Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:20

Hmm, is het zo'n gek idee Bandida, dat bronc zadel? Schoudervrijheid en meer vrijheid bij de rug (voor zover ik weet zijn die bronc zadels korter en met wat meer flare van achter zodat een paard z'n rug niet breekt bij 't extreme opgooien van achter) en hebben de dat voor dus ook voor de schoudervrijheid, maar heel extreem anders zijn ze volgens mij niet. Grootste verschil zit em in de opbouw van de seat die voor de ruiter veel bewegingsvrijheid moet geven, maar dat is geen nadeel voor een trekkingzadel lijkt me. Hoogstens zou je de beugelophanging aangepast moeten hebben, die zal heel erg naar voren zitten en heel 'vrij' zijn zodat ze zo'n beetje languit op dat zadel kunnen liggen, maar verder? Ik vraag me af of jou 'grapje' idd zo 'gek' is...

Ik vraag me idd af wat dat verwarmen en uitbuigen van een kunststof boom doet voor de integriteit van't materiaal...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:24

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:34

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Vroeg me ook af of iemand een voorbeeld heeft van een kale malibaud boom...

Als je een fotootje neemt van een randonnée, dat is eigenlijk de boom. Buiten een laagje vilt en een laag leder zit er niks aan.
Even kijken of ik er hier eentje heb.

Als dat de zadelboom is, waar zit die ingewikkelde geometrie dan in? Dan kan je toch gewoon meten waar de ringen voor de singel moet zitten en de beugelophanging? Dus wat Moragh zei dat er een zeer ingewikkelde geometrie aan te pas komt, waarin zit die dan? Dat is dan toch meer iets voor de boommaker die geometrie?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:34

Ja, dit loopt véél verder over de schouder dan een westernboom. Dit luistert dus nóg nauwer én het is een lange smalle tak die dus ook veel makkelijker in de schouder kan gaan graven...
Hier duidelijke plaatjes met uitleg: http://www.thefreedomsaddle.com/article ... -tree.html
en meer als je op 'bare tree fitting' googelt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:50

Francis schreef:
Ik vraag me af of jou 'grapje' idd zo 'gek' is...

Het is met zekerheid een heel knutselwerk :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:53

Cambiar schreef:
Als dat de zadelboom is, waar zit die ingewikkelde geometrie dan in? Dan kan je toch gewoon meten waar de ringen voor de singel moet zitten en de beugelophanging? Dus wat Moragh zei dat er een zeer ingewikkelde geometrie aan te pas komt, waarin zit die dan? Dat is dan toch meer iets voor de boommaker die geometrie?

Ik ben even niet mee denk ik, sorry..
Moragh?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:20

Tjeee, ik ga ff eten en we zijn weer een stuk verder...
Vorige pagina's laat ik maar even voor wat ze zijn, of ga ik later nog ff doorspitten.
Nu even van de nieuwe posts:
Francis schreef:
Een westernzadel ligt wel over de schouder, daarom is die pasvorm dus zo belangrijk en daarom noemde ik eerder die link naar die andere pagina op de site van Rod Nikkel, die over Factors that Affect Tree Fit . De schouder hoort namelijk onder het zadel door te kunnen bewegen.

Een westernzadel hoort echt achter het schouderblad te liggen, zie oa een zin uit de link die je gaf:
Citaat:
The traditional Western tree is built to fit right behind the shoulder blade and shaped so that as the horse’s leg is moved forward, the back corner of the shoulder blade will slip under the rounded front edge of the bar.

Bij het bewegen van elk paard roteert het schouderblad naar achter en moet de boom ruimte hebben om dat schouderblad ongehinderd te laten passeren. Ik zie erg vaak westernzadels OP het schouderblad liggen (enige voordeel daarvan is dat ze minder snel te lang zijn) maar dit hoort dus echt niet zo.

