ICE -VIBE BOOTS iemand die ervaringen ermee heeft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viet

Re: ICE -VIBE BOOTS iemand die ervaringen ermee heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:09

Mijn voordeel is dat ze op een hele fijne strakke ondergrond staat in de paddock (niet verhard trouwens).

Ze loopt overdag gewoon buiten dus daarvoor lijken ze me niet handig bij haar :o

Maar ook voor het herstellen van blessures, ideaal! Ik heb laatst een gehad die met haar been klem heeft gelegen in de stal. Dagen lang bezig geweest met de waterslang.

Deze beschermers lijken me echt ideaal!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:29

Ik heb ze gisteren besteld, hoop dat het de investering waard is.
Mijn paard kwam afgelopen vrijdag op 3 benen uit de wei, volgens de DA een acute peesklap. Zat te veel vocht in om echo te maken. Maandagochtend nog te dik, gisteravond nog veel dikker en erg warm.
Is dat een normaal verloop van zo'n blessure? Weet iemand dat? Ik maak me zorgen!
Hij kan bijna niet lopen en ik ben bang om steeds met hem naar de wasplaats te strompelen om te koelen, vandaar dat ik de ice-vibe besteld heb. Hij krijgt 's ochtends Metacam. Was vanochtend op maar heb om nieuwe gevraagd. Hij heeft 2 dagen binnen gestaan en daarna 2 dagen op kleine paddock omdat het een echt buitenpaard is, maar toch ben ik bang dat dat te veel energie heeft gekost omdat het gisteren veel dikker was. Tenzij dat het normale verloop is van zo'n blessure. Vanaf vandaag houdt ik m toch weer binnen. Hij heeft pijn.
Iemand nog tips? Alle hulp en info is welkom!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:38

sorry helaas geen tips, wel flink balen zeg...

Wat ik me overigens afvoeg, ik las dat de boots niet met de trilfunctie gebruikt mogen worden in geval van een ontsteking of botbreuk. Zo'n acute peesblessure zoals hierboven beschreven gaat vaak gepaard met een flink warm en dik been, dat is toch ook een soort ontstekinsreactie? Gebruiken jullie gewoon de trilstand standaard? of gebruik je ze in zo'n geval alleen om te koelen en de trilstand alleen bij de wat oudere blessures (niet meer warm) / om op te warmen voor training?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:43

Mijn vorige paard heeft 4 keer een peesklap gehad. Die strompelde daarna ook iedere keer. Mijne kreeg overigens nooit pijnstillers daarvoor.
Over het verloop, tja. Weet niet of je je daar beter door voelt, als ik je mijn verloop vertel. Mijn merrie kreeg de eerste keer 8 maand boxrust opgelegd, daarvan heeft ie 3 maanden helemaal in de box gestaan (overigens wel een grote en een redelijk open, want mevrouw ging rondjes draaien als ze geen aandacht kreeg en hoe kleiner het rondje, hoe slechter het is voor de benen). Na de 3 maanden 2 keer per dag stappen op harde, na 5 maanden ook een stukje draf erbij, na 6 maanden iets verder uitgebouwd en na 8 maanden ben ik er zelf weer op gaan zitten en veel op harde gestapt. Geloof dat ik na 11 maanden weer enigzins normaal aan het rijden was.
De andere keren zelfde, alleen iets kortere volledige boxrust. Bij 2de en 3de peesklap veel shockwave therapie gehad en tijdens de 3de icepacks gebruikt en magnetisch veld therapie erbij. Amper tot geen verschil van gemerkt, overigens.
Na de 4de peesklap haar weggebracht naar Lozeman, waar ze in een koudwater bubbelbad ging, 20 min per dag, 6 weken lang. Godse duur, maar dat heeft er lang erg goed bij haar gedaan :j
De laatste keer, 4 jaar later, was geen peesklap (was de 5de peesblessure...) en toen is ze na 2 weken stalrust en stappen op de wei gegaan voor 8 uur per dag en de rest van de dag een grote stal. Dat heeft haar beter gedaan :j

Momenteel bij mijn huidige iedere dag veeeeeel koelen (Ice Vibes, liniment met koud water, ice gel) en 3/4 keer in de week ijsklei voor 24 uur. Vooral van dit laatste zie ik goeie resultaten (benen zijn echt mooi smal en je koelt extra door na de klei het eraf te spoelen met koud water :) ).

