[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:19

Geryon schreef:
Lol, ik ook <<) <<) (nja een justadjust dan :+)

die van mij is veeeeeel mooier ;) :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:30

hannatjuh schreef:
Meert schreef:
Ik zat zelf te denken aan een Barefoot Cheyenne.

ik heb nog een barefoot cheyenne te koop <<)

En ook nog eens wat ik zoek!
Bruin, vps en maat 2. :P

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:39

Meert schreef:
En ook nog eens wat ik zoek!
Bruin, vps en maat 2. :P

stuur maar een pb dan kunnen we het er eens over hebben :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:54

Geryon schreef:

Mag ik vragen waarom je dit zadel te koop hebt staan? Wat beviel er niet aan?

KarmaWitch

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:10

Waar kan je zien wat voor barefoot je hebt??

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 21:31

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:06

dorientjuh schreef:
Geryon schreef:

Mag ik vragen waarom je dit zadel te koop hebt staan? Wat beviel er niet aan?

Tuurlijk. :) Het bevalt me wel. Heb hiervoor ook al twee cheyennes gehad en deze bevalt me wel iets beter, vanwege het verstelbare en het suede. Maar ik wil weer serieus gaan trainen en daar vind ik de zit van een boomzadel toch veel fijner voor, terwijl barefoot mij erg 'boomloosachtig' zit. Ben dus op zoek naar een boomloze met een meer richting boomzadel zit. En daar heb ik geld voor nodig dus hij moet weg. :P

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:39

Heeft er iemand ervaring met zo'n zachte, flexibele pommel? Gaat dat niet 'strak' rond de schoft zitten juist?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:57

Paarden die zo breed zijn hebben geen schoft :D
Ik heb hem een tijdje gebruikt.
Het zadel ging wel erg schuiven van die pommel. Toen was de XXL pommel er nog niet.
Ik raad de XXL pommel aan :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:01

Geryon, ik ben net van boomzadel over naar trekker luxus, en heb daar weinig problemen mee gehad. Geen troubles met de overgang. Ik zeg een dikke plus voor Trekker in dat opzicht. Ziet er iets vreemd uit maar het rijdt toppie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:04

Bedankt voor de tip, het jammere is dat die wat boven mijn budget liggen :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:08

Ik heb een tweedehands gekocht, viel reuze mee.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:09

Geryon schreef:
nienke07 schreef:

Bij een boomloos zadel is nooit sprake van drukverdeling. Wel van drukpuntvermindering. Daar waar bij een paard met holle rug een boomzadel drukpunten zal veroorzaken aan voor en achterkant (waar het gewicht zich op twee punten in je paard 'boort' omdat het zadel in het midden zweeft) zullen de meeste boomzadels zich wat voegen naar de holling van de rug van je paard, zodat dit soort bridge-drukpunten vermeden worden. Uiteindelijk zal het toch een kwestie van proberen zijn. Gelukkig kan dit bij de meeste boomloze zadelverkopers :j :D

Bij drukpuntvermindering MOET er toch wel sprake zijn van drukverdeling? :+ De druk wordt immers zo verdeelt dat de drukpunten minder worden.

Nope. Drukverdeling doe je door een hardere structuur een groter oppervlak te laten bedekken/overbruggen waardoor de druk over dat hele oppervlak gelijkmatig verdeeld wordt. Drukpuntvermindering doe je door te zorgen voor een laag tussen ondergrond en drukpunt waardoor de punt (bijvoorbeeld zitbotjes, beugelophanhing etc) minder inwerkt. Er wordt verder geen gewicht verdeeld over een groter oppervlak dan alleen het gebied waar ook daadwerkelijk gewicht is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:28

die discussie is er in het vorige topic idd ook geweest , ik denk dat met de juiste inlages er wel degelijk iets van druk verdeling is zodat er geen problematische piekbelasting is, alleen zal het minimaal zijn , dus ietsje om de oppervlakte van de ruiter zijn/haar bips en bovenbenen heen, meer niet.
net zoals dat je spek en spieren ook al druk verdelend werken tov je botten zeg maar , maar geenszins te vergelijken met een boom die de druk over de opp van de boom verdeelt .
maar dit is vooral met zadels die een stugger binnenwerk hebben of inlages met een stuggere kern,.
niet zadels die oprolbaar soepel zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:41

moonfish13 schreef:
Ik heb een tweedehands gekocht, viel reuze mee.

