[FOTO]Hoofdstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:54

Piekosjj schreef:
Ik wou niet meteen een 'slechte' conclusie trekken maar nee ik ben geen fan van mr Parelli en dit hoofdstel ziet er niet te prettig uit. De kinketting lijkt ook de erg dunne neusriem aan te trekken?

Combinatie van een (dun) bit met hefboomwerking en een hackamore, zo te zien.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:58

Jazeker wil ik toelichten. Het ziet er nogal heftig uit maar dat is het juist niet. In feite is het veel zachter dan een normaal hoofdstel met bit! Doordat je de teugels aanneemt verdeelt het hoofdstel de druk. In eerste instantie wordt er net als bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uitgeoefend. Als je nog meer druk geeft werkt het bit mee en nog meer druk geeft de hefboomwerking met druk ook achter de oren. Het is een finesse hoofdstel en vooral hele gevoelige paarden ontspannen snel hiermee. Zeker als ze een hekel aan het bit alleen hebben. En ik ben echt geen Parelli fanaat maar dit is wel goede kwaliteit van materialen en technieken die ook bij Myler wegkomt met het combination bit. Alleen heeft Parelli er zijn eigen draai aan gegeven.

Kijk ook eens hierop https://youtu.be/ebs9CRSTM0g
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 09-03-17 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:59

Piekosjj schreef:
Ik wou niet meteen een 'slechte' conclusie trekken maar nee ik ben geen fan van mr Parelli en dit hoofdstel ziet er niet te prettig uit. De kinketting lijkt ook de erg dunne neusriem aan te trekken?

Er zit helemaal geen kinketting aan... een elastische band of een vaste voor wat het paard prettiger vindt.

Bovendien is dit voor gevorderde ruiters en paarden. Daarbij rij je niet op druk maar op lichte aanwijzingen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:10

Afbeelding
Bruin hoofdstel met lak van Massion Ruitersport.
Frontriem Van Divoza.

Afbeelding
HKM tweede hands gekochte sitepull.

Mariett
Blogger

Re: [Foto]Hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:13

Dat is een kaakgekruist hoofdstel, geen sidepull MarliesV. En de bakstukken moeten niet door de ring, maar door de neusriem zelf als ik het zo zie :) zit hij stabieler.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:27

Willemina_L schreef:
Piekosjj schreef:

Er zit helemaal geen kinketting aan... een elastische band of een vaste voor wat het paard prettiger vindt.

Bovendien is dit voor gevorderde ruiters en paarden. Daarbij rij je niet op druk maar op lichte aanwijzingen!

Kinketting, kinband, allemaal een beetje hetzelfde. Het lijkt me een aparte optoming maar ook wel een ideale connectie tussen bit en bitloos. Thanks voor je uitleg :j

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:36

Heel graag gedaan Piekosjj, mijn beide, zeer verschillende paarden zijn er echt enorm fijn mee te rijden en echt zonder enige druk. Het ziet er echt heel naar uit, dat is een feit maar de werking is oh zo zacht en soepel.

De Myler broers hadden dit al uitgevonden met het combination bit. En tja, onze commerciële bloedhond meneer Parelli heeft het zich toegeëigend vind ik een beetje.

Ik zie trouwens dat ik ze niet helemaal goed had afgesteld op de foto's, was ook maar even hop hoofdstel op en af.. ;)

Ik rijd doorgaans met de bitloze optoming van Buckaroo maar dat werkt gewoon niet voor het echt fijne werk. De aanwijzingen komen met de Parelli heel secuur door en daar heb je maar een paar gram in je handen voor nodig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:52

Prachtige hoofdstellen komen hier voorbij!! <3

Ik zal ook een paar hoofdstellen plaatsen:

Sidepull van waldhausen
Afbeelding

Engels hoofdstel waar ik heeeel verliefd op ben! <3
Afbeelding

Afbeelding

Hackamore hoofdstel gemaakt door Viola op Bokt
Afbeelding

En deze is niet van mij maar staat mijn paard wel beeldig!! :D
Afbeelding

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:05

Wat een mooie collectie Captain! Zeker de Engelse. Prachtig bij jouw paard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:10

