Zadels, lastig lastig...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Zadels, lastig lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:20

Toch bedankt :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:21

Letizia schreef:
Ik vind het ook erg interessant klinken, ik moet ook zeggen dat mij zadelmaker of passer, net wat je wilt, ook echt niet van plan is om iets aan te smeren wat niet goed past, maar in haar geval is het zo dat ze net iets tegen moet komen wat goed voor Djuun zal wezen, ze kan er wel her en der wat aan veranderen, maar niet een geheel zadel op maat maken, anders was m;n keus heel simpel geweest :)

En dat kan Ninon wel, en dat is juist wat het zo fijn maakt om een zadel van haar te hebben.
Je wilt niet weten hoeveel zadels ik heb geprobeerd.

Arabieren, IJslanders.... vaak lastige paarden om een goed zadel voor te vinden.
De meeste zadels passen gewoon NIET... met alle gevolgen van dien.

Ninon heeft hier echt haar specialiteit van gemaakt. Als iemand een dier echter zichtbaar incorrect rijdt (iemand die zijn arabier in badkuipmodel heeft gereden dus), en geen enkele intentie heeft het dier fysiek weer beter in vorm te krijgen... dan gaat ze er geen zadel voor maken.
Het feit dat ze hierin echt het belang van het dier blijft dienen vind ik super.

(ps: wel vreselijk verwarrend al die tegenstrijdige adviezen. Zij heeft me echter geleerd beter zelf te leren zien wat echt goed zit/ ligt. Ik ben daarvoor helaas vaak met een kluitje in het riet gestuurd.)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 22:23

Ik mag ook graag meekijken met zulke dingen, ik baal natuurlijk dat het allemaal zo lastig is, maar het is tevens ook zo interessant materiaal :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:33

Even over het longeren. Bij jonge paarden schuift aan de longe heel vaak het zadel naar voren terwijl dat niet altijd met ruiter het geval is. Ik zou dus niet alles afkeuren vanwege het longeren. Je kunt er beter even opstappen.

De Thorowgood endurance is trouwens ook een geniaal zadel, daar heb ik al een paar kansloze gevallen mee geholpen. Is echt niet te vergelijken met de andere TG modellen, de ligging is echt totaal anders.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:39

ninx,komt die persoon door heel het land dan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:01

mariska32 schreef:
ninx,komt die persoon door heel het land dan?

Jazeker...
Ik heb haar naam nu al bij heel wat mensen gedropt, en iedereen is stuk voor stuk naar zeer grote tevredenheid geholpen door haar.
Alle feedback die ik over haar tegen kom, is ook uitsluitend positief.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:11

Heb je al een Passier HB Classik geprobeerd? Is speciaal voor barokke ruggetjes, maar wellicht voor die van jou ook wel geschikt. Korte kussens, breed kussenkanaal. Ik heb er eentje te koop. Je mag hem komen passen(geen idee waar je woont?) en er even mee longeren/rijden als je wil(en het lijkt goed te liggen op stand).

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:53

Ik heb sinds kort ook een zadel van Ninon Schutte. Ze is zeer kundig! Hiervoor had ik een Zaldi Lander, bleef uitstekend liggen, maar bleek uiteindelijk toch te lang voor mijn zeer kort gerugde pony. Mocht iemand er nog eentje zoeken, het is maat 30 (dit is medium-wijd) 17,5". Nog geen 2 jaar oud.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:23

vergelijkbaar model pony, nrps, beetje neerwaarts gebouwd, geen schoft, rond geribt schouder ver naar achter. Alle zadels gehad, prestige pony, kentaur, euroriding, daaleman, kieffer

ik heb nu een mac rider laten aanpassen, het ligt super, bewegingen zijn veel vrijer! Ik merkte het direct bij opstappen!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:32

Ik heb vandaag ook weer een zadel gepast. Een Ainsley, iets vlakker en wat minder kussens. Heb hier mee gereden en tot mijn verbazing bleef het goed liggen. Heb er ook een voorgevormde singel bij meegekregen om uit te proberen. Ik ga hier dus de komende weken mee rijden en even uitproberen hoe het verder gaat.
Er is weer een beetje hoop. Dacht echt dat er op mijn bolle pony niks meer mogelijk was. Maar toch wel dus.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:37

