Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:18

Ik weet niet of het al ge-opperd is maar misschien zijn ijslanderzadels wel wat. Over het algemeen vrij korte kussens met toch vrij grote zitmaat indien nodig, teruggesneden zweetbladen voor schoudervrijheid en veelal voor zeer rondgeribte paarden. Voordeel is dat een aantal merken ook aanpasbare boom hebben zodat je smaller of breder kan inzetten indien nodig. Wel zo handig als je zegt dat de bespiering nog moet toenemen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:10

Ondanks dat het topic over mijn zoektocht naar een passend zadel gaat wil ik jullie wel graag een update geven over hoe mijn paard gegroeid is in zijn bespiering sinds ik hem vanaf 11 november 3 keer in de week lang en laag ben gaan longeren.

Omdat ik zelf nu ook nog 3 weken in de lappenmand ga zetten we het longeren nog even netjes door.

Probeer het wat afwisselend te houden voor hem door om de keer ook balkjes in de cirkel te leggen, en te wisselen van bak zodat hij de ene keer wel steun en de andere keer geen steun van de bakrand heeft.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:12

11- november - 2014
Afbeelding

Gisteren 30- november - 2014

Afbeelding

wwillemijn

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:33

Wauw, dat knapt al mooi op!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:59

Dat is zeker een goede verbetering!

Nu nog een goed zadel vinden waarbij het zo blijft :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:59

Eerste zadelpasser waar ik tevreden mee ben is suzanne godijn. Zoekt nog steeds voor mijn lange benen en 16 inch rug maat. Had iets gevonden maar pony vond niet oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:53

Ik heb massimo, harry dabs, custom en nog wat andere merken geprobeerd. Verschrikkelijk :=
Massimo en Harry dabs vond ik qua leer kwaliteit ook zeker niet overeen komen met de prijs.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een macrider zadel voor mijn extreem korte paard.
Normaal gezien rond de 2600 euro maar kan je via pb eventueel wel meer vertellen!

Kentaur was voor modesta echt veel te lang en custom idem.

Hoeveel cm mag je zadel zijn? Ik heb arno namelijk ook gebeld maar die kon met de lengte die ik max mocht hebben helaas niets voor me betekenen.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:14

Je paard knapt goed op TS!

Ons paard heeft ook een moeilijke rug (Fries, korte weke rug, wel schoft, rond geribt) en weet wat een ellende het is om voor een leuke prijs een passend zadel te vinden.
Er ligt nu een Kent & Masters dressuur cob op en die paste het beste in de prijsklasse (1050,-) die we hadden, (en je kan er op rijden of niet..).
Plus dat hij nog beleerd moest worden en we niet gelijk 2000,- of meer uit wilde en konden uitgeven aan een maatzadel.
Ben benieuwd welk zadel het wordt!

Zag een interessant stukje voorbij komen... sorry dat ik daar even op reageer.. en een vraag bij stelt :o

nombrado schreef:
Je kan het beste op zoek gaan naar een zadel waar de 1 e singelstoot niet uit de voorzijde komt (bij de voorkant boom) wat de ontwikkeling van de schoftspier belemmerd. singelstoten vanuit het midden of achter het kop ijzer voorkomen dat je paard belemmerd wordt in de schouder en schoftspierontwikkeling.

De zadelmaker/passer/vuller.. had tegen mij gezegd dat de voorsingel zou voorkomen dat het zadel (ivm met zijn bouw) naar voren zou schuiven.
Nu viel het mij laatst op (na 1e behandeling osteo en haar vraag of mijn zadel wel goed lag.. had weinig bespiering bij het zadel gebied en met name ook schoft) dat indien het zadel los ligt hij overal netjes aansluit zonder druk plekken.
Indien ik hem aan singelt dan voel ik meer druk op de schoft.
Paard heeft ondertussen nu 3 weken vakantie (was zelf op vakantie) gehad en is een week daarna voor de 2e keer door de osteo behandeld.
Dit is bijna 2 weken geleden en ben hem nu rustig aan het oppakken (lange teugel werk (zeer basis) en wat longe werk) en het idee is om 1 deze dagen hem onder het zadel ook weer rustig te gaan trainen.
Hij zit algemeen wat arm in de bespiering en er moesten wat kilotjes bij.

