Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:18

die sidepull heb ik gehad Car0linee, mijn merries liepen er beide niet fijn mee, erg hangerig. Zelf rij ik met een barefoot contour pysio hoofdstel met een S hack, neus en kinriem ook van barefoot.
Jongste merrie loopt er super mee, oude merrie heeft haar neus dusdanig smal dat de barefootneusriem te groot is.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:24

Maartje1990 schreef:
Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Die 2cm onder het jukbeen gaat vaak niet op. Beter kun je kijken waar het zwevend neusbot eindigt

Maar heel vaak ook wel, eigenlijk. Zo tegen het jukbeen is helemaal niet prettig, de neusriem moet daar ook een eindje vandaan zitten. Het beste is om het gewoon allebei mee te nemen ;) dus echt boven het zwevende neusbeen, maar absoluut ook een bepaalde afstand onder het jukbeen. Je wil er niet tegenaan zitten en ook niet precies op de zenuwknoop.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:27

Leuk topic, ik rij momenteel met een touwhalster (daarmee ook ingereden). Heb ook een glucksrad (had ik nog liggen) en de cavemore van bitless art of riding geprobeerd. Uiteindelijk reageert ze het beste op iets wat niet op haar neus maar onder haar neus vastzit. Vind de post van Skyefate daarom wel interessant, helpt een wat stugger touw voor een nodig duidelijkere communicatie? En waar zou je een wat stugger touwhalster kunnen kopen.

Ik rij overigens western, dus niet constant contact.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:25

Leuk! Ik meld mij hier ook even.
Een vorige merrie van ons was erg teugelkreupel en ben ik om die reden bitloos gaan rijden. Ze liep heel fijn op een kaakgekruist hoofdstel (ook reden we regelmatig met neckrope).
Nu wil ik voor de afwisseling wat vaker bitloos rijden op mijn eigen merrie. De kaakgekruiste gaat ze alleen erg op hangen. Nu ben ik op zoek naar wat anders, maar ik vind het nog erg moeilijk :=
Buiten rij ik met een S-hack, maar dressuurmatig rij ik liever niet met zoiets :n
Ze kan nog wel eens een beetje drammen, dus wil zo nu en dan toch ook wel een duidelijke ophouding kunnen maken :+
Ook wil er indien ze er fijn op loopt wedstrijden mee kunnen starten :j

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:19

Vandaag voor het eerst bitloos (kaptoom met teugels) gereden, vond het erg spannend en dus vooral stap en piepkleine drafjes. Ik ben geen goede amazone. Ze deed 't best goed en opvallend meer ontspannen en geen getrek met haar hoofd.
Vraag: is het een probleem als ze wisselend met/zonder bit wordt gereden? Betreft een grote merrie BWP van 17 jaar, erg braaf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:46

Nee hoor geen enkel probleem doen wel meer mensen :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:33

Kasmir schreef:
Leuk topic, ik rij momenteel met een touwhalster (daarmee ook ingereden). Heb ook een glucksrad (had ik nog liggen) en de cavemore van bitless art of riding geprobeerd. Uiteindelijk reageert ze het beste op iets wat niet op haar neus maar onder haar neus vastzit. Vind de post van Skyefate daarom wel interessant, helpt een wat stugger touw voor een nodig duidelijkere communicatie? En waar zou je een wat stugger touwhalster kunnen kopen.

Ik rij overigens western, dus niet constant contact.

Dit herken ik van mijn eigen paard en daarom rij ik hem nu op de bosal. Volgend weekend is er een clinic in Pesse met Jeff Sanders. Californian bridlehorse. Er is nog plek voor theoriedeelnemers. Hij vertelt daar alles wat je maar wil weten over die optoming.
Ik rij er klassieke dressuur mee, maar denk dat de meesten op die clinic westernruiters zijn.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:41

ok dank je Maartje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:10

Mariett schreef:
Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.