Overigens wordt bij schouder soms wisselend gesproken over schouder blad (dat is voor mijv dus de schouder) en schouderspier, triceps...
Hoe het schouderblad in de romp ligt is verschillend per paard, of ze nu smal of breed zijn... Sommige schouderbladen staan heel schuin en vallen daarmee mooi in de romp. De moeilijke schouderbladen zijn de "uitstekende" schouderbladen die als bollen buiten de romp staan. Vaak roteren ze wel iets naar binnen (gelukkig) maar ze kunnen heel makkelijk problemen geven (overigens voor engels net zozeer als voor western...)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:25

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:35

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Ik ben even niet mee denk ik, sorry..
Moragh?

Ah, het viel mee... ben al bijgelezen en werd geroepen ;)

Ik weet niet helemaal naar welke opmerking over geometrie nu verwezen wordt eigenlijk... Is dat uit een oud topic of mijn recentere opmerking over bomen en bruggen? Dus dat het materiaal in combinatie met de vorm eromheen of vorm van de boom zelf de sterkte geeft?

Ik ben natuurlijk geen boommaker en zelfs geen zadelmaker dus hoe eea qua sterkte en geometrie precies werkt weet ik niet... Ik ben meer iemand van de praktijk, de uitvoering. Ik heb inmiddels al heel veel paarden en veel verschillende zadels gezien en gepast... En ook inmiddels een heel aantal zadelmakers gesproken heeft. Wat het ontzettend verwarrende is, is dat er zoveel verschillende meningen zijn van verschillende experts... En dan zijn die ook nog heel uitgesproken ook ;) Voor mij is het dan zoeken naar hun theorie tov de zadels en de paarden die ik ermee zie (plus de mensen die erop zitten.... )
Maakt dat ik dus ook soms afwijk van adviezen, want ik heb geleerd dat met paarden dingen nooit zwart-wit zijn....
Het perfect liggende zadel kan met een slecht zitten mens toch niet goed zijn en andersom zelfs ook wel....
De combinatie van die 3 moet gewoon werken...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:37

Cambiar schreef:
Ik vraag wel heel erg door, maar negeer maar als het teveel wordt :o .
Kun je zien of zij uitstekende schouderbladen heeft, of moet ze daarvoor bewegen?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-46DJILUV.jpg

Geen probleem hoor ;)
Is op deze foto moeilijk te zien... (en zwart paard is dan altijd wat moeilijker 2D)
Je kan het prima van de buitenkant zien... Zit nu op de bank met de laptop, maar zal ff zoeken naar een foto (zal ik wel op mijn werk compu hebben vrees ik, dus dat zou evt later komen)

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:41

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:59

Jij bent geniaal :D +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:12

Moragh schreef:
Ik weet niet helemaal naar welke opmerking over geometrie nu verwezen wordt eigenlijk... Is dat uit een oud topic of mijn recentere opmerking over bomen en bruggen? Dus dat het materiaal in combinatie met de vorm eromheen of vorm van de boom zelf de sterkte geeft?

Ik ben natuurlijk geen boommaker en zelfs geen zadelmaker dus hoe eea qua sterkte en geometrie precies werkt weet ik niet... Ik ben meer iemand van de praktijk, de uitvoering. Ik heb inmiddels al heel veel paarden en veel verschillende zadels gezien en gepast... En ook inmiddels een heel aantal zadelmakers gesproken heeft. Wat het ontzettend verwarrende is, is dat er zoveel verschillende meningen zijn van verschillende experts... En dan zijn die ook nog heel uitgesproken ook ;) Voor mij is het dan zoeken naar hun theorie tov de zadels en de paarden die ik ermee zie (plus de mensen die erop zitten.... )
Maakt dat ik dus ook soms afwijk van adviezen, want ik heb geleerd dat met paarden dingen nooit zwart-wit zijn....
Het perfect liggende zadel kan met een slecht zitten mens toch niet goed zijn en andersom zelfs ook wel....
De combinatie van die 3 moet gewoon werken...

