Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Zadelprobleem, veel meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:11

Wat raar dat je de London hard vond zitten?

Kan dat niet komen doordat paardebeest zo gespannen liep?

Ik vind de London wel erg veel "rommel" op de schouder leggen, best kans dat het beestje dat niet zo kon waarderen dat die schouder veel minder makkelijk kon bewegen :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:16

Ik wilde hetzelfde zeggen als Pmarena, komt dat harde niet doordat hij gespannen was? Ik zit voor geen meter op mijn boomloos zadel als mijn pony haar rug aanspant. Als we buiten rijden en ze is gespannen omdat er bijvoorbeeld iets engs aankomt zit ik keihard, niet fijn!
Vind de London wel netter liggen als je vorige zadel. Jammer dat je pony het wat minder kon waarderen.. Ik weet niet of je in de buurt woont maar je mag mijn boomloos Sensation wel eens proberen om te kijken hoe dat zit?

*edit* zie dat je in Apeldoorn woont, niet echt om de hoek helaas..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:24

Waarom laat je je niet door een zadelmaker adviseren vraag ik me af?? Ik heb zelf via de zadelmaker een tweedehands Thorowgood zadel gekocht met verwisselbare boom en heb daar een jaar heel veel plezier van gehad. Onze merrie had een veulentje gehad en moest weer helemaal terug in bespiering/gewicht komen. Zadelmaker is iedere 3 maanden geweest om het aan te passen. Nu een jaar verder en paard weer zoals ze zijn moet,heb ik dat zadel weer goed kunnen verkopen en opnieuw via de zadelmaker een tweedehands Kentaur gekocht met diepere zit. Ieder zijn vak: je kan hier advies vragen maar denk dat je gewoon een goede zadelmaker om hulp moet vragen ipv Bokt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 12:46

Nee, die gespannenheid voelt echt heel anders. Het zadel was gewoon heel "vierkant". Elk randje voelde ik enorm, ik had het gevoel alsof ik bovenop het zadel zat.

Ik baal wel want ik vind het zelf echt een mooi(er) zadel, plus dat hij korter is en net dat stukje minder is.

Iemand hier had het over je boomloze zadel laten inkorten qua overbodig leer.. Denken jullie dat dat nut zou kunnen hebben voor mij, of zou ik er eerder mijn zadel mee verpesten?

@Datbeniknou, daarom heb ik mijn titel zorvuldig gekozen; Meningen gevraagd. Ik vind het prettig om mijn eigen beeld te vormen, en met veel verschillende invalshoeken (meningen) kun je dat beter dan uit enkel 1 hoek.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:09

http://www.customtreeless.tk/ Kan je zadel volgens mij super mooi aanpassen, heb er geen persoonlijke ervaring mee maar wel ervaringen gehoord en die zijn erg positief.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:22

waarom geen ijslanderzadel zit fijn en zijn vrij vlak (dus ook meer bilruimte) fijn voor een nogal rechte rug van een ijslander.
Ik heb een massimo ijslanderzadel, en een thorowgoodzadel voor mijn haflinger en deze liggen alle twee goed.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 13:24

Swift schreef:
http://www.customtreeless.tk/ Kan je zadel volgens mij super mooi aanpassen, heb er geen persoonlijke ervaring mee maar wel ervaringen gehoord en die zijn erg positief.

Die inderdaad, dankjewel!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 13:25

wouke schreef:
waarom geen ijslanderzadel zit fijn en zijn vrij vlak (dus ook meer bilruimte) fijn voor een nogal rechte rug van een ijslander.
Ik heb een massimo ijslanderzadel, en een thorowgoodzadel voor mijn haflinger en deze liggen alle twee goed.

Omdat ik liever boomloos rijd, en daarnaast er geen boomloze ijslanderzadels te koop aan worden geboden waarbij er ook gereageerd wordt op mijn reactie. :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:28

Ik zou gewoon gaan voor een goede pad..Dat kan echt een verschil maken..Heb je wel een fijne singel?

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:45

bij www.hofstede-twekkelo.nl hebben ze heel veel keus in boomloze zadels.
ze is ook actief op bokt, ik heb bij haar hoefschoenen gekocht goede raad en advies.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:00

Ik heb je topic is doorgelezen, maar het is toch logisch dat je paard niet wil ontspannen, niet goed draaft en al helemaal geen tölt geeft als het zadel volledig op zijn schouder ligt?

Ik ben dan wel van de boomzadels (simpelweg omdat ik geen persoon kon vinden die kosteloos met meerder modellen wilde komen passen en ik wel wedstrijden rijd), maar als er bij mijn merrie ook maar half een zweetblad in de buurt van haar schouder komt kan ik ontspannen rijden wel vergeten. Zadelmakers verklaarde mij voor gek, maar zij accepteert het echt niet.