Valt inderdaad mee! Heb alleen geen vast inkomen dus is alsnog veel geld :+ Maar ik zit nu wat rond te kijken ja..

Wat betreft de drukverdeling. In veel boomloze zadels zitten tegenwoordig toch hardere kussens of zoals bij barefoot het vps of hd inlages, dat is best stug, en dat lijkt mij echt wel het gewicht over een groter oppervlak verdelen? :P Groter dan het oppervlak van de ruiter iig.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:59

Geryon, hoe is de ghost jou eigenlijk verder bevallen? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:11

Op zich goed. Ik was erg enthousiast over hoe het lag op mijn pony (met hoge lange schoft). Vond het alleen niet je van het zitten (maar ik ben dus meer van een boomzadelzit). Wel wat steviger dan een barefoot. Blijft voor mij zeker wel een optie. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:54

Het blijft een "dingetje" dat druk verdelen...ik zal maar eens in herhalingen vervallen: druk verdelen wil zeggen dat er onder elke cm2 evenveel druk komt. Op het moment dat er ergens meer druk komt omdat het doorbuigt, is de druk al niet meer gelijkmatig verdeeld. Alleen een plank, die op een recht en plat oppervlak ligt kan de druk derhalve gelijk verdelen. En daar onthult zich het probleem van een boomzadel. Het MOET aansluiten op de rug van het paard. Maar de rug van het paard blijft tijdens het lopen niet in 1 vorm, dat beweegt, spieren rollen, botten bewegen... dan moet je boomzadel dat kunnen opvangen (dat hoort te kunnen als de kussens zacht genoeg zijn en de boom zo gevormd is dat het de vorm van de rug zo goed mogelijk volgt) Op het moment dat je paard groeit of juist "krimpt" is die pasvorm weg. Dan kunnen er drukpunten ontstaan op de plek waar het zadel onevenredig veel en zwaar de rug raakt. Bovendien kan zo'n harde boom de mogelijkheid te bewegen beperken. Iets wat flexibel is zal die beweging kunnen volgen, maar nooit de druk 100% gelijkmatig verdelen.

Overigens zit de ruiter nooit op 1 plek. Die gaat (als het goed is) mee met de beweging en dan is er geen constante druk op 1 plek tenzij die ruiter de hele tijd in de beugels staat - dan komt het hele gewicht van die ruiter op de plek waar de beugelriemen hangen.

Ik zeg niet dat een boomloos zadel op elk paard past en dat er nooit puntdruk kan ontstaan, maar dat is dan vaak zo omdat het type boomloos niet bij de combinatie/manier van rijden past. Een ander merk zou dan wellicht beter kunnen werken voor die ruiter en dat paard. En dat bevestigt dan weer mijn mening dat het zadel zelf zelden de oorzaak van problemen is, dat is vrijwel altijd de ruiter... zonder ruiter maar met een zadel zal een paard geen moeite hebben, maar oh wee als we er op gaan zitten... ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:17

Snap ik Geryon, maar je hebt ook zadels van 1000 euro plus, dan is Barefoot wel een andere prijsklasse.
Maar als je het hebt over een zadel vind ik 500 euro zeker niet teveel voor een zadel zo goed als nieuw met lamsvel seatsaver. Zeker als je dan net als ik nog een zadel verkoopt.
Blijft veel geld een zadel, maar ik ben al blij dat ik voor dit geld kon slagen.. -O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:25

Kwetal, je doet alsof je alleen over drukverdeling kunt praten als die druk gelijkmatig wordt verdeeld over de oppervlakte. Dat hoeft toch niet? In mijn ogen is er sprake van drukverdeling als het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak wordt verdeeld dan alleen dat waar de ruiter op leunt. Hoe groter het oppervlak waar het gewicht op leunt, hoe minder druk per vierkante centimeter en hoe beter de (of hoe meer/groter) drukverdeling.

