Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:24

nombrado schreef:
Hier een voorbeeld van een zeer korte hengst, met het middelpunt (diepste punt) bijna in het midden van zijn romp.
[ Afbeelding ]
om hier een zadel op te krijgen, en als ruiter in het middelpunt te kunnen blijven zitten, is het geen probleem op deze manier te rijden.
[ Afbeelding ]
Hier onder de eigen ruiter, kan je prima zien, dat het paard kan buigen onder een zadel wat volgens de huidige norm te lang is (en ook nog eens 16 jaar oud zadel :D )
Deze ruiter traint al de paarden aldaar met ditzelfde zadel. Paarden bewegen stuk voor stuk prima.
[ Afbeelding ]

De eerste (en tweede ruiter ook) zitten helemaal niet in het middelpunt van het zadel.
Op de tweede foto is ook duidelijk te zien dat het paard niet aan de rugspier trekt omdat hij totaal de hand niet volgt en zijn lijf kort houdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 17:57

Kelly_Taco schreef:
De eerste (en tweede ruiter ook) zitten helemaal niet in het middelpunt van het zadel.
Op de tweede foto is ook duidelijk te zien dat het paard niet aan de rugspier trekt omdat hij totaal de hand niet volgt en zijn lijf kort houdt.

waarom zou dit paard aan zijn rugspier moeten trekken?
wat is (rijtechnisch) daar de functie van?
(sorry voor het even offtopic gaan)
Ik heb werkelijk waar, nog nooit op zon talentvol dier gereden als dit en is pas 6 jaar(en ik heb er toch al heel wat paarden gereden en gevoeld)
Als je dit rijd, voel je dat alles klopt, vederlichte verbinding, mooi in balans bewegen met veel swung en afdruk (maar dat kan je aan de bouw wel zien)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-12-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:00

nombrado schreef:
Kelly_Taco schreef:

waarom zou dit paard aan zijn rugspier moeten trekken?
wat is (rijtechnisch) daar de functie van?

Strekt.. om te ontwikkelen misschien.
zodat zijn rugspieren sterk genoeg zijn om correct een ruiter te dragen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:06

Kelly_Taco schreef:

uhm...de rugspier is er niet voor om een ruiter te dragen en die moet je al helemaal niet langer willen maken
een rugspier is een bewegingsspier....
de spieren die zorgen om een ruiter correct te dragen zijn de achterhandspieren.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:07

nombrado schreef:
Kelly_Taco schreef:

uhm...de rugspier is er niet voor om een ruiter te dragen en die moet je al helemaal niet langer willen maken
een rugspier is een bewegingsspier....
de spieren die zorgen om een ruiter correct te dragen zijn de achterhandspieren.

Zit jij op zijn kont dan?

ellen83

Re: Paard met korte rug? Lees dan even verder!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 20:07

Beste bokkers,

Ik heb dit topic speciaal geopend om wat maten en mogelijkheden van zadels op een rij te krijgen, niet om andersoortige duscussies te starten. Kunnen jullie ontopic reageren?

Alvast bedankt !

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:08

nombrado schreef:
Conclusie?
Een zadel kan voor het oog te lang zijn , maar een paard zou er dan nog goed onder kunnen bewegen.
Momenteel is er in ruiterland wel veel geharrewar met zadels .
Neem een goed zadel wat goed voelt voor jou als ruiter en goed voelt voor het paard. (welk merk dan ook)
Of het dan korte, lange brede of geen kussens zijn, doet er eigenlijk niet toe.
In die zin, heeft draagvlak , of de lengte van de kussens niet echt kwa cm of een zadel goed ligt, het paard er goed onder beweegt, of de ruiter er fijn in kan zitten is het al goed.
Als goed ruiter voel je dit snel genoeg.
Voor mijzelf als ruiter en als tester? zijn er veel verschillende modellen en merken die mij passen, en veelal ook de paarden.
Een GP ruiter maakt zich er niet zo druk om. Checkt regelmatig zijn paard zelf op drukpunten en voelt het met het trainen. Wil graag lekker kunnen zitten en een soepel lenig paard onder zich voelen.