Heb je wel eens met barebackpad gereden en hoe reageerde hij daarop?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:35

Nachtlampje schreef:
wouke schreef:

Omdat ik liever boomloos rijd, en daarnaast er geen boomloze ijslanderzadels te koop aan worden geboden waarbij er ook gereageerd wordt op mijn reactie. :+

Jammer, ik heb een pagina terug gereageerd voor w.b. een boomloos ijslanderzadel van Hidalgo

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:06

Princesj schreef:
Ik heb je topic is doorgelezen, maar het is toch logisch dat je paard niet wil ontspannen, niet goed draaft en al helemaal geen tölt geeft als het zadel volledig op zijn schouder ligt?

Ik ben dan wel van de boomzadels (simpelweg omdat ik geen persoon kon vinden die kosteloos met meerder modellen wilde komen passen en ik wel wedstrijden rijd), maar als er bij mijn merrie ook maar half een zweetblad in de buurt van haar schouder komt kan ik ontspannen rijden wel vergeten. Zadelmakers verklaarde mij voor gek, maar zij accepteert het echt niet.

Ja, ik dacht ook al dat het zadel een 10 centimeter te ver naar voor ligt, daarom kan een zadelpasser interessant zijn, die kan je daarin ook helpen door te tonen waar het moet liggen (paar vingers achter de kop van het schouderblad). Hier trouwens ook zo'n gevalletje die zo stijf loopt als een hark of er in een koersdraf vandoor gaat als het zadel te veel naar voor komt (en dan ligt het nog 5 cm meer naar achter dan in dit geval).

Wat pro's en cons van boomloze zadels betreft: op de website van Piet Loof (www.pietloof.nl) staat een heel interessant artikel dat ik es doorgelezen heb. Moraal van het verhaal: boomloze zadels zijn goed voor ruiters met een goede onafhankelijke zit, die niet te dik of te dun zijn, in de meeste andere gevallen is een boomzadel aangewezen.

Je hebt ook zadels met vervangbare bomen, en met inlages, zoals Wintec en Bates, da's ook een optie, en Wintec is niet zo prijzig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:10

Och nee toch, weer iemand die in dat idiote artikel op die Piet Loof website trapt 8)7

Wat daar allemaal beweerd wordt is echt 90% kletskoek, dat hele verhaal schreeuwt gewoon dat de schrijver geen flauw idee heeft waar die over praat en totaal geen verstand heeft van boomloze zadels.

Om er even 1 van de vele suffe zinnetjes en beweringen uit te pakken:

Citaat:
Indien die niet nodig zouden zijn kan men evengoed een “barepack zadeldek” kopen, dit is dan net hetzelfde en véél goedkoper!

De beste man weet nog niet eens de juiste benaming van een BareBack Pad, geeft wel aardig het niveau van kennis aan :P

Bovendien is dit hele stuk een epistel uit 2006 dat blijkbaar bedoeld is om Wintecs en andere zadels uit meneers assortiment te verkopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:08

soeske schreef:
Nachtlampje schreef:

Jammer, ik heb een pagina terug gereageerd voor w.b. een boomloos ijslanderzadel van Hidalgo[/quote]

Dat zit dus eigenlijk een beetje (nogal) boven mijn budget (geen tweedehands te vinden tot nu toe) :o
Ik dacht dat ik dat ook had gezegd maar dat was neit erg duidelijk.

Daarnaast; ik heb niet al het geld van de wereld om 60 zadels uit te proberen en om dan naar een 2ehands op zoek te gaan, of steeds honderden euro's uit te geven met de belofte dat ik hem terug mag sturen (waar in het geval van de London dus opeens ook heel stroef contact ontstond)

Dat vind ik te link.

Qua zadelpassers; Ik heb nog van niemand gehoord waarvan ik denk "joh, das degene die ik zoek met de juiste zadels"
En om dan iemand die goed aangeschreven staat te laten langskomen.. Ja, dat kan wel, maar ik schiet er niet veel mee op omdat diegene dan geen zadels in mijn zoekrichting heeft of geen zadels in mijn kontmaat.
+ de financien. Er zal vast ewl een zadel zijn met perfecte lengte waar mijn billen als gegoten inzit, maar ik heb helaas geen 2000 euro. (kijkend naar zadelpassers die hier op stal zijn geweest voor andere ijslanders)
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 03-10-13 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:09

Ik heb niet alles gelezen, sorry dat ik het zeg maar...ben je niet te groot/zwaar voor je ijslander?
Boomloos is fijn voor lichte meisjes, bij een groter gewicht en meer druk op de stijgbeugels zijn lichtgewicht boomzadels m.i. een veel betere keus.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:19

Amalarab schreef:
Ik heb niet alles gelezen, sorry dat ik het zeg maar...ben je niet te groot/zwaar voor je ijslander?
Boomloos is fijn voor lichte meisjes, bij een groter gewicht en meer druk op de stijgbeugels zijn lichtgewicht boomzadels m.i. een veel betere keus.

