Kortste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 11:45

Mijn staleigenaresse heeft ook een trekker zadel en die heeft idd ook een speciaal dek er onder met inlages. De verkoper van dat zadel heeft ook gezegd dat dat echt wel nodig was.

Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:03

Nala schreef:
Ik ben gewoon een beetje paranoïde geworden qua zadels omdat mijn paard echt heel veel toelaat. Dit heb ik gemerkt met het eerste zadel, ze kreeg er zelfs drukplekken van maar liet toch niets merken.

Ja klopt inderdaad Assebassie

Als dit de achtergrond van de vraag is, zou ik hem zeker niet op bokt stellen maar gewoon bij een zadelpasser die zeker ook zadelmaker is. Zij hebben er toch echt het meeste verstand van.

CarolineCF

Re: Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 12:47

Ook voor ons bracht de Massimo met Franse kussens de oplossing.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:32

SjonnieZ schreef:
Nala schreef:
Ik ben gewoon een beetje paranoïde geworden qua zadels omdat mijn paard echt heel veel toelaat. Dit heb ik gemerkt met het eerste zadel, ze kreeg er zelfs drukplekken van maar liet toch niets merken.

Ja klopt inderdaad Assebassie

Als dit de achtergrond van de vraag is, zou ik hem zeker niet op bokt stellen maar gewoon bij een zadelpasser die zeker ook zadelmaker is. Zij hebben er toch echt het meeste verstand van.

Er zijn ook al meerdere zadelmakers en zadelpassers aan te pas gekomen, en zelfs die zijn niet te vertrouwen soms, helaas.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 13:33

Skessa_ schreef:
Mijn staleigenaresse heeft ook een trekker zadel en die heeft idd ook een speciaal dek er onder met inlages. De verkoper van dat zadel heeft ook gezegd dat dat echt wel nodig was.

[ Afbeelding ]

Mij werd door trekker zelf verteld dat het niet nodig is als je niet te zwaar bent en het paard geen hoge ruggengraat of slechte bespiering heeft.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 14:33

Kussens mogen niet voorbij de 18de rib komen. Liefst er ruim voor. Je kan dus zelf de lijn voelen en meten.
Zadel kan alleen goed beoordeeld worden hoe het ligt zonder dekje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:49

Nala schreef:
Skessa_ schreef:

[ Afbeelding ]

Mij werd door trekker zelf verteld dat het niet nodig is als je niet te zwaar bent en het paard geen hoge ruggengraat of slechte bespiering heeft.

Het is echt beter van wel. Je ziet ook op je foto hoe dicht je op de ruggengraat komt als je in het zadel zit. Ik vond de trekker altijd fijner liggen met dan zonder pad.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 16:10

Ik zal er eens naar kijken, maar in het zadel voelde ik met m'n handen gewoon nog ruim genoeg afstand tussen m'n zadel en de ruggengraat.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 16:17

Ik denk dat ik het sowieso zou doen voor de zekerheid, better safe then sorry toch? Het kan alleen maar extra helpen bij de drukverdeling denk ik dan. Maar ik zou eerst eens kijken of je heb überhaupt goed passend krijgt op je pony. Want nu hij zo voorover ligt is het logisch dat er achter minder druk is, en heb je hoe dan ook nooit een goede drukverdeling.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:32

Mijn Trekker True Talent heeft zeer zeker geen extra pad nodig. Wel is het zaak dat je goede, degelijke kussens hebt en dat je de kussens laat instellen door een degelijke zadelpasser. Dus niet zelf doen, als je er geen verstand van hebt. Vind dit zadel te massaal ogen ook, TS. Dat had ik ook bij een ouder type Trekker, daarom ben ik voor de True Talent gegaan. Ruggegraadvrijheid en schoudervrijheid en een lekker kort zadel met goede kussens. Is dit een nieuw zadel of tweedehands? Wel merk van de Trekker?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 22:33

Dit is een tweedehands trekker pro Arte.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:37

Afbeelding

Zo zit mijn True Talent, die is compacter dan je Pro Arte. Zit de mijne heel anders dan die van jou? Buitenzinnig heeft hem goed op maat gezet... ik rij met een gewoon dekje.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 22:43

Die van mij zit te diep (wijd) ingesteld, dat is me nu 100% duidelijk en ga ik ook morgen aanpassen. Heb me vandaag ingelezen op zo ongeveer alles wat ik over de pasvorm van trekker vinden kon (maar laat sowieso nog iemand komen).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:46

Succes, Nala!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 18:43

Zo, de volgende zadel kandidaat is al aanwezig. Vrijdag komt de zadelpasser, het moet in ieder geval 1-2 maten smaller gebogen worden, maar dat kan bij massimo gelukkig.

Afbeelding
Afbeelding

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:59

Ik heb een tinker van 1m30 met een enorm korte rug die dan nog eens overbouwd is. Heel veel zadels getest en uiteindelijk viel alles af op 2 zadels na: tekna en jeffries. De tekna was kort genoeg, maar zij reageerde er niet goed op..uiteindelijk voor de jeffries gegaan. Is wel dressuur, maar dat vond ik niet erg als recreatieruiter.

Misschien dat dit ook iets voor jou is? Is wel tussen de €2300- 2750, maar is dan ook maatwerk.

Dit is het betreffende zadel, die op de foto is wel het testzadel. Mijn zadel komt pas eind maart toe.
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:01

Ik denk ook nog steeds dat je met thorowgood of tekna ook moet slagen. Hebben korte kussens en zijn modellen speciaal voor ronde paarden! En budget vriendelijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 19:16

Ik heb voor nu de kans dit tweedehands zadel te testen, daarna kijk ik weer verder. Al hoop ik natuurlijk niet verder te moeten kijken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:39

Mooi! Hopelijk past de massimo beter.
Is de zitmaat voor jou ook oke?

En misschien beter de massimo 1 maat versmallen en ff met een corrector gaan werken, of totaal met een corrector, nala moet toch nog groeien bij haar schoftspieren is mijn mening vanaf je foto’s gezien.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 19:44

Hannanas schreef:
Mooi! Hopelijk past de massimo beter.
Is de zitmaat voor jou ook oke?

En misschien beter de massimo 1 maat versmallen en ff met een corrector gaan werken, of totaal met een corrector, nala moet toch nog groeien bij haar schoftspieren is mijn mening vanaf je foto’s gezien.

De zitmaat is 17,5" dus dat moet gewoon passen, dat is groter dan mijn huidige wintec.
Ik ga het sowieso vrijdag met mijn zadelmaker bespreken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:48

Ik ga voor je duimen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:08

Ziet er mooi uit hoor, deze Massimo. Weet je toevallig de huidige boommaat? En als het wel pas te maken is en op zich goed zit voor jou, zou ik er gelijk lange singelstoten aan laten maken, dat zit ( vind ik tenminste) stukken fijner dan met de gespen van de singel onder je zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:23

Massimo goed testen hoor, vooral ook op een langere rit. Er zijn echt wel vrij veel mensen die er rugpijn van krijgen. Niet iedereen uiteraard, maar het is zonde van je geld als je er zelf pijn van krijgt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 23:30

Sizzle schreef:
Massimo goed testen hoor, vooral ook op een langere rit. Er zijn echt wel vrij veel mensen die er rugpijn van krijgen. Niet iedereen uiteraard, maar het is zonde van je geld als je er zelf pijn van krijgt.

Eens, ik heb om deze reden mijn massimo's weer weggedaan :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 23:47

De huidige boommaat is 34, en hij is maar een keer versteld van 33 tot 34.
Ik ga hem uiteraard goed testen! Anders worden het hele dure grapjes zo, haha.