Korte rug hype?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:32

kwita schreef:
maar nu valt mij iets op de zitting maat 15,16,17, 18, 19 inch zegt toch eigenlijk iets over de maat van zitting voor de ruiter , maar toch niets over de kamer breedte en de kussens en de ruimte van het kanaal tussendoor de kussens. Dus leuk alle foto's maar dat zegt toch niets over de juiste pasvorm voor het paard?
de lengte kun je beoordelen op zicht en of zitting maat maar dat is slechts een beperkt klein deel van het goede passen voor je paard?

De inch is het zitvlak, daarnaast heb je honderd merken met allerlei verschillende modellen. Er zijn inderdaad allerlei factoren die meespelen in het wel of niet passen van een zadel. Daarom is het fijn iemand te laten komen meer meerdere zadels zodat je verschillende modellen kan proberen. Ik hoop dat er een tijd komt dat een drukmetend pad onder het zadel bij een pas sessie standaard wordt :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:36

Tessebes schreef:
Mijn zadel van Ninon Schutte heeft ook wat bredere kortere kussens,ze heeft echt met een meetlint erbij gekeken wat ze kwijt kon om toch optimaal draagvermogen te krijgen.

Bij franse kussens zie je idd vaak dat ze kort zijn, maar niet breder, dus dan is de puntbelasting veel hoger.

Voor mijn arabier heb ik een Massimo Trail met gewone kussens en niet gekozen voor een franse kussen, die vind ik inderdaad te kort en teveel puntbelasting hebben. Dat was ook te merken en te voelen tijdens het uitproberen en het passen.

Voor mijn arabier was het een superzadel met een goede drukverdeling op zijn rug.

Olympia96

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:41

Eight: ik stuur je pb.

Kwita je hebt gelijk. Het ging over soorten kussens. En zoals je op basis van mijn laatste foto zou kunnen concluderen: ook qua inchmaat weet je nog niks als je de vorm van de lepel niet hebt gezien (en de ruimte wel eens heel erg kan tegenvallen).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:25

Taffje schreef:
Wat ik nog mis in het plaatje is dat verschillende type zadels een verschillende drukverdeling hebben, een meer op naar voren de andere meer naar achteren.
Ik heb ooit een Ideal zadel gehad wat qua maten perfect lag en pastte voor ruiter en paard maar waar de balans meer naar achteren lag, dit vond mijn merrie niet fijn. Weer terug naar een KN Symfonie waar de balans meer naar voren ligt maakt een wereld van verschil.

Dus het is niet alleen maar zo dat voor een passend zadel alleen naar de maten gekeken moet worden maar ook naar het type en hier gaat het ook nog wel een fout in mijn ogen.
En ja, soms is dat voor de ruiter niet het fijnst zittende zadel maar als je paard er beter onder loopt zit je uiteindelijk ook het lekkerst.

Ben ik met je eens. Een veelzijdigheidszadel paste in ons geval niet, wipte teveel en zelfs een zadel dat veel voor het ras werd gebruikt paste niet goed. Zelfs boomloos was niet mogelijk. Uiteindelijk was het een dressuurzadel met driepuntssingel geworden, iets waar ik zelf niet zo 1,2,3 voor had gekozen omdat ik juist van het buitenrijden was. Toch paste het niet alleen goed voor haar, maar uiteindelijk zat het voor mij ook helemaal niet beroerd.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 12:40

Ik vind die keilkussens echt ellende. Als je dan het zadel kort maakt, maar er wel dikke kussens onder gooit dan krijg je alleen maar veel druk achterin. Ik wil een zadel met korte, platte kussens. Franse kussens. Zoek me suf ernaar, niet te vinden. Ninon maakt ze, alleen die boom kon nooit breed genoeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 13:29

2005 schreef:
Ik vind die keilkussens echt ellende. Als je dan het zadel kort maakt, maar er wel dikke kussens onder gooit dan krijg je alleen maar veel druk achterin. Ik wil een zadel met korte, platte kussens. Franse kussens. Zoek me suf ernaar, niet te vinden. Ninon maakt ze, alleen die boom kon nooit breed genoeg.

Dan snap je dus niet wat keilkussens zijn.
Keilkussens kunnen ook heel dun zijn, zelfs dunner dan franse kussens als dat nodig is.
Close contact zadels met ongeveel 5 cm latex hebben eigenlijk altijd een keil kussen omdat de vorm dan beter te houden is.

