Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:49

Dat was eerst, nu mag je bij gewone wedstrijden bitloos starten. Momenteel alleen t/m L2 maar wie weet wat er in de toekomst nog veranderd

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:03

Weet niet of je dit al geprobeert hebt, maar een mylerbit is een evt oplossing denk ik! Is ronder en langer..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 20:54

Ja die wil ik ook gaan proberen. Maar wil dan goede start maken. Rij nu eerst bitloos om alles te laten helen en dan ga ik de myler proberen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 15:57

Vandaag met de myler gereden, om te janken weer mondhoeken kapot. En ze was zo braaf.
Misschien nog eens een ongebroken trens proberen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:05

Mijn jonkie had het ook met het beleren. Bij haar was dit de oplossing:

Afbeelding

Effol mond boter, ruikt mierzoet en smaakt ook zo. Beetje op de mondhoeken smeren voor het rijden en gaan. Misschien moet ze nog wat "eelt" kweken, er aan wennen dat er een bit in haar mond(hoeken) zit.

Eventueel zou je een keer een bitfitter langs kunnen laten komen. Deze kijkt naar de hele mond van je paard en heeft verschillende bitten die je dan kan uitproberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 16:07

ja dat spul heb ik ook al maar hielp niks, de bitfitter kijkt er zondag as na zal me benieuwen

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:46

Ik heb ook een myler en dan dus met een zeempje eromheen genaaid. Omdat de myler vrij dun is kan je het zeempje er een paar keer omheen wikkelen. Voor het rijden goed in water laten weken en het is echt heel zacht. Misschien ook eens proberen of dat wat is?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 09:49

ja das wel een goede, met een myler kan dat andere bitten worden te dik dan.
Ga ik ook proberen. lastig al dat proberen. Tot nu toe heb ik na iets proberen steeds twee weken geen bit in kunnen doen. dus duurt wel lang voor je wat dingen hebt geprobeerd

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:56

Je hebt ook van die bit bandages zag ik gisteren online! Sealtex bit bandage; als oplossing voor zeem staat erbij. Deze hechten zelf ook vast aan het bit. :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 09:58

ja at spul heb ik hier liggen maar is vrij stroef en dik en kiki heeft nogal weinig ruimte in haar mond

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:04

Sealtex, zeempje, leerbit is allemaal te ruw!
Als een ongebroken niet help, zou je ook nog kunnen kijken naar zo'n micklem hoofdstel (of heb je die al?)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:12

Als zeem/leerbit nog niet nat is is het idd ruw, maar eenmaal vochtig is het super zacht en glibberig zelfs.
Vergelijkbaar met een zeem met ramen wassen.
Ik heb nog een Meroth leerbit voor de liefhebber om uit te proberen voor een klein prijsje.

Ik rij bitloos en met mijn jonge aanwinst ook wel met een kopie van de Myler. Stuk goedkoper maar heeft dezelfde principes. Wel een aanrader dus een dunner bitje zoals de Myler. Kijk maar eens op Westeind Ruitersport.

http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... aiend.html

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:12

Nog niemand hier heeft het over een bit-fitter gehad, dat verbaasd mij! Juist op een jong dier mag je zuinig zijn. Daar ben je ook duidelijk naar opzoek TS. De kapotte mondhoeken die je aangeeft, geven aan dat het bit niet goed ligt in de mond!! Laat een bekwaam bit-fitter eens komen passen :) Een sterke aanrader, eventueel wil ik je wel een naam per pb doorgeven als je interesse hebt. Ikzelf heb een cat. C pony, daar ligt nu een passend bitje in. Deze is slechts 10cm breed en 1 cm dik, dit omdat hij verder geen ruimte heeft voor een dikker bit tussen de tong en het verhemelte!! Verder loopt & schuimt hij heel fijn nu, door het passende bit.
Succes! Ik hoop dat je iets doet met deze tip, gezien je er al veel tijd & geld aan uitgegeven hebt volgens mij.