Dat advies wordt helaas nog veel te vaak gegeven voor bitloze optomingen. Mensen willen van het bit af omdat ze dat paardonvriendelijk vinden en ze zich niet meer herkennen in de hele sportdressuurruiterij met strak aangetrokken aansnoerneusriemen terwijl daar ook gewoon 2 vingers op elkaar op het neusbot horen te passen.
Vervolgens kopen ze een bitloos hoofdstel of een kaptoom, doen dat om, geven een teugelhulp en wat gebeurt er? Hoofdstel schuift opzij. Dus trekken ze de neusriem net zo lang aan tot hij niet meer kan schuiven. Het grappige is dat dit bij 90% van de bitloze neusriemen dus gebeurt met... een aansnoerriem onder de kaak. Dezelfde als die aan dat dressuurhoofdstel hing. Met als gevolg dat je bij het gros van de bitloze hoofdstellen op geen enkele manier meer 2 vingers op elkaar op het neusbot kunt leggen - maar blijkbaar is dat minder erg als er geen bit wordt gebruikt?

Onder álle neusriemen - bitloos of niet - moet je 2 vingers op elkaar kunnen stapelen op het neusbot. Betekent dat dat je hoofdstel gaat schuiven? Dan moet je op zoek naar een ander model waarbij dat niet gebeurt - bijvoorbeeld eentje met kaakriem, of een waar de teugelringen verder naar de kin bevestigd zitten, of waar kinriem en neusriem verbonden zijn door een ring waardoor de kinriem een hoek maakt. En heel veel bitloze hoofdstellen en kaptomen hebben ook gewoon grote ontwerpfouten waardoor ze op geen enkel paardenhoofd goed blijven zitten als je ze niet strak aansnoert (waarom denk je dat de meeste bitloze hoofdstellen uberhaupt die aansnoerneusriem hebben...).
Maar strak aantrekken zodat het hoofdstel blijft zitten is echt de wereld op zijn kop: als dat nodig is dan moet je op zoek gaan naar een hoofdstel wat wel gewoon netjes blijft zitten met die 2 opgestapelde vingers op het neusbot ertussen: daar heeft ieder paard recht op, ook als hij bitloos wordt gereden.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:22

Ik denk dat mariett bedoelt dat de neusriem van dat touwhalster van het plaatje van vanspeijk twee vingers onder het jukbeen moet zitten en dat die dus nu te hoog zit :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:34

Ik bedoel eigenlijk vooral aansluitend ;)
Alleen ik zei 'vrij strak' omdat ik heel vaak touwhalsters zie waar je je hele hand met uitgestoken duim nog tussen kan steken. En ja, die bewegen naar het oog. Voor veel mensen is aansluitend dus 'vrij strak' ;)
Ik had misschien iets meer duidelijkheid moeten geven erin. Twee vingers tussen het neusbot en de neusriem is inderdaad een minumum die men moet aanhouden. Anders is de neus nooit helemaal druk-vrij, terwijl je daar eigenlijk wel naar zou moeten streven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:37

Thanks! :+
Ik keek naar het plaatje van de Per Mi Cavallo neusriem en las vervolgens dat die strakker zou moeten - maar dat las ik gelukkig verkeerd. 8-)

Maar wat ik schreef is wel wat ik steeds weer in de bitloze wereld zie, zowel live (bijvoorbeeld zoals op een evenement als Equiday met verschillende absurd slecht zittende hoofdstellen en touwhalsters van demo-gevers) als ook op foto's van bijvoorbeeld fotoshoots die op Bokt geplaatst worden. En dan heb je nog alle bitloze optomingen die never nooit goed zullen blijven zitten zonder ze aan te snoeren omdat ze gewoon ontzettend dom zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de academische kaptooms met een ketting in de neusriem; die zakt en meteen naar beneden en zorgt dus voor verticale wrijving als je de teugels aanneemt, en hij draait vrolijk mee van links naar rechts omdat een ketting het minst vormvaste materiaal is wat je kunt bedenken.
Ik vind het gewoon erg jammer dat veel mensen blind roepen dat bitloos beter is wat er zit geen bit in - een slecht zittend bitloos hoofdstel is in mijn ogen net zo slecht en vaak nog slechter (als je het slecht of te strak zittende hoofdstel ook nog combineert met aansnoer- en hefboommechanismes zoals met een hack of een kin/kaakgekruist systeem). Dan is een bit zonder neusriem in mijn ogen zelfs nog paardvriendelijker dan al dat aansnoerwerk omdat het per se bitloos moet en het anders niet blijft zitten...

