zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:36

nombrado schreef:
:+ ik zou die vriend wegdoen ;-)
Iemand die voor mij gaat bepalen wanneer ik wel en niet tijd wil spenderen met de paarden? Heeft in mijn leven niets te zoeken. Dat zijn afhankelijke relaties en heeft niets met liefde te maken.
Verder is het knap, hoe een ieder kan oordelen over de situatie van TS . :+

Dat is opzich ook uit de reacties te halen, op de manier hoe reacties worden neergezet kan je daar veel uithalen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:37

Heb ook een wintec 18 inch te koop zien staan waar de witte boom in zit. Amper gebruikt 150 euro.
Kiezen wordt lastig. Boomloos of wintec met brede boom?

aisie

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:41

Als de wintec goed past zou ik daarvoor gaan. Maar dan zou ik wel even iemand met verstand van zaken er naar laten kijken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:43

Ik zou eerst vragen of een wintec überhaupt op je paard past ipv blind een zadel kopen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:47

Bjorn vileyn de zadelmaker hier in belgie heeft gezegd dat we samen de zadels kunnen bekijken die ik verzamel. Want hij heeft niets binnen mijn budget van 400 euro.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 15:48

En mijn zus heeft ook kennis van zadels. Zij heeft ook gezien via foto dat het bruine zadel te klein is. Zelf steld ze een wintec voor maar dat komt omdat zij een wintec 2000 te koop heeft denk ik.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:50

Leg die van je zus er dan eens op met een witte boom erin en vraag een zadelpasser om te komen kijken. Dan weet je wat. Als die past neem je die over van je zus. Simpeler kan het niet?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:54

Ik vrees ervoor dat 18" wel gaat passen. Ik heb een fjord en heb een 17" Bates springzadel, en die is maar net. Dus hou dat ook in de gaten.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:36

ik ben ook bang dat 18inch wel eens aan de te lange kant kan zijn.

laat iemand komen met verstand van zadels, en ja die zijn er ook met zadels (evt 2de hands) die wel binnen je budget past! niet weer zelf gaan aanmodderen, is echt sonde van je geld en je paard.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:17

Ik zou zuslief niet als referentie nemen.Björn is wel een hele goede passer.Als hij wilt komen om te passen dan zou ik dat doen.Alleen als hij zegt dat eigenlijk geen één zadel goed ligt neem dan zijn advies aan.
In mijn ogen heb je meer aan een boomloos als aan zadel nr,zoveel wat niet goed ligt.

www.ruitershopkluisbos.be daar hebben ze ook een goedkope barefoot te koop zag ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:52

Ik zou eerder voor een barefoot gaan dan een wintec. Meer kans dat hij past, zowel op je huidige pony's als op je eventuele volgende pony/paard.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:06

Inderdaad!
En met een wintec zit je toch nog ermee dat de zadelmaker erbij moet komen om op te vullen enz.
En mensen denken wel dat wintec bijna altijd past vanwege het verwisselbaar kopijzer.
Maar in praktijk valt dat erg tegen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:10

Niet iedereen rijd even fijn op een boomloos zadel. Ik vind het helemaal niets. Dus om dat maar aan te bevelen omdat je geen zadelmaker nodig hebt vind ik ook een rare reden. Gaat er toch om dat het en goed op het paard ligt en of de ruiter er een beetje goed op kan rijden? Wintecs liggen vaak wel goed op bredere paarden. Maar zou er zeker iemand met verstand van zaken even naar laten kijken. Maar als haar zus zo een zadel heeft en die past goed dan is het probleem toch ook opgelost?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:49

Ja een probleem of niet? Ik heb amper contact met mijn zus doordat we altijd als kat en hond geleefd hebben in onze jeugdjaren. Zij achtte altijd beter te zijn dan mij, en dat is nu net zo wat betreft paardensport. Omdat ik recreatief rijdt en zij springwedstrijden wil doen vind zij zichzelf dus beter.
Maar andrzijds heb ik nog een wintec zien staan en nog een boomloos inclusief pad, alleen deze heeft geen merk volgens de verkoper.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:56

Als je voor boomloos gaat, kies dan aub voor barefoot

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:57

Ik zou niet zoveel persoonlijke informatie over jezelf en je prive leven in dit topic zetten. Het ging over een zadel, laten we het daar gewoon bij houden anders krijg je steeds weer hele andere discussies daar zit je ook niet op te wachten neem ik aan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:59

Nee idd eigg niet. Ma bon, boomloos lijkt me het beste, al vind ik dat er wel apart uitzien, is gewoon even wennen aan het uitzicht denk ik.
Ik zou de fjord eigg nog kunnen berijden, maar weet het niet zo goed. Hij wil wel werken want neemt zijn bit ook altijd meteen aan. Maar draven onder de man vind ik voor een paard van over 27 jaar toch net te veel.

Ik ga miss namiddag nog naar de paarden, dan kan ik zien hoe astra is als ik zadelloos rijd.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:38

Batlow schreef:
Als je voor boomloos gaat, kies dan aub voor barefoot

Of torsion.