Ps. Ik heb ook een aantal jonge pony's/paarden aangereden, maar geen één heeft een kapotte mond gehad. Dit heeft ook niets met eelt (???) te maken..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:18

LdJ schreef:
Nog niemand hier heeft het over een bit-fitter gehad, dat verbaasd mij! Juist op een jong dier mag je zuinig zijn. Daar ben je ook duidelijk naar opzoek TS. De kapotte mondhoeken die je aangeeft, geven aan dat het bit niet goed ligt in de mond!! Laat een bekwaam bit-fitter eens komen passen :) Een sterke aanrader, eventueel wil ik je wel een naam per pb doorgeven als je interesse hebt. Ikzelf heb een cat. C pony, daar ligt nu een passend bitje in. Deze is slechts 10cm breed en 1 cm dik, dit omdat hij verder geen ruimte heeft voor een dikker bit tussen de tong en het verhemelte!! Verder loopt & schuimt hij heel fijn nu, door het passende bit.
Succes! Ik hoop dat je iets doet met deze tip, gezien je er al veel tijd & geld aan uitgegeven hebt volgens mij.

Ps. Ik heb ook een aantal jonge pony's/paarden aangereden, maar geen één heeft een kapotte mond gehad. Dit heeft ook niets met eelt (???) te maken..

O wat grappig, dan heb je het topic vast niet goed gelezen. Gisteren heb ik namelijk nog aangekaart dat het wellicht verstandig is een bitfitter te laten komen. TS reageert hier daarna op dat er aanstaande zondag een bitfitter langs komt. ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:27

annebe schreef:
Als een ongebroken niet help, zou je ook nog kunnen kijken naar zo'n micklem hoofdstel (of heb je die al?)

Ja die heb ik al, maar ze reageerd er niet zo fijn op. ik mis het gevoel van op twee vingers te rijden. al was ik wel van plan vanmiddag nog een met de micklem te gaan proberen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:29

LdJ schreef:

Ik heb er al eerder verschillende bitfitters gebeld maar die zitten allemaal aan de andere kant van het land. nu ga ik zaterdag naar een APK voor endurance paarden en daar is ook een bitfitter/tandarts dus dan laat ik er zeker naar kijken. Mijn eigen tandarts is in okt geweest vind het ook wel fijn dat iemand anders er nu even naar kijkt misschien heeft me eigen tandarts wat over het hoofd gezien

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:32

Overigens heb ik ook veel paarden gereden ook jonge dieren maar heb dit ook nog nooit mee gemaakt.
Ze iets naar een kant te hangen weet niet goed hoe ik het uit moet leggen maar ik zit wel altijd wat meer aan me linker teugel en dit zie je ook wel weer terug in haar mondhoek links. maar ook rechts gaat kapot

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 10:34

annebe schreef:

Zeem is heel zacht hoor, moet je het wel eerst nat maken, met een leer bit heb ik gereden een paar keer dit ging toen goed. maar het bit was te groot daar om gebruik ik hem nu niet meer. maar zit er wel aan te denken nog eens een kleinere te kopen.....

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:34

Een natte zeem is dus totaal niet stroef en erg zacht. ... in tegenstelling tot een bitbandage die stug en brandend kan zijn omdat het in principe gewoon kunststof is.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:47

ehrm sorry dat ik hier binnenval en mischien wat offtopic ga.. maar zou iemand die een Bitfitter in omgeving hoorn noord holland , mij eventjes een pb willen sturen met eventueele informatie over de kosten van een consult etc ?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 11:11

je hebt paul versluis, Natasja van eijk misschien even google raad plegen dan kom je er verschillende tegen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:27

Die latex bitwraps moet je ook goed nat maken voor het rijden.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:31

Misschien is het al genoemd, maar het was zo veel om terug te lezen.

Heel veel mensen vergeten de mond van het paard na het rijden schoon te maken met een spons en daarna met een handdoek en de mondhoeken even goed in te masseren met bv vaseline. Ik doe ook voor het rijden altijd een beetje vaseline aan de mondhoeken. Ook zorg ik er altijd voor dat het bit super goed schoon is.

Het werkt bij mij ons altijd prima en heb gelukkig geen paarden met kapotte hoeken. Of het nu is dat ik geluk heb of om de manier van verzorgen ik weet het niet maar je kunt het allicht proberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 12:54

Nee dat doe ik al bij haar maar dat helpt niet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:16

Maar waarom wil je zo persé met bit rijden?! Ik bedoel, laten we wel wezen, een mond van een paard is natuurlijk helemaal niet gemaakt voor het gebruik van een bit. Zorgt sowieso voor de nodige schade en discomfort aan de mond/gebit/lagen etc. En nu is het nog eens overduidelijk dat het bit niet fijn is en krijgt het ook nog eens schade aan de mondhoeken. Ik snap dus echt niet waarom dat je zó veel moeite wilt doen om je paard persé met bit te rijden? Je kunt toch gewoon bitloos rijden??