Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 17:45

pmarena schreef:
Over het algemeen is er bij standaard halsters erg veel ruimte tussen onderkant hoofd, en het punt waar je de teugels vastknoopt. Dan rijdt het niet fijn. Als je daar even op let dan komt het vast wel goed :)

Hihi ja :) Zal er op letten :)

MaritB

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:08

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Hebben jullie al een mooi touwhalster kunnen vinden?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:23

MaritB schreef:
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Hebben jullie al een mooi touwhalster kunnen vinden?

Dankje!!
Jaa! Mn moeder heeft 'm gekocht :) Het was het enige touwhalster daar nog!! En nog de goede maat ook ;). Is van FRA :) Ga 'm straks ff passen, ben er nml net pas weer ;).

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:14

Foto?

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:57

Maartje1990 schreef:
Tivioxoxo schreef:
Je kan bitloos gaan rijden. Ik doe het zelf nooit.
Het bit kan drukken op de mond/kaken/tanden, maar als je te hard trekt met bit dan kan je paard een gebroken neusbot oplopen.
Dus ik zou ook wel bitloos gaan rijde maar dan gewoon zonder hard te trekken, snapje? Succes

Onzin, als de neusriem op de juiste plek zit kan je deze absoluut niet breken. Moet boven de neusgaten liggen dus met je vingers zachtjes voelen tot je het bot voelt en daarboven

Ik had dit van een vriendin van mij gehoord! Ik geloofde het niet alleen omdat mensen hier verstand van paarden hebben wou ik het ff zeker weten

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:27

Het halster zit vgm goed!! :) Ik wil graag een foto plaatsen, maar dit lukt nog niet? ;( Heb al wel bij Bokthelp gekeken, alleen kunnen jullie het misschien stap voor stap uitleggen? Sorry!! Ik ga zostraks ff een foto maken ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:35

je kunt dit ook gewoon via facebook doen. Dus je foto op facebook üploaden. Dan met je (ik geloof) linkermuisknop op de foto klikken, instelling en de url kopiëren.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:36

Maartje1990 schreef:
je kunt dit ook gewoon via facebook doen. Dus je foto op facebook üploaden. Dan met je (ik geloof) linkermuisknop op de foto klikken, instelling en de url kopiëren.

Oké, maar ik wil de foto niet op fb hebben staan..
Of komt deze er dan ook niet op te staan? ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:40

Oh, ja dat wel natuurlijk. Je kunt anders ook naar www.imageshack.us maar dan moet je een account maken. Dat is, buiten facebook, de enige site die ik voor foto's gebruik

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:42

Maartje1990 schreef:
Oh, ja dat wel natuurlijk. Je kunt anders ook naar http://www.imageshack.us maar dan moet je een account maken. Dat is, buiten facebook, de enige site die ik voor foto's gebruik

Oké :) Deze is gwn gratis? :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:42

Ja, gewoon gratis. Dan moet je een foto üploaden en dan is het hetzelfde als wat ik zojuist omschreef.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:57

Ik heb een account aangemaakt, straks even een foto maken :) Hopen dat ze dan een beetje is opgedroogd... ;) Want het regent hier de hele tijd ;(

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 13:58

Hee!
Ben van plan om vandaag/morgen te gaan rijden met het touwhalster!! Ga dan ook eventjes een foto maken voor jullie ;) .
Ben erg benieuwd hoe ze erop reageert!
Maar tijdens het rijden met ik de teugels gwn 'los' laten hangen toch? En wanneer ik aan wil draven wat strakker nemen, en wanneer ze in draf zit weer losser?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:30

Succes! en ja niet met constante druk rijden is het best met een touwhalster.
Waarom met aandraven korter? dat lijkt me raar,je wil dat ze harder gaat en jij neemt de teugels korter?

edit: typo

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 18:04

Hee!
Vergeten foto te maken -,-...
Maar het ging best redelijk! Niet gedraafd...
Ze snapte het links en rechts soms nog niet helemaal maar dat komt vanzelf!
DPTomboy: Ik dacht, zodat dan die knopen 'drukken' op de zenuwen? Maar ik weet het ook niet hoor ;) Dan gwn los houden ;)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:47

Fijn dat het goed ging!
Het sturen is vaak even wennen inderdaad.
De knopen drukken dan inderdaad op de zenuwen en als je druk zet op twee teugels wordt dat dus meestal als rem gezien. Dat is niet handig als je juist wil versnellen ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:54

DPTomboy schreef:
Fijn dat het goed ging!
Het sturen is vaak even wennen inderdaad.
De knopen drukken dan inderdaad op de zenuwen en als je druk zet op twee teugels wordt dat dus meestal als rem gezien. Dat is niet handig als je juist wil versnellen ;)

Oja klopt ook...