Ik rij op een paard ook boomloos omdat geen 1 zadel goed ligt en zelf geen zadelpasser kan laten komen bij die pony. In het begin erg wennen, ook qua zicht maar na 1uur rijden ben je er wel aan gewent! Je zit wat korter omdat je minder grip hebt maar vooral bossen is heerlijk met een boomloos zadel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:06

Ik vind boomloos echt vreselijk zitten. Maar het beste advies is gewoon niet zelf gaan aanrommelen en ook je zus is geen proffesionel en die heb je nu gewoon echt nodig voor dit paardje. Misschien kan je die van je zus opleggen en die zadelmaker zijn oordeel laten geven? Dan moet hij dus wel echt daadwerkelijk het paard en zadel zien!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:26

DatBenIkNou.
Hoeveel boomloze zadels heb je eigenlijk geprobeerd?
Als je op 1 boomzadel hebt gezeten zeg je toch ook niet:
''ik vind met boom niet lekker zitten''.
Je moet wel echt diverse modellen uitgeprobeerd hebben voor je zo'n uitspraak doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:11

Eigenlijk kan je die uitspraak ook niet doen.

Net als "ik vind westernzadels niet lekker zitten". Er zijn zo ontzettend veel verschillende...dat je net een paar vervelende hebt gehad zegt niks over die vele andere die er nog zijn en waar ongetwijfeld iets tussen zit dat wel heel erg lekker zit :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:32

Nu, ik ben eigg totaal niet moeilijk mbt het makkelijk zitten van iets. De zadels waarop ik gereden heb in mijn voorbije jaren zaten allemaal wel goed.
Dit waren oa een vzh, westernzadel, ijslanderzadel, springzadel, en dan de 2 van in dit topic.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:54

Nouja die in dit topic daar zit je voor geen meter in, zijn echt heel slecht voor je houding...maar het voordeel is wel dat je niet kritisch bent op het zitgevoel dus...da's dan wel weer handig :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:19

Ts heeft in haar kinderjaren slechts enkele lessen gehad, staat in haar profiel. Daaruit concludeer ik gemakshalve dat zij daarna nooit meer les heeft gehad en dus ook een beperkt ruitergevoel zal hebben. Dat is een zadel al gewoon een zadel. Ik als 'dressuurmuts' heb idd niet veel boomlooszadel ervaring ; klopt. De keren dat ik daar mee gereden heb voelde zo totaal anders dan een normaal dressuurzadel, kon er niet aan wennen, had het gevoel er zo uitgewipt te kunnen worden. :o Maar zit ik ernaast als boomloos voor mijn gevoel vaker voor recreatief rijden gebruikt wordt? Ik ken geen enkele dressuurruiter bij ons op stal die boomloos rijdt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:25

Tja wat de boer niet kent... een echte ouderwetse hardnekkige dressuurprikker wil vaak niet "anders dan anders" zijn en zal zadels die er anders uitzien / afwijkend zijn al snel niet aansprekend vinden. Er zijn gewoon ook erg veel vooroordelen :=

Als ze überhaupt al eens gehoord hebben van "boomloos" dan denken ze dat het iets van een andere planeet is ofzo, terwijl "boomloos" op zich net zo weinig over een zadel zegt als "met boom".

Je hebt beide types in zo ontzettend veel verschillende vormen en voor zoveel verschillende takken van sport... iedereen heeft vast wel eens op minstens 1 een heel vervelend boomzadel gezeten.

Maar vervolgens denken ze dan: ach dat is dit zadel, een ander zadel zal lekkerder zitten :j

Zitten ze dan een keer op een vervelend zadel dat toevallig "boomloos" genoemd wordt, dan zeggen ze ineens: "boomloos is niks hoor!" en beseffen dan zelf niet dat dat wel heel erg kort door de bocht is...dat zeg je toch ook niet over alle boomzadels als je daar eens een niet bij je passend zadel treft _O-

Ik vind het altijd wel grappig, het komt heel vaak voor dat er op grote dressuur-gerichte stallen, op een gegeven moment 1 iemand is die eens wat buiten de lijntjes gaat denken en besluit om eens wat anders te proberen. Al is het maar voor de afwisseling. En die koopt dan bvb. een BareBackPad om zo af en toe eens lekker wat rondjes op te hobbelen op een dagje tussendoor, wanneer ze even geen zin heeft om echt aan het werk te gaan.

Vervolgens komt het besluit dat dit toch wel iets heeft zoveel contact met het paard, maar iets meer "zadelgevoel" toch wel fijn zou zijn, voor eens een rondje buitenrijden ofzo :j

Ze proberen dan bvb. een Barefoot testzadel. Is vaak even wennen, lastig en moeilijk...maar eind van de testweek zijn ze ineens dolenthousiast geworden. Hebben nog van stalgenoten en instructie complimenten gekregen dat ze ineens veel netter op het paard zitten. En hebben zelf gemerkt dat bepaalde oefeningen waar ze al tijden op vastlopen, nu plotseling wel ineens lukken :oo

Of dat paardlief weer eens een boksalvo weggaf, en tot verbazing van zowel paard en ruiter, de ruiter er nog bovenop zat deze keer _O-

Dat soort dingen :)

De ruiter koopt een eigen zadel, is er erg blij mee. Stalgenoten doen er eerst een beetje laatdunkend over en maken wat flauwe opmerkingen over het zadel. maar gaandeweg zien ze dan toch wel verandering in het rijden, willen het ook eens proberen, doen een rondje uitstappen, hebben zelf een zadel dat problemen geeft en lenen het eens... en dan zie je dat steeds meer mensen van die stal zelf zo'n zadel kopen :))

Is echt heel leuk om te zien :)