Wat ook vaak vergeten wordt, bijvoorbeeld door vrijheidsdressuurtrainers/demo-gevers is dat als je je paard tijdens de training/show voedselbeloningen geeft, je wel het fatsoen moet hebben om het paard ook de ruimte te geven om op die beloningen te kunnen kauwen. Beloningen + een strak zittende neusriem betekent dat je paard bij elke kauwbeweging zijn neusbeen en kinbeen kneust tegen die strakke band eromheen. Een Duitse trainster die haar eigen kaptoomversies verkoop en ook met voedselbeloningen werkt schreef dat je haar kaptoom zo strak moet aansnoeren dat hij niet meer kan draaien, maar dat het paard dan nog net met zijn lippen kleine graankorreltjes tussen zijn voortanden naar binnen moet kunnen werken... :evaw:

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:46

Leuk topic! Ik rij mijn paard met de micklem op sidepull, heb hem zo beleerd en bevalt prima, dus nooit wat anders geprobeerd kwa hoofdstel.

Ik rij ook wel eens met touwhalster. Ik heb die van Voest, dat is een nauw aansluitende en schuift daardoor niet. En heeft n leertje om de neus. Ik ben er blij mee. Maar gebruik dit niet voor dressuur want ik vind het niet geschikt voor constante aanleuning.

Hoewel ik tot nu toe alleen rustige ritjes buiten heb gedaan,kan me voorstellen dat als ik galopperen en evenementen erbij ga doen,ik iets scherpers moet gaan zoeken. Maar dat zien we dan wel weer.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:50

Nee, ik reageerde op een foto van een touwhalster, gelukkig! Ik was alleen niet zo geconcentreerd op typen en nadenken en dan krijg je dat soort onduidelijke dingen. Ik heb een aantal hele nare foto's gemaakt op Equiday, inderdaad.
Ja, dat klopt ook. Ik zie toch graag dat mijn paard ook nog gewoon kan eten, kauwen, dingen pakken (en in Marietjes mening: slopen) en gapen.
Dus eigenlijk is het het beste om een goede balans te vinden tussen strak genoeg om weinig ruis te geven, minder te schuiven etc. en het paard alle bewegingsvrijheid te geven die hij verdiend.

Volgende keer zal ik mijn post iets leesbaarder en handiger neerzetten.

Ik rij mijn eigen paardje trouwens vaak met touwhalster, maar ik heb ook een aantal sidepulls en we begonnen met een kingekruist hoofdstel, waar ze prettig op reageerde maar om het snoeren en omdat uitproberen ook leuk is (altijd zoeken naar het ideaal en het meest vriendelijkste hè) ligt die alweer een tijdje in de kast.
Momenteel zelf maar een hoofdstelletje maken die voldoet aan al mijn eisen :+

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:17

Heeft iemand hier ervaring met de hackamore barefoot scharen? Het lijkt een beetje een kruizing tussen een bloem en een scharen te zijn, maar iets subtieler (qua grote) dan de bloem (zo'n bloem is behoorlijk groot op het fijne hoofdje van mijn paardje).

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:31

xyzutu2 schreef:
Mariett schreef:

Dat advies wordt helaas nog veel te vaak gegeven voor bitloze optomingen. Mensen willen van het bit af omdat ze dat paardonvriendelijk vinden en ze zich niet meer herkennen in de hele sportdressuurruiterij met strak aangetrokken aansnoerneusriemen terwijl daar ook gewoon 2 vingers op elkaar op het neusbot horen te passen.
Vervolgens kopen ze een bitloos hoofdstel of een kaptoom, doen dat om, geven een teugelhulp en wat gebeurt er? Hoofdstel schuift opzij. Dus trekken ze de neusriem net zo lang aan tot hij niet meer kan schuiven. Het grappige is dat dit bij 90% van de bitloze neusriemen dus gebeurt met... een aansnoerriem onder de kaak. Dezelfde als die aan dat dressuurhoofdstel hing. Met als gevolg dat je bij het gros van de bitloze hoofdstellen op geen enkele manier meer 2 vingers op elkaar op het neusbot kunt leggen - maar blijkbaar is dat minder erg als er geen bit wordt gebruikt?

