Rondgeribt, kort, breed paard, welk zadel heb jij?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:49

Ik heb een JC saphire. Mijn paard is trouwens niet zo breed qua boommaat, hij heeft een medium boom. Hij heeft wel een korte rug en daar is dat JC zadel wel fijn bij, dat is geen lang zadel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:26

Mistral_Bink schreef:
Ik ben op zoek naar een westernzadel voor mijn kruising Quarter/IJslander, is ook een behoorlijke opgave kan ik wel vertellen, hij is ook echt kort!
T is ook maar een uk van 1.40

Iemand suggesties?

Ik heb een whitestar op mijn haflinger liggen nu. Deze schijnen goed te liggen op dit soort type paarden en zijn ook niet heel lang.

Rainer

Re: Rondgeribt, kort, breed paard, welk zadel heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:22

Ik heb op mijn haflinger een massimo zadel liggen, zit echt heerlijk, zeker als je op lange stukken rijdt.
Al moet ik wel zeggen dat de zadelbladen snel slijten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:51

Ik heb ook net een massimo aan laten meten, boommaat 38!! Aangemeten door www.equimaro.nl en ik ben echt super tevreden.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:11

Ik heb een Black Country op mijn haflinger, ook opmaat gemaakt.
Heel fijn zadel!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:51

Caira schreef:
Ik heb ook net een massimo aan laten meten, boommaat 38!! Aangemeten door http://www.equimaro.nl en ik ben echt super tevreden.

Mijne heeft maat 40.
En weet je wat ik sindsdien denk, dat er heel veel paarden lopen met een te krap zadel.
Want zoveel tinkers en fjorden met de gewone merken zadels. Maar die gaan geen van alle zo breed. (en ook niet zo kort)
Niet dat alle 38 of 40 nodig heeft, maar denk wel meer dan wat er nu rondloopt met een gewoon merk.

RaisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:00

little_king schreef:
Caira schreef:
Ik heb ook net een massimo aan laten meten, boommaat 38!! Aangemeten door http://www.equimaro.nl en ik ben echt super tevreden.

Mijne heeft maat 40.
En weet je wat ik sindsdien denk, dat er heel veel paarden lopen met een te krap zadel.
Want zoveel tinkers en fjorden met de gewone merken zadels. Maar die gaan geen van alle zo breed. (en ook niet zo kort)
Niet dat alle 38 of 40 nodig heeft, maar denk wel meer dan wat er nu rondloopt met een gewoon merk.

Ik heb ook een massimo, boommaat 36. Blijkbaar is die van mij nog redelijk smal, haha. Had ik nooit gedacht!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:42

de boommaat is afhankelijk van het merk zadel en heeft alles met de takken van de boom te maken.
een 38 van massimo, kan best eens overeenkomen met een 33 van een ander merk.
daar moet je je dus niet op vast pinnen.
die 38 gaat dus in dat geval alleen op voor massimo, en niet voor andere merken zadels.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:53

Gedeeltelijk waar ja.

Maar ik heb eerst ook de gewone merken gepast die de zadelmaker hier in de buurt had.
De Jorge canevas cob (geloof ik dat de type naam was) voor de extra brede paarden.
De wintec wide
Kent & masters
En zo nog meer merken die aangeprezen werden voor het brede paard.
En die boommaten kwamen erg met elkaar overeen en daarom alle ook ruim te smal.
Dus die maat 40 van massimo klopt toch echt redelijk bij de maten van die andere.

Ik heb het idee dat de groots afwijkende maat dat van jou zadels is, niet van al die andere merken.
Laatst bijgewerkt door little_king op 20-03-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:57

Ik heb een aardig korte, erg brede Haflinger met nauwelijks schoft. Ik heb voor haar een Wintec Wide dressuur met de kleinste Wide boom, ligt super! Moet er wel een banaansingeltje bij, omdat de singelplek nogal naar voren ligt ten opzichte van het zadel, vanwege grote buik en schouders.