Yamcha schreef:Is niet helemaal waar. Qua belasting van de spieren kun je prima een vergelijking maken tussen paard en mens, spieren werken bij alle zoogdieren vrijwel hetzelfde, en hebben ongeveer dezelfde tijd nodig om te herstellen.
Qua dekens wil het ook eigenlijk wel, mijn paard stond eind van de zomer, natgeregend te rillen, en ik zou toch zweren dat ze het koud had..... volgens PN had ze dat niet uiteraard, maar 't was toch apart dat ze ermee stopte toen ik haar afgedroogd had, en ze onder een fleecedekentje op stal stond. Ze keek toen ook veel vrolijker, maar goed, dat zal ik me ongetwijfeld ook ingebeeld hebben![]()
Overigens is ze daarna, toen ze goed droog was, met waterdichte regendeken weer lekker naar buiten gegaan, en 't zal ongetwijfeld vermenselijking zijn geweest, maar ze leek toen geen last meer te hebben van de regen.
Offtopic.
Wat betreft het belemmeren van de ademhaling:
Dit is een resultaat van geruk en gepluk, als het paard in een valse knik loopt, en inbuigt bij de 2e en 3e halswervel, komen de speekselklieren in het gedrang, wat zorgt voor overmatig speekselen. Je ziet dan ook de speekselklieren opbollen, dan kan de ademhaling idd in het gedrang komen. Dit gebeurt niet als er op de goede manier gereden wordt, en het paard zelf de onderkaak tegen het bit legt, je krijgt dan een heel andere verbinding. Je ziet dan ook geen overmatig schuim, alleen een klein schuimrandje op de lippen.
Verder ademt een paard door de neus, niet door de mond, zoals wij, op dat punt kun je dus geen vergelijking maken.
Wat verstoring van de gang betreft: als er correct gereden wordt, wordt de ademhaling niet verstoord, en de gangen dus ook niet.
Mond en gebitsproblemen: als een paard met min of meer geopende mond loopt met een bit, kun je er weer vanuit gaan, dat er gewoon niet op een goede manier wordt gereden. Een paard dat correct bereden wordt, houdt ook met bit de mond gesloten.
De stelling dat een bit je niet fijn lijkt, is imo gewoon vermenselijking, en als ik dat niet mag, mag jij het ook niet.
Over de ademhaling word verschillend gedacht . het bit verstoort de ademhaling van je paard en dit is onafhankelijk van de hand van de ruiter.
Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.
Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.
Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.
. Ik rij lekker bitloos en dat gaat prima . Heb verder ook niks tegen de mensen die wel met bit rijden