Dit is ook een keilkussen:
http://www.cardanelsaddles.co.uk/s-clos ... essage.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:15

Taffje schreef:
Wat ik nog mis in het plaatje is dat verschillende type zadels een verschillende drukverdeling hebben, een meer op naar voren de andere meer naar achteren.
Ik heb ooit een Ideal zadel gehad wat qua maten perfect lag en pastte voor ruiter en paard maar waar de balans meer naar achteren lag, dit vond mijn merrie niet fijn. Weer terug naar een KN Symfonie waar de balans meer naar voren ligt maakt een wereld van verschil.

Het klopt wat je zegt.
Vooral engelse bomen (zadels) hebben het zwaartepunt of dieptepunt wat verder naar achter liggen. Zadels uit andere landen zoals de Kentaur en KN hebben het zwaartepunt net voor het midden van het zadel liggen. En dat kan voor bepaalde ruggen nogal eens verschil maken. Heb je een paard met Kissing Spines dan moet je geen zadel nemen met een dieptepunt wat achter het middelpunt ligt daar je dan vaak het zadel tegen de schouders op rijdt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:27

_Rataplan schreef:
Taffje schreef:

Het klopt wat je zegt.
Vooral engelse bomen (zadels) hebben het zwaartepunt of dieptepunt wat verder naar achter liggen. Zadels uit andere landen zoals de Kentaur en KN hebben het zwaartepunt net voor het midden van het zadel liggen. En dat kan voor bepaalde ruggen nogal eens verschil maken. Heb je een paard met Kissing Spines dan moet je geen zadel nemen met een dieptepunt wat achter het middelpunt ligt daar je dan vaak het zadel tegen de schouders op rijdt.

In mijn geval geen kissing spines maar wel een rug die niet houdt van een zadel met een dieptepunt achter het middelpunt.
Maar ik kom ze wel meer tegen om te behandelen.
Best lastig uit te leggen aan eigenaren van paarden want de zadelmaker is geweest en het zadel past en ligt perfect dus daar kan de spanning niet vandaan komen.
Tja, toch wel.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:51

Zulke gevallen moet je gewoon druk meten, dan weet je het zeker.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:57

Sizzle schreef:
2005 schreef:

Dan snap je dus niet wat keilkussens zijn.
Keilkussens kunnen ook heel dun zijn, zelfs dunner dan franse kussens als dat nodig is.
Close contact zadels met ongeveel 5 cm latex hebben eigenlijk altijd een keil kussen omdat de vorm dan beter te houden is.

Dit is ook een keilkussen:
http://www.cardanelsaddles.co.uk/s-clos ... essage.htm

Ik snap heel goed wat keilkussens zijn. Er zijn inderdaad mooie keilkussens, maar dat is bijna niet te vinden.
In ieder geval, veel op maat gemaakte zadels maken ze nu extra kort om er vervolgens dikke keilkussens onder te gooien en de ruiter achterop de lepel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:04

Het feit dat er slechte of onpassende zadels bestaan maakt het principe niet structureel fout. Ik laat de gusset altijd aan de paarden aanpassen, dus ik heb dat probleem zelden met mijn klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:07

Ik zie ook wel zadelmakers die fanatiek aan het meten zijn en met allerlei meetapparatuur aan de gang gaan maar die doen het echt om interessant te doen. Als je iets wilt meten moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je de meetlint goed op het paard legt. :D

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:02

Sizzle schreef:
Zulke gevallen moet je gewoon druk meten, dan weet je het zeker.

Waar een paard een balanspunt fijn vindt heeft toch niets met druk te maken maar meer met de bouw van het desbetreffende paard? Of zie ik dat verkeerd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:27

Sommige paarden hebben meer ruimte nodig in de beweging, als je dan in stilstand past kan het zijn dat de beweging geblokkeerd word, dat zie je meestal wel terug dan met meten.
Maar eigenlijk is dat ook met het oog al goed te zien als je iemand weet te vinden die de tijd neemt. Dat laatste is vaak een probleem.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:42

dianaw33 schreef:
Citaat:
Broekmaat 48 tot 56 ???
Wat ga je dan op een paard doen in hemelsnaam ?
( shocking )

dat zijn gewone mannenmaten Diaan, even omdenken :D[/quote]

In mannen maten prima
Maar in dames maten een No Go
Walgelijk zelfs

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:28

Sizzle schreef:
Sommige paarden hebben meer ruimte nodig in de beweging, als je dan in stilstand past kan het zijn dat de beweging geblokkeerd word, dat zie je meestal wel terug dan met meten.
Maar eigenlijk is dat ook met het oog al goed te zien als je iemand weet te vinden die de tijd neemt. Dat laatste is vaak een probleem.