Passen doe je ook niet op het oog. Op het moment dat je een zadel past voel je waar de laatste rib zit en daar mag het zadel niet overheen gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 20:54

...te lang volgens de huidige (engelse) norm, wil niet altijd zeggen dat het liggen van het zadel na de laatste rib een paard enig schade toebrengt.

TS , ik begrijp je goedbedoelde vragen en verslag maken van het juist passen van een zadel op een paard. Maar het is veel simpeler dan men veelal zegt.
Schouder moet vrij liggen, ongeveer 2 vingers boven de schoft, dragende deel van de kussens die belangrijk zijn is vanaf de schoft tot 16 cm ongeveer naar achter...., alles wat daarachter ligt aan kussens mag niet drukken, puntbelasting geven of klapperen op de paardenrug.
Je kan heel simpel met je handen een paard laten buigen met het zadel op de rug en kijken of het mogelijk is.
Boommaat is dus van belang, waarin er ruimte is voor het paard om in de spieren te kunnen groeien met trainen. 2 e hands zijn vaak prima te vinden (vaak wel even zoeken)
Wel natuurlijk een note, dat je idd met een zeer korte barok paard echt geen 19 inch zadel kan gaan gebruiken. Maar 17.5 inch moet wel te vinden zijn.
En vooral als ruiter voelen of het zadel je wel fijn ligt.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 13-12-13 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:01

ellen83 schreef:
Beste bokkers,

Ik heb dit topic speciaal geopend om wat maten en mogelijkheden van zadels op een rij te krijgen, niet om andersoortige duscussies te starten. Kunnen jullie ontopic reageren?

Alvast bedankt !

Eens. Ik vind de dominante -niet wetenschappelijk onderbouwde en veelal niet kloppende- argumentatie van een zeker persoon, geen aanvulling in dit topic.

Het ontneemt mij de lust om wel een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussie. Want het idee van TS snap ik wel. Als je zoekt naar een (2e hands) zadel op specifieke kenmerken kan dit topic best handig zijn.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:24

Citaat:
Eens. Ik vind de dominante -niet wetenschappelijk onderbouwde en veelal niet kloppende- argumentatie van een zeker persoon, geen aanvulling in dit topic.

Het ontneemt mij de lust om wel een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussie. Want het idee van TS snap ik wel. Als je zoekt naar een (2e hands) zadel op specifieke kenmerken kan dit topic best handig zijn.

_/-\o_

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:31

Juanma en Fuego hebben als sponsor nu county , als je succes hebt krijg je dat :D maar hij heeft ook op een KN Sympony gereden en geloof ook met Otto Schumacher veel gebruikt zadel in Spanje ook

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:32

Even voor iedereen die het over een zadelmaker heeft:

Lees de topic beter!
Als de eigenaar op zoek is naar een zadel met de maat van zijn/haar paard hoeft ie niet door jullie mening nu naar de zadelmaker!
Niet iedereen is rijk, dus de ene heeft geld voor een op maat gemaakte zadel, de andere niet en kan veel goedkoper mee met een gewoon gekochte zadel.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:35

Volgens mij komt dat zadel niet voorbij de laatste rib hoor.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:36

jus schreef:
Juanma en Fuego hebben als sponsor nu county , als je succes hebt krijg je dat :D maar hij heeft ook op een KN Sympony gereden en geloof ook met Otto Schumacher veel gebruikt zadel in Spanje ook

kdacht al op een eerdere foto de KN symphony te herkennen :D
ook een fijn zadel op de barokke paarden. Zelf vind ik alleen de beenwrongen minder prettig met mijn lange stelten. Maar kan er prima mee uit de voeten.
Wel handig , een sponsor.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:45

Gelieve deze discussies verder te zetten via PB of een nieuw topic te starten en anders zijn er nog genoeg topics waar hier over gepraat kan worden.
Dit topic dient hier NIET voor!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:49

Ik snap dat niet iedereen geld heeft voor een maatzadel.
Ik ben ook maar een student en betaal alles zelf.
Alleen ik had ook een zadel gekocht waarvan gezegd werd dat hij passend was en uiteindelijk ben ik meer geld kwijt dan als ik een maatzadel had gekocht, het brengt veel ellende met zich mee.

