Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:28

BopjeBo schreef:
Ik ben 1.78m met binnenbeenlengte van ruim een meter en een kort bovenlichaam, confectiemaat 40/42 met lengtemaat 34/36. Eigenlijk qua model net zoals Janine1990, en heb ook een Fries :D . M'n paard heeft een moeilijke rug (badkuipmodel) en daarom een heel scala aan zadels uitgeprobeerd afgelopen 12,5 jaar. Wintec, Hulsebos, Wow en Custom gehad. Rij nu boomloos omdat we voornamelijk alleen nog 2x per week buitenrijden en dit het beste past inmiddels, paard is met 16,5 jaar eigenlijk 'op'. Van alle zadels beviel de Custom mij het beste, was een Icon Flight 17,5" met halve wrongen. Dit model is erg geschikt voor friezen en kon een demo model kopen die perfect paste. Het zit gewoon superfijn en m'n benen passen prima zonder extra verbouwingen of verlengingen. En m'n benen liggen er superstil mee aan m'n paard. Bewaar deze nu voor m'n jonge paard voor over een paar jaar, als hij is uitgegroeid kijken of ie passend gemaakt kan worden op hem. En anders wordt het weer een nieuwe Custum. Verder zweer ik bij m'n Petrie's, heb een paar Elegances en een paar oude Anky's. Doordat ze echt goed stug zijn worden m'n benen in de goede houding gedwongen en liggen ze mooi stil. Hulsebos zat iets minder en ben absoluut niet over de service te spreken, heb heel wat ellende met dat merk gehad (Jan himself). Custom is net zo duur, service echt super en je hebt een veel grotere keuze uit modellen. Ze doen ook 2e hands, zit daar geen passend zadel tussen dan je kan een leenzadel gebruiken voor tussenliggende periode totdat het nieuwe zadel klaar is. Succes ermee!

Ik ga geen nieuw zadel kopen, heb namelijk nog wat meer wensen. Helaas is Custom tweedehands nog steeds boven mijn budget.

Grappig dat je je laarzen noemt :P Ik kan ook alleen met mij Derby's en Celerislaarzen rijden. Deze laarzen zijn lekker stug en lang. Met m'n oude Petrie's (niet op maat gemaakt en te ruim) kan ik geen kant op in mijn huidige zadel. Ik denk dat ik met een zadel met meer stevigheid die oude Petrie's prima kan gebruiken hoor.

Heb je misschien ook foto's van je beenhouding in de verschillende zadels?

Mijn paard is trouwens niet moeilijk met zadels, was ik wel bang voor. Maar bij de zadelmaker had ik dit zadel (de Stubben) voor eventuele inruil meegenomen. Hij wilde dat ik het zadel er op legde en vond dat het perfect lag. Moest vooral niets aangepast worden.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 21:33

Janine1990 schreef:
[ [url=m/AOQk2B.png]Afbeelding[/url] ]

Zie hier de foto met het Fryso zadel.

Ziet er goed uit. Maar hoe voelt het zadel voor je in draf?
Ik weet niet of je eerder verteld hebt, maar nu ik je foto zie; hoe lang ben jij?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 23:25

Moossie90 schreef:
Janine1990 schreef:
[ [url=m/AOQk2B.png]Afbeelding[/url] ]

Zie hier de foto met het Fryso zadel.

Ziet er goed uit. Maar hoe voelt het zadel voor je in draf?
Ik weet niet of je eerder verteld hebt, maar nu ik je foto zie; hoe lang ben jij?

Alsof ik in de zevende hemel zit ongeveer? Heerlijk zacht, ik kan fatsoenlijk blijven zitten in zijn enorme uitgestrekte draf, waar ik in mijn stubben nog meer met mijn benen begin te klapperen. Om dan maar niet te spreken over mijn gestuiter...

Ik ben 1.86m, paard is 1.68m.

