Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Mariett schreef:Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.
Die 2cm onder het jukbeen gaat vaak niet op. Beter kun je kijken waar het zwevend neusbot eindigt
Kasmir schreef:Leuk topic, ik rij momenteel met een touwhalster (daarmee ook ingereden). Heb ook een glucksrad (had ik nog liggen) en de cavemore van bitless art of riding geprobeerd. Uiteindelijk reageert ze het beste op iets wat niet op haar neus maar onder haar neus vastzit. Vind de post van Skyefate daarom wel interessant, helpt een wat stugger touw voor een nodig duidelijkere communicatie? En waar zou je een wat stugger touwhalster kunnen kopen.
Ik rij overigens western, dus niet constant contact.
Mariett schreef:Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.
xyzutu2 schreef:Mariett schreef:Ik vind de neusriem op het plaatje eigenlijk veel te hoog zitten, vanspeijk, en nog steeds vrij ruim (al helemaal als hij op de correcte hoogte geplaatst wordt), voor echt duidelijkheid moet de neusriem nog vrij strak zitten, en netjes twee cm onder het jukbeen.
Dat advies wordt helaas nog veel te vaak gegeven voor bitloze optomingen. Mensen willen van het bit af omdat ze dat paardonvriendelijk vinden en ze zich niet meer herkennen in de hele sportdressuurruiterij met strak aangetrokken aansnoerneusriemen terwijl daar ook gewoon 2 vingers op elkaar op het neusbot horen te passen.
Vervolgens kopen ze een bitloos hoofdstel of een kaptoom, doen dat om, geven een teugelhulp en wat gebeurt er? Hoofdstel schuift opzij. Dus trekken ze de neusriem net zo lang aan tot hij niet meer kan schuiven. Het grappige is dat dit bij 90% van de bitloze neusriemen dus gebeurt met... een aansnoerriem onder de kaak. Dezelfde als die aan dat dressuurhoofdstel hing. Met als gevolg dat je bij het gros van de bitloze hoofdstellen op geen enkele manier meer 2 vingers op elkaar op het neusbot kunt leggen - maar blijkbaar is dat minder erg als er geen bit wordt gebruikt?
Onder álle neusriemen - bitloos of niet - moet je 2 vingers op elkaar kunnen stapelen op het neusbot. Betekent dat dat je hoofdstel gaat schuiven? Dan moet je op zoek naar een ander model waarbij dat niet gebeurt - bijvoorbeeld eentje met kaakriem, of een waar de teugelringen verder naar de kin bevestigd zitten, of waar kinriem en neusriem verbonden zijn door een ring waardoor de kinriem een hoek maakt. En heel veel bitloze hoofdstellen en kaptomen hebben ook gewoon grote ontwerpfouten waardoor ze op geen enkel paardenhoofd goed blijven zitten als je ze niet strak aansnoert (waarom denk je dat de meeste bitloze hoofdstellen uberhaupt die aansnoerneusriem hebben...).
Maar strak aantrekken zodat het hoofdstel blijft zitten is echt de wereld op zijn kop: als dat nodig is dan moet je op zoek gaan naar een hoofdstel wat wel gewoon netjes blijft zitten met die 2 opgestapelde vingers op het neusbot ertussen: daar heeft ieder paard recht op, ook als hij bitloos wordt gereden.
TinePine schreef:Dit herken ik van mijn eigen paard en daarom rij ik hem nu op de bosal. Volgend weekend is er een clinic in Pesse met Jeff Sanders. Californian bridlehorse. Er is nog plek voor theoriedeelnemers. Hij vertelt daar alles wat je maar wil weten over die optoming.
Ik rij er klassieke dressuur mee, maar denk dat de meesten op die clinic westernruiters zijn.
Skyefate schreef:Kasmir, zit in hetzelfde bootje - Leer haar de basis western op, dus ook hier geen constant contact. Die stugheid hielp wel echt qua duidelijkheid, en verzwaart niet meteen als je er teugels aan hangt. Blijft nog mooi z'n vorm houden, terwijl mijn slappere touwhalster sneller naar het punt met het meeste gewicht toetrekt, dus de teugels. Ik zat dan vaak met touw in haar oog ofzo.
Die van mij heb ik gekocht bij Warwick Schiller (Wel op een clinic, geen verzendkosten dan) maar blijkbaar heb je ook heel goede stijve in Duitsland! De Double Diamond halsters zijn blijkbaar goed, maar weet niet waar je die hier ergens vindt. Misschien in de Country Store in Zonhoven?
xyzutu2 schreef:Thanks!![]()
Ik keek naar het plaatje van de Per Mi Cavallo neusriem en las vervolgens dat die strakker zou moeten - maar dat las ik gelukkig verkeerd.![]()
Maar wat ik schreef is wel wat ik steeds weer in de bitloze wereld zie, zowel live (bijvoorbeeld zoals op een evenement als Equiday met verschillende absurd slecht zittende hoofdstellen en touwhalsters van demo-gevers) als ook op foto's van bijvoorbeeld fotoshoots die op Bokt geplaatst worden. En dan heb je nog alle bitloze optomingen die never nooit goed zullen blijven zitten zonder ze aan te snoeren omdat ze gewoon ontzettend dom zijn gemaakt, zoals bijvoorbeeld de academische kaptooms met een ketting in de neusriem; die zakt en meteen naar beneden en zorgt dus voor verticale wrijving als je de teugels aanneemt, en hij draait vrolijk mee van links naar rechts omdat een ketting het minst vormvaste materiaal is wat je kunt bedenken.
Ik vind het gewoon erg jammer dat veel mensen blind roepen dat bitloos beter is wat er zit geen bit in - een slecht zittend bitloos hoofdstel is in mijn ogen net zo slecht en vaak nog slechter (als je het slecht of te strak zittende hoofdstel ook nog combineert met aansnoer- en hefboommechanismes zoals met een hack of een kin/kaakgekruist systeem). Dan is een bit zonder neusriem in mijn ogen zelfs nog paardvriendelijker dan al dat aansnoerwerk omdat het per se bitloos moet en het anders niet blijft zitten...
Wat ook vaak vergeten wordt, bijvoorbeeld door vrijheidsdressuurtrainers/demo-gevers is dat als je je paard tijdens de training/show voedselbeloningen geeft, je wel het fatsoen moet hebben om het paard ook de ruimte te geven om op die beloningen te kunnen kauwen. Beloningen + een strak zittende neusriem betekent dat je paard bij elke kauwbeweging zijn neusbeen en kinbeen kneust tegen die strakke band eromheen. Een Duitse trainster die haar eigen kaptoomversies verkoop en ook met voedselbeloningen werkt schreef dat je haar kaptoom zo strak moet aansnoeren dat hij niet meer kan draaien, maar dat het paard dan nog net met zijn lippen kleine graankorreltjes tussen zijn voortanden naar binnen moet kunnen werken...