Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:49

Yamcha schreef:
Is niet helemaal waar. Qua belasting van de spieren kun je prima een vergelijking maken tussen paard en mens, spieren werken bij alle zoogdieren vrijwel hetzelfde, en hebben ongeveer dezelfde tijd nodig om te herstellen.
Qua dekens wil het ook eigenlijk wel, mijn paard stond eind van de zomer, natgeregend te rillen, en ik zou toch zweren dat ze het koud had..... volgens PN had ze dat niet uiteraard, maar 't was toch apart dat ze ermee stopte toen ik haar afgedroogd had, en ze onder een fleecedekentje op stal stond. Ze keek toen ook veel vrolijker, maar goed, dat zal ik me ongetwijfeld ook ingebeeld hebben :+
Overigens is ze daarna, toen ze goed droog was, met waterdichte regendeken weer lekker naar buiten gegaan, en 't zal ongetwijfeld vermenselijking zijn geweest, maar ze leek toen geen last meer te hebben van de regen.

Offtopic.

Wat betreft het belemmeren van de ademhaling:
Dit is een resultaat van geruk en gepluk, als het paard in een valse knik loopt, en inbuigt bij de 2e en 3e halswervel, komen de speekselklieren in het gedrang, wat zorgt voor overmatig speekselen. Je ziet dan ook de speekselklieren opbollen, dan kan de ademhaling idd in het gedrang komen. Dit gebeurt niet als er op de goede manier gereden wordt, en het paard zelf de onderkaak tegen het bit legt, je krijgt dan een heel andere verbinding. Je ziet dan ook geen overmatig schuim, alleen een klein schuimrandje op de lippen.

Verder ademt een paard door de neus, niet door de mond, zoals wij, op dat punt kun je dus geen vergelijking maken.

Wat verstoring van de gang betreft: als er correct gereden wordt, wordt de ademhaling niet verstoord, en de gangen dus ook niet.

Mond en gebitsproblemen: als een paard met min of meer geopende mond loopt met een bit, kun je er weer vanuit gaan, dat er gewoon niet op een goede manier wordt gereden. Een paard dat correct bereden wordt, houdt ook met bit de mond gesloten.

De stelling dat een bit je niet fijn lijkt, is imo gewoon vermenselijking, en als ik dat niet mag, mag jij het ook niet.

Over de ademhaling word verschillend gedacht . het bit verstoort de ademhaling van je paard en dit is onafhankelijk van de hand van de ruiter.

Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.

Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.

Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.

Anoniem

Re: Bit echt zo pijnlijk als iedereen zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:05

Die eetreflex is een aanname.
Overigens zijn eten en ademhalen bij een mens ook gescheiden, bovenaan de luchtpijp zit de huig, die sluit de luchtpijp af op het moment dat je slikt. Dat werkt bij een paard net zo. Die luchtpijp wordt ook alleen afgesloten als je slikt, op andere momenten niet.

Er wordt door sommigen aangenomen dat de eetreflex, kauwen, speekselen, slikken, wordt geactiveerd op het moment dat er iets in de mond komt. Dit is niet helemaal waar. Als je met paarden omgaat, zul je zien dat ze van alles in de mond nemen, uit eigen beweging, en er ook mee lopen en zelfs rennen. Mijn paard vindt het erg grappig om met het handvat van de skippybal in haar mond hard weg te galopperen. Als die theorie van de eetreflex zou kloppen, zou ze zich op dat moment vreselijk verslikken en stikken, maar dat gebeurt dus niet. Blijkbaar kunnen paarden prima het onderscheid maken tussen eetbaar en niet eetbaar, en wordt de eetreflex niet altijd of gang gebracht.