Dank je wel! Staat haar inderdaad fantastisch! Bij de fries ziet hij er niet uit, veel te lomp!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 20:31

Ik heb een hoofdstel van het merk Star (van de welkoop).
Neusriem heb ik er af gehaald en de frontriem heb ik gehad (geen idee welk merk).
Afbeelding

En zo was hij origineel:
Afbeelding

En kaakgekruiste van Harry's horse:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:03

Willemina_L schreef:
Jazeker wil ik toelichten. Het ziet er nogal heftig uit maar dat is het juist niet. In feite is het veel zachter dan een normaal hoofdstel met bit! Doordat je de teugels aanneemt verdeelt het hoofdstel de druk. In eerste instantie wordt er net als bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uitgeoefend. Als je nog meer druk geeft werkt het bit mee en nog meer druk geeft de hefboomwerking met druk ook achter de oren.

Wat gek dat een hoofdstel met zo'n dunne en ook nog hard gevlochten (niet glad afgewerkte) neusriem en ook nog eens een 'knoopjeskinriem' zachter kan zijn dan een normaal hoofdstel of een bitloos hoofdstel.
Ook klopt je uitleg niet helemaal; zodra je de teugels oppakt krijgt het paard druk op de lagen (jij hebt namelijk niet de watertrensversie met een verschuivend mondstuk, dus elke tegendruk = druk op het tandvlees). Tegelijkertijd roteert het bit als je dat tegen de lagen drukt waardoor de bovenkant naar voren kantelt. Dan worden dus de knoopjes ik de kin van het paard getrokken terwijl die smalle, gevlochten neusriem zich in het neusbeen duwt.
Maar druk zal altijd eerst op het tandvlees komen omdat dat ervoor zorgt dat het bit zich schrap kan zetten en de hele hackamore-touw/notenkrakerconstructie rondom de neus/kaak in werking kan treden.

Afbeelding

Dat een hoofdstel de mens in staat stelt om zonder enige druk te rijden is niet per se goed nieuws. Het kan namelijk ook betekenen dat hele lichte druk van de mens door hefboom/katrolwerking (zoals ook in deze optoming) heel veel/scherpe druk bij het paard veroorzaakt.
Ik kan best geloven dat dit hoofdstel net zo soft is als een normale trens + normale hackamore, maar dan moet die trens geen hefboomwerking hebben en dan moeten de kin- en neusriem wel net zo breed, zacht en comfortabel zijn als bij een normaal pitloos hoofdstel. Dat is bij dit touwtje-knoopjes-vlechthoofdstel niet het geval.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:25

Deze is niet van mij ;) Hoofdstel is van het merk Butet en ik vind die neusriem echt prachtig in zijn eenvoud <3
Afbeelding

En dit zijn mijn eigen A-tjes met hun hoofdstellen:
Afbeelding
Inmiddels omgewisseld, want het vosje was onrustig met haar hoofd en schimmeltje laat haar toch wel mond netjes dicht. Nu gaat het goed :) (vosje heeft inmiddels ook een iets breder bitje)
Die met hoge neusriem is van Decathlon, die met de lage neusriem is van Pfiff via Horseshopinternational.
Ik vind een gecombineerde neusriem nogal 'druk' op die kleine koppies, dan zit dat hoofdje zo vol met riemen... Ik zie ze liefst met maar één simpele neusriem :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:30

Willemina_L schreef:
Jazeker wil ik toelichten. Het ziet er nogal heftig uit maar dat is het juist niet. In feite is het veel zachter dan een normaal hoofdstel met bit! Doordat je de teugels aanneemt verdeelt het hoofdstel de druk. In eerste instantie wordt er net als bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uitgeoefend. Als je nog meer druk geeft werkt het bit mee en nog meer druk geeft de hefboomwerking met druk ook achter de oren. Het is een finesse hoofdstel en vooral hele gevoelige paarden ontspannen snel hiermee. Zeker als ze een hekel aan het bit alleen hebben. En ik ben echt geen Parelli fanaat maar dit is wel goede kwaliteit van materialen en technieken die ook bij Myler wegkomt met het combination bit. Alleen heeft Parelli er zijn eigen draai aan gegeven.

