[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:35

Half pad is even breed als het zitvlak van het zadel en ietsjes langer dus overal waar ruiter gewicht komt te zitten ook in de inlages dus de druk wordt gewoon goed verdeeld. Tenminste dat is mijn ervaring ik heb de half pad van grandeur onder mijn cherokee.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:37

suuske schreef:
Half pad is even breed als het zitvlak van het zadel en ietsjes langer dus overal waar ruiter gewicht komt te zitten ook in de inlages dus de druk wordt gewoon goed verdeeld. Tenminste dat is mijn ervaring ik heb de half pad van grandeur onder mijn cherokee.

die van mij is alleen breder als mijn zitvlak/ kussens...
dus komt half onder mijn zweetblad...

suuske

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:12

Oooh de mijne niet die stopt bij de zweetbladen irriteert die van jouw dan niet? Heb een maat 2

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:16

suuske schreef:
Oooh de mijne niet die stopt bij de zweetbladen irriteert die van jouw dan niet? Heb een maat 2

jaah.. die irriteert dus.. snapte het dus ook niet :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:26

Mijn halfpad past maar net onder het anky pad en als je heel goed kijk zie je net aan de voorkant een randje.
Afbeelding

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:26

Blijheid schreef:
@Lammie2701: Past de Venice 2 qua zitmaat wel fijn bij jou dan?

Ik heb nu zelf de caracas 2 (het testmodel van je schoonzus overgekocht) en die vond ik qua zitmaat groter voelen dan de venice 2, al blijft hij voor een 17,5 aardig aan de kleine kant.

Ik zat bij de caracas2 echt klem tussen de voor en achterkant en bij de venice2 had ik iets ruimte over waardoor ik daar beter in paste, komt misschien ook door mijn bouw (dikke kont en bovenbenen)...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:53

Ik heb ook lang gereden met een half pad , en vond het prima werken. Was bang dat het zo'n hoog torentje zou worden maar dat viel reuze mee! :-) alles bleef netjes op zijn plek liggen en de drukverdeling was ook goed.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:03

@Marcella zo zit het bij mij idd ook welke half pad heb jij?
Ik ben er wel tevreden over jij ook?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:04

Kun je de (soort van) halfpad van de psychiopad ook als halfpad gebruiken? Ik geloof wel dat daar die klitteband strippen aan zitten. Is het geen optie om de pad bóven je dekje te doen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:08

Geryon schreef:
Kun je de (soort van) halfpad van de psychiopad ook als halfpad gebruiken? Ik geloof wel dat daar die klitteband strippen aan zitten. Is het geen optie om de pad bóven je dekje te doen?

Fysiopad bedoel je ?

Zoals jij het schrijft, klinkt het wel heel eng :=

:D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:27

Geryon schreef:

Dat kan, heb ik ook gedaan er zitten alleen geen lusjes aan. klittenband zit aan de bovenkant van de physiopad dus je kunt hem gewoon onder je dekjes gebruiken. Als je dan ook nog klittenband (de lusjes) aan je dekjes maakt kan het echt geen kant op. Werkt prima.
Pad boven je dekje zit je met de ruggegraadvrijheid in de knoei

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:39

Shirley schreef:
Geryon schreef:

Fysiopad bedoel je ?

Zoals jij het schrijft, klinkt het wel heel eng :=

:D

_O-

Ja dat bedoelde ik :') Naja Physio dan. Ik maak deze fout vaker dan nu nog wel :=

TinePine schreef:
Geryon schreef:

Dat kan, heb ik ook gedaan er zitten alleen geen lusjes aan. klittenband zit aan de bovenkant van de physiopad dus je kunt hem gewoon onder je dekjes gebruiken. Als je dan ook nog klittenband (de lusjes) aan je dekjes maakt kan het echt geen kant op. Werkt prima.
Pad boven je dekje zit je met de ruggegraadvrijheid in de knoei

Oke bedankt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:48

Wintec Webbers zijn prima open te maken en weer dicht te naaien rondom beugelophanging, heb ik ook bij mijn Fellsattel gedaan :j

Bij een Barefoot met klittenband-beugelophanging is het een stuk makkelijker natuurlijk, hoef je niet het hele zadel erbij te hebben :P

Half-pads verkoop ik niet juist om de reden dat ze op allerlei manieren problemen kunnen geven :=

Scheef liggen, bovenop dekjes gebruikt worden i.p.v. eronder, randjes onder zadels die kunnen gaan irriteren... wat dat betreft heb ik wel geleerd van de Grandeur Sympanova pads die we ergens rond 2006 ofzo hadden :o