Nu heb ik dus een Kent & Masters zadel bij welke je de singel kan veranderen van plaats.
Is dat in mijn geval dan ook aan te raden?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 01:15

Ik heb niet je hele topic gelezen, dus excuses als het al eens genoemd is.
Heb je wel eens aan Wow gedacht? Ik heb zelf ook een extreem moeilijk paard op gebied van zadels, ben al een paar jaar bezig geweest om iets passendst te vinden, en het ook passend te houden. Ik heb nu sinds 8 weken een wow zadel en mijn paard loopt hier echt ontzettend goed op. Hij veranderd van een stijf, onbuigbaar paard, weer naar een soepel dressuurpaard.
Hij is wel door het zadel (doordat hij zijn lijf weer normaal kan gebruiken) heel erg veranderd in zijn bespiering, maar ook dit is geen probleem. Vorige week is het zadel binnen een half uurtje weer helemaal passend gemaakt.
Het is wel even een uitgave, maar ik het is voor mij echt de perfecte oplossing en dus echt het geld waard. Ik heb wel een tweedehandszadel dat scheelt toch weer de helft.

Degene die mij heel erg goed heeft geholpen met het vinden van het zadel is Marion Roelofs van Checkmate Saddlery, echt een aanrader. Geeft niet op en blijft zoeken tot er een oplossing is gevonden (en dat was bij mijn paard geen makkelijke taak :=).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:13

Woestein schreef:
Je paard knapt goed op TS!

Ons paard heeft ook een moeilijke rug (Fries, korte weke rug, wel schoft, rond geribt) en weet wat een ellende het is om voor een leuke prijs een passend zadel te vinden.
Er ligt nu een Kent & Masters dressuur cob op en die paste het beste in de prijsklasse (1050,-) die we hadden, (en je kan er op rijden of niet..).
Plus dat hij nog beleerd moest worden en we niet gelijk 2000,- of meer uit wilde en konden uitgeven aan een maatzadel.
Ben benieuwd welk zadel het wordt!

Zag een interessant stukje voorbij komen... sorry dat ik daar even op reageer.. en een vraag bij stelt :o

nombrado schreef:
Je kan het beste op zoek gaan naar een zadel waar de 1 e singelstoot niet uit de voorzijde komt (bij de voorkant boom) wat de ontwikkeling van de schoftspier belemmerd. singelstoten vanuit het midden of achter het kop ijzer voorkomen dat je paard belemmerd wordt in de schouder en schoftspierontwikkeling.

De zadelmaker/passer/vuller.. had tegen mij gezegd dat de voorsingel zou voorkomen dat het zadel (ivm met zijn bouw) naar voren zou schuiven.
Nu viel het mij laatst op (na 1e behandeling osteo en haar vraag of mijn zadel wel goed lag.. had weinig bespiering bij het zadel gebied en met name ook schoft) dat indien het zadel los ligt hij overal netjes aansluit zonder druk plekken.
Indien ik hem aan singelt dan voel ik meer druk op de schoft.
Paard heeft ondertussen nu 3 weken vakantie (was zelf op vakantie) gehad en is een week daarna voor de 2e keer door de osteo behandeld.
Dit is bijna 2 weken geleden en ben hem nu rustig aan het oppakken (lange teugel werk (zeer basis) en wat longe werk) en het idee is om 1 deze dagen hem onder het zadel ook weer rustig te gaan trainen.
Hij zit algemeen wat arm in de bespiering en er moesten wat kilotjes bij.