Inderdaad, ging over die constructie van die bruggen, lijkt me bij de Malibaud toch zo geen bruggen-verhaal. De seat is opgebouwd zoals bij een westernzadel...lagen over elkaar, geen bruggenconstructie.
Neen, zwart-wit denken moet je serieus afleren bij alles wat met paarden te maken heeft :D , deze les heb ik ook al geleerd.
De geometrie is vooral een probleem voor de boommaker en nadien zullen wij moeten bepalen waar de plaats van de ringen voor de singel en de beugelophanging moeten komen veronderstel ik.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-10-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:32

Kijk: bij een brug kan je een zware sterke constructie hebben, de ouderwetse basisbrug zeg maar...
Maar je kan ook een moderne brug hebben, die met veel lichter materiaal is gemaakt, maar waarbij de sterkte gehaald wordt uit de vorm en werking van het materiaal... of bv een hangbrug... zelfde idee: licht materiaal, andere constructie en dus andere geometrie.
Beiden werken, maar de uitvoering (en bijbehorende kennis) is heel anders...

Je kan in een zekere zin de McClellan, maar ook de western boom zien als de 1e soort brug: de sterkte wordt bepaald door de boom an sich: een stuk hout in een bepaalde vorm die beproeft is en werkt.
Een zadel met een kunststof boom kan hetzelfde werken (stevig stuk plastic uit 1 stuk) maar een modern zadel met een hele lichte of zelfs iets buigbare boom zal zijn stevigheid ergens anders uit moeten halen... Een ronde vorm is bv relatief heel sterk (zie ook weer bruggen, maar ook bv de kap van een polyester trailer... Zolang het rond is is het heel sterk, het zelfde materiaal recht is lang zo sterk niet... (niet dat zadelbomen zo enorm rond zijn, maar het gaat om het spelen met krachten)

Ben ik nog een beetje te volgen?

Ga je nu aan de ouderwetse boom of brug sleutelen dan ga je risico's lopen, want de factoren die de brug sterk maakten worden veranderd. Dus je moet dan heel goed opletten of de boom (o brug) nog stevig genoeg is.

Idem overigens met een modernere constructie, want daar liggen de factoren van de verschillende krachten nog veel gevoeliger.

We kwamen hierop omdat (ik geloof) Francis zich afvroeg of een carbonboom wel sterk genoeg was.
Ik denk dus zo kaal niet. Maar onder de juiste spanning gebracht met het omhullende materiaal kan je wel degelijk een heel sterk (en licht) zadel krijgen. Mits dus heel veel kennis....
Laatst bijgewerkt door Moragh op 19-10-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:35

Moragh schreef:
Bij het bewegen van elk paard roteert het schouderblad naar achter en moet de boom ruimte hebben om dat schouderblad ongehinderd te laten passeren. Ik zie erg vaak westernzadels OP het schouderblad liggen (enige voordeel daarvan is dat ze minder snel te lang zijn) maar dit hoort dus echt niet zo.

Toch zie je dat in 99 van de 100 gevallen wel gebeuren. Zelfs wanneer er met een kale boom gepast wordt, wordt geaccepteerd dat de rand van het schouderblad onder de boom door loopt. Leg je de boom achter het schouderblad dan komt het zadel echt veel te ver naar achteren te liggen en ook wel zoveel dat je dat niet alleen met een kortere boom op lost (zo kort zijn ze er niet zeg maar).
Denk dus ook dat daar het gros van de pasproblemen bij westernzadels vandaan komt. Als er dan ook nog een nauw aansluitende boom gekozen wordt in plaats van eentje met meer flare (naar buiten toe afgerond/uitbuigend zeg maar, zodat het schouderblad er dus ook onderdoor kán draaien), dan heb je echt een probleem.

Moragh

Re: Gezocht: adressen McClellan of endurance bomen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:44

Inderdaad Francis, er wordt teveel van de officiële manier van zadelen en passen afgeweken om de paarden toch maar van een westernzadel te kunnen voorzien.
En toegeven, met het zadel op de schouders ijn ze niet meer te lang en past de singel vaak wel op de juiste plaats. Maar het paard kan zijn schouders niet fatsoenlijk meer bewegen.

Ook met de westernpaarden zie je (denk ik?) dezelfde trend als met de "gewone" paarden: ze lijken steeds korter (meer in het vierkants model dan in het rechthoeksmodel) te worden.
Als de zadels dan niet mee veranderen heb je een probleem.

