Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak heb jij de neusriem

Ik rij zonder neusriem
141 (14%)
Meer dan 2 vingers ruimte bovenop de neus
252 (26%)
2 vingers bovenop de neus
325 (33%)
1 vinger bovenop de neus
136 (14%)
De neusriem aansluitend
91 (9%)
De neusriem aangesnoerd
16 (1%)

Totaal aantal stemmen: 961

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:19

ahum, bedankt voor de herinnering. Ik kreeg laatst ook al de opmerking dat ik niet mocht vergeten om "een volle vuist" onder de keelriem door te kunnen steken.
blijkbaar moet ik op blijven letten, om ondanks 20 jaar ervaring niet te slordig te worden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:46

Toen ik nog reed twee vingers bovenop de neus en zonder sperriem. Vuist naast de kaak voor keelriem. Ben niet anders gewend en zou ook niet weten waarom je 'm strakker zou doen? Het bit rustig in de mond houden doe je nog altijd door correct te rijden lijkt mij.

xdandelion

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:59

Vroeger geleerd dat er twee vingers naast elkaar tussen de neusriem moet passen. Soms nog wel strakker... Nu weet ik wel beter, twee vingers op elkaar moeten er sowieso tussen passen.
Op de manege waar ik toen reed was er altijd een shetje, neusriem paste net op het eerste gaatje en zat dan al vrij strak. Als ik die neusriem vast wou maken begon de pony met het hoofd op en neer te gaan. Lijkt me toch een teken van verzet tegen pijn. Ben nu dan ook vrij voorzichtig in het vastmaken van neusriemen en check ook altijd of er nog genoeg ruimte tussen zit.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:05

Lage neusriem twee vingers bovenop. Ook bij mijn leerlingen let ik erop dat de neusriem niet te strak komt. Vaak bij nieuwe leerlingen maak ik de neusriem losser en vraag waarom hij zo strak zat. Vaak hebben ze geen idee maar moest het van hun vorig instructeur. Ik leg ze dan uit waarom er twee vingers tussen horen te zitten en evt. laat ik het ze voelen. Dan komt de neusriem echt niet meer te strak ;-)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:24

Gisteren getest:
hoge neusriem>> gemakkelijk 3 vingers bovenkant neus.
Sperriem>> net 3 vingers.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:58

Het heeft al vaker in het topic gestaan.
Het gaat niet over het links rechts bewegen rustig in de mond laten liggen.
Maar het rustig in de mondhoek laten opsluiten. Zodat je de bakstukken niet te hoog op hoeft te trekken.

Daarom is vroeger de lage neusriem voornamelijk gebruikt voor de paarden die groen waren. Werd toen ook vaak africhting neusriem genoemd.
En de hoge neusriem kwam pas bij paarden die hoger opgeleid waren en van zichzelf al een stabiele aanleuning diende te hebben.

Later is pas de gecombineerde neusriem gekomen.
Ook niets mis mee als die correct gebruikt wordt zonder aantrekken.

phormicola schreef:
Toen ik nog reed twee vingers bovenop de neus en zonder sperriem. Vuist naast de kaak voor keelriem. Ben niet anders gewend en zou ook niet weten waarom je 'm strakker zou doen? Het bit rustig in de mond houden doe je nog altijd door correct te rijden lijkt mij.

JuliavH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 00:36

Ik doe ook altijd minimaal 2 vingers, een te strakke neusriem lijkt me niet fijn als paard. Laatst reed ik op een paard en daarvan was een deel van de neusriem afgebroken, maar hij leek nog wel dicht te kunnen. Dit geprobeerd en er kon niet eens 1 vinger tussen, dus toen heb ik de neusriem er maar afgehaald..

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:04

Ik heb er 1 vinger ruimte tussen zitten rondom, maar meer omdat 'ie anders los bungelt om haar hoofd en dat er raar uit ziet. Ik heb mijn sperriem er af gesneden (waardeloos ding).

Eerlijk gezegd heb ik mijn hoge neusriem er alleen maar om heen zitten vanwege het mooi, merk er verder eigenlijk helemaal niets van. Al kan ik me wel indenken dat strak aansnoeren niet lekker zit voor het paard.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:40

Interessant topic. Ik heb nooit geleerd dat ik 2 vingers op het neusbot moest kunnen zetten onder de neusriem en ik draai toch al een poosje (meer dan 15 jaar) mee. De vuist tussen keel en keelriem wel en dat doe ik ook. De sperriem gebruiken wij eigenlijk als ondersteuning van het bit :') Die zit dus best los, gewoon net strak genoeg dat hij goed blijft zitten. 't Mondje kan nog prima open. De neusriem trek ik wel strakker aan. Mijn idee was altijd dat het niet zo prettig is als zo'n neusriem gaat schuiven. Ik denk wel dat ik er 1 vinger tussen zou moeten kunnen krijgen want ik controleer altijd of het ook niet TE vast zit. Jammer genoeg was de gesp van mijn vorig hoofdstel best lang waardoor ik soms hard moest sjorren om het vast te krijgen voor het terugkeerde en 'release' gaf zeg maar. Als dat teveel moeite kostte deed ik een gaatje langer (had volgens mij met winterhaar vs geen winterhaar te maken). Ik lette er dus wel op maar niet met aantallen vingers. Gezien de lengte van die gesp moet ik op 1 vinger hebben gezeten.