Daarom ook mijn tip om echt een erkende zadelmaker ernaar te laten kijken.
Zelf ben ik nu aan het kijken voor een veelzijdigheidszadel voor erbij (voor springen en bosritten enz)
Dit zal ook een tweedehands worden dus vind het topic wel degelijk nuttig, maar toch laat ik wel mijn zadelmaker ernaar kijken voordat ik het koop.
Dus ik hoop dat er veel veelzijdigheidsmodellen voorbij komen :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:58

Merk: KN
Model: Symphonie
Type zadel (DR, VZ, SP): Dressuur
Hoeveel inch: 17.8
Draagvlak: 52 cm
Boommaat: 33
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): met de huidige bomen (thermoplastisch) door de zadelmaker 1 of 2 cm
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): kan beide, ligt aan de ruimte tussen de kussens aan de voorzijde.
Overige informatie: KN heeft verschillende opties te bieden. Zowel lengte van het zadel, boommaat, maar ook ruimte tussen de kussenkanalen. lengte van de zweetbladen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:02

Merk: Kentaur
Model: Artemis
Type zadel (DR, VZ, SP): DR
Hoeveel inch: 17.5
Draagvlak: 52 cm
Boommaat: W
Verstelbaar / aanpasbaar (zo ja, hoeveel maten): door zadelmaker smaller en breder te maken
Kamer (geschikt voor lage / hoge schoft): beide
Overige informatie:

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:04

VragenKop schreef:
Even voor iedereen die het over een zadelmaker heeft:

Lees de topic beter!
Als de eigenaar op zoek is naar een zadel met de maat van zijn/haar paard hoeft ie niet door jullie mening nu naar de zadelmaker!
Niet iedereen is rijk, dus de ene heeft geld voor een op maat gemaakte zadel, de andere niet en kan veel goedkoper mee met een gewoon gekochte zadel.

das zeker waar, maar het ene zadel valt net iets beter op dat paard als het andere zadel van die maat

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:19

Ik heb de Kiefer Paris Exclusive. Is hier al eerder genoemd met de maat 17,5 inch. Kiefer heeft echter de maten 1 en 2, waarbij de 1 overeenkomt met 17 tot 17,5 inch en de maat 2 met 18 tot 18,5 inch.ongeveer. mijn maat 1 past prima op mijn 1.63 mtr grote PRE.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:46

Zijn er hier ook mensen met een Spaans zadel wat geschikt is voor een korte rug?
Welk merk, wat is jullie ervaring?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:35

er zijn diverse spaanse modellen zadel van zaldi (campera) die 3 lengtematen voeren.
van zitmaat 40 cm, 35cm en 30 cm (deze laatste is echt klein, daar past net aan maatje 34/36 in)
Zaldi campera alta escuela, zaldi campera schooler en nog een paar modellen.

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:44

Ik lees wisselende berichten over Zaldi, weet dus niet of dat dan verstandig is.
Zijn er ook andere merken waar mensen goede ervaringen mee hebben?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:54

In al die jaren dat ik nu op Bokt rondstruin, is het me wel duidelijk geworden dat er veel slechte zadelmakers/zadelpassers zijn. En ondanks dat ik helemaal geen zadel zoek (ben er wel heel erg in geïnteresseerd door zadelproblemen uit een ver verleden), is er op Bokt maar 1 zadelpasser die volgens mij 100% positief scoort. Je kunt je wel focussen op een bepaald merk, maar het passen en eventueel aanpassen is het allerbelangrijkste.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:55

Kinke schreef:
In al die jaren dat ik nu op Bokt rondstruin, is het me wel duidelijk geworden dat er veel slechte zadelmakers/zadelpassers zijn. En ondanks dat ik helemaal geen zadel zoek (ben er wel heel erg in geïnteresseerd door zadelproblemen uit een ver verleden), is er op Bokt maar 1 zadelpasser die volgens mij 100% positief scoort. Je kunt je wel focussen op een bepaald merk, maar het passen en eventueel aanpassen is het allerbelangrijkste.

+100