzij duwt?
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:54

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met dit type bit! Ik heb een erg gevoelige, jonge merrie en ze hangt heel erg op mijn huidige bit. Momenteel rij ik eigenlijk enkel bitloos, maar ik wil haar ook met bit kunnen rijden.
Vooral bij het uitdoen van het bit merk ik dat ze het niet leuk vindt. Ze gooit telkens haar hoofd omhoog waardoor het bit tegen haar tanden durft kletsen, wat niet aangenaam is. :+

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:32

Ik lees hier ook even mee. Ik had een trust bit besteld, maar ik vind hem toch erg dik in de mond. Ze heeft maar een klein bekkie eigenlijk. Dus deze gaat retour.
Mijn paard heeft erg veel moeite altijd om het bit te accepteren lijkt wel. Het is een paard wat ook wel graag een loopje met je neemt, ze loopt graag maar houdt niet van werken zeg maar. Als ze dan uiteindelijk fijn ontspant dan kan ze soms wel wat zwaar worden. Remmen is nog wel eens een ding, maar als ik een ophouding maak doet ze vaak haar mond open en steekt uit puur protest der neus in standje giraf. Dus sterk, maar ook gevoelig..
Iemand enig idee of een flexi of super flexi in dit geval beter zou zijn. (ik rijd normaal met een dubbelgebroken bit). Uiteraard snap ik dat dit heel lastig is te beoordelen vanachter een scherm met beperkte informatie.

Iemand ervaring met dit bit (liefst bustrens) icm een lage neusriem, met die van trust zat dat ronduit kl*te :=

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:50

Change3x schreef:
zodiacje schreef:
@change3x wat voor verschil merk jij bij je paard tussen de flexi en de super flexi?

Ik heb op de flexi meer algemene controle, kan haar neusje er makkelijker uit houden. Super flexi wil ze nog wel eens doorheen trekken of bij spanning erg diep gaan lopen.

Wat ervaar jij dan als voordeel van de super flexi? Of rij je dus het liefst met de flexi?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:53

Ik vind de super flexi voor thuis fijn omdat ze dan over het algemeen gewoon relaxed is en dan aan dat bit voldoende heb. :j

Het verschil qua flexibiliteit en dus hoe je paard erop reageert vind ik wel groot. Vooral als je van de super flexi naar de gewone flexi gaat. Mijn paard moest bij de gewone flexi (die ik dus op ander terrein gebruik) echt even wennen omdat ze nu niet meer kon doen wat ze zelf wilde (heel diep en dan hard gaan lopen). :Y)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:59

Ik twijfel ook over welk mondstuk. Op trust hangt hij snel teveel, rijd nu met een hele flexibele van een ander merk (een grijze, vind hem online nergens terug) die ik mag lenen en daar loopt hij thuis wel heel lekker op. Maar hij kan op concours ook wel loperiger en sterker worden dus of het de super flexi word ben ik nog niet uit. Als hij op de gewone flexi net zo loopt als op trust is het ook weer beetje zonde.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:37

Ergens ben ik bang dat die buffel van mij dan zomaar misbruik zou kunnen maken van de super flexi, maar wellicht leuk om die dus even te testen. Mocht ze fijner lopen op een minder flexibele kan ik denk ik ook wel uit de voeten met de BR combo comfort. Zie dan niet perse het voordeel om bijna €100 meer uit te geven :+

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:38

Hoe maken jullie de keuze voor het mondstuk? En dan doel ik op recht of met tongboog?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:44

Die BR is gewoon kunststof toch? Dat bijt die van mij kapot helaas

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:51

Ja die is dan wat ik begreep hetzelfde als die van Trust. Ik heb nog geen ervaring verder qua stukbijten, maar dat vind ik met een bit van ongeveer €25 wel iets meer te overzien dan bij een duur trust bit :=

Op ander terrein rij ik vaak met mijn Trust sweet iron met medium port.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:10

Goldie schreef:
Ik lees hier ook even mee. Ik had een trust bit besteld, maar ik vind hem toch erg dik in de mond. Ze heeft maar een klein bekkie eigenlijk. Dus deze gaat retour.
Mijn paard heeft erg veel moeite altijd om het bit te accepteren lijkt wel. Het is een paard wat ook wel graag een loopje met je neemt, ze loopt graag maar houdt niet van werken zeg maar. Als ze dan uiteindelijk fijn ontspant dan kan ze soms wel wat zwaar worden. Remmen is nog wel eens een ding, maar als ik een ophouding maak doet ze vaak haar mond open en steekt uit puur protest der neus in standje giraf. Dus sterk, maar ook gevoelig..
Iemand enig idee of een flexi of super flexi in dit geval beter zou zijn. (ik rijd normaal met een dubbelgebroken bit). Uiteraard snap ik dat dit heel lastig is te beoordelen vanachter een scherm met beperkte informatie.

Iemand ervaring met dit bit (liefst bustrens) icm een lage neusriem, met die van trust zat dat ronduit kl*te :=

Afbeelding

Heb mn neusriem lager moeten hangen. Kl#te is een te groot woord maar ook geen 10 eigenlijk. Wil eerst wennen aan het bit voor in weer een gewone neusriem probeer

Ik heb zonder boog gekozen want vind het bit zo al ruimte genoeg innemen.
Zou een tongboog wel mogen in de dressuur?

Jammer dat je niet gewoon alle varianten kan proberen he?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 16:47

Dank je :) Bij mij zitten die ringetjes van de lage neusriem veel lager, dat is denk ik een deel van het issue, ze heeft normaal echt maat full maar neusriem is al cob. Nu ging hij echt afstaan aan de bovenkant door druk van het bit, met m'n dubbelgebroken bitje zit dat toch beter.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 20:46

Nieuw tweedehands superflexi bitje kunnen vinden. Hier mijn ruin die een bit wel prima vindt, maar na halsstrekken tegen de hand komt. Dus voor hem het bit gekocht om te testen. En dan nog de pony van een vriendin die bitten echt stom vindt. Beste is nog een dubbelgebroken bustrens. Dat is de enige waarbij hij niet gelijk gaat bijten maar pas na een kwartier er vervelend op wordt :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:26

Tongboog mag in de dressuur hoor. Ik merk dat mijn paard liever geen druk op de tong heeft. Maar ik durf het nu niet aan om een testbit te kopen, ze moet eerst weer goed lopen en we moeten ook op oefenparcours kunnen dan.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:57

Jammer dat ze er niet in pony-maat zijn, had het hier wel willen testen met eentje

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 18:36

Wauw! De superflexi getest bij pony van vriendin. Heb hem tweedehands gekocht als zijnde 13,5. Maar hij is 12,3. Ik pech, zij mazzel. Dier accepteert geen enkel bit. Gaat heel erg kauwen, mond open en vervelend met z'n hoofd zwaaien. Als je ernaast liep naar de bak toe wilde hij bijten. Dit bit erin, mond dicht en rustig met mond en hoofd. Erg blij mee! Waren al over op bitloos testen. Maar dit is beter zo.