Vanwaar je vraag?

suikermeisje

Re: Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:37

Maar een fries en doorzitten in middendraf valt ook niet mee in een vrij plat zadel.

Ik rij een Gelderse hengst (gooit ook lekker op) ook met een Fryso legacy. Heerlijk zadel. Ben dan wel een stuk kleiner maar wbt steun heerlijk. Heeft eerst een langer persoon mee gereden op ander paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 23:39

Die van mij gooit niet echt hoog op hoor...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:10

ok

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 09:11

Janine1990 schreef:
Alsof ik in de zevende hemel zit ongeveer? Heerlijk zacht, ik kan fatsoenlijk blijven zitten in zijn enorme uitgestrekte draf, waar ik in mijn stubben nog meer met mijn benen begin te klapperen. Om dan maar niet te spreken over mijn gestuiter...

Ik ben 1.86m, paard is 1.68m.

Vanwaar je vraag?

Klinkt positief! Je oogt veel langer vanuit mijn oogpunt. Je komt best een stukje onder zijn buik vandaan zeg maar. Misstaat absoluut niet, maar ik had je daardoor langer geschat.
Ik denk te horen dat je je zadel hebt gevonden. Nu op zoek naar een passend exemplaar. Al een zadel getest met verlengde zweetbladen, ik denk dat je daar echt baat bij hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 11:45

Moossie90 schreef:
Klinkt positief! Je oogt veel langer vanuit mijn oogpunt. Je komt best een stukje onder zijn buik vandaan zeg maar. Misstaat absoluut niet, maar ik had je daardoor langer geschat.
Ik denk te horen dat je je zadel hebt gevonden. Nu op zoek naar een passend exemplaar. Al een zadel getest met verlengde zweetbladen, ik denk dat je daar echt baat bij hebt.

Haha dankje! Hij toont vrij klein omdat hij best wel een neerwaartse romprichting heeft en mist wat bravoure en front. In het rijden waardeert hij zich gelukkig wel iets op. Vooral in de B en L kreeg ik vaak te horen dat we een mooie combinatie waren. Deed mij goed, omdat ik juist zo onzeker ben over mijn lengte op hem.

Ik was vooral benieuwd naar je vraag over hoe het zadel in draf zit... Waarom je die stelde :P Maar was ff vergeten dat er bij te zetten.

En waarom denk je dat ik een zadel met verlengde zweetbladen moet testen?

Ik ben van plan volgende week naar een zadelmaker te gaan, voor een tweedehandsje natuurlijk. Dan kan ik dat er meteen bij vermelden.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:42

Janine1990 schreef:
Haha dankje! Hij toont vrij klein omdat hij best wel een neerwaartse romprichting heeft en mist wat bravoure en front. In het rijden waardeert hij zich gelukkig wel iets op. Vooral in de B en L kreeg ik vaak te horen dat we een mooie combinatie waren. Deed mij goed, omdat ik juist zo onzeker ben over mijn lengte op hem.

Ik was vooral benieuwd naar je vraag over hoe het zadel in draf zit... Waarom je die stelde :P Maar was ff vergeten dat er bij te zetten.

En waarom denk je dat ik een zadel met verlengde zweetbladen moet testen?

Ik ben van plan volgende week naar een zadelmaker te gaan, voor een tweedehandsje natuurlijk. Dan kan ik dat er meteen bij vermelden.

Met draven en lichtrijden ontstaat juist de ruis en gingen je benen flapperen. In stap en halt zit je meestal veel stiller. Dus vandaar mijn vraag.
Met langere zweetbladen is mijn ervaring dat je je benen stiller kunt houden omdat je meer contact hebt met het zadel. Ik ben ook meer been dan lijf qua bouw.
Ik denk dat een rondje zadelmaker je veel kan helpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:43

Ik hewb een Maestoso gehad, echt niet goed voor mijn 1.82. Dus ja, ik zou inderdaad verderkijken.

