Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:59

Ik moet zeggen dat het voor mij niks uitmaakt, ik heb van nature een hele zachte hand en kan dus ook met bit prima rijden ook bij gevoelige paarden.

Peppertree

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:03

Ja, dat vind ik ook Loetie. Dat vind de KNHS alleen niet. Het is iets met afbuigen in de kaak/nek wat anders zou zijn. Pin me er niet op vast, want heel duidelijk weet ik het argument niet. Het zou in ieder geval zo zijn dat nageeflijkheid en aanleuning niet op dezelfde manier beoordeeld zouden kunnen worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:30

Dan moeten de juryleden maar eens op cursus. Western judges kunnen ook paarden die op snaffles, shanks of bosal worden gereden beoordelen. Waarom zou een dressuurjurylid dat niet kunnen leren ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:34

De bitloosjury's zijn ook op cursus geweest... hield alleen niet veel in geloof ik. Kan ook niet, nageeflijkheid is nageeflijkheid en dan maakt het niet uit of er nou wel of geen bit in zit. Het ''plaatje'' ziet er ook niet anders uit.
Maar ik geloof dat de KNHS heeft verzonnen dat een paard zonder bit de kaak niet kan ontspannen. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:40

Klimop schreef:
Ik snap ook niet helemaal hoe je geen mogelijkheid kan hebben om bitloos te rijden? :+ bij wijze van spreken hang je er een (touw)halster aan en dan rijd je toch al bitloos imo?
Maar om verder antwoord te geven op de vraag... Ik wissel af tussen beide, maar op buitenritten rijd ik sowieso (bijna) altijd bitloos, gewoon omdat het ideaal is dat je je paard tussendoor ergens lekker kan laten grazen en als ze ergens van schrikt en bijv. 2 meter opzij springt, kan ik tenminste niet in d'r mond hangen als ik even m'n balans kwijt ben/in het ergste geval ernaast lig.... Daarnaast maakt met/zonder bit qua 'controle' niks uit (als ze zonder bit slechter zou luisteren is dat juist een reden voor mij om extra vaak bitloos te rijden en hieraan te werken), dus ik zie geen reden waarom niet.
Behalve dan dat ik vind dat ze zowel met bit als bitloos moet kennen/te rijden moet kunnen zijn, vandaar dat ik d'r ook aan een bitje heb laten wennen :) inderdaad met het oog op eventuele wedstrijden in de toekomst en sommige instructrices hebben liever dat je met bit rijdt... Hier heb ik ook geen moeite mee, ben niet tégen bitten oid.

Nee dan hang je op een gevoelig deel van de neus. Dat is absoluut beter. :j

Ik heb de mogelijkheid. Maar neen, ik schakel niet over. Hij doet het prima op bit. Komt er een paard dat echt fijner is zonder bit wil ik het gerust overwegen maar mijn voorkeur gaat uit naar bit ivm wedstrijden enz.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:54

Ik ben wel heel benieuwd nu wat er nu wezenlijk anders gejureerd wordt bij een bitloze wedstrijd. Zijn er bokkers die jureren bij bitloze wedstrijden?

Eens Ayasha...Mijn nekharen gaan recht overeind staan als ik weer eens lees van mensen die bitloos gaan rijden omdat het dan niet uitmaakt als je er aan gaat hangen.. Al valt dat bij Klimop wel mee, zoals ik het lees.

Als je echt bang bent om je paard zeer te doen doordat je niet genoeg balans hebt, zou ik eerder voor een bokriempje gaan om makkelijker te blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 17-01-13 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:55

Ayasha schreef:

Volgens mij is het gevoelige deel van de neus nog altijd het gedeelte onder de neusriem, dus waar de neusholtes naar boven komen en daaronder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:02

Molfre schreef:
Ayasha schreef:

Volgens mij is het gevoelige deel van de neus nog altijd het gedeelte onder de neusriem, dus waar de neusholtes naar boven komen en daaronder.