Ainsley past helaas op de onze niet meer :\

Ninon staat nu boven aan m'n lijstje om contact mee op te nemen, verder heb ik even een weekje zadelpas-pauze genomen, werkt zo frusty als er niks is wat een beetje in de buurt komt van wat past :\ Paard werd er ook kriegel van, dus ons van de week bezig gehouden met grondwerk :)

Ik zit ook nog te twijfelen om ze gewoon nog een jaar te laten staan, dan kan ze lekker door ontwikkelen en is het wellicht volgend jaar een ander verhaal.
Misschien dat ik ze dit jaar laat inspannen :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:49

het is idd erg frustrerend als het allemaal niet past. Ben daarom erg blij dat ik iets heb gevonden wat past. Ik heb zelfs heel fijn gereden vandaag en het paardje vond het ook fijn en reageerde goed op het zadel.
Lijkt me echt heel erg als je zo ontzettend lang met zadels bezig bent en er niks past. Gelukkig is het bij mij niet zo heel erg dan, als ik er nu wel een heb die past.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:57

ik heb voor mijn haflinger een massimo dressuur zadel.
ligt perfect en schuift niet.
ik had het probleem dat de mijne te breed was.
mijn haflinger heeft boom maat 38!.
maar deze lag als gegoten.
de massimo zadels kunnen 2 maten breder en smaller gemaakt worden.
ik heb www.dezadelmaker.nl laten komen,
deze heeft als enigste een pers in zijn bus om zadels ter plekke op maat te maken.
en je zadel word door hem in de gaten gehouden door een apk elk jaar.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:59

gewoon lekker gaan inspannen en volgend jaar verder kijken.misschien bevalt het mennen zo goed dat je niet meer onder het zadel wilt rijden ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 18:18

Wie weet, maar kan ik me nu niet echt voorstellen :))
Wil lekker straks bos en strand in/op maar alleen op pad met de wagen vind ik een eng idee, dus ben je altijd afhankelijk van een ander :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:30

ik men ook en als je een goed beleerd braaf paard/pony hebt kun je best alleen gaan.ik ga ook vaak alleen,het is vaak niet te doen om maar steeds te moeten uitstellen omdat niemand mee kan.maar als je alleen gaat is een 2wieler wel veiliger omdat deze niet zo gouw om kan klappen/scharen(bv als paard achter waarts gaat)
Letizia schreef:
Wie weet, maar kan ik me nu niet echt voorstellen :))
Wil lekker straks bos en strand in/op maar alleen op pad met de wagen vind ik een eng idee, dus ben je altijd afhankelijk van een ander :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:59

Inmiddels zijn we weer even verder, heb m'n paard een poss niet lastig gevallen met zadels, maar zelf wel op zoektocht geweest. Vandaag is er een zadelpasser geweest met boomloze zadels en we hebben eindelijk iets gevonden wat past en blijft liggen. Paard liep ook gelijk rustig en ontspannen en ook veel fijner dan met het oude zadel :)
Zadel is nu ene week op proef (veelzijdigheid versie) mochten we tot koop overgaan dan wordt het de dressuurversie :)
Het is een Flexible Sadle:
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:03

....en hoe zat je er zelf op...? :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 14:05

Heerlijk :j
Heel zacht, even wennen want het zadel vormt wat om je heen, dus lijkt het of je iets te ver naar achteren zit, maar voor het plaatje is dat zeker niet het geval :)
Heb helaas geen foto's/filmpjes, was zo in de gloria dat er iets goed bleef liggen :')

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:14

Onze arabier heb nu 10 jaar

Heb toen een nieuw kieffer zadel gekocht en op maat laten maken

Nog steeds pas dit zadel perfect en rijdt heerlijk

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:39

Ziet er leuk uit Letizia, waat heb je dit zadel aan laten meten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:41

daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:09

Het zadel komt van Beverloo Barefoot vandaan, het is geen Barefoot zadel, maar een Trekker zadel :)
Vandaag is er mee gereden en het zadel is geen centimeter verschoven!

Afbeelding
Paard loopt er ook erg ruim onder, iets wat je bij de andere zadels gelijk kon merken is dat ze enorm verkort ging lopen en ze is lichtelijk panisch geworden zodra een zadel tegen d'r schouder aan komt, dan toont ze vlucht gedrag, maar met dit zadel is ze gewoon de relaxte Arabier die we kennen :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:53

super!
eindelijk dan geslaagd. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:40

maar dat is geen 'normale'trekker(die heb ik namelijk...met dat boogje).
deze lees je zo weinig over,leuk om in het eggie te zien.