Ervaring met bruine zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:06

idefix4 schreef:
Jaa, bruin.... cognac... Mijn dochter wil het ook graag. Ik laat zadels maken in Engeland. Ik krijg die kleuren ook geleverd en ik maak zelf tuigen, dus setjes... tja, laat ik zeggen: Geen probleem!

Bruin is meestal minder gevoelig voor slijtage dan zwart. De kleur zit namelijk dichter bij de originele kleur. Zo is het me uitgelegd door een leerlooier in Engeland. Zwart is gevoeliger, maar de mode wil dat iedereen zwart heeft. Ik zit dicht bij het vuur. Ik maak nu een bruin zadel voor mijn opleiding en ik zie prachtig spul langs komen. Bij de looier is bruin even duur als zwart. Daarom zijn bij mij bruine zadels dezelfde prijs als zwart. Alleen lak en diamantjes maken het duurder. En ik heb weer een zwak voor hertenleer. Dat zit formidabel zacht en het geeft enorm veel grip. Ik heb een dressuurzadel zo en een springzadel. Geweldig! Helaas voor mij handelswaar... :+ Maar eens in de 2 weken geniet ik van dat springzadeltje. Wat geweldig. Zelfs een kruk als ik kan er mee springen! *\%/* Zo lang ie er nog is... <3 Ik wil een zwarte hebben voor mijn hit en deze is helaas bruin. :o Ik vind op een donkerbruine als de mijne zwart mooier.

Je schrijft Hertenleer maar is dat niet enorm slijtage gevoelig?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:20

Mijn o zo fijne zadel. Tietse choice cavaletti de luxe... super blij mee! 2 kleuren bruin.
Maar een passend hoofdstel bij vinden is werkelijk een ramp. Mijn volgende zadel zal weer zwart worden

Afbeelding

darkadia

Re: Ervaring met bruine zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:45

Hier gebruik ik voor het onderhoud gewoon wat water, heel enkele x wat zadelzeep in sprayvorm als er echt veel vuil op zit, en effax leder-balsam. Heel fijn spul, ook gebruikt op bruine schoenen. Hier nooit een verkleuring gehad.
Leder heeft ook van zichzelf vaak een beschermend laagje, die door teveel zadelzeep aangetast kan worden. Wist ik ook niet, maar dat kwam ik tegen op oa de site van Jeremy Rudge, en nog ergens betreft leder onderhoud.

Mooie zadels komen er weer voorbij. Die laatste zou denk ik qua kleur wel bij het Horze Constanze hoofdstel passen. Maar is wel maar een simpel hoofdstel.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:24

ik heb een bruine fryso legacy van buffelleer. Is nu zo'n 15 jaar oud en ligt nu op het 3e paard. echt een superfijn zadel, al moest ik eerst wel ff wennen aan de kleur. Rond die tijd waren bruine zadels nog niet zo populair ;) .
aangezien het zadel van buffelleer is en geen vet nodig heeft, heb ik hem nog nooit ingevet, alleen schoongemaakt met zadelzeep.
Ik moet wel heel eerlijk zeggen, dat mijn witte wedstrijdbroek, na de tijd, altijd wel een rode vlek heeft :o . het zadel geeft dus wat af, helaas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:31

Ja die van horze had ik gezien maar heb een paar eisen om het extra moeilijk te maken :Y)
Maar dankje voor het mee denken!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:31

Skogan schreef:
[ [url=m/ENkVDm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijne zadel net tweede keer op 't paard - is wat breder gemaakt want paard moet wat bijkomen.
Ik ga vandaag naar 't paardenshop om te kijken of ik Stubben hamanol or Rapide lederdressing kan krijgen :)

Mooi zeg! Welk merk?
Hoe bevalt dat dekje? Ook een fijn merk haha.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:16

Olympia96 schreef:
Skogan schreef:
[ [url=m/ENkVDm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijne zadel net tweede keer op 't paard - is wat breder gemaakt want paard moet wat bijkomen.
Ik ga vandaag naar 't paardenshop om te kijken of ik Stubben hamanol or Rapide lederdressing kan krijgen :)

Mooi zeg! Welk merk?
Hoe bevalt dat dekje? Ook een fijn merk haha.

HB Contact - poolse zadelmaker, zadel is op maat et handgemaakt.
Zooo blij mee :)

Dekje van Premier Equine, heel goed wanneer warme weer is. Blijf mooi en zakt niet.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:02

Ik ben ook nog erg tevreden over mn bruine zadel, ik behandel hem met Rapide leder dressing

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 18:38

Hier de bruin-tuig poetskoningin :Y)
Ik heb alles bruin, tot longeersingel aan toe.
Ik gebruik altijd stübben-zadelzeep, heel fijn spul.

Voor vet heb ik altijd hamanol gebruikt, omdat ik alles van stübben heb, maar het smeert het fijnst als je de tube in emmer warm water hebt weken, dan is het beter vloeibaar.
Effax is ook fijn spul.

