Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: Welke deken paard zomer op, alleen om paard schoon te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 04:03

Jeetje wat een reacties..

Nou dan zal ik heel Bokt wel over me heen krijgen, maar het is hier 40 graden in de zomer en mijn paard staat met een deken op :D

Hij blijft er mooi schoon in en het weert zon en vliegen.

Nou werkt mijn man als dakbedekker en die heeft een lange broek en longsleeve aan... Is dat dan ook zielig? Nou nee dus, want als je een dun, ademend laagje hebt ter bescherming van de zon, blijf je juist een stuk koeler! ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:04

Je paard kan niet kiezen wat hij op wilt, je man wel

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:25

Libera schreef:
Jeetje wat een reacties..

Nou dan zal ik heel Bokt wel over me heen krijgen, maar het is hier 40 graden in de zomer en mijn paard staat met een deken op :D

Hij blijft er mooi schoon in en het weert zon en vliegen.

Nou werkt mijn man als dakbedekker en die heeft een lange broek en longsleeve aan... Is dat dan ook zielig? Nou nee dus, want als je een dun, ademend laagje hebt ter bescherming van de zon, blijf je juist een stuk koeler! ;)

En gelijk heb je. Jouw paard, jouw keuze.
Is lekker makkelijk zeggen dat als een paard exceem heeft dat hij ineens dankbaar is voor de deken en al hij geen exceem heeft, dat hij dat niet is. Misschien vind een paard het wel lekker, omdat hij dan ook gelijk verlost is van de vliegen en dazen. Dat je paard dan nog lekker schoon blijft is gewoon heel erg meegenomen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:30

Batlow schreef:
Je paard kan niet kiezen wat hij op wilt, je man wel

Apart dat mn man dan ook kiest voor een "dekentje".... Als het zo verschrikkelijk was zou hij dat vast niet aantrekken. Maarja, zweten doe je toch wel, of je nou niks aantrekt of een dunne longsleeve (of in paard zn geval, een katoenen dekentje). :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:16

liedje89 schreef:
inesje15 schreef:
Comfortzone voor een paard (met voldoende ruwvoer in de winter) is tussen -5 en 20° in het gewone natuurlijke haarkleed. Als een zelf ontwikkelde vacht dit hanteert, zou jij er nog een deken willen opleggen vanaf 15°?? Jammer dat je dan voor een wit paard hebt gekozen. Je kiest zelf wat je doet natuurlijk, maar soms is even verder denken niet steeds onverstandig.

Volgens wat jij nu schrijft is een deken boven de -5 op een ongeschoren paard al onzin, dus dan gaat het argument dat het in de zomer veel erger is als in de winter al niet meer op :Y) . De comfortzone van een paard verschild trouwens per individu en conditie, voerniveau ed, en ik denk dat ie bij een gemiddeld nederlands paard nog wel lager ligt als de door jou aangegeven temperatuur (-15 tot 10 is mij namelijk ooit geleerd)

Ja een deken boven -5 bij een paard met ad lib voeder ís dan ook onzin ;-) (bij -15 daarintegen, zou ik mij als eigenaar toch vragen stellen)

http://www.vlaamspaardenloket.be/upload ... 202011.pdf

Neem dit even rustig door, en dan zie je dat je de bal misslaat ;-). Lijkt mij duidelijk dat een Nederlands paard dan ook weinig verschilt met een Belgisch paard.

Ivm je 2e bijdrage aan deze post kan ik zeggen: daar bestaan schuilstallen/bomen voor ;-)

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 17:05

misschien een vliegendeken? want in de zomer zijn er ook altijd wel veel vliegen en muggen. Maar anders zou ik gewoon voor de dunste deken kiezen, of gewoon poetsen, vind je paard ook weer leuk!