Nu wil ik dit wel graag eens testen eigenlijk. Ze is niet zo makkelijk met rijden dus misschien bemerk ik nog wat positieve veranderingen. Nu wel met een aansnoerneusriem (die ik kocht omdat dat kinflapje me zachter lijkt, niet om aan te snoeren :) ).

Edit: Te los is trouwens ook niet goed. Een neusriem is voor mij mede iets om het hoofdstel op z'n plaats te houden. (Waarom zou je het anders gebruiken?) Ooit een vriendinnetje gehad die dingen 'strak' aandoen zielig vond en alles dus erg los liet hangen. Resultaat was dat ik ooit met haar pony op buitenrit plots op een pony zonder hoofdstel zat. Dat lag aan zijn voeten op de grond. Teugels had ik wel nog vast :)) Toen hilarisch maar eigenlijk doodsgevaarlijk.

Marit23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 01:49

De sperriemen haal ik er altijd meteen af als ik paarden voor het eerst rijd. Daarnaast rijd ik het liefst zonder neusriem, maar zit hij erop dan passen er sowieso 2 vingers tussen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 02:42

Ik kan er krap 2 vingers tussen doen, ik denk 1.5.
Met 2 slobberde het gewoon en dat is ook niet fijn.

Ik heb het trouwens wel gedaan tijdelijk, sperriem en neusriem strak.
Dat omdat ik mijn pony van stang over wilde zetten naar trens voor de wagen, hij vond de hefboomwerking niet prettig.
Toen heb ik eerste 2 keer de neus en sperriem strakker gedaan voor de zekerheid.
Daarna de hoge een gat losser, en sperriem wel nog aangesloten strak en daarna heb ik de sperriem eraf gehaald zonder problemen.
En voor dit soort dingen dienen die dingen vind ik ook, om te zorgen dat het gegarandeerd voor iedereen veilig blijft met bepaalde dingen aan of afleren.
Ik vond de stap van stang naar enkel trens zonder sperriem gewoon te groot in zijn geval toen.
Hij was erg hard in zijn mond en ik heb hem moeten leren gewoon netjes te reageren op trens, het was dus geen standaard iets en heb ik veel tijd in gestopt.
Zowel aan de longe als lange lijnen, de sperriem was even een hulpmiddel in dat proces naar trens zonder sperriem.
Dat ging echt uitstekend zo, en mijn pony is erg blij met zijn trensje en normaal zittende neusriem.
Dan is een paar ritjes een wat strakke neus en sperriem voor het goede doel geweest denk ik zo.

Overigens vind ik die megastrak aangesnoerde sperriemen en aansnoerneusriemen echt not done, ik zie soms mensen zelfs hangen aan die dingen.
Dat heeft niks meer te maken met een sperriem die een gaatje strakker zit, en dat moet gewoon ontzettend vervelend zitten.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:05

Ik rijd zonder neusriem. Mijn merrie is dan veel meewerkender, dus blijkbaar vindt ze dat veel fijner. Ik rijd toch geen wedstrijden.

ChuntGrander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:11

Ik heb (op school) altijd geleerd dat er twee vingers tussen moeten passen, dit doe ik dan ook altijd :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:29

Debbie00 schreef:
Ik rij zonder neusriem. Ik heb een westernhoofdstel. Longeren doe ik met een hoofdstel met hoge neusriem. Daar doe ik 2 vingers tussen riem en neus.

Ik heb daar ook al neusriemen in gebruik gezien waar ik van vind dat het veel te scherp is? Vooral bij de reining gaan mijn nekharen af en toe ook wel overeind? Misschien wat generaliserend, maar in de western zitten jammergenoeg ook excessen.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 02:51

Ik dacht al een maand dat ik het paard was aan het teisteren met een veel te vaste bovenste neusriem bij dressuur. Ik krijg hem enkel met flink wat trekken tot het grootste gaatje. (is niet mijn paard en hoofdstel dus ik kan er niet zomaar een andere neusriem aanhangen)

Nu bleek dat het leer gewoon zeer stroef was want bovenop de neus kon er gemakkelijk 2 vingers onder :') En ik maar denken dat ik dat paardje aan het aftakelen was...

Herfstdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:40

Ik heb bij mijn paard zijn spaanse hoofdstel gekregen. Dat hoofdstel heeft niet eens een keelriem en de frontriem is er inmiddels ook al af. Het is een kopstuk met aan één kant een gesp voor het verstellen van de hoogte van het bit. Er zit wel een soort van neusriem aan maar die zit bij mij los. Wat moest ik ontzettend wennen aan dat ding, ik kon mij niet voorstellen dat dat zou werken of zou blijven zitten. Tegendeel is waar, met een gecombineerd hoofdstel is hij veel onrustiger in aanleuning.

Zet je wel te denken of al die riempjes nodig zijn.... maar neusriem kan ik bij hem wel een vinger of 3 tussen krijgen.

Eerder was dit dus absoluut niet het geval, schrik best van mijzelf....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:42

mijn antwoord staat er niet tussen, ik kan er namelijk nog een hand tussen steken. Wel niet bovenop de neus, maar dat heb eigenlijk nog niet geprobeerd. Maar als ik mij paard soms zie kauwen, dan denk ik niet dat haar kaken op elkaar geklemd zitten :+