Onder álle neusriemen - bitloos of niet - moet je 2 vingers op elkaar kunnen stapelen op het neusbot. Betekent dat dat je hoofdstel gaat schuiven? Dan moet je op zoek naar een ander model waarbij dat niet gebeurt - bijvoorbeeld eentje met kaakriem, of een waar de teugelringen verder naar de kin bevestigd zitten, of waar kinriem en neusriem verbonden zijn door een ring waardoor de kinriem een hoek maakt. En heel veel bitloze hoofdstellen en kaptomen hebben ook gewoon grote ontwerpfouten waardoor ze op geen enkel paardenhoofd goed blijven zitten als je ze niet strak aansnoert (waarom denk je dat de meeste bitloze hoofdstellen uberhaupt die aansnoerneusriem hebben...).
Maar strak aantrekken zodat het hoofdstel blijft zitten is echt de wereld op zijn kop: als dat nodig is dan moet je op zoek gaan naar een hoofdstel wat wel gewoon netjes blijft zitten met die 2 opgestapelde vingers op het neusbot ertussen: daar heeft ieder paard recht op, ook als hij bitloos wordt gereden.

Goede informatie +:)+ Ik wist helemaal niet dat er 2 op elkaar gestapelde vingers boven op het neusbot moeten passen. Ik deed eerst altijd een vlakke hand (echt de hand dus niet de vingers) en dan onder waar je het vastgespt. Later haalde ik de neusriem eraf maar als ik ooit overstap van touwhalster naar wat anders is dit zeker goed om te weten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:40

Kasmir, zit in hetzelfde bootje - Leer haar de basis western op, dus ook hier geen constant contact. Die stugheid hielp wel echt qua duidelijkheid, en verzwaart niet meteen als je er teugels aan hangt. Blijft nog mooi z'n vorm houden, terwijl mijn slappere touwhalster sneller naar het punt met het meeste gewicht toetrekt, dus de teugels. Ik zat dan vaak met touw in haar oog ofzo.

Die van mij heb ik gekocht bij Warwick Schiller (Wel op een clinic, geen verzendkosten dan) maar blijkbaar heb je ook heel goede stijve in Duitsland! De Double Diamond halsters zijn blijkbaar goed, maar weet niet waar je die hier ergens vindt. Misschien in de Country Store in Zonhoven?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:21

TinePine schreef:
Dit herken ik van mijn eigen paard en daarom rij ik hem nu op de bosal. Volgend weekend is er een clinic in Pesse met Jeff Sanders. Californian bridlehorse. Er is nog plek voor theoriedeelnemers. Hij vertelt daar alles wat je maar wil weten over die optoming.
Ik rij er klassieke dressuur mee, maar denk dat de meesten op die clinic westernruiters zijn.

Vind een Bosal een heel interessante optoming, alleen is een goede verschrikkelijk duur. Zou inderdaad dan een keer zo'n soort clinic bij moeten wonen, met paard om te kijken of het wat is. Volgend weekend zit ik helaas al vol.
Grappig trouwens, ik heb ook les in de klassieke dressuur vind dat dat heel goed samen kan met de western (of iedere andere tak van paardensport).

Skyefate schreef:
Kasmir, zit in hetzelfde bootje - Leer haar de basis western op, dus ook hier geen constant contact. Die stugheid hielp wel echt qua duidelijkheid, en verzwaart niet meteen als je er teugels aan hangt. Blijft nog mooi z'n vorm houden, terwijl mijn slappere touwhalster sneller naar het punt met het meeste gewicht toetrekt, dus de teugels. Ik zat dan vaak met touw in haar oog ofzo.

Die van mij heb ik gekocht bij Warwick Schiller (Wel op een clinic, geen verzendkosten dan) maar blijkbaar heb je ook heel goede stijve in Duitsland! De Double Diamond halsters zijn blijkbaar goed, maar weet niet waar je die hier ergens vindt. Misschien in de Country Store in Zonhoven?

