Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Indestal

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:58

Als het aan de binnenkant van de mond zit, ben ik benieuwd hoe je daar achter kwam..

Hoe gaat je paard met een bit om? Een rustig ogend dicht mondje?

Ik ga bijna denken dat veel meer mensen dit hebben zonder het te weten...

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:06

Bij die van mij was het zo dat ze van de ene op de andere dag het bit niet meer in wilde, dus toen ben ik gaan kijken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:15

Cheminee schreef:
Hij is soms best rommelig in zijn mond.. vooral met zijn tong. Hij heeft ook een zeer grote tong en een smal bekkie voor een paard van 1.76 een fullneusriem zit op het laatste gaatje en dan moet ik hem nog opvullen met een kinbontje anders is hij nog te groot..
Alle bitjes die ik geprobeerd heb waren de simpelste van de simpelste bitjes.. dus met een ovaal bolletje ertussen..
een knevel kan ik nog wel proberen.. alleen van bitringen krijgt hij alweer wondjes aan zijn wangen.. dus dat zal hij van een knevel ook wel weer krijgen.. maar zon bitje kan ik van iemand lenen dus ik ga het proberen!!!!

Ik lees al veel tips maar wil hier nog even op reageren. Veel rommelen met de tong kan ook een uiting zijn van ongemak elders of ruis in de communicatie met de ruiter. Als het paard dientengevolge gaat rommelen met het bit kan dit de wondjes veroorzaken.

Hoe is je zadel? Zijn rug, hals ed? Een probleem in het achterbeen voel je al terug in de tong namelijk.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:28

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:49

Is het niet een idee om tijdens de training gewoon altijd bitloos te rijden en alleen tijdens wedstrijden met bit? Dan heeft het paard alleen na een wedstrijd last maar verder niet.

Btw: bij dat kaakgekruist hoofdstel gewoon kaakriempjes losmaken en aan de ringen vastmaken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:57

Cheminee schreef:
xMaika schreef:
Misschien een ander materiaal? Bijvoorbeeld rubber? Bijvoorbeeld een rubberen stang (Tenzij de mond heel droog is dan kan het averechts werken).

Ik gebruik ook Effol Mouth Butter, vind dat best goed werken, houd het de huid smooth en zorgt voor snellere genezing. Kan je ook gebruiken als preventie.

Effol werkt averechts.. wordt veel tr soepel en het scheurt veel verder uit..

Heb het allemaal al getest :(

Rubber stangetje is getest.. ook geen succes.. tongprobleem.. ben nu aan het zoeken naar een rubber dubbel gebroken bitje.. nergens te vinden

Rubber dubbel gebroken bestaat wel inderdaad: https://www.agradi.nl/watertrens-dubbel ... -apple.htm

https://www.agradi.nl/pfiff-dubbelgebro ... ak-wit.htm

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:02

Aangezien je veel lest en ook al veel. Geprobeerd hebt.

Neem eens contact op met Nathasja van eijk. Zij is echt een hele Goede Bit fitter. Komt ook op grote events en heeft zelfs een lisentie om andere op te leren als bit fitter via haar eigen opleiding.

Kost even wat, maar dan ben je wel van alle ellende af en kun je eindelijk gewoon gaan trainen en genieten samen met je paard!

(heb geen van de reacties gelezen overigens alleen je op)

Ps. Heb je wel eens bitloos gereden? Er zijn namelijk ook paarden die hun mond zelf stuk bijten.. Ook zonder bit..

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:07

Geen idee of het al genoemd is, maar je zou deze bitringen eens kunnen overwegen .
Deze zijn van mooi zacht flexibel materiaal, schuurt niet en steken aan de binnenkant iets uit zodat juist de mondhoek goed beschermd is.
Ik heb hier wel zeer goede resultaten van gezien.

https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bitten/accessoires/bitringen-cavallo-soft-gel_8698.html?channable=e2942.MTA5MjU3LTAwMC1PTkU&colorId=10041&gclid=CjwKEAjw9_jJBRCXycSarr3csWcSJABthk07TIYqROe4R5HxccgO89lhNpmG15OjcpsMITWDqjMfPhoCqF7w_wcB

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:12

Indestal schreef:
Als het aan de binnenkant van de mond zit, ben ik benieuwd hoe je daar achter kwam..

Hoe gaat je paard met een bit om? Een rustig ogend dicht mondje?

Ik ga bijna denken dat veel meer mensen dit hebben zonder het te weten...

Ik trok een keer zijn mond open, kijken of hij haken had.. en toen zag ik het.. daarna natuurlijk streng erop geweest en altijd gecontroleerd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:15

Cheminee schreef:
opmerkingen zoals het probleem ligt bij de ruiterhand mogen wegblijven. Ik heb iedere vrijdag van een ZZ instructeur groepsles, om de week springles van een Goede springruiter en ook nog eens privé les van een GP amazone.

Nou laat maar eens een filmpje zien; ik ben erg benieuwd.

