waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:10

@Maralyn
Dat weet ik en het zadel ligt ook in beweging gewoon helemaal vrij van de schouder, dat is ook gecontroleerd, daar is het speciaal op gemaakt :) Sterker nog als dat niet zo was dan kon ik niet rijden, mijn paard kan daar namelijk geen druk meer hebben, gaat ie hangen en stuiteren.

Wellicht wat moeilijk te zien vanaf een foto op internet, helaas ben ik zelf ook door schade en schande wijs geworden. Ik heb er nu zeker niet de eerste de beste bij gehad.

Wilde alleen aangeven dat het wel mogelijk is bij een paard met zo een bouw een goed passend zadel te krijgen.

Zadel nummero 3 hier helaas maar nu is het goed.

maralyn

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:13

Zeker is het mogelijk starbreeze. Maar een zadelmaker is en blijft een mens, en hoe goed aangeschreven hij ook mag zijn, ook dezen maken fouten.
Zeker geen verwijt.. absoluut niet.

Mijn vraag was ook een vraag, geen aanval. En als jij die vraag bevestigend antwoord, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan? Correct, niemand.

Bruintje. Als het goed is, blijft het zweetblad ook best vrij, ook na het aansingelen van de singel.
Probeer maar eens, als je hem er op hebt gelegd, op de correcte manier, kopijzer achter het schouderblad, dat hij vrij licht tevens tijdens het optillen van het voorbeen ( gaat het schouderblad naar achteren), hebt na gesingeld, dan voel je, dat je nog goed, met je hand onder het zweetblad door kan.

Daar zijn die zadels namelijk op gemaakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:25

maralyn schreef:
Bruintje. Als het goed is, blijft het zweetblad ook best vrij, ook na het aansingelen van de singel.
Probeer maar eens, als je hem er op hebt gelegd, op de correcte manier, kopijzer achter het schouderblad, dat hij vrij licht tevens tijdens het optillen van het voorbeen ( gaat het schouderblad naar achteren), hebt na gesingeld, dan voel je, dat je nog goed, met je hand onder het zweetblad door kan.

Dat heb ik zo ook geleerd.
Maar dat lees ik in dit topic vrijwel niet terug.
Rijd iedereen met een dressuurzadel? :)
Wel merk ik dan vaak dat mensen denken dat het zadel te ver naar voren ligt door het "gezichtsbedrog"

Mij is dan ook weer geleerd, paarden waar het erg moeilijk is een passend zadel te vinden, probeer eens een veelzijdig juist omdat die ruimte hebben om onder door te bewegen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:28

Toch maar eens mijn zadel wat verder naar achteren leggen als ik dit zo lees.
Nu kan die niet extreem ver naar voren door de hoge schoft, maar verklaart waarom hij wat happig wordt met singelen de laatste tijd. Zal er morgen eens op letten :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:30

Kom ik ook even aanzetten met een foto na een hoop te hebben gelezen.
is tevens niet mijn eigen paardje maar bijrijdpaard. Is geloof ik een 17,5 inch zadel van Kieffer
hoe vinden jullie dat hij ligt?

Afbeelding

Afbeelding

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:34

Laat ik dan ook maar een foto plaatsen..
Let niet op mijn houding :Y)

Afbeelding

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:36

Mag ik vragen of dit te ver naar voren is?
Ik moet zeggen dat ik er niet altijd op leg, ik leg het zadel op de schoft en schuif hem naar achteren totdat ik hem weer "omhoog" moet duwen zeg maar. Hij glijdt voor mijn gevoel altijd vanzelf goed, maar ik vraag me nu af of dat wel daadwerkelijk ver genoeg naar achteren is.
Het is een manegepaard, dus ik kan geen ander zadel o.i.d. aanschaffen ;)
Afbeelding

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:37

17,5 bestaat bij Kieffer niet :)
Maat 1 is 17, maat 2 18 inch.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:37

bruintje123 schreef:
maralyn schreef:

Dat heb ik zo ook geleerd.
Maar dat lees ik in dit topic vrijwel niet terug.
Rijd iedereen met een dressuurzadel? :)
Wel merk ik dan vaak dat mensen denken dat het zadel te ver naar voren ligt door het "gezichtsbedrog"

Mij is dan ook weer geleerd, paarden waar het erg moeilijk is een passend zadel te vinden, probeer eens een veelzijdig juist omdat die ruimte hebben om onder door te bewegen.

Steeds meer mensen gaan over op een dressuurzadel, gezien dat het meeste steun biedt, tijdens het gewone rijden.

Maar in principe moet je het zadel hetzelfde opleggen als een dressuurzadel.
Zolang je het kopijzer goed in de smiezen houdt.
Geld ook voor een springzadel.

Met een veelzijdigheidszadel is het voor op het oog wat moeilijker te zien.
Dit komt inderdaad door optisch bedrog.