Bij de engelse zadels lijken een aantal (minder traditionele en soms zelfs nieuwe) merken dat door te hebben en die zijn dingen aan het aanpassen. Zelfs inmiddels bij de Ijslandse zadels (wat ook een drama was...)
Bij de westernzadels zijn ze nog niet zover helaas, ik hoop dat ook daar het kwartje een keer zal vallen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:58

Klopt Moragh, ze worden idd steeds korter. Daarnaast ook steeds meer 'weke' ruggen en overbouwde paarden of zoveel spier op 't kruis dat die al voor ellende zorgen... de rug van de gemiddelde quarter/paint wordt er niet makkelijker op helaas. Dat helpt natuurlijk ook allemaal niet.
Denk dat heel wat paarden vrij in de wei een stuk ruimer lopen dan onder 't zadel! De ellende is dat veel paarden ondanks het ongemak hun werkje gewoon blijven doen en een eigenaar het dus niet door heeft dat er iets niet goed zit. 't Is lang niet altijd zo dramatisch dat er echt heftige reacties ontstaan, vaak is het een kwestie van wat korter lopen of andere vage dingen waarvan men denkt het trainingstechnisch op te kunnen lossen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:12

Moragh schreef:
Kijk: bij een brug kan ......

Dit is helemaal duidelijk Moragh, thx ;)
Inderdaad die carbonboom, daar kwam die bruggenconstructie ter sprake.
Ik zorg er ten eerste voor dat ik een sterke boom gebruik, wellicht hout overtrokken met rawhide. Als ik de boom zie van malibaud in die video op youtube, dan lijkt die toch een nogal sterk herbewerkte McClellan zoals Bandida uitlegde en aan zo iets kan ik niet geraken. Dat geeft ook niet, want dat past haar toch niet :D, maar ergens wil ik graag deze geometrie evenaren want die is super . Als ik deze boom laat maken (mijn voorkeur gaat naar deze herbewerkte Portuguesa):
Afbeelding
dan is die totaal verschillend van de Malibaud-boom en dan krijg ik ook een totaal ander zadel ivm geometrie. Jammer dus dat ik niet zal kunnen testen of die ook wel degelijk goed zit....maar zal dan wel weer volledig op maat zijn voor het paard.
Ik vraag me af waarom Malibaud overgegaan is op een fiberglass boom, zelfs voor de ecuyer, misschien voor de lichtheid en omdat het makkelijker gaat om op maat te maken? Ik veronderstel dat hout toch nog een iets 'levendiger' materiaal is die geschikter is om een boom uit te maken en beter torsiekrachten verdraagt. Ik geef opleidingen van oa skimateriaal en daar zijn de goedkope ski's voorzien van een gespoten kern, wat minder feedback geeft en ook een minder goeie 'rebound'. De duurdere ski's zijn opgebouwd uit laagjes hout. Dat zijn dingen die ik me zo afvraag, toch leuk om te bomen over bomen zoals iemand me hier ook al zei :-)
Nog even deze foto, waauw...ik was zelf van zin om een soort donkerbordeaux te nemen als kleur van het leder, hier zie ik hoe mooi dat is op een zwart paard :~ :
http://www.malibaud.com/Photos.html#19

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:33

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:42

Haha, ik reageerde in het andere topic. Ik had het ook al gezien, wat dacht je. Zo'n oudje vind ik zeer mooi, was er weg van. Wellicht zal het te lang zijn voor m'n paardje, die mevrouw zei dat het 61-62 cm lang was. Hangt wellicht ook af tot waar het dragende gedeelte komt. Zo iets is wel zwaar... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:46

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:47

heel veel zielen en zlfde MP pagina/bokt link ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:48

Da's dezelfde Bandida. Op MP dus ook foto's.

edit tegelijk Moragh... :D

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:49

Jammer dat de latigo holder kapot is , ben wel nieuwsgierig wie 'm gemaakt heeft

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:55

paintgek schreef:
Jammer dat de latigo holder kapot is , ben wel nieuwsgierig wie 'm gemaakt heeft

Die is bij dit zadel wel héél simpel te vervangen. Beetje leerbewerker kan dat er ook authentiek uit laten zien.