Het is zelfs zo, dat als ze een hap gras neemt uit de berm (wat van mij nooit mag als ze een bit in heeft) ze die niet meer opeet als ze verder loopt, en ik het gras zo uit haar mond kan halen. Het bit heeft ze dan (uiteraard) nog altijd in.
Ik denk dat het andersom werkt, ik zie dit eigenlijk bij alle paarden die ik tegenkom. Ik denk dat het lopen, de beweging, de eetreflex belemmert. En dan bedoel ik niet voetje voor voetje grazen, maar zodra ze echt gaan lopen, eten ze niet meer. Eten en lopen gaan blijkbaar niet samen, maar een paard kan wel abrupt ophouden met eten om te gaan lopen, maar houdt niet opeens op met lopen omdat hij moet eten.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:09

Kun je ook nog iets anders aandragen, dut is gewoon copy paste... Ik ga met yamcha mee (eerste post), maar blijkbaar wordt hier maar meteen aangenomen dat een paard bij correct gereden enkel de kin op de borst plaatst... Onze argumenten wordt niet eens fatsoenlijk op ingegaan

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:42

Joanne1987 schreef:
Kun je ook nog iets anders aandragen, dut is gewoon copy paste... Ik ga met yamcha mee (eerste post), maar blijkbaar wordt hier maar meteen aangenomen dat een paard bij correct gereden enkel de kin op de borst plaatst... Onze argumenten wordt niet eens fatsoenlijk op ingegaan

Jaa tuurlijk is het copy paste. Ik heb hier verder ook niet voor geleerd en weet niks van dat stelsel af dus dan lijkt het me logisch dat ik het kopieeër . Ik zeg alleen dat er mensen zijn die daar anders over denken.......

Verder is dat ook niet de reden dat ik bitloos rij.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:45

Yamcha schreef:
Overigens zijn eten en ademhalen bij een mens ook gescheiden, bovenaan de luchtpijp zit de huig, die sluit de luchtpijp af op het moment dat je slikt. Dat werkt bij een paard net zo. Die luchtpijp wordt ook alleen afgesloten als je slikt, op andere momenten niet.

Er wordt door sommigen aangenomen dat de eetreflex, kauwen, speekselen, slikken, wordt geactiveerd op het moment dat er iets in de mond komt. Dit is niet helemaal waar. Als je met paarden omgaat, zul je zien dat ze van alles in de mond nemen, uit eigen beweging, en er ook mee lopen en zelfs rennen. Mijn paard vindt het erg grappig om met het handvat van de skippybal in haar mond hard weg te galopperen. Als die theorie van de eetreflex zou kloppen, zou ze zich op dat moment vreselijk verslikken en stikken, maar dat gebeurt dus niet. Blijkbaar kunnen paarden prima het onderscheid maken tussen eetbaar en niet eetbaar, en wordt de eetreflex niet altijd of gang gebracht.

Het is zelfs zo, dat als ze een hap gras neemt uit de berm (wat van mij nooit mag als ze een bit in heeft) ze die niet meer opeet als ze verder loopt, en ik het gras zo uit haar mond kan halen. Het bit heeft ze dan (uiteraard) nog altijd in.
Ik denk dat het andersom werkt, ik zie dit eigenlijk bij alle paarden die ik tegenkom. Ik denk dat het lopen, de beweging, de eetreflex belemmert. En dan bedoel ik niet voetje voor voetje grazen, maar zodra ze echt gaan lopen, eten ze niet meer. Eten en lopen gaan blijkbaar niet samen, maar een paard kan wel abrupt ophouden met eten om te gaan lopen, maar houdt niet opeens op met lopen omdat hij moet eten.

Ik weet het ook allemaal niet precies . Ik vind het beide en logisch verhaal en zweef ergens een beetje in het midden denk ik :P . Ik rij lekker bitloos en dat gaat prima . Heb verder ook niks tegen de mensen die wel met bit rijden :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:45

ik denk niet dat het bit altijd pijn doet,
Mijn paard doet namelijk zijn mond open, ik hoef geen duim in zijn mond te duwen en niet met het bit tegen zijn tanden,
nee als ik het hoofdstel om zijn hoofd doe, glijd het bitje zo na binnen.
Dus geen dwang of iets.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:48

ietjelover schreef:
ik denk niet dat het bit altijd pijn doet,
Mijn paard doet namelijk zijn mond open, ik hoef geen duim in zijn mond te duwen en niet met het bit tegen zijn tanden,
nee als ik het hoofdstel om zijn hoofd doe, glijd het bitje zo na binnen.
Dus geen dwang of iets.

