Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:04

Yamcha schreef:
Ja, alleen de pest is, dat klinkt heel leuk, maar als jij met die neoprenen peesbeschermers rijdt, wordt door de warmte het materiaal van de pezen zwakker, waardoor ze sneller knappen......

paarden kunnen prima leren zichzelf niet aan te tikken. Ze worden niet geboren met peesbescherming hoor.......

Moeder Natuur heeft het allemaal prima bedacht, het paard zich echt magnifiek in elkaar, die pezen zijn volledig berekend op wat ze moeten doen. Maar op de één of andere manier denkt de mens weer dat hij het ontwerp van de natuur moet verbeteren, gooit het paard bescherming om waardoor het dier neit meer leert zichzelf heel te houden, verknalt daarmee de elasticiteit van pezen, en bezorgt het paard daarmee peesblessures zonder dat het dier zich ooit hoeft aan te tikken en denkt nóg dat ie het paard een gruwelijke blessure bespaart......

Moeder Natuur heeft het misschien allemaal prima bedacht maar een paard wordt natuurlijk nu anders belast dan waar die oorspronkelijk voor gebouwd is. Alles wordt nu veel intensiever gebruikt en dit geldt natuurlijk ook voor de pezen. Dressuur paarden krijgen vaker last van de tussenpees omdat ze vaak dezelfde soort beweging maken, springpaarden belasten weer een andere pees meer en renpaarden weer een andere pees. Maargoed iedereen heeft een andere mening over het gebruik van peesbeschermers net zoals bandages, zadels boomloos of niet, bitten wel of niet..

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 07:33

troi schreef:
@missmiekjee: bedankt voor de tip.Ik heb even de product beschrijving doorgelezen maar volgens mij is dat welltex niet helemaal wat jij bedoeld, dat is namelijk neopreen met daarin keramische deeltjes die extra goed de warmte weerkaatsen/vasthouden. Juist het tegenovergestelde van wat je zou willen toch bij de pezen? Of snap ik het niet helemaal?

Hmm ja je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat het echt een andere voering was, maar als ik verder lees is het gewoon neopreen met wat keramische deeltjes... Niet ver genoeg gelezen, excuses :o

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 17:03

Heel interessant al deze informatie in dit topic! Wat vinden jullie van de Rider pro leren peesbeschermers? Deze kwam ik tegen in mijn zoektocht naar beschermers zonder nropreen, de prijs staat mij ook wel aan.
Wel vraag ik mij af of deze genoeg bescherming geven voor het springen. Iemand die hier een mening over wil geven?

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:45

Echt een super interessant topic! Al heeft het even geduurd totdat ik bij gelezen was...

Ik wil ook graag van mijn pezen af, standaard pezen van (volgens mij) BR met neopreen. Pezen komen er altijd nat onder vandaan. Nu ben ik opzoek naar een goed alternatief. Ik vind het voor mezelf toch een fijner idee om ook met dressuur bescherming om te hebben, aangezien mijn paar nog wel eens gek wil doen. Alleen ik wil er geen 80 euro aan uit geven... nu vond ik op de website van EJ deze beschermers,

http://www.ej.nl/products/10000192/3030 ... NERS+HARRY

'voorzien van een speciale witte binnenzijde welke verhitting van het been tijdens de training voorkomt'.
Zijn deze ook slecht voor de pezen?

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... -voor.html

Dit zijn de Pagony Dressage boots, zijn deze ook slecht voor de pezen? Zit volgens mij geen neopreen in, maar geen idee of ze wel ademend zijn...

Of heeft iemand nog andere (betaalbare) opties? Het liefst te gebruiken voor zowel dressuur als springen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:56

Van de tweede staat dit bij de reviews:

Citaat:
Super kwaliteit, zeer mooi afwerkt! Na het rijden waren de benen van mijn paard nat, maar de bescherming binnenin droog fris. Zeker een aanrader

Persoonlijk zou ik daar niet blij mee zijn...

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:49

joepluffer schreef:
Echt een super interessant topic! Al heeft het even geduurd totdat ik bij gelezen was...

Ik wil ook graag van mijn pezen af, standaard pezen van (volgens mij) BR met neopreen. Pezen komen er altijd nat onder vandaan. Nu ben ik opzoek naar een goed alternatief. Ik vind het voor mezelf toch een fijner idee om ook met dressuur bescherming om te hebben, aangezien mijn paar nog wel eens gek wil doen. Alleen ik wil er geen 80 euro aan uit geven... nu vond ik op de website van EJ deze beschermers,

http://www.ej.nl/products/10000192/3030 ... NERS+HARRY

'voorzien van een speciale witte binnenzijde welke verhitting van het been tijdens de training voorkomt'.
Zijn deze ook slecht voor de pezen?

http://www.divoza.com/collectie/paard/b ... -voor.html

Dit zijn de Pagony Dressage boots, zijn deze ook slecht voor de pezen? Zit volgens mij geen neopreen in, maar geen idee of ze wel ademend zijn...

Of heeft iemand nog andere (betaalbare) opties? Het liefst te gebruiken voor zowel dressuur als springen.