Mijn ervaring is dat een bit best wel eens kan schelen in de aanleuning maar niet dat het tot zulke problemen lijdt als wonden in de mond en tong uit de mond.
Als ik dat soort problemen om me heen zie, is er vaak toch echt wel wat anders aan de hand. Misschien dat een teugeldrukmeting ook wat licht in de duisternis kan brengen?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:15

bruintje123 schreef:
Misschien een menner in je midden? Die heeft misschien een stang met tongboog.
Als je dan dan de teugels op de bril doet hebt je geen hefboom meer maar weet je wel wat hij doet op een tongboog.

Ik ga even in de kast kijken van mijn stal eigenaar!! Dat is een menner! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb!! Bedankt!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:18

Ik weet niet of je wil gaan starten met je paard, maar stang met tongboog (een correctiebit heet zoiets) mag niet meer van de KNHS

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:19

@babootje

Als je paard zijn tong uit zijn mond gooit terwijl je teugels niet eens op maat zijn dan betekend dat niet dat je te hard bent in je hand. uiteraard gelijk afgestapt en mijn oude bit erin gedaan. Daar niks mee aan de hand! Heb geen dressuur filmpjes maar kan je wel een spring filmpje laten zien.
Het paard loopt inderdaad vanuit achter nog niet goed door dus kan best zijn dat daar de oorzaak ligt ( eerder in dit topic is dit al besproken)

En ja ik start L springen en m dressuur met mijn paard

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:21

Babootje schreef:
Cheminee schreef:
opmerkingen zoals het probleem ligt bij de ruiterhand mogen wegblijven. Ik heb iedere vrijdag van een ZZ instructeur groepsles, om de week springles van een Goede springruiter en ook nog eens privé les van een GP amazone.

Nou laat maar eens een filmpje zien; ik ben erg benieuwd.

Mijn ervaring is dat een bit best wel eens kan schelen in de aanleuning maar niet dat het tot zulke problemen lijdt als wonden in de mond en tong uit de mond.
Als ik dat soort problemen om me heen zie, is er vaak toch echt wel wat anders aan de hand. Misschien dat een teugeldrukmeting ook wat licht in de duisternis kan brengen?

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Het alleen op het bit schuiven is mij te eenvoudig. Het komt ook niet overeen met mijn praktijkervaring.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:25

Als jullie goed terug lezen in de berichten geef ik toe dat hij nog beter van achter moet doorlopen en dat daar af en toe nog wat storingen in zitten. Ook in de aanleuning Dat is een kwestie van trainen maar dat trainen gaat niet met wondjes.
Hij is nooit sterk dus ik kan me niet bedenken dat het komt door trekken..

Zal even een springfilmpje in een linkje zetten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:31

Als je dit probleem al langer hebt (en daar lijkt het wel op) is dat ook niet zomaar weg.
Een paard moet ook aan een bit wennen, dus 1 x gebruiken heeft niet zoveel zin. Het beste zou zijn om de mond van je paard helemaal tot rust te laten komen en als je wil rijden dat bitloos te doen. Dan op zoek naar een goed passend bit. Meer trainen op controle en het terug kunnen rijden tussen de sprongen (zonder dat je aan het bit hoeft te hangen). Een stangbit met een tongboog is niet toegestaan (dressuur en volgens mij ook niet met springen). Misschien kun je een stuurbitje proberen (zonder hefboom werking) zodat je bij het sturen door het parcours het bit niet onbedoeld door de mond trekt.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:33

Heb je alles wel gelezen babootje?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 18:40

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:42

Cheminee schreef:
[ [url=m/itC8gn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn kaakgekruiste bitloos hoofdstel..
Kan ik hier een sidepull van maken?

Heel simpel...de kinriemen verwijderen en je teugels vastmaken aan de metalen ringen aan de zijkant.
je hebt dan alleen nog geen kinriem. Ik rijd zelf nog steeds zonder kinriem, maar ga je op wedstrijd of naar buiten dan lijkt me dat wel handig....dan moet je ergens een riempje laten maken of als het bevalt koop je een echte side pull hoofdstel. Dat moet ik eigenlijk ook nog doen, maar de oude functioneert nog prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:43

Cheminee schreef:

Misschien wat over het hoofd gezien. Ik las dat hij 3 weken vakantie had gehad. Maar dat is nog wel heel kort.
Verder lees ik dat je legio bitten probeert die dus blijkbaar allemaal hetzelfde effect hebben.
Mijn conclusie is dan: aan het bit zal het niet liggen en moet je de oorzaak van de wondjes en het gerommel met de tong mogelijk ergens anders in zoeken. Kan zijn dat jij een andere interpretatie hebt van teugeldruk dan ik. Kan zijn dat je paard ander lichamelijk ongemak heeft. Je bent van goede wil, dat lees ik wel. Je wil graag een oplossing want voor je paard is dit ook niet heel fijn. Maar ik denk echt dat je misschien verder moet kijken dan de bitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 18:53