Dat leek allemaal hartstikke leuk, werkte vaak ook heel fijn en er zijn nog steeds mensen die niks anders meer willen :j

Maar het ging toch fout bij een aantal paarden die er witte plekken van kregen (irritatie) die door mensen werden aangezien als drukplekken waar de Barefoot-zadels de schuld van kregen en niet de pads -O-

Tot op de dag van vandaag wordt Barefoot daar nog door achtervolgd en zie ik steeds gebruikerservaringen terugkomen van mensen die vertellen dat Barefoot "ruk" is omdat ze paarden kennen die er drukplekken van hebben gekregen... terwijl als je doorvraagt meer dan 9 van de 10 keer duidelijk blijkt dat er dan een irriterende pad onder lag of op een andere manier het zadel niet goed is gebruikt zeg maar, te smalle pommel ofzo -O-

Helemaal jammer is het dat dat toen net gebeurde toen de Barefoots in opkomst waren, ook in de Endurance, en daar gonst het nu nog steeds enorm dat je geen endurance moet rijden met een Barefoot want paarden krijgen daar drukplekken van -O-

Terwijl er ook wat ruiters in de hogere klassen met prima resultaat met Barefoots gereden hebben en er zat ruiters zijn die er behoorlijk wat kilometers mee rondraggen waarbij zij en hun paard nog redelijk fris zijn terwijl anderen met een gewoon zadel helemaal gebroken zijn maar dat onthoudt men natuurlijk niet want dat is wat minder sensatie :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:55

Denk dat het laatste ook wel met de rijstijl van de ruiter te maken heeft, zou het niet ?
Als je je eigen billen liever ontziet dan de rug van je paard, tja ... dan weet ik niet of je eventuele klachten dan kunt wijten aan het zadel ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:58

Uiteraard :j

Maar ik krijg regelmatig mails van mensen die bvb. al jaren met een groepje in de zomer een trektocht gaan maken, en dan altijd allemaal een houten reet hebben aan het eind van de dag :P

En dan dat jaar gaat er 1 iemand met een Barefoot en die moet me dan even jubelend mailen dat ze haar rij-maatjes ineens maar watjes vindt want dat jaar wil de rest elke dag op een gegeven moment stoppen (net als altijd), stapt wat kreunend af (net als altijd) en zij en haar paard hadden nog wel een uurtje of wat doorgewild :))

Dat zijn altijd wel geinige dingen :)

Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die er niet aan moeten denken om met hetzelfde zadel zo'n eind te rijden :P

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:21

Sorry dat ik kom binnenvallen.
Ik heb de kans om een paar keer gebruikte barefoot drytex kids zadeltje te kopen voor mijn shet incl. de bijhorende stijgbeugelriemen dry tex, elastische singel F.R.A en bijhorend blauw zadelpad voor €200.

Maar ik vind de pads voor de kidszadeltjes niet stoer genoeg, kan er geen andere pad onder?
En de fenders worden zeker ook niet in kindermaat verkocht?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:55

pmarena schreef:
Wintec Webbers zijn prima open te maken en weer dicht te naaien rondom beugelophanging, heb ik ook bij mijn Fellsattel gedaan :j

Bij een Barefoot met klittenband-beugelophanging is het een stuk makkelijker natuurlijk, hoef je niet het hele zadel erbij te hebben :P

Half-pads verkoop ik niet juist om de reden dat ze op allerlei manieren problemen kunnen geven :=

Scheef liggen, bovenop dekjes gebruikt worden i.p.v. eronder, randjes onder zadels die kunnen gaan irriteren... wat dat betreft heb ik wel geleerd van de Grandeur Sympanova pads die we ergens rond 2006 ofzo hadden :o

Dat leek allemaal hartstikke leuk, werkte vaak ook heel fijn en er zijn nog steeds mensen die niks anders meer willen :j

Maar het ging toch fout bij een aantal paarden die er witte plekken van kregen (irritatie) die door mensen werden aangezien als drukplekken waar de Barefoot-zadels de schuld van kregen en niet de pads -O-

Tot op de dag van vandaag wordt Barefoot daar nog door achtervolgd en zie ik steeds gebruikerservaringen terugkomen van mensen die vertellen dat Barefoot "ruk" is omdat ze paarden kennen die er drukplekken van hebben gekregen... terwijl als je doorvraagt meer dan 9 van de 10 keer duidelijk blijkt dat er dan een irriterende pad onder lag of op een andere manier het zadel niet goed is gebruikt zeg maar, te smalle pommel ofzo -O-

Helemaal jammer is het dat dat toen net gebeurde toen de Barefoots in opkomst waren, ook in de Endurance, en daar gonst het nu nog steeds enorm dat je geen endurance moet rijden met een Barefoot want paarden krijgen daar drukplekken van -O-

