Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Zadelmerken ? Welke zijn goed en welke niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:34

Oké nou ja wintec heeft bij mij afgedaan .

Ik ben nu in een ruzie beland met de verkoper/zadelmaker van mijn wintec zadel eerst wou ie wat geld terug doen nu niks meer zelfs het zadel niet terug nemen dus schiet lekker op.

Bedankt voor je berichtje maar ik denk dat ik toch aan een nieuwe zit, de zadels die ik mee had (2de hands dus) waren alle 3 wat scheef getrokken.

Heb er een Torowgood opgehad en die lag mooi, ze had alleen de tussenboom niet mee maar ze gaat er naar op zoek + de torowgood die van leer is want ik wil liever geen suede zit meer.

ponyfan100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:07

Bijna iedereen hier zegt slechte dingen over Wintec , terwijl ik ze juist heel erg fijn vind zitten!! Als je van plan bent om een zadel te kopen, dan kan je ook eens rondkijken op Boktmarkt, marktplaats, .... Vaak zitten er daar nog goeie/ weinig gebruikte zadels tussen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 16:17

Yes die check ik met regelmaat, maar toch zijn ze vaak scheefgetrokken door manier van opstijgen enzovoort.

Dus zit denk ik toch aan een nieuwe, vandaar dat ik waarschijnlijk uitkom op een lederen Torowgood

Thnx for the tip anywayz!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:46

hoe zit die thorowgood? is toch de T8 he?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 17:04

Nou de t8 schijnt dus dat leren ding te zijn, kreeg foto doorgestuurd van mijn zadelmaker (die ik nu heb niet die van wintec, daarvan geloof ik niks meer wat liegt hij veel) .

Ik heb gereden op 1 met suede zit en op de kniestukken . maar dat vink niet zo fijn als leer

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 19:52

die t 8 is indd van leer ik heb wel goeie ervaringen met thorowgood
fijne zadels zijn het ik wil me dus de t 8 mischien kopen ( de cob versie)
maar ik weet niet of het een diepe zit heeft
of juist een half diepe
of open zit zonder steun

een beetje steun moet ik namelijk wel hebben.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:56

Ik kan informeren, maar ik denk dat je in veel keuze's hebt.
Of je kniesteunen eraan kunt hangen durf ik niet te zeggen .

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 04:55

Mijn Wintec vond ik een fijn zadel, zat er lekker in het het lag ook goed op mijn paard. Totdat ze ging veranderen in bespiering en het gewoon niet fijn meer lag.
Nu heb ik een KN, ook een fijn zadel maar je moet er wel even aan wennen. Ik zou zeggen ga zadels uitproberen, wat de een wel lekker of goed vind, vind de ander weer niet.
Echt slechte zadels zijn er volgens mij niet in een normale prijsklasse van de bekendere (geen leren zadel voor 400 euro nieuw dus). Het is maar net wat er goed ligt op je paard en wat je fijn vind zitten.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 12:20

Is ook een fijn zadel dat KN :j
Zie de laatste tijd ook elke keer KM voorbij komen best irritant.

Mijn wintec ligt ook niet goed, maar de zadelmaker houd voet bij stuk en wil niks meewerken.

Ik heb gisteren ook even gegoogled op Kent & Masters, komt volgens mij uit dezelfde fabriek als Thorowgood.
Die zijn ook mooi aan de prijs.

Ik heb nu een Kentaur geprobeerd, die zat wel lekker voor mijn gevoel net als Chamberlain en KN.

Bijvoorbeeld de zadels van zadelmarkt oid vind ik slechte zadels :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:33

kent en masters is de duurdere versie van Thorowgood en komen uit dezelfde fabriek :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:48

Van Kent en Masters was ik kwa kwaliteit erg tevreden. Maar ik kon er eigenlijk niet goed op zitten. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk.

Ik heb nu een Bates, waar ik goed in zit. Maar ondertussen al niet meer 100%past op mijn paard (denk ik). Hiervoor komt er een korrector onder binnenkort.
Er is een zadelmaker langsgeweest en die zei dat alle paarden vast zitten voornamelijk aan het borstbeen door alle wintec/bates zadels, als de zadels nu passen of niet... Wat ik trouwens niet geloof.
Maar goed, ben toch eens benieuwd wat julie van deze stelling vinden?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 14:18

Ik vraag me af hoe paarden dan vast zitten bij het borstbeen door wintec/bates zadels?
zou je toch niet aan borstbeen maar eerder aan rug oid denken?