Je bedoelt,waar de meeste bitloos-gebruikers hun neusriem hebben hangen op de foto's? Onder de plek waar een normale neusriem hangt?
Bitloze hoofdstellen werken met druk. En die druk wordt echt niet uit-geöefend op een plek waar het paard het toch niet merkt. Dat zou behoorlijk zinloos zijn.
Maar het is deze denkwijze die mij eerder anti-bitloos dan pro-bitloos maakt. Ruiters met bit weten vaak wel dat de mond gevoelig is. Je zal geen bitloos-gebruiker horen zeggen dat het bitloze hoofdstel op een gevoelig punt van de neus in werkt. Ontkenning of onwetendheid, geen idee, maar het doet mij vrezen dat er ook hardhandiger omgegaan wordt met die hoofdstellen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:07

Uuuh, niet om het een of ander, maar als bitruiters volgens jou VAAK weten dat de mond gevoelig is, waarom worden er dan zoveel paarden in de krul getrokken?
Mensen die ongevoelig omgaan met hun paard blijven dat, daar heeft optoming niks mee te maken.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:07

Met Air eens :j

Ik ben pro-bitloos, maar niet elk bitloos hoofdstel is even fantastisch. De kaakgekruiste hoofdstellen mogen van mij per direct de wereld uit: ik heb er heel wat uitgeprobeerd en ze hebben allemaal problemen met de release (waardoor paarden erin gaan hangen etc). De kingekruiste hoofdstellen zijn iets vriendelijker, maar uiteindelijk ben ik blijven hangen bij de FRA Pardoes:

Afbeelding

Mijn 8-jarige merrie rij ik hier standaard mee en onze 4-jarige merrie ga ik hier in april mee inrijden. Sowieso vind ik het voor het inrijden van paarden een stuk vriendelijker om een bitloos hoofdstel te gebruiken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:08

Natuurlijk is het deel waar de neusriem hoort te hangen ook gevoelig, anders zou het niet werken, net als wanneer ik met een neckrope rijd, het paard dit ook om de nek en de schouders voelt. En natuurlijk is het net zo min de bedoeling om aan een bitloos hoofdstel te hangen als aan een bithoofdstel, dat keur ik ook niet goed. Maar als de neusriem op de goede plek hangt, net onder de jukbeenderen, oefen je geen druk uit op het extreem gevoelige lage deel van de neus.

Maar net wat je zegt, ook hierin zijn rotte appels, mensen die hun neusriem te laag hebben hangen of te strak, met als mensen met een te kort bakstuk, te strakke sperriem etc. Ik wil niet zeggen dat ik en mijn mede bitloze ruiters heilig zijn :o

EDIT: op de foto in de post hierboven hangt de neusriem dus over het gevoelige neusbeen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:10

Even een vraagje van een relatieve leek op 'verschillende bitloze optomingen' gebied; om een constante aanleuning te krijgen, is een release toch juist helemaal niet zo belangrijk?

Ik rij met een lage neusriem die ik hoger plaats, zodat het een 'sidepull' werking heeft, maar dan wil ik toch wel graag een constante verbinding/aanleuning en geen release.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:11

Omdat er nu eenmaal mensen zijn die daar geen rekening mee houden, en die zullen dat ook met bitloze optoming doen. Daarom dat ik nooit snap dat mensen die met bit rijden zo veroordeeld worden. ;)
Ik zie, helaas, vaak de "mindere kant" van bitloze ruiters. Die ruiters die hun paard met bit zo verknalt hebben dat ze het bit nog niet meer in krijgen en dan... :)* Top ide!! BITLOOS!!! Bitloos is zacht en leuk en lief en roze wolkjes enzo... Kan je een paard geen pijn mee doen. :n
Met gevolg dat die arme dieren nog harder aangepakt worden...

En geen kat die er wat van zegt want "joh het is toch bitloos".
Dat vind ik nu zo jammer aan die verheerlijking van bitloos... Mensen die niet verder lezen, lezen enkel hoe het werkt bij goed gebruik, maar over slecht gebruik wordt geen woord gerept..

Molfre; en helaas zie je heel veel bitloze optomingen zo hangen. Waarvan ik betwijfel of het de bedoeling is. Maar je maakt me niet wijs dat als een optoming daar hangt, dat het niet gevoelig is voor een paard. :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:12

Ayasha het is inderdaad zo dat er wel eens ruiters zijn die de neusriem van hun bitloze hoofdstel te laag hebben maar gelukkig is dit in mijn omgeving in de meeste gevallen niet zo. Als je het ziet zou ik diegene er als ik jou was op aanspreken, wellicht weet hij of zij niet dat het hoofdstel niet goed is afgesteld.