Merel: je mag ze in dat geval alleen gebruiken samen met de ice packs, niet zonder. En dan mag je ze gerust op stand 3 zetten voor 20 min. Ik doe na die 20 min van nog een keer stand 1 voor 10 minuten :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:46

Omdat ik nog niets weet tot er een echo gemaakt kan worden wil ik ze nu alleen gebruiken om te koelen. De trilstand laat ik nog maar even af, moet eerst weten wat er precies kapot is anders doe ik misschien meer fout dan goed. Heb ook nog van iemand coolpack mogen lenen, maar die past niet zo mooi om zijn been. Ga ik er dadelijk wel nog een keer om doen tot ik de ice-vibe heb... Verder weet ik het ook niet op het moment. Voel me echt kl... dat ik niets voor mijn kanjer kan doen

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:47

IJsklei... heb ik nog nooit van gehoord... waar haal je zoiets?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:56

Divoza heeft bijvoorbeeld die van Cavalor die erg goed is :j
Groene leem heeft een soortgelijke werking.
Paardendrogist heeft wel meer verschillende soorten :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:36

Groene leem heb ik... een nieuw emmertje poeder... kan het gvd alleen niet vinden...
Zojuist met de DA gesproken: ice-vibe goed... mag alleen de trilstand nog niet gebruiken totdat we een echo hebben kunnen maken. Zojuist heb ik m afgespoten, ga over een paar uurtjes weer terug en dan vanavond nog 2 keer. Hij was gelukkig wat helderder dan gisteravond, dat geeft me dan weer hoop. Dramde zelfs dat hij naar buiten wou, ook dat geeft me een goed gevoel, alleen.... het mag niet... dat vindt ik het ergste.
Stel dat zijn been dunner is in het weekend... het wordt 9-10graden zegt men.. als de grond dan niet bevroren is, zou ik m dan een paar uurtjes op de paddock kunnen doen? Voor zijn psychische toestand zou dat goed zijn denk ik...

@Roxxiejj: geen lekker verhaal... hoop echt dat ik niet hetzelfde heb.... aangezien mijn paard al 22 jaar is en nog nooit iets gehad heeft heb ik eigenlijk goede hoop dat hij geen terugval krijgt, mits ik alles in acht neem, want het blijft gewoon een zwakke plek...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:40

Vind ik altijd zo moeilijk, boxrust is voor het medische vaak wel noodzakelijk, maar voor de psyche van het paard gewoon zo erg.. Als er bij mij eentje op boxrust moet zet ik vaak wel een heel klein stukje paddock af, zodat ze niet gaan rennen/bokken maar wel een keer frisse lucht krijgen en wat kunnen stappen..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:57

ja precies wat ik ook gedaan heb Mallootje. Alleen met de kou van afgelopen 2 dagen heeft het 'm toch wel veel energie gekost. Ik zag dat hij vannacht in stal gelegen heeft, dus dat heeft hem rust gegeven en heeft hij toch ook nodig. Als de grond bevroren en ongelijk is, is dat ook alleen maar moeilijker en slechter denk ik?
Beste is beide... paar uurtjes paddock voor de psyche en rest vd dag binnen... denk ik...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:24

Mijn merrie toen kreeg voldoende aandacht in de stal (heel veel mensen gingen er even mee knuffelen of kletsen, koekje geven etc.), dus die redde zich wel in de stal. Mijn ruin nu is ook rustig op stal. Loopt wel een keer een rondje, maar niet uit paniek. Stalhouders zorgen er ook altijd voor dat er minimaal 1 paard nog naast staat, zodat hij niet alleen staat. Verder komt de mijne niet in de paddock, want die gaat dan geheid door het draad. Over een tijdje mag ie misschien weer wat meer naar buiten..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:22

Dat heb ik vandaag ook gedaan, paardje ernaast, zojuist omgewisseld met mijn andere paard. Mijn bijrijdster is heel goed in 'bezigheidstherapie' en kan 2x/week overdag, dus dat is héél erg fijn. Ik moet gewoon fulltime werken. Voor haar ook heel erg banketstaaf trouwens... mijn paard 16 jaar niks gehad, zij rijdt m sinds sept. en nu dit... echt heel erg sneu vindt ik het.
Nou, zojuist weer gekoeld. Been was iets minder warm dan vanochtend. Ik durf alleen geen 10min. te koelen, lijkt me erg lang nu het water zo ontzettend koud is. Doe dus 3-5min en hou in de gaten wanneer hij zijn been wat weg begint te trekken, lijkt me dat het dan te koud wordt. Zal blij zijn als morgen (hopenlijk) de ice-vibe binnen is, volgens mij werkt dat wel heel gemakkelijk en kan er 20min om. Ben erg benieuwd naar de werking, ook al mag ik de trilstand dan nog niet gebruiken...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:44

lees hier allemaal hele goede ervaringen mee maar heeft imand hem ook te koop 2e hands? om te proberen nu met 1 paard herstellende van tussenpees bless (al wel weer redelijk aant rijden) en 1 met chekliga.. kapot tot zeer weinig pees vezels

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:39

Ik meld me helaas ook. Paard heeft door trauma een fikse peesontsteking.
Da heeft haar 60% op volledig herstel. Dit wil ik wel opdrijven natuurlijk.
Ik lees allemaal positieve reacties.
Welke behandeling hebben jullie da gegeven voor de peesblessure?
Ik sta voor verschillende opties maar weet nog niet wat te kiezen