In mijn ogen kan je dus ook spreken van drukverdeling bij een goed boomloos zadel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:26

moonfish13 schreef:
Snap ik Geryon, maar je hebt ook zadels van 1000 euro plus, dan is Barefoot wel een andere prijsklasse.
Maar als je het hebt over een zadel vind ik 500 euro zeker niet teveel voor een zadel zo goed als nieuw met lamsvel seatsaver. Zeker als je dan net als ik nog een zadel verkoopt.
Blijft veel geld een zadel, maar ik ben al blij dat ik voor dit geld kon slagen.. -O-

Heb je helemaal gelijk in. Heb alleen het geld er niet voor, dat maakt het lastig :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:38

Dat gevoel had ik ook toen ik met mijn eisen ging zoeken..
Mission impossible dacht ik, zeker met mijn rug erbij. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:44

Geryon schreef:
Kwetal, je doet alsof je alleen over drukverdeling kunt praten als die druk gelijkmatig wordt verdeeld over de oppervlakte. Dat hoeft toch niet? In mijn ogen is er sprake van drukverdeling als het gewicht van de ruiter over een groter oppervlak wordt verdeeld dan alleen dat waar de ruiter op leunt. Hoe groter het oppervlak waar het gewicht op leunt, hoe minder druk per vierkante centimeter en hoe beter de (of hoe meer/groter) drukverdeling.

In mijn ogen kan je dus ook spreken van drukverdeling bij een goed boomloos zadel.

ja dit dus :)
al is het maar een paar cm extra om de opp waar de ruiter daadwerkelijk op het zadel steunt met zijn/haar gewicht, dan is dit al een verdeling van , minimale verdeling, maar het gewicht word over ene net iets groter opp verdeelt dan het spek en spierlaagje van de ruiter.
zeker met stuggere materialen (hd inlages, extra lagen in het zadel) is er wel degelijk iets van drukverdeling buiten de demping om, minimaal, maar het is er wel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:03

Het is ook maar net hoe je het noemt.

Ik draag ook liever een zware tas met brede, zacht gevoerde schouderbanden dan met dunne touwtjes over de schouder :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:39

Geryon schreef:

Ik ben het met je interpretatie helemaal eens Geryon, maar natuurkundig/technisch gezien verdeel je de druk pas gelijkmatig als de druk onder elke cm2 even groot is. En hoe meer mensen/klanten/ruiters zich er van bewust zijn dat iets dat helemaal flexibel is nooit over het hele oppervlak kan dragen/verdelen hoe beter het is. Net zoals het heel verstandig is om er over na te denken dat een boomzadel de druk alleen maar gelijkmatig kan verdelen wanneer die boom te allen tijde aansluit. Helaas beweegt een paard, dus kan dat niet voor de volle 100%. En als het zadel niet goed past, is de druk op die paar cm2 die wel aansluiten, onevenredig groot. Dus bijvoorbeeld bij het bruggen van een zadel, of wanneer de ruiter het hele gewicht op de voorkant van het zadel gooit en het zadel van voor op de schoft/schouders gaat drukken terwijl de achterkant los komt (vaak verkeerde constructie van het zadel) of andersom, wanneer de ruiter enorm in stoelzit zit, het zadel naar achteren kiept en alleen de achterkant drukt. Dat is dus waar een (goed geconstrueerd) boomloos zadel in het voordeel is. Dat gaat mee met de beweging, is zo gemaakt dat, daar waar de ruiter en de beugelriemophanging zitten, eventuele extra druk netjes gedempt wordt. En vergeet niet dat de plek waar het paard het gewicht het beste kan dragen, net achter de schoft zit.