Waarom een veelzijdigheidszadel vaak beter past, is niet heel gek eigenlijk.

Steeds meer mensen willen een diep zadel! En dat is niet erg.
Maar een paard met een platte bouw, heeft een platte boom nodig. Daarop moet dan de zitting, met de lepel worden bevestigd.
Gezien mensen niet op een toren willen zitten, wat ook weer negatieve effecten met zich mee brengt, denk aan hefboom en gewicht, houden zadelfabriekanten deze niet al te hoog.
"Maar een diepe zit moet"
Dan gaan zadelmakers ook nog eens -klooien- met de kussens en vulling.

Een veelzijdigheidszadel is vaak minder diep. De boom zelf is plat... En de lepel daar op ook....

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:39

Strasshorse, ik vind m, en ik ben een zeur, m opzich goed ogen. Maar zou hem graag willen zien zonder dekje, dat ik het schouderpartij ook kan zien.

Mag ik vragen waarom je een bondje er onder hebt?

Nontie, ligt naar mijn ogen ook goed.
Maar ook dezelfde vraag als bij strasshorse.

Nicolien.
Bij jou, zou ik hem ook nog wat verder naar achteren leggen.
Controleer dat eens, met het optillen van het voorbeen, dat de schouder daar ook bij vrij licht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:40

De schouder is gewoon duidelijk te voelen :) vraag het anders even aan iemand die er verstand van heeft. Als je weet waar je moet voelen is het een fluitje van een cent je zadel goed erachter te leggen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:49

maralyn schreef:
Strasshorse, ik vind m, en ik ben een zeur, m opzich goed ogen. Maar zou hem graag willen zien zonder dekje, dat ik het schouderpartij ook kan zien.

Nicolien.
Controleer dat eens, met het optillen van het voorbeen, dat de schouder daar ook bij vrij licht.

Natuurlijk mag je dat vragen.

Omdat hij een flinke wormbesmetting heeft gehad vorig jaar en een flinke blokkade in de rug heeft gehad, door een andere manier van training (hij is vorig jaar april bij ons gekomen) is hij zijn hele lijf aan het herontwikkelen sinds ik hem rijd.
Het feit over het bontje heb ik nog flink gediscussieerd met zadelmaker, maar we werken er naartoe om binnenkort zonder bontje te gaan rijden. Het zadel was namelijk wel perfect te maken voor zijn 'bouwlijn' zeg maar, maar omdat hij net van de besmetting af was en dus spieren opnieuw moest opbouwen heeft ze bontje aangeraden om directe knelling in de spierontwikkeling te voorkomen.

Zadelmaker komt binnenkort weer langs en dan gaan we kijken hoe hij ligt zonder bontje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:52

Nontie, ik begrijp hieruit dat je paard dus gevoelig op de rug is?
Zou je dan niet op zoek kunnen gaan naar een dik en een dun bontje en op de hand daarvan het zadel met bontje laten aanmeten?

Je bent echt niet de eerste hoor, die dat zou doen.

Zodra wij een zadel hebben, gaat er ook besproken worden, dat madame in de winter niet veel doet, en dat wij op de hand daarvan een check op van zomer en winter willen, en kijken of dan een bontje voor de winter mogelijk zou zijn.
Dat het zadel wél goed licht. Alleen in de winter, met wat er tussen.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:57

@maralyn Klopt hij is heel gevoelig, ik merk het vaak gelijk als ik even verkeerd zit want dan loopt hij gelijk scheef. (Voor mij heel fijn, want ik moet meer met mijn zit leren rijden ipv alleen benen en handen) Ik rijd ook met een dunne gelpad, die heel mooi de druk verdeelt, daarom willen we het bontje uiteindelijk weglaten.
Al zou ik het niet heel erg vinden.

Het zadel is dus de eerste keer met het bontje aangemeten. Maar doordat er compleet nieuwe vulling in kwam, volgde er na maand of 4 vervolgafspraak omdat hij iets was ingezakt en toen is zadel mooier aangemeten op de rug omdat zijn spierontwikkeling toen al netjes was toegenomen. Over 2 maand komt ze weer en dan hopen we genoeg spierontwikkeling te hebben gehad dat we het bontje kunnen afbouwen en weglaten.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:10

maralyn schreef:

Nicolien.

moet ik even een foto voor je maken zonder dekje, heb ik niet zo 1,2,3

Eigenaar heeft die er altijd al onder gehad vanwege betere drukverdeling en omdat hij niet een super hoge schoft heeft en het zadel wel hoog is uitgesneden. Zonder bontje schuift hij, met bontje blijft hij prima op zijn plek liggen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:25

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:28

Strasshorse, even ruw uit de bocht, en daar houd ik niet van.
Als hij zonder gaat schuiven, past hij dus niet...
Als de eigenaar er goed aan wil doen, zou ik een ander zadel gaan zoeken.