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:48

Hee!
Vandaag weer gereden, nu zonder zadel :) Vind ik persoonlijk altijd fijner aanvoelen, en voelt wat relaxter ;)
Maar ging best goed!! Mn moeder heeft er met een touw naast gelopen, losjes gehouden, maar soms bij het sturen lukte het nog niet...
Maar aan het laatst wel!! Ben er nu al super blij mee!! Maar ik denk dat het nog wel ff een puntje word: het draven...
Vandaag nog niet geprobeerd, eerst maar eens goed laten wennen aan het sturen enzo :) (ook voor mijzefl!!)
De foto ga ik straks of vanavond erop zetten, maar ik ben nu via mn mobiel, en kan dus niks plaatsen ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 17:13

Vandaag ook weer gereden, zonder zadel en los :)
Ging best goed! Alleen ze wou persé een andere kant op en kreeg er met geen mogelijkheid de kant op die ik wou... ;( Ze ging stampen met haar achterbeen, ik ben er toen afgegaan en heb haar eens ff duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is, en heb een paar keer met haar (aan de hand) heen en weer gelopen, en elke keer stoppen tussendoor en achteruit.
Ik baal hier behoorlijk van... Heeft iemand een idee om dit op te lossen? Of verveeld ze zich misschien? (We hebben alleen nog maar rond het huis gestapt...)
Mn pc heeft mn zus in het gebruik, en kan dus geen foto sturen van het touwhalster... (Grrr..!)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:58

Mirjam1202 schreef:
Alleen ze wou persé een andere kant op en kreeg er met geen mogelijkheid de kant op die ik wou... ;(

Dan deed je iets fout. Een hoofdstel (of touwhalster) is geen stuur. Rijden doe je met je zit. Dat is dus niet goed in orde bij jou. Luister naar je paard en leer er van.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 20:51

Vilar schreef:
Mirjam1202 schreef:
Alleen ze wou persé een andere kant op en kreeg er met geen mogelijkheid de kant op die ik wou... ;(

Dan deed je iets fout. Een hoofdstel (of touwhalster) is geen stuur. Rijden doe je met je zit. Dat is dus niet goed in orde bij jou. Luister naar je paard en leer er van.

Het ging de hele tijd juist goed, maar één keer niet..

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:36

Hee!
Al weer een paar keer gereden (zonder zadel, met touwhalster), en het ging super goed!
Vandaag ook gedraafd!! Ging super! Alleen ik kan mijn evenwicht nogniet goed bewaren... :=
Ik heb nog nooit geleerd hoe je moet doorzitten... Dus mijn vraag: Waar moet ik precies op letten met het draven zonder zadel? :)
Sorry nog steeds geen foto... Mn zus heeft onze laptop tijdelijk... Die van haar is kapot gegaan, en word gerepareerd (en zij woont niet meer thuis, dus kan niet ff foto erop zetten..)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:45

Hallo,

ik heb neit alle 6 de pagina's gelezen alleen je begin bericht en je laatste bericht.

Ik vroeg me af met wat voor bit je reed?
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!

Fijn dat het met touwhalster en zonder zadel zo goed gaat, dat zegt veel over jullie vertrouwen :)
Houd er wel rekening mee dat als je zonder zadel rijd jou botten in je billen tegen haar rugspieren aandrukken waardoor zij niet volledig kan ontstappen. bij een goed zadel liggen deze spieren vrij, ook wanneer een paard wilt ontspannen, vandaar de holling in het midden van het zadel (onderkant)

Er zijn wel speciale pets waar je mee kunt rijden zonder beugels.
Maar als je wilt leren doorzitten kun je beter met je zadel oefenen en je beugels uit doen ;)

Ik weet niet waarom je zonder zadel rijd, want zoals ik al gaf de rest heb ik niet gelezen, maar als daar geen reden voor is, zou ik dat eens proberen ;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:01

Nadiine__x schreef:
Want een gebroken of dubbel gebroken bit drukt vaak tegen het gehemelte aan en zeker als je dan met strakke teugels rijd wat je aangaf (je hoort met een lichte druk te rijden) drukt dat steeds tegen haar mond aan en dat gaat zeer doen..
Best kans als je er een zachte stang in legt, laat je daarover even goed informeren bij de paardenspeciaalzaak dat ze wel rustig in haar mond word. maar ga niet zomaar wat kopen, want er zijn ook scherpen stangen en stangen emt tongvrijheid die in verkeerd gebruik nog meer pijn kunnen gaan doen!

Er meteen een stang in doen vind ik weer wat ver gaan. Ik zou dan eerder kijken naar een ongebroken trens, en dan bij voorkeur een bustrens, dat ligt mooi stil en daar komen geen velletjes tussen. Van ruitersportzaken ben ik in deze niet zo gecharmeerd sinds ik begrepen heb dat sommige medewerkers het verschil niet weten tussen een ongebroken trens en een stang :=

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 19:04

Nadiine__x schreef:
Hallo,

ik heb neit alle 6 de pagina's gelezen alleen je begin bericht en je laatste bericht.

Fijn dat het met touwhalster en zonder zadel zo goed gaat, dat zegt veel over jullie vertrouwen :)
Houd er wel rekening mee dat als je zonder zadel rijd jou botten in je billen tegen haar rugspieren aandrukken waardoor zij niet volledig kan ontstappen. bij een goed zadel liggen deze spieren vrij, ook wanneer een paard wilt ontspannen, vandaar de holling in het midden van het zadel (onderkant)

Er zijn wel speciale pets waar je mee kunt rijden zonder beugels.
Maar als je wilt leren doorzitten kun je beter met je zadel oefenen en je beugels uit doen ;)

Ik weet niet waarom je zonder zadel rijd, want zoals ik al gaf de rest heb ik niet gelezen, maar als daar geen reden voor is, zou ik dat eens proberen ;)

Oké :) . Ik reed met een enkelgebroken bit :) Ik wilde graag zonder zadel rijden omdat ik haar dan beter aanvoel :) En omdat ik bang ben dat het zadel net niet helemaal lekker ligt.. (geen zadelmaker ofzo laten komen hoor), en zonder leek me erg fijn :). Is een baraback een idee misschien?