Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Klimop schreef:Ik snap ook niet helemaal hoe je geen mogelijkheid kan hebben om bitloos te rijden?bij wijze van spreken hang je er een (touw)halster aan en dan rijd je toch al bitloos imo?
Maar om verder antwoord te geven op de vraag... Ik wissel af tussen beide, maar op buitenritten rijd ik sowieso (bijna) altijd bitloos, gewoon omdat het ideaal is dat je je paard tussendoor ergens lekker kan laten grazen en als ze ergens van schrikt en bijv. 2 meter opzij springt, kan ik tenminste niet in d'r mond hangen als ik even m'n balans kwijt ben/in het ergste geval ernaast lig.... Daarnaast maakt met/zonder bit qua 'controle' niks uit (als ze zonder bit slechter zou luisteren is dat juist een reden voor mij om extra vaak bitloos te rijden en hieraan te werken), dus ik zie geen reden waarom niet.
Behalve dan dat ik vind dat ze zowel met bit als bitloos moet kennen/te rijden moet kunnen zijn, vandaar dat ik d'r ook aan een bitje heb laten wenneninderdaad met het oog op eventuele wedstrijden in de toekomst en sommige instructrices hebben liever dat je met bit rijdt... Hier heb ik ook geen moeite mee, ben niet tégen bitten oid.

Molfre schreef:Ayasha schreef:Nee dan hang je op een gevoelig deel van de neus. Dat is absoluut beter.
Volgens mij is het gevoelige deel van de neus nog altijd het gedeelte onder de neusriem, dus waar de neusholtes naar boven komen en daaronder.

Top ide!! BITLOOS!!! Bitloos is zacht en leuk en lief en roze wolkjes enzo... Kan je een paard geen pijn mee doen. 
Peppertree schreef:Even een vraagje van een relatieve leek op 'verschillende bitloze optomingen' gebied; om een constante aanleuning te krijgen, is een release toch juist helemaal niet zo belangrijk?
Ik rij met een lage neusriem die ik hoger plaats, zodat het een 'sidepull' werking heeft, maar dan wil ik toch wel graag een constante verbinding/aanleuning en geen release.

Peppertree schreef:Ok, dan heb ik het begrip 'release' verkeerd begrepen. Ik ging ervanuit dat 'loslaten' ook letterlijk loslaten betekende, dus dat er dan geen enkele druk meer zou zijn. Waslijntjes zeg maar.
Ayasha schreef:Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren.
Waarom is het vriendelijker?