Ik heb dus vanaf nu helemaal niks meer met Wintec, maar deze stelling ben ik wel benieuwd naar verdere uitleg/ de conclusie.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:43

eerst wat ik hoor trouwens van een vastzittend borstbeen
het lijkt me onzin,

trouwens als je een goed passend zadel hebt, voor wat voor prijs dan ook, duur ofniet duur (merk geen merk)
dan kan je paard toch nergens vastzitten, of het ligt aan je eigen rijtechnische bewegingen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:50

S_uus schreef:
Ik vraag me af hoe paarden dan vast zitten bij het borstbeen door wintec/bates zadels?
zou je toch niet aan borstbeen maar eerder aan rug oid denken?

Ik heb dus vanaf nu helemaal niks meer met Wintec, maar deze stelling ben ik wel benieuwd naar verdere uitleg/ de conclusie.

Zijn uitleg was omdat de zadels drukken op de schoft en hierdoor de spieren gaan verkrampen waardoor ze hun schoft niet meer naar boven kunnen brengen, dus waardoor het borstbeen vastzit.
Leg dit wel erg simplistisch uit maar daarop kwam het neer.

Wat de zadelmaker wel niet wist was dat mijn ostheo/happy athlete masseur 2 dagen voordien was geweest en geen grote problemen had opgemerkt. :Y)
Ik ben nogal zuinig op mijn paard en was eerst helemaal over mijn toeren ervan. Want als ik nogmaals een nieuw zadel zou aanschaffen zou het nr 5 zijn... In 3jaar tijd.
En heb even andere plannen eigenlijk met mijn geld... :z
Maar toen begon ik toch te denken dat die meneer niet zo heel eerlijk leek te zijn.
Maargoed ben benieuwd indien er nog mensen zijn met paarden met een vast borstbeen door een wintec/bates. :-)
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 29-10-13 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:52

Ik heb voor beide paarden een Kentaur (de ene Artemis, de ander Penelope) en ik ben er erg over te spreken. Voor mijn pony had ik hiervoor een Wintec, maar dat was geen succes. Heb ook nog een JC voor hem gehad, vond ik ook fijn, maar Kentaur vind ik prettiger.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:25

ChocoBesnier schreef:
S_uus schreef:

Zijn uitleg was omdat de zadels drukken op de schoft en hierdoor de spieren gaan verkrampen waardoor ze hun schoft niet meer naar boven kunnen brengen, dus waardoor het borstbeen vastzit.
Leg dit wel erg simplistisch uit maar daarop kwam het neer.

Wat de zadelmaker wel niet wist was dat mijn ostheo/happy athlete masseur 2 dagen voordien was geweest en geen grote problemen had opgemerkt. :Y)
Ik ben nogal zuinig op mijn paard en was eerst helemaal over mijn toeren ervan. Want als ik nogmaals een nieuw zadel zou aanschaffen zou het nr 5 zijn... In 3jaar tijd.
En heb even andere plannen eigenlijk met mijn geld... :z
Maar toen begon ik toch te denken dat die meneer niet zo heel eerlijk leek te zijn.
Maargoed ben benieuwd indien er nog mensen zijn met paarden met een vast borstbeen door een wintec/bates. :-)

ik heb ook een bates maar mijn paard is echt uberlos
ook mijn vriendin die cranio wel eens bij hem toepast, merkt en ziet niks bij hem, hij zit ook helemaal nergens vast eingelijk
dus bij mij gaat die vlieger ook niet op, ook bij mij op les rijden er verschillende met de bates of IW (heb ik ookgehad in kunsstof versie ,liep ook daar goed onder, nu een bates omdat ik leder wou (heb een innova))

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:36

Citaat:
ik heb ook een bates maar mijn paard is echt uberlos
ook mijn vriendin die cranio wel eens bij hem toepast, merkt en ziet niks bij hem, hij zit ook helemaal nergens vast eingelijk
dus bij mij gaat die vlieger ook niet op, ook bij mij op les rijden er verschillende met de bates of IW (heb ik ookgehad in kunsstof versie ,liep ook daar goed onder, nu een bates omdat ik leder wou (heb een innova))