Terwijl er ook wat ruiters in de hogere klassen met prima resultaat met Barefoots gereden hebben en er zat ruiters zijn die er behoorlijk wat kilometers mee rondraggen waarbij zij en hun paard nog redelijk fris zijn terwijl anderen met een gewoon zadel helemaal gebroken zijn maar dat onthoudt men natuurlijk niet want dat is wat minder sensatie :P

-O- leek me best wel ideaal...
tja, ... boven het dekje geen ruggengraad vrijheid maar bij de bolle is dat niet echt nodig := misschien kan ik hem toch op het dekje, om eens te kijken of het dan niet meer irriteert. ( zal straks een foto maken hoe het ligt )
bij het andere paard laat het helemaal niks vrij.. het maakt de boel helemaal te klein bij de schoft en gaat knellen :n
en de rare hobbels en bobbels zijn in de nacht weer terug gekomen >;) hij zou zo flexibel moeten zijn dat hij terugvormt, en op het paard goedvormt maar vertrouwen heb ik erniet echt in...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:14

Mooie OP! +:)+

Ik heb afgelopen dinsdag voor het eerst los gereden op mijn jonge IJslander, met mijn HM suberpad zadel. Ging super, ik ben heel benieuwd hoe het zadel het op de lange duur gaat doen als ik straks langere stukken kan gaan rijden, hopelijk nog net zo goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:14

Zou je daar eens een foto van willen maken Mews? Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet, en eigen foto's zeggen toch meer dan verkoopfoto's :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:31

Ik heb zelfs een filmpje :D https://www.youtube.com/watch?v=g9iaxqffx5I

Waar zou je een foto van willen Blijheid? Het zadel zelf op paard, of met ruiter, welke hoek..? Dan kan ik een volgende keer als we foto's maken kijken of ik daar wat foto's van kan maken. De suberpad-versie is volgens mij niet vaak te koop in NL trouwens, meestal als er Heather Moffett zadels te koop zijn dan zijn het de 'gewone'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:45

Ik zou vooral willen zien hoe de suberpad werkt, denk dat dat met een foto van zadel op het paard (zonder ruiter) het best te zien is? Een foto van de zijkant en een vanaf de achterkant?

Leuk filmpje trouwens!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:20

Ik heb nog wel wat oude foto's van toen ik het zadel net had:

Afbeelding

Het is lastig te zien vind ik, hoe de suberpad werkt. Er zitten in de pad kurkdeeltjes die zich naar het paard vormen, te vergelijken met een beanbag. De pad zelf heeft 2 compartimenten, in het midden opgesplitst, en zit dus aan het zadel vast.

Het zadel ligt wel meer 'op' het paard voor mijn idee, ik zit nog steeds een beetje met mijn beugels te klungelen of ik ze zo hou of toch weer 1 langer (ik heb ze normaal 1 langer, maar omdat het zadel iets hoger is zit ik dan voor m'n idee net iets te lang).

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:27

Vandaag kwam de post hier de Barefoot Madrid langs brengen.

Ondanks dat ik dacht dat het niet mijn smaak was, vond ik het toch leuk om hem even in het echt te zien.

Nu maak ik net de doos open, wat een mooi zadel!! Ik ben nooit zo van de bijzondere zadels. Voor mijzelf vind ik de Cheyenne goed genoeg. Al die poespas vind ik voor mijzelf niet nodig. Maar de Madrid, zonder tierelantijntjes en toch een hele luxe afwerking met mooie kleine details, valt zelfs bij mij in de smaak *\o/*

Het Braziliaans tuigleder is natuurlijk mooi leer om te zien en de combinatie met het suède is mooie combinatie. De stiksels in het suède zijn perfect gekozen. Ik vind het heel mooi dat 1 kant van de pommel suède is en de andere kant leer. De ringen zijn niet zo glimmend, wat mooi in het geheel past. Ik vind de Nevada zelf te vierkant, dat idee heb ik bij dit zadel helemaal niet.

Ik ben erg benieuwd hoe hij op verschillende paarden staat. Vandaag is het wat vies nat weer, hoop dat het morgen en maandag ochtend iets beter is. Dan zal ik hem eens passen op verschillende paarden. Uiteraard maak ik dan foto's ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:38

oh ik ben benieuwd Soraya, ik vind 'm van de foto's al mooi :)) Helaas geen centjes en het paardje niet om 'm op te leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:40

@Mews: Zo is het goed te zien inderdaad, dankjewel +:)+

Die 'pad' met kurkdeeltjes zit dus echt aan het zadel zelf vast?