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:17

Ik heb nog niet eens opties, er moet eerst nog een scan worden gemaakt en dat staat voor vrijdag gepland. Hij loopt nu al meer dan een week kreupel en is ook al flink wat gewicht verloren.
Wat voor opties heb je? Veel sterkte iig.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:16

Ik denk dat ze de stamceltherapie bedoeld. Die optie kreeg ik ook, alleen daar waren zoveel wisselende verhalen over, dat ik het uiteindelijk toch maar niet heb gedaan. Was toch wel een flinke rib uit mijn lijf..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:36

Klopt. Ik hoor eigenlijk enkel positieve verhalen. Maar het is inderdaad veel geld...
Roxxiejj welke behandeling heeft jou paard dan gehad? De da zegt indien ze geen stamcel krijgt het waarschijnlijk met teveel bindweefsel zal genezen en dan zal dit absoluut een zwakke plek blijven.
Mabotje: veel sterkte alsinds...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:45

Mijne heeft nu eigenlijk geen behandeling gehad, omdat het geen acuut iets was. Maar mijn vorige paard heeft meerdere keren shockwave therapie gehad, dure en tijdrovende optie die ik persoonlijk niet heel erg vond aanslaan. Paard heeft ook in een wellnessbad gestaan, soort bodembad die de doorbloeding activeert. Dat hielp geweldig!
Magnetisch veld therapie ook geprobeerd, maar vond ook dat niet een zichtbare verbetering.

Stamceltherapie werd bij niet echt aangeraden door omgeving. Springruiter er in de buurt heeft het ook geprobeerd, maar werd uiteindelijk toch niet veel anders ervan. Enige wat je ermee kan winnen is tijd, je versnelt het rust proces zeg maar. En zo legde mijn da het ook uit aan mij, of het ooit helemaal goed zou komen, bleef altijd maar de vraag. En voor zoiets heb ik gewoon niet dat geld er voor over. Dan zet ik hem liever een maand langer in de wei of zo

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:48

Mijne heeft van de week shockwave gehad. Was geen verbetering zichtbaar na de 3e scan. Tussen de 1e ende 2e zat wel verschil. Maar er moest wel wat gebeuren om de pees te activeren. Dus over 4 weken controle en iedere dag stappen en koelen met de ice vibe. Dus ben benieuwd!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:53

Mijn da zei dat met stamcel niet per se de revalidatie korter werd maar wel de kwaliteit vd pees. Waardoor de kans op hervallen minder wordt.
Schockwave sprak hij niet over maar is op het eerste zicht niet interessant precies.
Die ice vibes slaat bij iedereen wel aan heb ik de indruk. Dus als de acute fase voorbij is zal ik ze ook maar bestellen. Ook interessant product als je terug aan het opbouwen bent geloof ik omdat je de pees al kan 'opwarmen'.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:55

Vergeten te vragen roxxiej. Jou paard had je wel gewoon op de wei? Want vind het echt niet leuk dat ze zo lang geen vrije beweging mag.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:00

Momenteel krijg je bij de paardendrogist 2 extra coolpacks bij de ice-vibe. Is altijd interessant, dan heb je er 4 ipv 2... én er is ook nog eens 10% korting

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:35

ChocoBesnier schreef:
Vergeten te vragen roxxiej. Jou paard had je wel gewoon op de wei? Want vind het echt niet leuk dat ze zo lang geen vrije beweging mag.

Nee, bijna alle behandelingen gingen samen met boxrust. Hoewel ik mijn vorige paard 1 van de 5 peesblessures gewoon een half jaar de wei op heb gegooid. 12 uur per dag. Na 6 maand weer rustig begonnen en was eigenlijk zelfde als met dure behandelingen.
Paard momenteel staat ook 24 uur per dag op stal. Vind het absoluut niet leuk, die gevangenisstraf voor hem. Maar hij is nog niet ongelukkig..

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:45

Heb ik ook een keer gedaan, alleen iets andere mate. 6 weken boxrust en daarna een paar maanden dag en nacht het land op. Dat is inmiddels twee zomers geleden en sindsdien is ze nog steeds rad.

Werkte voor mijn gevoel beter dan alle andere remedies van de da..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:27

Mijn vorige merrie heb ik ook eens 6 maanden de wei ingezet met een lichte peesontsteking. Maar deze had echt zwakke pezen gekregen door het zware springwerk vroeger. En de ouderdom. Heeft haar ook goed gedaan, en is nu een recreatiepaard.
Maar dit is echt door trauma. Binnen 2 weken komt de da opnieuw scannen. En zal het eens voorleggen. Liever een langer herstel dan een ongelukkig paard. Maar wel een goed herstel...