Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Echt schapenvel(geen bontje)onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:12

hier een stuk van de mijn ikea schaap (met hap eruit door de honden :'))
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:17

Jup, mijne ziet er ook zo uit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:28

Ikea verkoopt volgens mij ook 3 soorten schaap tegenwoordig, daar jullie zullen wel andere types hebben denk ik ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:36

er lagen wel 3 verschillen maten maar heb geen andere soorten gezien maar zou best kunnen of ze zijn tegenwoordig gewoon anders dan 5? jaar geleden

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:11

zijn echt 3 verschillende schapen bij de ikea
heb ook een machtig mooi velletje van daar, heerlijk vol lichtige haren, prachtig en lag super onder mijn zadel
ikea is zo slecht niet, alleen stuk goedkoper omdat ze groter inkopen en geen kleurtjes gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:54

blijheid heb jij hem nou met de leerkant op je paard liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:24

Nee, de leerkant ligt naar het zadel :)

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:07

ik wil ook een schaap onder mijn zadel :) wat is nou het beste type dan van de ikea?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:14

Het goedkoopste is op een schaapscheerders feest een onbewerkte schapenvacht te kopen. Is goedkoop en dan knip je hem volgens de maat van je zadel met overal 10 cm eruit rondom stekend. Wij hebben in het verleden met de wol naar boven en vel naar beneden jaren gereden. Ik vond het ideaal. Helaas heb ik ooit de fout gemaakt om hem te wassen waardoor hij de soepelheid had verloren. Toen weg moeten doen. Maar de normale dekjes van later vond ik niet zo goed als toen die vacht. Helaas nooit meer op zo'n feest kunnen zijn om een vacht te kopen.
Persoonlijk zou ik nooit voor IKEA gaan want die vachten zijn bewerkt dus je hebt niet dat vet gehalte en dus natuurlijkheid als bij een onbewerkte vacht.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:54

Ben een echte liefhebber. Later als ik op een boerderij woon (een mens mag dromen toch) dan rijd ik met vacht en singel. <3 Vind met westernpad en singel al zo lekker zitten, je voelt al die spieren schommelen, zo relaxed.

Iemand nog foto's? De schimmel met het half lange crème bruin gevlekte vacht onder western zadel is echt waauw. :~ Om nog maar te zwijgen over de tinker! :wow: Ik stel voor dat jullie een fotoshoot gaan doen, ik vind ze zo gaaf.

Van de week gaat mijn ikea schapenkleedje dat ik al jaren heb de deur uit en komt er een Ijslandse vacht in natuurkleur met eco stempel en alles.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:57

haha dankje, ik vind mijn schimmel+vacht ook erg gaaf, vandaag een buitenritje gedaan zonder zadel op alleen de vacht, vacht op het paard, ik op het vel. Heeeerlijk zacht zat dat! nog een foto van hetzelfde ook goed? :+

Afbeelding

Afbeelding

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:25

Krijg je reacties erop tijdens het buiten rijden? :Y)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:29

nee haha maar ik kom alleen mensen uit het dorp tegen en die zijn niet zo gezellig :+ ik vind het zelf erg gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:02

Ik vind het ook super gaaf staan..maarja ik heb er wel een zwak voor.
Heb dan weer niks met hippe setjes.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:06

ik ook niet _/-\o_ doe mij maar een paard zo opgetuigd ipv met ankie-dekjes en hippe peesbeschermers en blingbling frontriemen :+

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 22:15

Ligt ook een beetje aan het paard natuurlijk. Een dressuuroutfit past gewoon het best bij een pittig KWPN paard met een donkere kleur, en dan voor de foto's wat wijken, passen verruimen en zo. Schuim op z'n borst en blazen door zn neus, nageeflijk en showend.

Terwijl bij een fjord, shet, haf, tinker, stevig paard/pony. zo'n mooi schapenkleed en dan een ruiter erop met een hoed en dan door de velden of het bos struinen _/-\o_ Compleet met vlekken, sokken, wilde manen.

Fan van het laatste natuurlijk.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:11

rommulus,

hoe maak je je schapenvacht vast op de rug van je tinker? Ik zie achter zijn voorbenen een riem lopen, verder is het niet goed te zien.
Voltige-singels zijn wel erg duur, zeker als je er niet vast mee gaat rijden. :')
Longeersingels hebben van die ringetjes, vraag me af of je benen en knieen daar niet overheen gaan schuiven.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:04

Misschien een dekensingel? Ben ook wel benieuwd :D

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:48

Dit ziet er echt super uit! Ik wil ook graag een vachtje bestellen voor mijn pown, zeker voor de wintermaanden waarin hij met zijn dikke vacht veel zal zweten, maar ook fijn als barebackpad! Ik vroeg me alleen iets af. Ook ik rij boomloos (barefoot Cheyenne zonder vps). Normaal rij ik altijd met een pad onder het zadel met dikke inlages erin. Als ik een medium schapenvacht eronder leg, zonder pad, is dit dan voldoende (mits we niet uren gaan rijden)? Of is het handiger om er tussen nog een half pad te leggen bijvoorbeeld? Ik ben alleen zelf bang dat het een heel dik pakket wordt dan, wat ook nog eens kan schuiven.

Ik vroeg me ook nog af wat de afmeting van jullie vachten zijn ongeveer, want online zie ik verschillende maten staan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:52

Over boomloos; Zou je niet bv een streep kunnen kortknippen/scheren in de vacht die je dan precies onder de ruggengraat legt zeg maar?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:58

Klinkt inderdaad logisch, vraag me alleen af of je dan genoeg druk verdeling hebt. Als de wol nat wordt door het zweet wordt het plat neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:03

Ik denk dat een schapenvacht alleen wat te dun zal zijn als pad, maar samen met een half pad is wel weer erg dik inderdaad. Lastig, ik zou zo gauw niet weten wat handig is.

Qua maten; mijn vacht was 80 bij 140, en daar hoefde echt maar een klein stukje af. Het is me opgevallen dat sowieso de lengte bijna altijd diagonaal gemeten word. Ook opletten of ze de huidkant opmeten, of de vachtkant, die laatste is altijd groter namelijk.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:05

Mijn vacht is ontzettend dik, dus die heb ik wel eens gebruikt onder mijn boomloos zonder pad :o (sorry bokt!) Dan trok ik het midden helemaal in de kamer zeg maar, en de zweetplek zag er keurig uit. Dit was wel op een korte buitenrit toen de vacht nog heel nieuw was :) maar mijn vacht is echt heel dik en zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:07

Maar je hebt boomloos en boomloos he, ik denk dat jouw startrekk wel iets steviger is dan bijvoorbeeld een barefoot?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:16

Ja klopt hoor :j ik heb dus ook meer een mooie ruimte al waar ik de vacht dan tussen trok. Dus al ruggegraatvrijheid van het zadel zelf, al hoort er een pad wel onder nog.