Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cheminee schreef:Hij is soms best rommelig in zijn mond.. vooral met zijn tong. Hij heeft ook een zeer grote tong en een smal bekkie voor een paard van 1.76 een fullneusriem zit op het laatste gaatje en dan moet ik hem nog opvullen met een kinbontje anders is hij nog te groot..
Alle bitjes die ik geprobeerd heb waren de simpelste van de simpelste bitjes.. dus met een ovaal bolletje ertussen..
een knevel kan ik nog wel proberen.. alleen van bitringen krijgt hij alweer wondjes aan zijn wangen.. dus dat zal hij van een knevel ook wel weer krijgen.. maar zon bitje kan ik van iemand lenen dus ik ga het proberen!!!!
Cheminee schreef:xMaika schreef:Misschien een ander materiaal? Bijvoorbeeld rubber? Bijvoorbeeld een rubberen stang (Tenzij de mond heel droog is dan kan het averechts werken).
Ik gebruik ook Effol Mouth Butter, vind dat best goed werken, houd het de huid smooth en zorgt voor snellere genezing. Kan je ook gebruiken als preventie.
Effol werkt averechts.. wordt veel tr soepel en het scheurt veel verder uit..
Heb het allemaal al getest![]()
Rubber stangetje is getest.. ook geen succes.. tongprobleem.. ben nu aan het zoeken naar een rubber dubbel gebroken bitje.. nergens te vinden
Indestal schreef:Als het aan de binnenkant van de mond zit, ben ik benieuwd hoe je daar achter kwam..
Hoe gaat je paard met een bit om? Een rustig ogend dicht mondje?
Ik ga bijna denken dat veel meer mensen dit hebben zonder het te weten...
Cheminee schreef:opmerkingen zoals het probleem ligt bij de ruiterhand mogen wegblijven. Ik heb iedere vrijdag van een ZZ instructeur groepsles, om de week springles van een Goede springruiter en ook nog eens privé les van een GP amazone.
bruintje123 schreef:Misschien een menner in je midden? Die heeft misschien een stang met tongboog.
Als je dan dan de teugels op de bril doet hebt je geen hefboom meer maar weet je wel wat hij doet op een tongboog.
Babootje schreef:Cheminee schreef:opmerkingen zoals het probleem ligt bij de ruiterhand mogen wegblijven. Ik heb iedere vrijdag van een ZZ instructeur groepsles, om de week springles van een Goede springruiter en ook nog eens privé les van een GP amazone.
Nou laat maar eens een filmpje zien; ik ben erg benieuwd.
Mijn ervaring is dat een bit best wel eens kan schelen in de aanleuning maar niet dat het tot zulke problemen lijdt als wonden in de mond en tong uit de mond.
Als ik dat soort problemen om me heen zie, is er vaak toch echt wel wat anders aan de hand. Misschien dat een teugeldrukmeting ook wat licht in de duisternis kan brengen?
Cheminee schreef:[ [url=m/itC8gn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn kaakgekruiste bitloos hoofdstel..
Kan ik hier een sidepull van maken?
Cheminee schreef:Heb je alles wel gelezen babootje?
Babootje schreef:Cheminee schreef:Heb je alles wel gelezen babootje?
Misschien wat over het hoofd gezien. Ik las dat hij 3 weken vakantie had gehad. Maar dat is nog wel heel kort.
Verder lees ik dat je legio bitten probeert die dus blijkbaar allemaal hetzelfde effect hebben.
Mijn conclusie is dan: aan het bit zal het niet liggen en moet je de oorzaak van de wondjes en het gerommel met de tong mogelijk ergens anders in zoeken. Kan zijn dat jij een andere interpretatie hebt van teugeldruk dan ik. Kan zijn dat je paard ander lichamelijk ongemak heeft. Je bent van goede wil, dat lees ik wel. Je wil graag een oplossing want voor je paard is dit ook niet heel fijn. Maar ik denk echt dat je misschien verder moet kijken dan de bitten.
Cheminee schreef:manubres schreef:Bitloos rijden totdat de mond goed is genezen lijkt me een goede optie. Maar op een halster lijkt me dat niet echt goed rijden. Begreep dat je een kaakgekruist hoofdstel hebt maar niet weet hoe het werkt? Wat wil je er van weten? Ik heb zelf kaakgekruist dressuurmatig gereden, maar doordat 1 riem van de kruisriemen kapot ging was ik tijdelijk genoodzaakt de teugels aan de zijkant vast te maken, dus sidepull en dat blijk ik nu prettiger te vinden en het paard is er met fijnere hulpen op te rijden.
Kan me voorstellen dat je met bit verder wil, dus een goede bitfitter is een prima idee.
Wel eerst de mond laten helen voordat je met het nieuwe bit begint! Succes!
Zelf na een jaar geen bit in heeft hij op dag 2 een wondje.. dus dat goed laten genezen heeft weinig zin.. dicht is dicht. Op kaakgekruist krijg ik hem voor geen mogelijkheid nageeflijk en voor heen mogelijkheid een scherpe wending om![]()
Ik zou nieteens weten hoe je van dit hoofdstel een sidepull moet maken.. ik heb mij altijd heel erg verzet tegen bitloos rijden want ik vind het voor boomknuffelaars. Daar ben ik altijd heel standvast in geweest maar nu zou ik toch wel een beetje moeten om bitloos te leren rijden zodat ik verder kan met trainen.. al vermaken we ons ook prima met los springen, balkjes draven aan het halstertje en enigszins wat rijden aan het halstertje met een bontje op zijn neusriem vastgemaakt.. maarja ik wil dressuur rijden.. het M1 door en de overstap maken naar de m2.. en daarna mag je niet meer bitloos.. dus dan komt het probleem weer terug! En die zal nog groter worden met een stang en trens straks.. maar dat is toekomstmuziek. Eerst het M1.. en ja dat kan bitloos..