Maar wie zegt dat het geen gewoonte is dat hij zijn mond open doet? Mijn paard vind op stal staan verschrikkelijk maar loopt er wel vrolijk omdat dat een gewoonte is . Laat ik de box open staan , is ze er ook zo weer uit omdat ze het eigenlijk drie keer niks vind .

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:51

Joanne1987 schreef:
Nee, wat dat kunnen ze niet tegenspreken :+

Goed, om het leuk te houden hier een link waarbij verschillende bitloze optomingen zijn uitgetest op een rubber paardenhoofd. Puur zodat de werking duidelijk zichtbaar werd (bij verschillende optomingen pijnlijk duidelijk...);
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Dat is pas paardvriendelijk; verschuivende optomingen, onduidelijke signalen gevende optomingen, of neusriemen met stropwerkingen :j :')
Ik blijf erbij;
bit of geen bit; kijk naar wat je paard prettig vind, en durf vooral eens naar je eigen rijstijl te kijken

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:51

nee bij mijn paard is het geen gewoonte,
dit heeft hij al meteen vanaf het begin gedaan, en wij hebben hem zadelmak gemaakt,
hij was bang voor het bit voordat we hem hadden zeg maar.
En nu is dat helemaal verdwenen en doet hij het bit zo in,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:53

MaritAriel schreef:
Yamcha schreef:

Ik weet het ook allemaal niet precies . Ik vind het beide en logisch verhaal en zweef ergens een beetje in het midden denk ik :P . Ik rij lekker bitloos en dat gaat prima . Heb verder ook niks tegen de mensen die wel met bit rijden :D

Weet ik van jou :)
Ik heb beide uitgeprobeerd, en mijn paard is blijer met bit, en wat ik hoor, zie en weet, is een bit niet schadelijk. Ik geloof dat niet.

Teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:54

Maartje1990 schreef:
@ teugel: klopt uiteraard, maar omdat een paard iets accepteert, betekend dat nog niet per definitie dat 't goed is voor 'm.

Dat klopt hoor. Maar zolang het bit goed in de mond past, je er met respect mee omgaat en het paard accepteerd het zal het bot waarschijnlijk geen pijn doen! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:54

Millanka schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een bit pijn en schade aan kan richten, maar ik vond de filmpjes altijd een beetje overdreven. Ook de foto's, zijn gewoon momentopnames, lekker makkelijk om al die foto's te laten zien.

Maar mijn eigen paard laat ook weten het bit niet te waarderen, en eigenlijk ken ik maar bar weinig paarden die netjes hun mond open doen en het bit aannemen. En dan vraag ik me altijd toch wel af, hoeveel is er nu WEL waar van de foto's en de filmpjes? Doet het dubbelgrebroken bitje wat er nu zit hem ook pijn?
Hij liet gister goed weten dat ie het niet wilde, draaide zich om bij het aanzicht van het bit en ging zelfs in defense-mode, wat ie wel vaker doet. Het gevecht aangaan. Dan gaat ie super snel rondjes draaien zodat je hem niet vast kan pakken. Ik was niet van plan mee te doen, want mijn bedoeling is niet hem tot zoverre te dwingen. Als hij echt zo duidelijk aangeeft niet te willen, dan niet? Ik liep niet mee, hij stopte (helemaal verbaasd :+ ) en ik heb dat weggelegt en zijn touwhalster aangedaan. Daar blijft ie netjes bij staan, geen punt.

Hoe gaat het bit in en uitdoen bij jullie? ook een gevecht, of vind je paard het geen probleem?

Mijn pony nam ook supergemakkelijk zijn bit aan. Tot hij ineens vervelend begon te worden (mond niet meer open wilde doen). Tandarts erbij gehad, verschillende bitten geprobeerd. (Heb nog een KK ultra Dynamic 12,5 liggen van 140 euri) Bleek het aan het zadel te liggen. :D :D Nu doet hij weer zn mond open zodra ik het bit maar voorhoud. Hij loopt gewoon weer fijn op een enkel gebroken bustrensje.
Jouw paard geeft aan dat hij iets niet fijn vind. Maar meestal ligt het niet aan het bit. Haken aan tanden en kiezen kunnen pijnlijk zijn, zoals gezegd een wolfstandje. Maar het kan ook dus iets heel anders zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:14

Teugel schreef:
Maartje1990 schreef:
@ teugel: klopt uiteraard, maar omdat een paard iets accepteert, betekend dat nog niet per definitie dat 't goed is voor 'm.