Ik denk dat je de site van barefoot (www.fijnzadel.nl) eens kunt doorlezen over het "boomloos is voor lichte meisjes" deel.
Qua te zwaar (kan me voorstellen dat die vraag wel langskomt); nee, ik ben eigenlijk overtuigd van niet. Hij is een tank vergeleken met andere ijslanders waarmee hij mij al beter kan dragen, en daarnaast geeft hij niet aan dat ik te zwaar ben (loopt graag uren buiten, doet zonder problemen stukken rengalop, is enthousiast en vrolijk).

Ook mijn staleigenaresse (bekend instructeur ijslandse les) en mijn bekapper en paardensportmasseur vinden mij niet te zwaar of te lang of hem kuren vertonen die duiden op overbelasting.
Ook rijd je op een ijslander ook wat anders om de rug zoveel mogelijk te ontlasten.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:47

Swift schreef:

Wat een handige site! Ik heb een Barefoot Madrid besteld voor mijn Portugese kleuter en volgens mij zitten daar geen lusjes aan om je beugels 'op te steken' (zoals gebruikelijk bij iberische zadels). Hopelijk kunnen ze bij customtreeless iets verzinnen om dat op te lossen. Misschien dat ik de vorm van het zadel ook wel laat aanpassen. Ik vind die punt aan de achterkant nooit zo heel mooi :o

Iets anders... Weet iemand waarvoor dat losse riempje s dat je op de foto's van de Madrid ziet? Ik bedoek een riempje dat aan de achterkant tussen de kussens uitkomt. Niet echt handig dat ik een zadel heb besteld dat ik nog niet in het echt heb gezien :D

Edit: sorry, ik zie nu pas dat ik niet zomaar in het boomloostopic zit, maar in een topic over een specifiek probleem...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:04

Haha :P Geen probleem.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:11

Ik heb niet je hele topic doorgelezen, maar misschien is een thorowgood zadel wat voor jou? Deze hebben een verwisselbare boom. Ik ben er heel blij mee, ook omdat mijn pony ook heel erg wisselt in omvang en een ronde, korte rug heeft. Boomloos heb ik even geprobeerd, maar vond ik echt niks. Nu heb ik 3 verschillende maten boompjes liggen, die ik zelf verwissel.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:14

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 22:20

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:31

pmarena schreef:
Och nee toch, weer iemand die in dat idiote artikel op die Piet Loof website trapt 8)7

Wat daar allemaal beweerd wordt is echt 90% kletskoek, dat hele verhaal schreeuwt gewoon dat de schrijver geen flauw idee heeft waar die over praat en totaal geen verstand heeft van boomloze zadels.

Indien die niet nodig zouden zijn kan men evengoed een “barepack zadeldek” kopen, dit is dan net hetzelfde en véél goedkoper!

De beste man weet nog niet eens de juiste benaming van een BareBack Pad, geeft wel aardig het niveau van kennis aan :P

Nou, die schrijver, Denis Teirlynck, ken ik nochtans al bijna 20 jaar, is heel ervaren en veel gevraagd omwille van zijn vakkennis. Als ik moet kiezen wie ik geloof: iemand die een breed gamma zadels verkoopt (zowel Engels, western als boomloos), of iemand die enkel barefoot verdeelt, dan is me snel duidelijk wie hierin het objectiefst is.

En ik ken een licht meisje met een trekpaard die haar boomloos zadel heeft moeten verkopen omdat haar paard er geen meter meer mee vooruit wou, terwijl het super loopt met een specialized saddle.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:03

hwn schreef:
pmarena schreef:

Nou, die schrijver, Denis Teirlynck, ken ik nochtans al bijna 20 jaar, is heel ervaren en veel gevraagd omwille van zijn vakkennis. Als ik moet kiezen wie ik geloof: iemand die een breed gamma zadels verkoopt (zowel Engels, western als boomloos), of iemand die enkel barefoot verdeelt, dan is me snel duidelijk wie hierin het objectiefst is.

En ik ken een licht meisje met een trekpaard die haar boomloos zadel heeft moeten verkopen omdat haar paard er geen meter meer mee vooruit wou, terwijl het super loopt met een specialized saddle.

Er wordt ook niet gezegd dat een barefoot altijd op elk paard past, en er zijn zo veel vooroordelen over boomloze zadels zonder dat daar verdiept in wordt. Maar ik zou je willen vragen om de discussie "boomloos of niet" niet in dit topic voort te zetten. Genoeg andere topics die daarvoor zijn en er is altijd nog de pbbox

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:10

HWN: Ik zeg niks over de vakkennis van de beste man betreffende boomzadels, het kan best zijn dat hij daar wel een kei in is, alhoewel een dergelijk slecht stuk uitleg (als hij er achter staat wat daar geschreven staat) niet bepaalt vakkennis uitstraalt :=

Maar wat hij over boomloze zadels bazelt dat is echt tenenkrommend, of je nu "voor of tegen" boomloos bent doet niet ter zake, er staan gewoon allerlei beweringen in die puur uit de duim gezogen zijn -O-

Mocht je wat meer uitleg willen dan ben je welkom in het algemene topic :j
[HAR] Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!