Nu heb ik dus een Kent & Masters zadel bij welke je de singel kan veranderen van plaats.

als je dat zelf kan doen? zou ik dit zeker eens proberen. Vooral friezen hebben veelal een welving in de rug, dus als het zadel goed passend is? is een voorsingel niet nodig.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:23

Woestein schreef:

Zeker doen! Ik heb de voorste singelstoot ook niet aan die voorste ring, volgens de zadelmaker om hem iets meer ruimte te geven om de spieren achter de schouder te ontwikkelen, hij heeft een beetje een kuiltje.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 18:13

Je zou naar mij kunnen komen met je paard
Wegens inkrimping heb ik 5 zadels te koop waarvan 4 dressuur allemaal vrij verschillend !

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:01

Singelstoot veranderd dus even kijken hoe het nu zal gaan.
De theorie klinkt me in ieder geval goed in de oren!
Hoop dat ik met dit zadel even een poosje vooruit kan (wel uiteraard met regelmatige controle), kan ik altijd in de toekomst sparen voor een op maat gemaakt zadel....

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:33

Ik ben heel blij met mijn wow zadel, alles aan dit zadel is aan te passen en kan zo dus mee groeien met je paard.
En de laterale flexie vind ik heel fijn, je kan echt merken dat de paarden veel beter uit de schouder gaan lopen.
op youtube staat een heel mooi filmpje over wow zadels en hun werking
https://www.youtube.com/watch?v=hXK486qJynM

famsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:57

Het klinkt een beetje als mijn paard met dat rondgeribte, moeilijk iets passends te vinden. Ik kwam uit bij de symbion zadels. Heb de mijne te koop wegens rugproblemen v mezelf.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:10

Voor mijn merrie is het ook lastig om een goed passend zadel te vinden. Ze is vrij breed, grote schouders en heeft een vrij korte rug. Ik rij haar nu met een Sommer Esprit Athen dressuurzadel.

FF gepikt van internet :o Sommer is een duits merk en de zadels hebben een gepatenteerde thermoplastiche zadelboom die onbeperkt verstelbaar is. Alle modellen van Sommer zijn voorzien van een meervoudig verstelbaar kopijzer dat altijd in de kamerbreedte aan te passen is ( van maat 28-38). Deze zadels zijn van topkwaliteit leer en diverse modellen zijn in verschillende kleuren en maten te verkrijgen. De aanpasbare boom maakt dit zadel ideaal voor onder andere jonge paarden die nog veel veranderen. De diversiteit in modellen maakt dit zadel bereikbaar voor ieders budget. Kijk voor meer informatie op: www.sattelmacher.com

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:51

Ik heb een arthur kottas vienna zadel aangeschaft dit is een engels handgemaakt zadel
Dit omdat mijne ook een korte rug heeft
Helaas was het een 17.5 en zit toch fijner in een 18inch maar kan verder wel zitten in dr 17.5 inch
Pony loopt er stukken beter onder
Andere zadel was te lang maar ook scheef ;(
Binnenkort de fysio er nog bij en wij kunnen er weer tegen aan

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:51

Moratoetje wat kost die Sommer Esprit Athen? Vind het een heel mooi zadel !
Ben nu ook heel tevreden hoor van mijn Schutte zadel, maar ben gewoon nieuwsgierig :o

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:52

Ruim € 3.000 :oo

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:01

mamendt schreef:
Kentaur..ideaal voor rondgeribte paarden! Prijs kwaliteit verhouding is prima.. Zijn zeer korte zadels ( 48 cm)!

Helemaal mee eens, de zadels hebben een breder kanaal dan de meeste zadels en een iets terug gesneden kamer, waardoor ze geschikt zijn voor rondgeribte paarden (met schoft). De zadels zitten in het middensegment (900-1200 euro), hebben een zachte diepe zit en fijne beenligging. Het is dat ik overgestapt ben op western, anders zou ik zeker weer voor een Kentaur gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:15

Kentaurs zijn alleen niet kort maar juist zeer lang ;)
Anders had ik de mijne wel gehouden...