Neen hier ook hoor, geloof er helemaal niets van. Maar bevestiging is altijd leuk.
Paard loopt eigenlijk makkelijk over haar rug, maar is wel nog niet los los te noemen.
Vroeger hadden we ook regelmatig enorm verzet bij mijn merrie, nu is dit ook niet meer het geval.
Dus lijkt me niet dat mijn paard last heeft van het zadel.
Maar als ik dan een wat mindere dag heb, denk ik toch alweer te snel dat het mss toch iets met het zadel zou zijn.
Die zadelpasser zou er 3 boommater smaller ingooien. Terwijl als ik meet met de boommeter van bates dat ze op het randje zit dat er 1 smallere in zou moeten.
Maar goed ik ga er een Korrector onder doen, donderdag komt er een wow-fitter die lucht zal bijpompen indien nodig.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:43

okee ach en vaak als jeje eigen gevoel volgt dan weet je gauw genoeg als ie past of niet.
wel vreemd dat ie lukraak zo een verkeerde boommaat toezegd zeg!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:13

missanita84 schreef:
okee ach en vaak als jeje eigen gevoel volgt dan weet je gauw genoeg als ie past of niet.

Ja denk dat hij eigenlijk gewoon zijn eigen merkzadel wou verkopen, die trouwens wel interessant waren hoor. Boommaat mm per mm te vergroten, echt kwaliteit, volledig aan de ruiter aan te passen kwa diepte zit en lengte zweetbladen.
Hij zei dat mijn paard atrofie had door een te grote boom, terwijl hij wel toegaf dat het zadel niet tot op de schoft zakte. Dus ging hij er 3 maten kleiner ingooien, het smalst van bates. 8)7
Terwijl mijn paard totaal niet onbespierd is op haar rug, wel kan er nog een flink pak bij. Ze heeft nu een mediumwide

Dus beetje smallere boom ingooien, zelf atrofie creeëren, om dan te zeggen zie je wel, je paard heeft atrofie van het bates zadel, je zal een nieuwe moeten kopen.
En nog zeggen dat ik zijn zadels echt interessant vond.
Maar na dit bezoek, laat maar zitten. :evaw:

Nu om even on-topic te blijven. Is een Korrector niets voor jou TS?
Dit kan je wel enkel gebruiken als je zadel te groot is. Maar voor een 200 euro kan je wel rijden, kan je paard spieren opbouwen en dan kan je rustig uitkijken naar iets wat in de smaak valt. Zo ben ik het toch aan het doen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 23:17

ChocoBesnier schreef:
Neen hier ook hoor, geloof er helemaal niets van. Maar bevestiging is altijd leuk.
Paard loopt eigenlijk makkelijk over haar rug, maar is wel nog niet los los te noemen.
Vroeger hadden we ook regelmatig enorm verzet bij mijn merrie, nu is dit ook niet meer het geval.
Dus lijkt me niet dat mijn paard last heeft van het zadel.
Maar als ik dan een wat mindere dag heb, denk ik toch alweer te snel dat het mss toch iets met het zadel zou zijn.
Die zadelpasser zou er 3 boommater smaller ingooien. Terwijl als ik meet met de boommeter van bates dat ze op het randje zit dat er 1 smallere in zou moeten.
Maar goed ik ga er een Korrector onder doen, donderdag komt er een wow-fitter die lucht zal bijpompen indien nodig.

Nah alsof ik mijn eigen getypte verhaal hier lees.
Ook 'mijn' zadelmaker heeft een verkeerde boom erin geploft, terwijl wij vanaf het begin al zeiden dat diegene met geldrukmeting pad had gezegd dat Asra Medium/Wide heeft.

Hij hield echter stug vol dat het Wide is.
Dus gooide ie er een Wide boom in, nu zijn we er naar weken in gevecht te zijn met hem sinds 3 dagen achter dat Asra al die tijd gelopen heft met een EXTRA! wide, dus 1,5 maat te groot (ondertussen is mijn pony dus opgemeten door een WEL erkende Master saddle fitter!)

Tot vorige week woensdag heeft ie stug volgehouden namelijk dat het een wide boom was.......

Dat mindere dag verhaal wat je zegt heb ik ook inderdaad, maar mijn pony laat echt merken dat ie niet blij word van de wintec.
Ik ben er (nu onderhand ) 4,5 week geleden achter gekomen dat het stugge gedrag echt door het zadel komt.
Mijn les ging rot, Asra was zo 4kant als maar kon, zowel in buigen voor mijn binnenbeen als in zijn hals.
Halsstrekken no way..

Een dag na mijn les ben ik gaan rijden met een KN zadel die ik leen, en warempel daarmee liep ie heerlijk rond, boog voor mijn been en hals strekken alsof ie nooit anders gedaan had.