Het rondje springen ziet er wel netjes uit zo. Maar springen is natuurlijk wel een risico op wondjes, want je moet toch vaak wat meer inkomen met de hand. Heb je misschien ook een filmpje van het dressuren? Edit: ik lees dat je die niet hebt...
Dit rondje springen ziet er netjes uit, maar om eerlijk te zijn heb ik de soort wondjes die jij omschrijft (dus aan de binnenkant van de wang net boven de mondhoeken) gezien bij ruiters/amazones die met behoorlijke druk reden.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 19:01

Babootje schreef:
Cheminee schreef:

Misschien wat over het hoofd gezien. Ik las dat hij 3 weken vakantie had gehad. Maar dat is nog wel heel kort.
Verder lees ik dat je legio bitten probeert die dus blijkbaar allemaal hetzelfde effect hebben.
Mijn conclusie is dan: aan het bit zal het niet liggen en moet je de oorzaak van de wondjes en het gerommel met de tong mogelijk ergens anders in zoeken. Kan zijn dat jij een andere interpretatie hebt van teugeldruk dan ik. Kan zijn dat je paard ander lichamelijk ongemak heeft. Je bent van goede wil, dat lees ik wel. Je wil graag een oplossing want voor je paard is dit ook niet heel fijn. Maar ik denk echt dat je misschien verder moet kijken dan de bitten.

Hij heeft een jaar blessures gehad. En na 2 keer longeren alleen met hoofdstel in had hij alweer een wondje. Dus je hebt niet alles gelezen. Bedankt dat je mee denkt hoor.. ik weet waar ik rijtechnisch aan moet werken maar toch denk ik dat een ander bitje het iets kan verzachten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:06

Cheminee schreef:
manubres schreef:
Bitloos rijden totdat de mond goed is genezen lijkt me een goede optie. Maar op een halster lijkt me dat niet echt goed rijden. Begreep dat je een kaakgekruist hoofdstel hebt maar niet weet hoe het werkt? Wat wil je er van weten? Ik heb zelf kaakgekruist dressuurmatig gereden, maar doordat 1 riem van de kruisriemen kapot ging was ik tijdelijk genoodzaakt de teugels aan de zijkant vast te maken, dus sidepull en dat blijk ik nu prettiger te vinden en het paard is er met fijnere hulpen op te rijden.

Kan me voorstellen dat je met bit verder wil, dus een goede bitfitter is een prima idee.

Wel eerst de mond laten helen voordat je met het nieuwe bit begint! Succes!

Zelf na een jaar geen bit in heeft hij op dag 2 een wondje.. dus dat goed laten genezen heeft weinig zin.. dicht is dicht. Op kaakgekruist krijg ik hem voor geen mogelijkheid nageeflijk en voor heen mogelijkheid een scherpe wending om :+

Ik zou nieteens weten hoe je van dit hoofdstel een sidepull moet maken.. ik heb mij altijd heel erg verzet tegen bitloos rijden want ik vind het voor boomknuffelaars. Daar ben ik altijd heel standvast in geweest maar nu zou ik toch wel een beetje moeten om bitloos te leren rijden zodat ik verder kan met trainen.. al vermaken we ons ook prima met los springen, balkjes draven aan het halstertje en enigszins wat rijden aan het halstertje met een bontje op zijn neusriem vastgemaakt.. maarja ik wil dressuur rijden.. het M1 door en de overstap maken naar de m2.. en daarna mag je niet meer bitloos.. dus dan komt het probleem weer terug! En die zal nog groter worden met een stang en trens straks.. maar dat is toekomstmuziek. Eerst het M1.. en ja dat kan bitloos..

Een kaakgekruist hoofdstel kan voor een paard (in het begin) soms wat verwarrend werken. Ook voor jou als ruiter...want als je links meer druk geeft dan krijgt het paard rechts druk achter zijn oor. Vooral als een paard gevoelig is achter zijn oren vinden ze het niet fijn. Daarnaast geeft het ook druk op de kaken. Sidepull werkt eigenlijk eenvoudiger, links=links en rechts=rechts. Als een paard goed afgericht is moet het eigenlijk geen probleem geven om hem hiermee nageeflijk te rijden. Scherpe wendingen idem. Bitloos is eigenlijk wel een goede controle of een paard niet op het bit gereden wordt.

M2 bitloos (volgens mij met sidepull, maar niet heel duidelijk te zien)
https://youtu.be/9jFg40vyH9Q

Grand Prix niveau bitloos (zij rijdt volgen mij wel kaakgekruist) prachtig trainingsfilmpje!
https://youtu.be/A5XUq56P_I0

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:20

Leila_Lover schreef:
Is het niet een idee om tijdens de training gewoon altijd bitloos te rijden en alleen tijdens wedstrijden met bit? Dan heeft het paard alleen na een wedstrijd last maar verder niet.

Btw: bij dat kaakgekruist hoofdstel gewoon kaakriempjes losmaken en aan de ringen vastmaken.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 19:20

Ja vind het voornamelijk zelf heel verwarrend @manubres..

Ga sidepull even proberen! Heb vast nog wel een setje teugels liggen..