Waar ik goed op zit: Zaldi, Wintec (wrongen eraf halen), Kent en Masters Original, Fryso maat 18,5 (niet vanwege mijn kont, maar ze zitten zo extreem diep dat je gewoon een zitmaat groter moet nemen), maar ook op een 30+ jaar oude Schöntal. Eigenlijk zit de schöntal met de Fryso legacy het fijnst. De schöntal is vlak, weinig wrong, en de Fryso extreem diep, maar deze zadels zijn zeer geschikt voor mijn lange bovenbeen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 11:22

germie schreef:
Ik hewb een Maestoso gehad, echt niet goed voor mijn 1.82. Dus ja, ik zou inderdaad verderkijken.

Waar ik goed op zit: Zaldi, Wintec (wrongen eraf halen), Kent en Masters Original, Fryso maat 18,5 (niet vanwege mijn kont, maar ze zitten zo extreem diep dat je gewoon een zitmaat groter moet nemen), maar ook op een 30+ jaar oude Schöntal. Eigenlijk zit de schöntal met de Fryso legacy het fijnst. De schöntal is vlak, weinig wrong, en de Fryso extreem diep, maar deze zadels zijn zeer geschikt voor mijn lange bovenbeen.

Ik heb dus inderdaad ook proefgereden met een 18,5 inch. Kan morgen ook eentje proberen die is 18 inch, mogen er nog wel 10 kilootjes af. :P Vond de grote wel een beetje op de schouder en ver naar achteren liggen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Wat betreft de grootte van het zadel (of het gebrek daaraan), vriendin van mij zegt dat in mijn huidige zadel is ook regelmatig achterop zit. Daar schuif ik gewoon heel erg in. Hoe staat men daar tegenover hier op Bokt?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:41

Hier 1.80, normale beenlengte en iets stevige bovenbenen. Op mijn passier gg kon ik mijn bovenbenen nooit kwijt. Nu een hulsebos dd3 (met vierkante lepel); dit zadel heeft zo veel goeds gedaan voor mijn houding en ook voor mijn doorzitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 13:13

Viennanova schreef:
Hier 1.80, normale beenlengte en iets stevige bovenbenen. Op mijn passier gg kon ik mijn bovenbenen nooit kwijt. Nu een hulsebos dd3 (met vierkante lepel); dit zadel heeft zo veel goeds gedaan voor mijn houding en ook voor mijn doorzitten.

Wat was het probleem bij jou met doorzitten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 13:33

Nu ben ik zelf geen 1.80 ( + ) Maar heb op een stal gereden met een ruiter die dat ook zeker haalde. die reed op een anky zadel (oud model) Euroriding Diamant en albion ging ook goed!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 15:36

Janine1990 schreef:
Viennanova schreef:

Wat was het probleem bij jou met doorzitten?

Ik kon niet zitten waardoor ik mijn bovenbeenspieren aanspande en me uit het zadel kneep. Doordat mijn beenligging stabieler is in dit zadel en daardoor mijn romp ook, kan ik meer ontspannen blijven zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:36

Janine1990 schreef:
germie schreef:

Ik heb dus inderdaad ook proefgereden met een 18,5 inch. Kan morgen ook eentje proberen die is 18 inch, mogen er nog wel 10 kilootjes af. :P Vond de grote wel een beetje op de schouder en ver naar achteren liggen. Hoe is jouw ervaring daarmee?

Wat betreft de grootte van het zadel (of het gebrek daaraan), vriendin van mij zegt dat in mijn huidige zadel is ook regelmatig achterop zit. Daar schuif ik gewoon heel erg in. Hoe staat men daar tegenover hier op Bokt?

De Fryso is een erg lang zadel. Ook in een 17,5. Langer dan Wintec of Kent en Masters.

memerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:12

Ik ben 1.85m en heb een Anatomica Octant, 18,5inch met lange zweetbladen.