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:31

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:14

Ik heb op mijn 4 jarige ruin nu een Albion Platinum liggen. Hij heeft een erg korte rug en is rondgeribd. Veel zadels ook gepast maar die waren allemaal te lang met als resultaat dat hij gewoon niet meer wilde lopen. Voor de Albion nog een Kentaur gehad maar dit zadel gaf me het gevoel dat ik echt bovenop mijn paard zat. Met de Albion zit ik er meer in en zit ook stevig. De Albion heeft een breed tussenkanaal en korte kussens. Is ook echt aan alle kanten op het paard aan te passen. Het zadel is wel redelijk breed qua zitting en dit vindt niet iedereen fijn. Maar bij de Albion Platinum kan de boom voor het paard breed gemaakt worden maar voor de ruiter smal. Dit heb ik ook laten aanpassen. Met dit zadel kan ik ook echt jaren vooruit met mijn paard omdat ie aan zoveel kanten aan te passen is. Omdat mijn paard pas 4 is en nog steeds aan t groeien is en ook qua bespiering laat ik elk half jaar tot een jaar mijn zadelmaker komen om te kijken of het zadel nog goed ligt.

Ikzelf ben 1.63m en stevig gebouwd en heb van de Albion Platinum nu een 16,5 inch. De Albion Platinum heeft een zogenaamde "scooped out seat". Deze is inderdaad wat meer uitgehold waardoor je dus wat dieper zit en waardoor ik dus zelfs in een 16,5 inch pas! Er zitten ook 3 singelstoten aan. Ik heb nu de voorste en achterste in gebruik. Mocht ie qua bespiering veranderen zou je bijvoorbeeld de 2 achterste stoten kunnen gebruiken zodat ie voor net iets meer ruimte krijgt.

Op mijn andere paard heb ik al jaren een 17 inch Prestige Top Dressage liggen. Zit hier ook heerlijk op en zit ook stevig maar lag helemaal niet goed op mijn jonge ruin. Wel heb ik nog een Prestige Doge gepast en deze zat ook super. Maar hij liep gewoon beter met de Albion. Het is even investeren, zo'n 3100,-, maar is het dubbel en dwars waard.

Hier nog een omschrijving van de Albion Platinum :

Brede kussens
Brede tunnel
Verende boom met verwisselbaar kopijzer
Extreem veel schouder- en schoftvrijheid
Grote kniewrong voor veel steun maar de vrijheid om met een 'los bovenbeen' te rijden
Boom kan smal voor ruiter en breed voor het paard gemaakt worden
Ook verkrijgbaar met verlengde zweetbladen
Ook verkrijgbaar in caramel, chocolate en dark havanna
16,5", 17", 17,5", 18"

jericho_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:56

Ik heb een Cobra (v. Harry Dabbs) voor barokke paarden! Tweedehands wel moeilijk te krijgen en nieuw erg duur. Zijn hele fijne zadels met franse kussens en zijn voor rondgeribte paarden zeer geschikt.
Heb er wel eentje te koop in maat 17,5 inch maar de boommaat is 34, weet niet of dat geschikt is. Het zijn duitse zadels dus misschien zijn ze daar meer te koop.
Ze zien er wat vreemd uit qua zit maar zitten echt heerlijk!! Helaas is mijn paard er uit gegroeid...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:04

Robijntjah schreef:
Kentaurs zijn alleen niet kort maar juist zeer lang ;)
Anders had ik de mijne wel gehouden...

Je hebt er ook kortere in (de Ithaka dacht ik). Mijn lesgeefster heeft een Kentaur Penelopa, maar heeft de kussens laten "ombouwen" zodat het past op haar paard (en toevallig ook op de mijne, maar helaas verkoopt ze het niet).