Willemina_L schreef:Jazeker wil ik toelichten. Het ziet er nogal heftig uit maar dat is het juist niet. In feite is het veel zachter dan een normaal hoofdstel met bit! Doordat je de teugels aanneemt verdeelt het hoofdstel de druk. In eerste instantie wordt er net als bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uitgeoefend. Als je nog meer druk geeft werkt het bit mee en nog meer druk geeft de hefboomwerking met druk ook achter de oren.
Wat gek dat een hoofdstel met zo'n dunne en ook nog hard gevlochten (niet glad afgewerkte) neusriem en ook nog eens een 'knoopjeskinriem' zachter kan zijn dan een normaal hoofdstel of een bitloos hoofdstel.
Ook klopt je uitleg niet helemaal; zodra je de teugels oppakt krijgt het paard druk op de lagen (jij hebt namelijk niet de watertrensversie met een verschuivend mondstuk, dus elke tegendruk = druk op het tandvlees). Tegelijkertijd roteert het bit als je dat tegen de lagen drukt waardoor de bovenkant naar voren kantelt. Dan worden dus de knoopjes ik de kin van het paard getrokken terwijl die smalle, gevlochten neusriem zich in het neusbeen duwt.
Maar druk zal altijd eerst op het tandvlees komen omdat dat ervoor zorgt dat het bit zich schrap kan zetten en de hele hackamore-touw/notenkrakerconstructie rondom de neus/kaak in werking kan treden.
[
Afbeelding ]
Dat een hoofdstel de mens in staat stelt om zonder enige druk te rijden is niet per se goed nieuws. Het kan namelijk ook betekenen dat hele lichte druk van de mens door hefboom/katrolwerking (zoals ook in deze optoming) heel veel/scherpe druk bij het paard veroorzaakt.
Ik kan best geloven dat dit hoofdstel net zo soft is als een normale trens + normale hackamore, maar dan moet die trens geen hefboomwerking hebben en dan moeten de kin- en neusriem wel net zo breed, zacht en comfortabel zijn als bij een normaal pitloos hoofdstel. Dat is bij dit touwtje-knoopjes-vlechthoofdstel niet het geval.