Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony past zadel maar ik pas er niet goed in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:45

Ik ben happy horse advies fan.
Heb zelf den thorowgood cob. Lekker vrij en plat.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:49

De zadels die ik zo weet met verstelbare wrongen: div. Modellen van wintec, kent en master, en enkele van WOW. Je kan die wrongen ook los kopen in verschillende modellen en t merk maakt niet zoveel uit zover ik gezien heb. Allemaal met klitteband en onderling uitwisselbaar.
T kan best een zoektocht zijn naar het zadel met de juiste kussens eronder voor je pony en de juiste zitting en zweetbladen voor jou. Heb verder geen ervaring met IJslanders en dat type zadel maar t klinkt me wel logische in de oren dat zulke zadels ook goed zouden kunnen passen op fjorden en andere ronde paarden.
Zelf heb ik voor dat type paarden een kn tango op een symphonie boom veel gebruikt. Was een klein zadeltje (net ietsje groter dan 17") en paste perfect bij me, kon daar in zitten als een huis. Hoop voor je dat je net zoiets tegenkomt, dat je gaat zitten en voelt dat t gewoon klopt.
Succes met de zoektocht!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:05

hesterve schreef:
De zadels die ik zo weet met verstelbare wrongen: div. Modellen van wintec, kent en master, en enkele van WOW. Je kan die wrongen ook los kopen in verschillende modellen en t merk maakt niet zoveel uit zover ik gezien heb. Allemaal met klitteband en onderling uitwisselbaar.

Thorowgood heeft ook afneembare wrongen, zitten er gewoon op met klittenband. Ik heb de mijne er zelfs gewoon afgehaald (al denk ik dat ik die er binnenkort weer opzet om mijn wiebelbenen in bedwang te houden, heb filmpje gezien van mezelf en het lijkt nergens naar).

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:12

Anoniem schreef:
Ik ben happy horse advies fan.
Heb zelf den thorowgood cob. Lekker vrij en plat.

Ik heb met zo'n zadel gereden en het piept en kraakt. Ervaar jij dat ook? Of is dat alleen nieuwigheid?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:14

lotje5lotje schreef:
thorowgood cob zadels hebben een vlakke zit, en zijn in de VZ en dressuurversie te krijgen!

Hoe is jouw ervaring met het piepen en kraken van dat zadel? Dat was behoorlijk toen ik op een nieuwe test reed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:17

Mwah, ik zal er vandaag eens op letten...
Soms kraakt het ietsje maar niet noemenswaardig.
Ligt ook aan t materiaal misschien?
Ik heb t6 het nepleer

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:01

talkpoeder ertussen strooien, tussen de zweetbleden etc. Mijne kraakte ook van mn zweetblad tegen mn laarzen. Ik poets de binnenkant van mn laarzen niet en doe daar ook iets talkpoeder op.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:01

Anoniem schreef:
Mwah, ik zal er vandaag eens op letten...
Soms kraakt het ietsje maar niet noemenswaardig.
Ligt ook aan t materiaal misschien?
Ik heb t6 het nepleer

Ik reed toen op de T4 Thorowgood

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:01

lotje5lotje schreef:
talkpoeder ertussen strooien, tussen de zweetbleden etc. Mijne kraakte ook van mn zweetblad tegen mn laarzen. Ik poets de binnenkant van mn laarzen niet en doe daar ook iets talkpoeder op.

bedankt voor de tip. Mocht ik um kopen dan is het dus op te lossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:05

Vandaag goed op gelet maar mijn t6 kraakt echt niet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 16:48

Ik ga zo even het ijslanderzadel passen en dan zal ik even wat fotos maken :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:31

Kijk anders eens naar Heather moffet zadels. Ik heb zelf een Flexee en ben er helemaal weg van. Ook door de aanpasbaarheid (flexibel zadel en verwisselbaar kopijzer). Zadel heeft ook de beugelophanging wat meer naar achter dan bij traditionele boomzadels waardoor men vaak makkelijker correct in het zadel kan zitten. Ze hebben oo een vsd (dressuur geneigd naar veelzeidigheid zweetblad) versie. Dat zou misschien ook fijner zijn voor je lange benen zonder dat je en langere zitting nodig hebt.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:36

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:37

Even tussendoor. Het zadel van Edward is een dressuurzadel met naar voren geplaatste zweetbladen, om zijn lange benen de ruimte te geven. Hierdoor zit hij wel.in het midden van het zadel, maar kan hij zijn benen kwijt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:40

Ja dat noemen ze dressuur zadel omdat het ed is.
Zouden jij en ik het opleggen is het een vzh met lange singelstoten.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:40

galaxyfizzy schreef:
@Daphneeeej: Weet jij het draagvlak van de Flexee bij jouw inchmaat?