Heb toen ik mn paard kocht eerst een tijdje met een KN zadel gereden die ik kon lenen.
Toen heb ik een MacRider gekocht maar direct weer terug gedaan toen ik een uur ging rijden, toen lag hij al verkeerd.
Toen een Custom Everest R besteld, die heb ik een maand op proef gehad en toen terug gedaan. Ik zat er niet lekker in en mn paard vond het ook niet erg fijn (boos met zadelen).
Toen een Anatomica Octant besteld met lange zweetbladen, erg fijn zadel! Zit er lekker in en hij is ook goed aan te passen aan mn paard (hele hoge schoft).

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:29

Ik rij met met 1.91 op een anatomica cygnus short roll.

Afbeelding

Erg fijn zadel voor zowel paard als voor mij. Mij probleem was dat ik een enorme stoelzit had omdat kniewrongen mij achterin het zadel duwde. Dit zadel biedt een ongedwongen maar stevige zit!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 10:25

Anatomica vind ik ook zeker wel interessant, maar is maar weinig 2e hands bij een zadelmaker/passer.

Ik heb nu voor zaterdag een afspraak staan, ben heel benieuwd. Ik neig echt naar Fryso.

Zijn hier ook mensen die Fryso, Hulsebos en Anatomica ervaring hebben? Ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!

Mijn paard heeft geen hoge schoft. Maar die zie je ook maar weinig bij Friezen natuurlijk ;)

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:43

Ik hebb een sommer Germany. Ik ben 1.83 en mijn benen zijn 1.10 dus vrij lang. Zadel heeft vrij lange zweetbladen en lange maar niet echt dikke kniewrongen. Het zadel bestaat wel met dikkere knie wrongen maar ik vind dit prima.
Afbeelding

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 17:13

Inmiddels ben ik voorzien, ik hen nog met een Hulsebos gereden, maar die lag niet mooi op mijn paard en zat ook niet zoals ik had gehoopt. Dus toen ik een Fryso Legacy tegenkwam met de juiste maten (heb bij Tweespan gepast, helaas hadden die niets, maar konden me wel de juiste maten doorgeven) heb ik die meteen opgehaald. Ben er heel erg blij mee! Ik kan weer RIJDEN, in plaats van op mijn paard zitten!

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:29

Janine1990 schreef:
merelberfe schreef:
Ik rijd met een Butterfly zadel. Specifiek de Christine. Ik ben zelf 1.82 maar vind het echt een superfijne zadel. Voordeel voor de ruiter is dat de wrongen met zeer stevige klitteband vastzitten, maar je kunt het dus zo instellen dat het voor jouw fijn rijd, er zijn ook heel veel verschillende soorten wrongen erbij te bestellen.

Wat een rare zadels zeg, zijn gewone boomzadels?
Zie wel dat ze vrij prijzig zijn, dat is hetzelfde verhaal als wat ik tegen nickynicole zei helaas... Ik wil het er op dit moment niet aan uitgeven :o

Ja deze zijn gewone boomzadels. Er zit alleen een speciale zadelboomsysteem van de Butterfly en die geeft meer bewegingsvrijheid ter hoogte van schouder en schoft en garandeert aldus een hoog comfort voor het paard. Het werkt dmv een scharnier thv de schouder en schoft.

ismier12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:52

Als ik kijk naar je foto vind ik het wat weinig zadel voor jou. Misschien een maatje groter ?.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:46

Ik ben 1.82 en heb een simpele Rossner. Kan er ook niet echt heel fijn in zitten omdat hij te klein is. Eerst maar even flink sparen en dan de zadelmaker laten komen.

Afbeelding
Beetje onduidelijke foto

kvfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:59

Voor een oudere ainsley waren mijn benen te lang, daarna een stubben scandiva vzd gehad waar mijn benen prima inpastte en heb nu een anky en dit is ook prima maar ik moet zeggen dat er best wel wat zadels zijn waar de lange benen inpastten.