Ah ok, ik heb geen ervaring met drukmeting. Wel met zo'n paard. Mijn merrie heeft zo'n rug die veel meer ruimte nodig heeft tijdens beweging. Van alle zadelmakers die er ooit zijn bij geweest was er welgeteld 1 die dat puzzelstukje herkende en voor me kon uitleggen. Niet oplossen, dat moet ik zelf doen, daar ben ik ondertussen na zoveel jaar proberen wel achter.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:31

Citaat:
In mannen maten prima
Maar in dames maten een No Go
Walgelijk zelfs
[/quote]

Mee eens hoor, maar ik denk eerlijk gezegd als je als dame die kledingmaten hebt ook fysiek niet meer in staat bent om te rijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:36

En toch zijn er die het doen .
DianaW

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:42

In alles zijn uitzonderingen Zinzi. Gelukkig heb ik die personen nog niet live voorbij zien komen enkel op internet.
In helaas veel dingen zijn dieren kwelling.
Kijk de paarden die de hele winter op stalling staan en dat zijn helaas geen uitzonderingen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:02

bruintje123: off topic, maar daar is vaak weinig keus in. Hier bij mij in de omgeving is er bijna geen mogelijkheid om je paard 's winters buiten te houden, en als het er al is is het extreem duur en zeer arbeidsintensief.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:07

Ja, dus? Dan is het ineens wel goed?

Dat is toch precies hetzelfde goed praten.
Iemand met medicijnen (want niet iedereen eet teveel) en maat 48 wordt de grond in geboord want ja een paard kan er ook niks aan de reden doen waarom iemand te dik is. Want te dik is te dik word er dan geschreven.
Maar 24/7 op stal, nee dat is wat anders, want ja dat kan nu eenmaal niet anders.

Beide is slecht en niet goed voor het paard. Daar zou geen discussie over hoeven te zijn.
Alleeen worden de dikke mensen wel veroordeeld. bijzonder.

dianaw33 schreef:
bruintje123: off topic, maar daar is vaak weinig keus in. Hier bij mij in de omgeving is er bijna geen mogelijkheid om je paard 's winters buiten te houden, en als het er al is is het extreem duur en zeer arbeidsintensief.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:15

bruintje123 je legt mij nu woorden in de mond, en dat is jammer van dit topic. laten we alsjeblieft bij het onderwerp blijven. Natuurlijk ben ik het met je eens.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:18

Rijbroeken vallen vaak kleiner uit dan normale broeken.
Ik draag spijkerbroeken in dames maat(niet US maat) 42/44 en rijbroeken maat 46/48. Pas prima in een 18" zadel en dit zadel past ook prima op mijn paard.
En nee, ik ga niet op een pony zitten.

Rijbroek maat 56 zou niet eens gemaakt moeten worden, dat past in geen enkel zadel of geen enkel paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:22

Ik begrijp even niet waar ik je woorden in de mond leg?
Maar als er hier geschreven word dat het walgelijk is dat er vrouwen met maat 48-52 op een paard gaan zitten omdat het gezien word als slecht voor een paard.
Terwijl dat echt uitzonderlijk is.
Maar er honderden paarden net zo walgelijk op stal gehouden worden maar geaccepteerd word, denk ik niet dat er zo minachtend gesproken hoort te worden over die vrouwen.
Beide hoort niet, beide zou niet geaccepteerd moeten worden.

En inderdaad, de rijbroek maten vallen vaak nog anders ook.
Ik heb maar 46 in rijbroeken, maar niet in spijkerbroek.
Daarnaast zit mijn maat in mijn buik, niet in mijn billen. Dus ik kom echt nog niet eens misschien op de lepel van een 17,5 inch zadel.
Dus maten zeggen niet eens alles. Dat doet het totaal plaatje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:51

Ik heb destijds voor mijn paard een dressuurzadel met ijslanderzitting en weinig wrong met lichte boog naar voren laten maken.
Op die manier had ik geen gekorte kussens nodig en paste dan toch makkelijk met mijn 1.80 in een 17 inch.
Maar ja dan moet je dus wel 'rijden' en niet passief in je zitprothese hangen en dat willen of kunnen veel dressuurruiters niet. Dan moet je dus met oplossingen komen die voor het paard minder optimaal is zoals te korte kussens die eerder ophouden dan het eindpunt van de belasting.