Pfoe het is kort genoeg om op mijn korte paardje te passen! Ik kan de lengte van de kussens morgen wel eens nameten. op de laatste 2 cm van de kussens komt sowieso niet of nauwelijks druk door de flexibiliteit van het zadel. Ik heb een 17" inch GP en heb ruim ruimte met mijn maatje 36. en het past dus op mijn korte, brede lusitano met hele moeilijke rug. Ook op meerdere verschillende type paarden gehad en pag overal op als een huis.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:07

bruintje123 schreef:

Nee hoor... er zijn wel meer verschillen dan allen of het zweetblad wat naar voren ligt. Het zweetblad is nog steeds even lang, en zorgt ervoor dat Edward lang moet zitten. Springen met zo'n zadel is echt niet te doen.

Zadelboom van een vzh is bijvoorbeeld ook anders.. . Geeft net wat meer ruimte om te springen bijvoorbeeld.

Het verschil tussen een vzh en dressuurzadel zit m dus niet alleen in hoe het zweetblad ligt. Maar dat is off topic

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:14

EmptyWords schreef:
bruintje123 schreef:

Nee hoor... er zijn wel meer verschillen dan allen of het zweetblad wat naar voren ligt. Het zweetblad is nog steeds even lang, en zorgt ervoor dat Edward lang moet zitten. Springen met zo'n zadel is echt niet te doen.

Zadelboom van een vzh is bijvoorbeeld ook anders.. . Geeft net wat meer ruimte om te springen bijvoorbeeld.

Het verschil tussen een vzh en dressuurzadel zit m dus niet alleen in hoe het zweetblad ligt. Maar dat is off topic

Hoe weet jij hoe de zadelboom bij Edward Gal is? Ken je hem (en zijn zadels en paarden) persoonlijk?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:36

EmptyWords schreef:
bruintje123 schreef:

antje_vip schreef:
Hoe weet jij hoe de zadelboom bij Edward Gal is? Ken je hem (en zijn zadels en paarden) persoonlijk?

En vanwaar de onvriendelijke reactie? Het betreft een bepaald type dressuur zadel.
Ze legt uit hoe dat werkt qua bomen, hoe dressuurzadels verschillen tov vzh of spring. Dus het gaat om een dressuurzadel en daar zit dus ook een boom in meest geschikt voor de dressuur. Daarvoor hoeft ze edward gal of zijn zadels niet voor te kennen hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 07:30

Ik hoef Edward niet te kennen nee, maar ben daar wel een keer op stal geweest en heb de zadels van dichtbij gezien, met uitleg erbij. Dus in dit geval weet ik het wel zeker.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:35

Moderatoropmerking:
Ik zie dat het topic langzaam afdwaald. Graag vraag ik jullie vanaf hier om weer on-topic te blijven en TS te helpen met haar zadelzoektocht :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 09:10

Dankjewel Saya Jones!

Ik heb het ijslanderzadel gepast maar ik heb geen fotos gemaakt omdat ik gelijk zag dat het zadel te wijd lag :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:20

probeer eens een topreiter. Die vallen smal.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 14:55

Even een update! Zadelmaker is net geweest en ik heb een nieuw zadel! Zadelmaker gaf aan dat ik juist geen veelzijdigheid moet nemen omdat mijn benen te lang zijn.

Krijg volgende week mijn Kieffer München(volgens mij was dat hem :P ) binnen! Wat een fijn zadel en ik zat gelijk in een mooie lijn op Zafira. Stoelzit is verleden tijd!

Ik zal volgende week wel even een filmpje maken en een foto laten zien.

Edit: zadelmaker vond trouwens ook dat ik prima op pony pas :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:19

Ik had niet anders verwacht +:)+ Straks misschien een leuk foto'tje?