Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laurapathuis schreef:de ene keer wordt ze minder vaak hard aan het werk gezegt dat de andere dagen soms is het gewoon een beetje stappen en draven en de andere keren met mijn instructriece het nodige doornemen, als ik haar vaak stil laat staan heeft ze al snel de aanleg om echt dik te worden en heb geen zin in hoefbevangenheid wat voor haar en mij niet leuk is, tuurlijk heeft ze af en toe wel eens een vrije dag of weeken n u helemaal omdat ik met een tijdelijke blessure zit
darkadia schreef:Vervelend probleem, ander bitje kan wel degelijk helpen het probleem te doorbreken. Hier ook een paard gereden die zich enorm sterk maakte, door heel consequent te zijn en een danger bitje dit kunnen oplossen.
Maar waar ik wel benieuwd naar ben: wat doe jij op het moment dat ze er tussenuit peert?
En betreft het medische: hoe zijn haar kniebanden en bespiering? Wat vond osteopaat van haar in combi met het probleem wat jullie hebben?
JoycexEnya schreef:Mijn tinker kan ook hard gaan, wat werkt teugels los, ze haat het dat ik haar bij mij wilt houden. Zoals Floortz zegt. Ik rijd haar nu op een dubbel gebroken kneveltrens met koperen tussen stuk. Van mijn instructrice moet ik naar een vriendelijker bit. Maar geen idee welke vriendelijker is,dacht dat kneveltrens vriendelijker waren dan bus en watertrensen.
Ze houd ook wel van lopen en dat mag ze soms ook. Ze is geen slome tinker !
fransje23 schreef:Een pelham met dubbele teugel zou een optie kunnen zijn alleen al omdat het idee van een extra rem je wat meer zelfvertrouwen kan geven. Kies dan wel voor een ongebroken bit en volledig van metaal geen dik rubber mondstuk. Een gebroken bit met hefboomwerking werkt veel strenger in dan de ongebroken versie.
bruintje123 schreef:laurapathuis schreef:de ene keer wordt ze minder vaak hard aan het werk gezegt dat de andere dagen soms is het gewoon een beetje stappen en draven en de andere keren met mijn instructriece het nodige doornemen, als ik haar vaak stil laat staan heeft ze al snel de aanleg om echt dik te worden en heb geen zin in hoefbevangenheid wat voor haar en mij niet leuk is, tuurlijk heeft ze af en toe wel eens een vrije dag of weeken n u helemaal omdat ik met een tijdelijke blessure zit
Ik heb de rest van de bladzijdes niet meer gelezen, hier was ik gebleven, dus ik val misschien in herhaling.
Een jong paard dat graag wat flauw doet rij je niet elke dag, dat is te vaak.
Maar als je rijd, rij je fanatiek.
Niet lang stappen en een beetje draven. Juist dan krijgen ze de tijd om te gaan spoken.
nee hup rijden, afleiden daarmee.
Overgangen, voltes, gebroken lijnen. En allemaal volgend op elkaar, geen rondje achter elkaar over de hoefslag.
Beter 20 minuutjes goed gewerkt dan 3 kwartier en dan spoken.
Hoefbevangen dat kun je oplossen door hooi afmeten in netten, grasmasker op, maar niet door verplicht veel rijden als ze daar nog niet aan toe zijn.
superpony schreef:OOk al wil je de oplossing niet horen, maar geen enkel bit gaat je probleem oplossen. Je paard is sterker dan elk bit.
Het is jammer dat je geen goede begeleiding hebt. Ik snap dat je er wat instructie bij hebt gehad, maar ze hebben je niet geholpen, dus is het gewoon niet goed.
Ik geef zelf les en zou nooit iemand een strenger bit aanraden. En stang en trens is echt helemaal onzin. Mensen die daar te vroeg mee rijden, doen het voor de stoer.
Ik raad weleens een ander bitje aan als ik zie dat een paard een bit niet prettig vindt bijv of de mond minder ruimte heeft dan een bitje vraagt. Juist omdat mensen weleens standaard met een dikke bustrens rijden.
Alles heeft met elkaar te maken, dus je moet de andere vragen niet negeren. Gedrag, beweging etc heeft allemaal te maken met het geheel. Je paard staat 24/7 buiten? Op wat? Paddock, wei? En alleen of met vriendjes? Met vriendjes kunnen ze hun zgn ei kwijt en leren ze ook veel.
Een beetje hooi? Als een paard te weinig ruwvoer krijgt, kan ze maagzweren hebben en er heel vervelend door worden. Dat zie je niet aan de buitenkant.