Toch houd zadelmaker zijn kop heel stijf, moet je nagaan vanaf juni heb ik het zadel en ligt al meer dan een maand stil.....

Dat met het borstbeen, op zich best logische uitleg mijn zadelfitter had het tot voor kort ook inderdaad over de schoft die omhoog moet kunnen komen.
Dat kan absoluut niet met wintec, + dat ik ontzettend breed in dat zadel word gezet, 'uit elkaar word getrokken' zoals zij dat zo mooi noemde.
Zij heeft ons zien rijden met Wintec en met KN een wereld van verschil hoewel die ook niet 100% ligt en we dat oplossen met een handdoek onder het zadel bij de achterste kussens.

"
Pfff wat een verhaal. haha

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 23:23

ChocoBesnier schreef:
missanita84 schreef:

Ja denk dat hij eigenlijk gewoon zijn eigen merkzadel wou verkopen, die trouwens wel interessant waren hoor. Boommaat mm per mm te vergroten, echt kwaliteit, volledig aan de ruiter aan te passen kwa diepte zit en lengte zweetbladen.
Hij zei dat mijn paard atrofie had door een te grote boom, terwijl hij wel toegaf dat het zadel niet tot op de schoft zakte. Dus ging hij er 3 maten kleiner ingooien, het smalst van bates. 8)7
Terwijl mijn paard totaal niet onbespierd is op haar rug, wel kan er nog een flink pak bij. Ze heeft nu een mediumwide

Dus beetje smallere boom ingooien, zelf atrofie creeëren, om dan te zeggen zie je wel, je paard heeft atrofie van het bates zadel, je zal een nieuwe moeten kopen.
En nog zeggen dat ik zijn zadels echt interessant vond.
Maar na dit bezoek, laat maar zitten. :evaw:

Nu om even on-topic te blijven. Is een Korrector niets voor jou TS?
Dit kan je wel enkel gebruiken als je zadel te groot is. Maar voor een 200 euro kan je wel rijden, kan je paard spieren opbouwen en dan kan je rustig uitkijken naar iets wat in de smaak valt. Zo ben ik het toch aan het doen.

Corrector? Die checkt je zadel en hoe het ligt?

Ik werd gewezen door een vorige stalgenoot op Godfried, hij schijnt ook bij Anky over de vloer te komen.
Woont zelf in Noord-Brabant en kan echt bijna alle zadels prima aanpassen, aan ruiter en paard.
Hij gaat het hele land door maar goed omdat ik nu al iemand heb en zij Master saddle fitter is , geloof ik haar wel.
We zijn afgelopen vrijdag naar een stal geweest bij haar in de buurt en zij nam de zadels die ik meenam zeer serieus en kwam zelf ook met een aantal zadels waar erg serieus naar gekeken werd.

http://www.saddlefitservice.nl/

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:20

Citaat:
Corrector? Die checkt je zadel en hoe het ligt?

Ik werd gewezen door een vorige stalgenoot op Godfried, hij schijnt ook bij Anky over de vloer te komen.
Woont zelf in Noord-Brabant en kan echt bijna alle zadels prima aanpassen, aan ruiter en paard.
Hij gaat het hele land door maar goed omdat ik nu al iemand heb en zij Master saddle fitter is , geloof ik haar wel.
We zijn afgelopen vrijdag naar een stal geweest bij haar in de buurt en zij nam de zadels die ik meenam zeer serieus en kwam zelf ook met een aantal zadels waar erg serieus naar gekeken werd.

http://www.saddlefitservice.nl/

De korrector is een pad die je onder je zadel doet en kan opvullen met lucht waar nodig. Dit laat je best altijd doen door iemand die hierin ervaring heeft.
Je kan de voorkant, middenstuk en achterkant bijvullen met lucht waar nodig.
http://www.fteltd.co.uk/Korrector/korrectorintro.htm

Vind het wel een goed systeem. Want je paard zal wel nog eens veranderen in zijn leven. Waardoor het zadel tijdelijk niet goed gaat liggen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:36

Interesting, i take a look!

milou_rio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:15

Wintec is ook ewn goed merk daar kan je de boom ook om laten bouwen zodat het zadwl altijd goed ligt!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:25

milou_rio schreef:
Wintec is ook ewn goed merk daar kan je de boom ook om laten bouwen zodat het zadwl altijd goed ligt!

Wat een onzin, je kunt de breedte vd voorboom aanpassen, meer niet. Als het model boom niet geschikt is voor je paard, dan gaat het nooit passen.