Die eerste beschermers zien er op het oog vrij goed uit, alleen ik ben een beetje huiverig voor die "witte binnenzijde". Leuk allemaal hoor, maar HH wil hier de samenstelling niet van vrijgeven? Beetje jammer en voor de publiciteit had het beter geweest dat ze hier eerlijk over waren geweest als het écht neopreenvrij was geweest.

Die Pagony Dressage boots zijn flut, zowel van binnen als van buiten. Snel scheuren, harde deel kapot, en de voering is gewoon van neopreen...

Ik blijf nog steeds fan van deze: http://www.premierequine.co.uk/PBSCCata ... ID=2015813 _/-\o_

Nylon binnenkant, kunstleren buitenkant, grote (!!) ventilatiegaten erbij, harde plaat aan de achterkant, en nog niet eens zo lelijk, ook in het wit :j .

knetterhard

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 17:35

Ze zijn inderdaad super :))..
Ik heb alleen een pony, dus ik hoop dat S past? :o

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:33

Ze vallen wel ietsjes groot, maar mijn pony met smalle lange benen heeft een M, en die is íets te groot, i.v.m. de lengte. Dus S moet vast passen :j .

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:26

Wat zien die er fijn uit MissMiekje!
Ik gebruik zelf de BR Pro Max, met 5mm neopreen.
Ik heb hier een S van (met 2 klittebandsluitingen) zal ik hier dan ook de S van moeten hebben?
Ik zal ze voornamelijk gebruiken voor het springen en het rijden in het bos, daar zijn deze geschikt voor toch? (met dressuur heb ik ze niet echt nodig)
Wat zit er trouwens in de binnenkant, daar kom ik niet echt uit?

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:45

Pro max zijn naar mijn weten niet geschikt voor springen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:12

Lotje199 schreef:
Pro max zijn naar mijn weten niet geschikt voor springen.

Daarom gebruik ik die daar ook niet voor :)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:16

Lizzyy schreef:
Ik heb hier een S van (met 2 klittebandsluitingen) zal ik hier dan ook de S van moeten hebben?
Ik zal ze voornamelijk gebruiken voor het springen en het rijden in het bos, daar zijn deze geschikt voor toch? (met dressuur heb ik ze niet echt nodig)

Oh, ik dacht dat je ze juist voor het springen ging gebruiken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:35

Lotje199 schreef:
Lizzyy schreef:

Oh, ik dacht dat je ze juist voor het springen ging gebruiken.

Ja, die wel. De BR's niet. :)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:35

Lizzyy schreef:

In de binnenkant zit EVA. Dat is een soort glad foamachtig materiaal. Wel minder zacht dan neopreen. Het materiaal is waterafstotend, dus water (en zweet) glijdt gewoon naar beneden. Dat is namelijk hét probleem bij neopreen, dat verwarmt juist de laag water die er tussen pees en beschermer wordt gevormd door het zweten. Het is dus een beetje vergelijkbaar met foam, alleen dan met een gladde laag afgewerkt.

Ik zal morgen eens een foto maken van de binnenkant van de PE's, en van 2 andere all-time favourites: Style boots en Prolites :). Vooral de Prolites hebben een bijzondere binnenkant, die ook echt koel blijft. Zijn wel ietsje duurder, maar ook in een gewone "peesbeschermer"variant te verkrijgen.

De open variant:
http://www.prolitepads.com/boots-and-wr ... ndon-boots

Dichte variant (crossbeschermer) :
http://www.prolitepads.com/boots-and-wr ... ndon-boots

Het enige is hiermee dat je goed moet letten op de pasvorm van de gesloten beschermers, vooral achter. De harde plaat heeft een speciale vorm dus die moet precies op 1 plek anders past 'ie niet.

Mocht je het liefst beschermers zonder verharding bij de pezen hebben, heb je ook nog deze:
http://ecogold.ca/shop/exercise-horse-boots/

Zij claimen ook echt compleet neopreen-vrij te zijn! Echter heb ik zelf met deze beschermers geen ervaring.. zijn ook nog vrij nieuw hier in Nederland begreep ik.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:21

Filmpje (NIET voor zwakke magen etc.!!)
http://www.youtube.com/watch?v=WHlqZ6VZvKE
Vanaf ongeveer 16 min zal je zien wat er gebeurt met de pezen bij beweging.
En rond de 18 minuten wat er gebeurt als het paard op dat moment een tik tegen zijn pees aan krijgt (zonder bescherming). Uiteraard is dit bij renpaarden, maar het is wel een eye-opener vind ik :)
Het heeft niet zo zeer met de temperatuur te maken maar wel met bescherming.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:01

Daarom heb ik die Kentucky beschermers gekocht, met die d3o erin die de klappen opvangt...
Vond het wel heel gaaf om te zien trouwens

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 10:09

joepluffer schreef:
Ik wil ook graag van mijn pezen af, standaard pezen van (volgens mij).