Udo, ik ga straks even kijken :D

Nontie, wat een fijn bericht.
Ik hoop dat je zadelmaker er goed aan doet, en echt drukpads gaat gebruiken om te kijken of hij volledig klopt :D

Udo, ik heb bekeken...
En wat ik nu kan zien, is dat hij qua lengte achter de schouder goed licht!!
Echter zou ik graag een foto willen van een vierkant paard, zonder ruiter....

Ik heb een vermoeden en hoop dat ik die met zo'n foto uit de weg kan slaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:25

Sorry die heb ik niet....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:45

maralyn schreef:
Steeds meer mensen gaan over op een dressuurzadel, gezien dat het meeste steun biedt, tijdens het gewone rijden.

Maar in principe moet je het zadel hetzelfde opleggen als een dressuurzadel.
Zolang je het kopijzer goed in de smiezen houdt.
Geld ook voor een springzadel.

Met een veelzijdigheidszadel is het voor op het oog wat moeilijker te zien.
Dit komt inderdaad door optisch bedrog.

Waarom een veelzijdigheidszadel vaak beter past, is niet heel gek eigenlijk.

Steeds meer mensen willen een diep zadel! En dat is niet erg.
Maar een paard met een platte bouw, heeft een platte boom nodig. Daarop moet dan de zitting, met de lepel worden bevestigd.
Gezien mensen niet op een toren willen zitten, wat ook weer negatieve effecten met zich mee brengt, denk aan hefboom en gewicht, houden zadelfabriekanten deze niet al te hoog.
"Maar een diepe zit moet"
Dan gaan zadelmakers ook nog eens -klooien- met de kussens en vulling.

Een veelzijdigheidszadel is vaak minder diep. De boom zelf is plat... En de lepel daar op ook....

Dit vind ik een erg logische verklaring.
Bedankt voor je uitleg.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:46

Zadels blijft ingewikkeld. Nu een dressuurzadel op mijn pony. Door de brede schouder geeft een vz zadel sneller beweging van het zadel.
Nu een 16,5 inch met vrij vlakke zit en dat lijkt goed. Ik verbaas mij ook vaak hóe ver zadels naar voren worden gelegd, maar soms is het zoeken naar beste plek.

Zadel dat we eerst hadden, op maat gemaakt, maar absoluut niet goed.
Afbeelding

Huidige zadel kan ik even niet vinden.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 07:09

Ben het met Marlalyn eens...de foto's van Strasshorse en NOntie zijn lastig te beoordelen met dekje, maar lijken idd goed te liggen. Zadel van Nicolien zou ik ook wat verder naar achteren willen zien.

Dyonne, dat zadel lijkt idd niet lekker te liggen...ligt ook zo hoog? Benieuwd naar foto van nieuwe zadel!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 07:50

Oehh dyonne. Niet alleen licht hij te ver naar voren. Maar van voren kantelt hij ook.
Hij drukt zijn achterkussens in het lichaam en geeft verkeerde druk.

Of het kopijzer is niet in juiste maat of vorm of de zadelprutser heeft niet ccorrect gevuld.

In ieder geval licht het zadel duidelijk uit balans.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:11

Zadel was van voren te smal, drukte achter teveel. Via andere zadelmaker bleek zadel ontzettend te bruggen. De blessure zat vooral achterzijde rug, ontzettende spierproblemen na paar keer rijden. Ik vond de druk wat hoog, maar er werd aangegeven dat dit wel beter zou worden door gebruik, dan zakte alles wat in.
(Zadel was ook nog scheef en kussens ongelijk gevuld.. en dat door een goed bekend staande zadelmaker).

Huidige zadel even een foto van vorige week, halsstrekken.
Afbeelding

En nog een fotootje van eerder.
Afbeelding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:15

Bontje zit er onder en blijft er onder. Benieuwd naar jullie mening:
Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:19

Dyonne, ik vind hem mooi liggen. Ook qua ligging.

Joscaa

Naar mijn mening, mag hij wel een cm of 4 naar achteren gelegd worden.
Dit kun je ook na voelen door het zadel op te leggen en het voorbeen omhoog te brengen, zodat zijn schouderblad naar achteren gaat.

Ik ben wel benieuwd naar je reden met bontje.
Een bontje hoeft niet meteen slecht te zijn, mits het bewust gedaan wordt.

Wel vind ik het zadel wat van voren kiepen, ofwel, uit balans vergeleken de achterkant.
Maar dit kan ook optisch zijn, dit bekijk ik vanuit de galop foto.

Uiteraard zou een foto zonder dekje, op een ontspannen 4kant paard een beter beeld geven. (uiteraard hoef je er dan niet op te zitten)