Dankjewel voor de tips, ik zal eens kijken. Opzich doet ze het prima op haar huidige touwhalster en blijft die best netjes zitten (ik bevestig 'm inderdaad wel 'achter' de kaak) maar de theorie achter een wat stugger touw vind ik heel plausibel en zou voor nog minder ruis kunnen zorgen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:51

Hier bleef een kaptoom met ketting juist beter op zijn plaats dan zonder. Zonder strak aansnoeren.
De barefoot hack heb ik gehad, klapte bij mij met zijdelingse druk heel makkelijk om. En doordat been en zit toen nog niet bevestigd was voor ons dus niet ideaal.
Rijden nu bos gewoon weer met bitje. In de bak afwisselend bit/kaakgekruist/kaptoom/touwhalster

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:20

xyzutu2 schreef:
Thanks! :+
Ik keek naar het plaatje van de Per Mi Cavallo neusriem en las vervolgens dat die strakker zou moeten - maar dat las ik gelukkig verkeerd. 8-)

Maar wat ik schreef is wel wat ik steeds weer in de bitloze wereld zie, zowel live (bijvoorbeeld zoals op een evenement als Equiday met verschillende absurd slecht zittende hoofdstellen en touwhalsters van demo-gevers) als ook op foto's van bijvoorbeeld fotoshoots die op Bokt geplaatst worden. En dan heb je nog alle bitloze optomingen die never nooit goed zullen blijven zitten zonder ze aan te snoeren omdat ze gewoon ontzettend dom zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de academische kaptooms met een ketting in de neusriem; die zakt en meteen naar beneden en zorgt dus voor verticale wrijving als je de teugels aanneemt, en hij draait vrolijk mee van links naar rechts omdat een ketting het minst vormvaste materiaal is wat je kunt bedenken.
Ik vind het gewoon erg jammer dat veel mensen blind roepen dat bitloos beter is wat er zit geen bit in - een slecht zittend bitloos hoofdstel is in mijn ogen net zo slecht en vaak nog slechter (als je het slecht of te strak zittende hoofdstel ook nog combineert met aansnoer- en hefboommechanismes zoals met een hack of een kin/kaakgekruist systeem). Dan is een bit zonder neusriem in mijn ogen zelfs nog paardvriendelijker dan al dat aansnoerwerk omdat het per se bitloos moet en het anders niet blijft zitten...

Wat ook vaak vergeten wordt, bijvoorbeeld door vrijheidsdressuurtrainers/demo-gevers is dat als je je paard tijdens de training/show voedselbeloningen geeft, je wel het fatsoen moet hebben om het paard ook de ruimte te geven om op die beloningen te kunnen kauwen. Beloningen + een strak zittende neusriem betekent dat je paard bij elke kauwbeweging zijn neusbeen en kinbeen kneust tegen die strakke band eromheen. Een Duitse trainster die haar eigen kaptoomversies verkoop en ook met voedselbeloningen werkt schreef dat je haar kaptoom zo strak moet aansnoeren dat hij niet meer kan draaien, maar dat het paard dan nog net met zijn lippen kleine graankorreltjes tussen zijn voortanden naar binnen moet kunnen werken... :evaw:

Klinkt zo logisch! Als bitloos-beginner vind ik dit echt fijn om te lezen, thanks :).
Ik ga hierop letten als mijn bitloze hoofdstel binnenkomt (kaakgekruist - met rond touw voor betere release)!

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:32

De Doma beviel op zich wel met rijden. Het hoofdstek is alleen te groot voor mijn merrie. Tijdens het passen leek hij mooi te zitten maar tijdens het rijden gingen de hele bakstukken bol staan.bij pmc zeggen ze dat dit normaal is, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens :D dus maar even zien hoe we dat op gaan lossen en anders is dit niet het hoofdstel voor ons.

Zondag mocht ik de bosal van mijn instructrice uitproberen. Wat een heerlijk hoofdstel. Wel verstandig om er begeleiding bij te nemen als je het uit wilt testen. Maar ik wil wel echt graag een bosal erbij voor training!

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:20

Mooi ding! Al ziet het wel een beetje apart uit, dat ductape achtige zilver.

Correctie: volgens mij is het gewoon ductape haha.
Laatst bijgewerkt door Nala op 14-06-16 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:35

Nee joh, dat is toch gewoon Duckttape?

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:21

Maakt het wel wat zachter dat duckttape :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:25

Rijd er iemand met een academische kaptoom, en zo ja, wie kan me er dan meer over vertellen?