Kijk ook eens hierop https://youtu.be/ebs9CRSTM0g

Bedankt voor je uitleg. Ik kan echter nooit geloven dat dit hoofdstel zachter is dan een normale neusriem met bit.

Ik hoop maar en ga er vanuit dat er met losse teugel en verwaarloosbaar contact gereden wordt :) verder is mijn mening wel duidelijk over deze optoming.

Vind het gevlochte leer wel erg mooi.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:31

Wauw Klijntje die eerste!! <3

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:33

Captain schreef:
Wauw Klijntje die eerste!! <3

I know!! :D Zal wel aardig aan de prijs zijn. En vast niet verkrijgbaar in ponymaat :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:42

Die Butet is heel mooi. <3
Het ontwerp vind ik super, de prijs ook (super hoog 8-) ) maar de pasvorm is wel heel kritiek; als je paard een dikkere neus heeft dan trekt de neusriem het bakstuk richting het oog, en als je paard een smaller neusje heeft dan duwt het kruispunt het bit naar achteren. En als je paard een korte mondspleet heeft dan trekt de neusriem of het bit erg omhoog, of het neusstuk hangt te laag op de neus... Bij een normale lage/Duitse neusriem heb je nog wat speling omdat je met het ringetje de hoek van de riemen kunt aanpassen, hier zit het vast.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:16

Goeiendag :wow:
Xyzutu2, maar bij een gewone lage neusriem heeft het ringetje een pin, die in het stuk wat over de neus heen gaat zit. Juist om te voorkomen dat die riem omlaag kantelt op het zachte gedeelte van de neus. Bij oudere hoofdstellen zie je vaak dat de stiksels scheuren en dan wordt het pinnetje zichtbaar en kantelt de riem juist wel.
Ik denk dat bij alle lage neusriemen de lengte van het stuk wat over de neus gaat tov de lengte van de sluiting onder de kin, per paard kan/zou moeten verschillen.

Voor die prijs kunnen ze 'm toch wel op maat maken zou je denken :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:19

Afbeelding
Geen idee welk merk. Staat oranje merkje met n D op.
Laatst bijgewerkt door Getup op 09-03-17 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:22

Klijntje schreef:
Goeiendag :wow:
Xyzutu2, maar bij een gewone lage neusriem heeft het ringetje een pin, die in het stuk wat over de neus heen gaat zit. Juist om te voorkomen dat die riem omlaag kantelt op het zachte gedeelte van de neus. Bij oudere hoofdstellen zie je vaak dat de stiksels scheuren en dan wordt het pinnetje zichtbaar en kantelt de riem juist wel.

Dat neusje heeft inderdaad een pin, maar het bakstuk en kunstuk niet, dus als je de neusriem hoger hangt kun je de kinriem verticaler omlaag hangen, en als je het neusje lager hangt kan de kin horizontaler lopen. Bij dit hoofdstel lopen de kinriem en bakstuk altijd onder dezelfde hoek van het neusstuk weg.

Maar inderdaad, ik zou denken dat je voor deze prijs een neusstukje op maat gemaakt zou krijgen. Ik ben ineens wel benieuwd naar hoeveel je dan ook nog bij zou moeten betalen als je een op maat gemaakt neusje wilt hebben... :+

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:41

Oh, ja natuurlijk. Dan had ik je niet goed begrepen :)

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:42

Barok/Portugees hoofdstel van mn vorige paard (helaas te klein voor mn nieuwe paard dus onderhand heb ik hem maar verkocht)
Afbeelding

Deze roze komt eind april binnen voor mn nieuw paardje <3 (uit mn eigen webshop :o )
Afbeelding

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:57

xyzutu2 schreef:
Willemina_L schreef:
Jazeker wil ik toelichten. Het ziet er nogal heftig uit maar dat is het juist niet. In feite is het veel zachter dan een normaal hoofdstel met bit! Doordat je de teugels aanneemt verdeelt het hoofdstel de druk. In eerste instantie wordt er net als bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uitgeoefend. Als je nog meer druk geeft werkt het bit mee en nog meer druk geeft de hefboomwerking met druk ook achter de oren.