Haha moest wel een beetje lachen om deze opmerking. We snappen natuurlijk allemaal wat je bedoelt, maar het staat er wel grappig.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 14:50

Billy schreef:
Daarom heb ik die Kentucky beschermers gekocht, met die d3o erin die de klappen opvangt...

Maar hier zit toch ook gewoon neopreen in?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:12

En volgens mij geen luchtgaten?

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:03

Interessant! !
Ben ook op zoek naar beenbeschermers.mijn paard is erg grof in zijn beenwerk en is 1.73 hoog...veel zit/past niet zo goed.train dressuur/gymnastisch springen en ga met hem het bos in.. tjah wat moet je aan schaffen.
Zag die br pro mesh in het blaadje bij het bit in.. dacht hmm dat is miss ook wel iets.. of de trizone beschermers..

Zijn cross beschermers echt te stug voor dagelijks gebruik??.. welke type bescherming is geschikt voor wat grotere paarden.?? Heb bijv bij de srandaard peesbeschermers dat ze te kort zijn of dat het elastiek haast niet dicht krijg.wil goede ventilerende bescherming. Vond die kentucky ook mooi en leken me ook goed..lastig!!!!!

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 21:11

Erg interessant dit! Ik heb er zelf nauwelijks verstand van, maar een stalgenootje had op school een tijd terug een (volgens mij professioneel) onderzoek gedaan (NHB Deurne) over de warmte onder allerlei soorten beenbescherming. Ik weet de resultaten zo niet precies, wel kwam naar voren dat gewone simpele peesjes met neopreen het minst warm werden. Ook wist ze nog dat het allerslechtst de crossbeschermers waren, daar waren na het rijden de pezen/benen het heetst onder..

Maar don't shoot me if I'm wrong.. Heb het niet uit eerste hand :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:06

In de Kentucky Air zitten wel luchtgaten, dat zorgt toch voor een beetje ventilatie...
Wel neopreen ook, mar geen hele dikke laag volgens mij. Maar daar ontkom je niet aan, je kunt moeilijk alleen die harde schaal om die poot binden en dan verwachten dat dat klappen opvangt lijkt me....

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:27

Birgit__ schreef:
Erg interessant dit! Ik heb er zelf nauwelijks verstand van, maar een stalgenootje had op school een tijd terug een (volgens mij professioneel) onderzoek gedaan (NHB Deurne) over de warmte onder allerlei soorten beenbescherming. Ik weet de resultaten zo niet precies, wel kwam naar voren dat gewone simpele peesjes met neopreen het minst warm werden. Ook wist ze nog dat het allerslechtst de crossbeschermers waren, daar waren na het rijden de pezen/benen het heetst onder..

Maar don't shoot me if I'm wrong.. Heb het niet uit eerste hand :)

Dan zal ze wel ontzettend slecht materiaal crossbeschermer hebben gebruikt, of juist een héle goede peesbeschermer, als de neopreen-peesbeschermers het best uit de bus kwamen... tuurlijk zijn er ook flut crossbeschermers, waar net zo goed neopreen in zit en die potdicht zijn, dat zal echt wel warm worden ja. Achter crossbeschermers zit een hele wetenschap, ook omdat oververhitting nog veel hinderlijker is dan bij dressuur/springen. Niet omdat ik dan persé pro-crossbeschermer ben, er zijn ook best peesbeschermers die écht goed zijn, maar deze uitkomst is wel opmerkelijk. Bedoel het verder niet negatief tegenover jou of over je stalgenoot, maar ik vind het een vreemde uitslag dus dan ben ik wel benieuwd wat voor materiaal ze heeft gebruikt :).

Over het Kentucky verhaal, die hebben een zeer dunne laag neopreen. Dat komt omdat zij niet het neopreen als hoofd-schokbreker hebben, dat is namelijk de D3O technologie. Die hebben een klein laagje neopreen erin zitten om die harde schaal op te vullen, gewoon voor het comfort. Doordat het D3O veel meer kan opvangen, hebben ze geen dikke laag neopreen nodig. In die zin zijn de Kentucky peesbeschermers ook zeker een goede keuze :).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:37

Grappig dat jij er zoveel van weet :D
Ik wilde air peesbeschermers en las wat van dat D3O, dat klonk wel goed, dus gekocht, geen wetenschappelijke onderbouwing :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:39

Ik heb voor dagelijks gebruik of losgooien ( dan laten we ze echt alle 3 flink rennen ) of vrijspringen peesjes. Ik heb eigenlijk nooit dat ze daarna heel warm of nat zijn eronder. Wat bij ons wel standaard is, direct na werk peesjes eraf en stappen op harde zonder. Ik stap zeker nog 10min zonder en zet ze daarna nog buiten. Werkt tot nu toe prima.

Heb neopreen singel gehad en daar werd mijn d-pony erg nat onder. Ik heb vor hem nou een wollen singel van Professional's Choice en dat werkt prima.

Nadeel van wol tegenover neopreen of gladde materialen is natuurlijk het schoonhouden. Ik controleer dagelijks mijn wollen singel, maar je zal ze de kost geven hoeveel wondjes ontstaan door vuil.