Dat klopt hoor. Maar zolang het bit goed in de mond past, je er met respect mee omgaat en het paard accepteerd het zal het bot waarschijnlijk geen pijn doen! :j

dat is ook nergens gezegt, niet door mij althans. Ik zeg alleen dat 't niet goed is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:27

Maartje1990 schreef:
Teugel schreef:

dat is ook nergens gezegt, niet door mij althans. Ik zeg alleen dat 't niet goed is.

Maar ook al zeg jij dat het niet goed is, daarmee is dat nog niet de onbetwiste waarheid........
Wellicht zou je dit beter kunnen formuleren als "ik denk/vind dat het niet goed is".

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:09

Dat heb ik ondertussen al meerde malen gedaan. :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:03

Yamcha schreef:
Ik heb beide uitgeprobeerd, en mijn paard is blijer met bit, en wat ik hoor, zie en weet, is een bit niet schadelijk. Ik geloof dat niet.

:D

Ik weet het verder ook niet . Je hoort zoveel verschillende dingen over het bit , maar ook over bitloos . Er zijn inmiddels zoveel theoriën over dat het gewoon verwarrend word . Voor de een werkt het bit blijkbaar beter dan voor de ander .

Luisteren naar je paard . Dat is het belangrijkst . Belangrijker dan mensen proberen te overtuigen hoe slecht bit(loos) wel niet is :).

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:33

^ :j _/-\o_ *\o/*
Helemaal mee eens :D

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:22

Als ik het met het bit aankom doet mijn paard zijn mond al open en neemt het zonder moeite aan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:23

ze zeggen altijd; het bit is zo streng als de handen van de ruiter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:25

MaritAriel schreef:
Yamcha schreef:

:D

Ik weet het verder ook niet . Je hoort zoveel verschillende dingen over het bit , maar ook over bitloos . Er zijn inmiddels zoveel theoriën over dat het gewoon verwarrend word . Voor de een werkt het bit blijkbaar beter dan voor de ander .

Luisteren naar je paard . Dat is het belangrijkst . Belangrijker dan mensen proberen te overtuigen hoe slecht bit(loos) wel niet is :).

Dat geloof ik ook, daar krijg je blije paarden van, en dat is toch wat we allemaal willen :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 18:57

Voor eventuele geinteresseerde, hier even een update'tje. Hij heeft een wondje in z'n mond, daarom reageerde hij waarschijnlijk zo heftig. Ik ben heel blij dat ik niet doorgezet heb, en heel blij dat hij eindelijk is laat zien dat ie pijn heeft. :)
Vandaag een bitloos hoofdstel geleend van een stalgenoot en hij deed het echt ge-wel-dig! Super te sturen, lekker aan het briesen en ontspannen, zo een verschil! :D Had ik nooit van hem verwacht eerlijk gezegd :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:02

Lidyyy schreef:
ze zeggen altijd; het bit is zo streng als de handen van de ruiter..

ze zeggen wel meer :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:21

Ja. Zoals 'bitloos is vriendelijker' _O-

@ Milanka; goed geluisterd naar je paard :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:43

Millanka schreef:
Voor eventuele geinteresseerde, hier even een update'tje. Hij heeft een wondje in z'n mond, daarom reageerde hij waarschijnlijk zo heftig. Ik ben heel blij dat ik niet doorgezet heb, en heel blij dat hij eindelijk is laat zien dat ie pijn heeft. :)
Vandaag een bitloos hoofdstel geleend van een stalgenoot en hij deed het echt ge-wel-dig! Super te sturen, lekker aan het briesen en ontspannen, zo een verschil! :D Had ik nooit van hem verwacht eerlijk gezegd :o

Je paard geeft aan wat hij het fijnste vind . Mijn paard kwam inderdaad met de zelfde reactie . Vanaf dat moment was het voor mij wel duidelijk :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:10

Juut schreef:
Ja. Zoals 'bitloos is vriendelijker' _O-

@ Milanka; goed geluisterd naar je paard :j

niet persee en dat zeg ik ook niet :)