Mijn absolute topper, na alle merken te hebben geprobeerd is deze pot:
Afbeelding
Heel erg fijn spul, kost zo ongeveer 25 euro, maar ik koop geen andere merken meer, dit is echt topspul. Wel beetje zoeken, Van Rijs verkoopt het o.a., maar het leer blijft heel mooi, en heel soepel, echt wereldvet!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:48

Het bruine zadel van mijn dochter. Wij onderhouden door vooral goed schoon te houden, af en toe schoonmaken met Effax leder combi. En af en toe ledervet erop met bijenwas.

Afbeelding
Afbeelding

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:12

sjiek hoor!

Welk dekje is dat: is dat de air mesh van le mieux?

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:23

Nee Roos_M dat is er een uit de Lustre serie, die kan ik momenteel niet meer bestellen. Wel jammer want is een heel fijn dekje.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 14:57

Ik heb momenteel een Sella om te proberen en alsof ze het weten dat ik zo gek ben op bruine zadels .... het leenzadel is ook bruin <3

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:13

Nouvel schreef:
Grappig, zelfde hoofdstel 8-)

[ [url=m/1NuQrM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7C4Na4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een bruine Wow, op zich nog steeds blij mee maar wel van plan rustig rond te kijken voor een zadel met een voor mij iets ruimere zit, dit is net aan in combi met mijn beenlengte.
Voor ons andere paard ook een Wow, maar die is helaas niet pas te krijgen, te recht paard voor zadel met te ronde boom, dus die gaat er toch uit en daarvoor moeten we zeker op zoek naar iets anders...

Welk model is het hoofdstel? Zie dat het van horze is maar weet een van jullie nog welk model het is? En is het soepel/zacht leer?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 15:19

JustLizz schreef:
Nouvel schreef:
Grappig, zelfde hoofdstel 8-)

[ [url=m/1NuQrM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7C4Na4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een bruine Wow, op zich nog steeds blij mee maar wel van plan rustig rond te kijken voor een zadel met een voor mij iets ruimere zit, dit is net aan in combi met mijn beenlengte.
Voor ons andere paard ook een Wow, maar die is helaas niet pas te krijgen, te recht paard voor zadel met te ronde boom, dus die gaat er toch uit en daarvoor moeten we zeker op zoek naar iets anders...

Welk model is het hoofdstel? Zie dat het van horze is maar weet een van jullie nog welk model het is? En is het soepel/zacht leer?

Het is de Horze Constance. Redelijk soepel, maar wel prijs/kwaliteit verhouding. Niet super zacht. Maar het paard waar ik hem op gebruikte had gevoelig huidje en snel plekjes, en kreeg er iig geen plekjes van.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:30

Ik vind het ook wel een heel soepel en fijn hoofdstel voor die prijs, zeker niet verkeerd.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:16

PanamaD schreef:
Mijn o zo fijne zadel. Tietse choice cavaletti de luxe... super blij mee! 2 kleuren bruin.
Maar een passend hoofdstel bij vinden is werkelijk een ramp. Mijn volgende zadel zal weer zwart worden

[ [url=m/9lFICz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke maat (zitmaat en boommaat) is deze? En wil je er al vanaf toevallig? ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:39

dierfysio schreef:
PanamaD schreef:

[ [url=m/9lFICz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke maat (zitmaat en boommaat) is deze? En wil je er al vanaf toevallig? ;)

Of ik er vanaf wil? Hahaha dit zadel gaat nooit meer weg :D je 1e zadel is altijd heilig.

Maar de boom is wide en zitting 17,8 voor als je zelf zo'n zadel wilt aanschaffen :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:58

Afbeelding
Afbeelding

dit is mijn heerlijk zittende gaston mercier

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:38

Zou zeggen, hou marktplaats goed in de gaten. Staan regelmatig bruine zadels te koop. Hulsebosch is bijna het zelfde als dit zadel. Wel opletten of die recht is, hulsebosch staat bekent om scheve zadels (die van mij was ook scheef)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:41

Ik heb nu bijna 8 jaar mijn bruine kentaur. hij blijft heel mooi, beugelriemen en singel erbij besteld. Alles blijft echt bruin..

Gebruik de zadelzeep en vet van passier. Diverse merken hun hoofdstel matcht er prima bij.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:51

Toevallig net een bruin Fryso gespot. Eens kijken of dat geschikt is.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 22:52

Ik ben op zoek naar een mooie nieuwe frontriem voor bij mijn cognac hoofdstel, ook geen gemakkelijke opgave, iemand tips? Ik ben nog steeds heel blij met mijn cognac zadel van Ninon Schutte, ben mijn wedstrijd tenue er ook helemaal op aan het aanpassen, laatst ook cognac handschoentjes gekocht. Ik kijk ook nog steeds rond voor mooie wedstrijddekjes

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 22:52

Afbeelding
Afbeelding