iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:45

Ik grote wrongenen diepe zit. Ik zit vrij kort en mijn knieen gaan dan voorbij de wrong. Weet dat het niet correct is. Laatst bij clinic Rien vd Schaft, hij hamerde er nog maar eens op dat een dikke wrong en een diepe zit je in een houding dwingt waardoor je toch niet onafhankelijk en ontspannen zit en dat heeft zo weer zijn uitwerking op je paard. Ik ben het helemaal met hem eens . . . . Maar ja ondertussen ook ik mega-wrong en deep seat, opgesloten voel ik me veiliger, dat is denk ik mijn motivatie. Natuurlijk is niets bestand als je paard het goed in zijn bol krijgt, maar voor de kleine acties lijk je wat stabieler te zitten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:00

Ik vind het gewoon veel lekkerder rijden. Kan zonder zadel prima rijden, heb ik zelfs een tijd gedaan wegens geen zadel hebben (niet te veel wegens de drukverdeling natuurlijk).
Ik snap niet zo goed waarom het gelijk wordt gezien alsof je geen onafhankelijke zit hebt als je liever een zadel hebt met diepe zit en veel wrong. Het één sluit het ander niet uit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 01:15

listiglistje schreef:
Even ontopic! Ik zit nu de Internationale GP bij Glock te kijken, ook allemaal diepe zit
met flinke voorknotsen erop :D Deze ruiters dan een slechte zit :P no way...

Mijn mening is dat als je gewoon goed zit je best voor comfort mag gaan :)
Zit je ruk, dan mag dat ook, maar een wonderzadel zal dan niet helpen!
Slecht zitten/rijden dan zit/rijdt je slecht op elk zadel ;)

Voor de rest zoveel mensen, zoveel wensen!

Maar ik vind het een vreemd dat een diep zadel met dikke wrongen wordt gezien als verbloemen van je slechte zit.
Slechte zit/slecht rijden, dan heb je op ieder zadel, daar valt niets aan te verbloemen.

Natuurlijk mag je voor comfort gaan.
Ik denk ook niet dat er anders beweerd wordt.

En heb je een goede zit veranderd dat niet. En zit je niet ineens niet meer onafhankelijk met een 'invalide " zadel zoals jij het mooi omschrijft (is dat overigens niet eens een uitspraak geweest van Albert Voorn over dikke wrongen?)

Maar iemand met een goede zit en die zet je weer terug op een open zadel, die zal even moeten wennen, maar rijd er dan zo mee weg.

Maar ik durf echt te beweren (nee niet in de top) maar op gewoon landelijk niveau dat er echt een boel ruiters zijn die wel met zulk zadel verbloemen.
Moeten ze zelf weten hoor, maar ik denk wel dat ze fijner zouden rijden als ze zouden investeren in hun zit. Ik vind het een soort van jammer voor ze.

En dan heb je nog een groep die nooit onafhankelijk gaan zitten.
Mensen in de L van levenslang bijvoorbeeld.
En ook dat maakt niets uit, zolang ze maar plezier houden.

_Cher

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:13

Ik heb rugklachten en ik merk dat ik in een zadel met diepe zit en wat dikkere (niet té) wrong minder klachten heb dan in een zadel wat weinig steun bied.

Jildau

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:15

Dat heb ik ook.. Met een boomloos zadel kreeg ik altijd enorme rugpijn maar nu ik mijn dressuurzadel is dat gelukkig helemaal weg.