En ik wil als bitloze ruiter best zeggen dat de neus van een paard ook gevoelig is (een paard is in mijn ogen op heel zijn lijf gevoelig, dat terzijde), dus bij deze. En ik ga zeker niet hardhandig(er) met het hoofdstel om omdat het bitloos is.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:13

@ Peppertree: In verband met beloning vind ik een gevoelige release werking juist heel belangrijk.

Overigens hangt de neusriem bij mij ook hoger ivm de gevoeligsheidgraad, maar ik heb sowieso een hele sensibele merrie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:13

Die mensen aanspreken probeer ik steevast maar het is dat type mens dat ook de neusriem van het bit hoofdstel veel te laag heeft hangen en de sperriem extra aan trekt voor "meer controle".
Als je het zegt, kijken ze je aan alsof je voor hun ogen van vorm aan het veranderen bent oid.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:19

Dan heeft het dus niet met de bitloze ruiter an sich te maken maar met het type persoonlijkheid...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:22

Peppertree schreef:
Even een vraagje van een relatieve leek op 'verschillende bitloze optomingen' gebied; om een constante aanleuning te krijgen, is een release toch juist helemaal niet zo belangrijk?

Ik rij met een lage neusriem die ik hoger plaats, zodat het een 'sidepull' werking heeft, maar dan wil ik toch wel graag een constante verbinding/aanleuning en geen release.

Aanleuning is iets anders dan het hoofd insnoeren en daarom is een goede release zo belangrijk, op het moment dat jij je teugels iets meegeeft, omdat je bijvoorbeeld wil versnellen of verruimen, en je hoofdstel heeft geen release, krijgt het paard geen ruimte.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:23

Net zoals slecht bit gebruik niet met de "bit-ruiter" te maken heeft maar met de persoonlijkheid.
Mij boeit het niet wat een paard om zijn hoofd heeft. Als het dier zich er maar goed bij voelt. Met bit is simpelweg makkelijker met wedstrijd. Maar als ik dan lees hoe er daarover geschreven word denk ik altijd "die types zitten ook tussen de bitlozen maar daar hoor je niemand over."
Snap dit hele topic ook niet. Waarom zou je bitloos gaan als met bit prima gaat en het paard er tevreden mee is?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:24

Ok, dan heb ik het begrip 'release' verkeerd begrepen. Ik ging ervanuit dat 'loslaten' ook letterlijk loslaten betekende, dus dat er dan geen enkele druk meer zou zijn. Waslijntjes zeg maar.

Ayasha; voor mij persoonlijk geldt dat ik bitloos dan toch 'leuker' vind voor mijn paard, ondanks dat het qua rijden geen verschil maakt. Puur het gevoel dus, denk ik.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 17-01-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:25

Omdat het kan en omdat mi. bitloos voor het paard vriendelijker is dan met bit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:26

Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren. :+
Waarom is het vriendelijker?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:26

Peppertree schreef:
Ok, dan heb ik het begrip 'release' verkeerd begrepen. Ik ging ervanuit dat 'loslaten' ook letterlijk loslaten betekende, dus dat er dan geen enkele druk meer zou zijn. Waslijntjes zeg maar.

Release houdt simpelweg in dat wanneer jij minder druk neemt op je teugels, datgene waar je teugels aan vast zitten minder druk geven op het paarden hoofd, dat kan een bit zijn, een sidepull of de "beruchte" kin en kaak gekruiste systemen. Die laatste twee, daar is release vaak een lastige kwestie en moet je ook erg goed onderzoeken voor je ermee gaat rijden juist ivm. die release

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:27

Ayasha schreef:
Volgens mij banketstaaf ik tegen de muren. :+
Waarom is het vriendelijker?

Ik zeg mijns inziens ik ben ervan overtuigd dat een bit minder vriendelijk is dan een bitloos hoofdstel en waarom dat is staat een paar pagina's terug. Iets met een volle mond en zenuwuiteinden.

EDIT: ik zeg overigens nergens dat een bitloos hoofdstel op een gevoelloos deel van het paard druk uitoeffent. Dus nee je banketstaaf niet tegen een muur.
Laatst bijgewerkt door Molfre op 17-01-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 15:29

Die heb je ook waar bitloos ligt.

De merrie thuis moet juist niks op haar neus hebben. Die heeft zelfs een halsband omdat ze niet gediend is van de neusriem van het halster. :)
Voor haar zou bitloos juist onvriendelijker zijn. IMO kan je niet zeggen dat 1 van de twee per definitie vriendelijker is.