Wat gek dat een hoofdstel met zo'n dunne en ook nog hard gevlochten (niet glad afgewerkte) neusriem en ook nog eens een 'knoopjeskinriem' zachter kan zijn dan een normaal hoofdstel of een bitloos hoofdstel.
Ook klopt je uitleg niet helemaal; zodra je de teugels oppakt krijgt het paard druk op de lagen (jij hebt namelijk niet de watertrensversie met een verschuivend mondstuk, dus elke tegendruk = druk op het tandvlees). Tegelijkertijd roteert het bit als je dat tegen de lagen drukt waardoor de bovenkant naar voren kantelt. Dan worden dus de knoopjes ik de kin van het paard getrokken terwijl die smalle, gevlochten neusriem zich in het neusbeen duwt.
Maar druk zal altijd eerst op het tandvlees komen omdat dat ervoor zorgt dat het bit zich schrap kan zetten en de hele hackamore-touw/notenkrakerconstructie rondom de neus/kaak in werking kan treden.

[ Afbeelding ]

Dat een hoofdstel de mens in staat stelt om zonder enige druk te rijden is niet per se goed nieuws. Het kan namelijk ook betekenen dat hele lichte druk van de mens door hefboom/katrolwerking (zoals ook in deze optoming) heel veel/scherpe druk bij het paard veroorzaakt.
Ik kan best geloven dat dit hoofdstel net zo soft is als een normale trens + normale hackamore, maar dan moet die trens geen hefboomwerking hebben en dan moeten de kin- en neusriem wel net zo breed, zacht en comfortabel zijn als bij een normaal pitloos hoofdstel. Dat is bij dit touwtje-knoopjes-vlechthoofdstel niet het geval.

Zucht... Ik vond het een erg leuk topic en laat trots mijn hoofdstellen zien. De uitleg en werking van de maker is heel anders dan die van jou, maar jij zult de wijsheid vast in pacht hebben. En nu ben ik uiteraard een soort van dierenbeul. Sorry hoor, maar ik voel me enorm aangevallen en ik zou mijn paarden nooit pijn doen! Ze reageren op de kleinste hulpen zonder bit, met enkel de softnosed hackamore. Ik ben ontzettend veel bezig met aan de hand en kaptoom van Marjoman te rechtrichten en daar hebben we al heel wat vorderingen in geboekt. Er wordt niets afgedwongen en de Tinker is nog niet eens aan galop toe, de draf gaat nu verzameld en met losse teugel ook de zijgangen. Maar soms verder in de training heb ik verfijning nodig. Nog nooit weerstand gevoeld op dit hoofdstel of verzet en ik rijd western met losse teugels. Bah, echt jammer dit. Ga het eerst eens proberen of vraag door naar het niveau van ruiter en paard voordat je iemand zo de les leest. En ja, ik heb ook de trens liggen met verschuivend mondstuk en die geprobeerd. Maar de Tinker gaat ermee rammelen en geeft duidelijk aan het niet prettig te vinden. Zeker een SM paard dan :n Echt super veel spijt dat ik gepost heb.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 09-03-17 23:15, in het totaal 2 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:04

@willemina ik vond t oo eerste gezicht er ook niet heel fijn uit zien. Maar je geeft duidelijk aan dat het is voor verfijning. En duidelijke uitleg. Kijk naar de 'gewone' dressuursport. Daar gaat bij hogere proeven toch ook nog steeds vaak stang en trens in met kinketting en waar eigenlijk geen ruimte is voor het paard zijn tong... Dan is deze in mijn ogen toch echt vriendelijker en duidelijker.