In de basis is iets mis gegaan. Dat zie ik heel vaak. Mensen willen teveel, te snel. Als ze dan doorgaan, lopen ze daar tegenaan.
Maar hier op Bokt ga je ook de oplossing niet vinden, want niemand ziet jullie samen bezig en dat is toch echt belangrijk. Als een GOEDE instructrice naast je staat, kan ze meteen zien waar het mis gaat en je voorlopig aan moet werken. Vaak zit het in je houding. En de problemen moeten opgelost worden door oplossingen, niet hele gevechten met je paard. Dat leer je eerst aan in het klein, dus je paard in stap op een cirkeltje zetten bijv. Tempo controleren in stap, daarna in draf etc.
Ik zou je nooit over de hoefslag laten rijden en veel slangevolte's, veel overgangen etc. Je paard moet goed gaan reageren op je hulpen (zit )
Dat kan echt niet vanaf een computer scherm. Als je instructrice goed zou zijn, zou je hier echt geen topic openen. Ook die weten veel af van diverse bitten en hebben er ervaring mee.
laurapathuis schreef:dan probeer ik te blijven zitten, zwaar maken naar achteren hangen en rustig met mijn stem ho roepen meedere malen... zoals ik al benoemde is ze verder nagekeken en in orde
laurapathuis schreef:fransje23 schreef:Een pelham met dubbele teugel zou een optie kunnen zijn alleen al omdat het idee van een extra rem je wat meer zelfvertrouwen kan geven. Kies dan wel voor een ongebroken bit en volledig van metaal geen dik rubber mondstuk. Een gebroken bit met hefboomwerking werkt veel strenger in dan de ongebroken versie.
rubber leek mij ook al niet echt fijn.. maar is een stang niet veel strenger dan een dubbelgebroken bit?
bruintje123 schreef:Flauw of bevatten ze best veel waarheid?
In de bak is een paard echt wel op een trens te rijden. Ik heb zelf ook tinkers, dus heb wel iets een idee van hun karakter en dikke speknek.
Dat ze buiten een pelham wil kan ik me voorstellen, maar in de bak? nee dat is echt rijtechnisch oefenen.
Laat die galop een tijdje, en voor de rest aan de hulpen zetten. Geen rondjes rechtdoor maar aan het werk ermee.
Ts is 16 en dus nog een hoop te leren. En als ze dit leert heeft ze weer veel wijsheid voor de toekomst erbij gekregen.
laurapathuis schreef:fransje23 schreef:Een pelham met dubbele teugel zou een optie kunnen zijn alleen al omdat het idee van een extra rem je wat meer zelfvertrouwen kan geven. Kies dan wel voor een ongebroken bit en volledig van metaal geen dik rubber mondstuk. Een gebroken bit met hefboomwerking werkt veel strenger in dan de ongebroken versie.
rubber leek mij ook al niet echt fijn.. maar is een stang niet veel strenger dan een dubbelgebroken bit?
Polly schreef:bruintje123 schreef:Flauw of bevatten ze best veel waarheid?
In de bak is een paard echt wel op een trens te rijden. Ik heb zelf ook tinkers, dus heb wel iets een idee van hun karakter en dikke speknek.
Dat ze buiten een pelham wil kan ik me voorstellen, maar in de bak? nee dat is echt rijtechnisch oefenen.
Laat die galop een tijdje, en voor de rest aan de hulpen zetten. Geen rondjes rechtdoor maar aan het werk ermee.
Ts is 16 en dus nog een hoop te leren. En als ze dit leert heeft ze weer veel wijsheid voor de toekomst erbij gekregen.
Als ik het zo lees heeft ze al best wat geprobeerd, ik heb het indertijd ook opgelost met een scherper bitje toen ik op eenzelfde punt stond (en dezelfde leeftijd had) heeft bij mij prima uitgepakt. Blij dat er toen nog niet zo extreem gereageerd werd hier anders had ik het beest bijna verkocht denk ik
Caily schreef:Jemig, wat een reacties. Flauw hoor, TS zit met dr handen in het haar, heeft al veel geprobeerd en bokt geeft haar nog eens extra van katoen. Heeft ze echt wat aan![]()
Zal ik je een keer komen helpen Laura?
Galop is gewoon basis hoor, en je rijdt haar zeker niet te vaak. Je wisselt genoeg af met haar dus het is gewoon iets waar jullie even doorheen moeten. Dat ze pubert vind ik geen excuus, stout zijn is nooit oké.
bruintje123 schreef:Flauw of bevatten ze best veel waarheid?