Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bandida schreef:Cambiar schreef:Vroeg me ook af of iemand een voorbeeld heeft van een kale malibaud boom...
Als je een fotootje neemt van een randonnée, dat is eigenlijk de boom. Buiten een laagje vilt en een laag leder zit er niks aan.
Even kijken of ik er hier eentje heb.
Cambiar schreef:Als dat de zadelboom is, waar zit die ingewikkelde geometrie dan in? Dan kan je toch gewoon meten waar de ringen voor de singel moet zitten en de beugelophanging? Dus wat Moragh zei dat er een zeer ingewikkelde geometrie aan te pas komt, waarin zit die dan? Dat is dan toch meer iets voor de boommaker die geometrie?
Francis schreef:Een westernzadel ligt wel over de schouder, daarom is die pasvorm dus zo belangrijk en daarom noemde ik eerder die link naar die andere pagina op de site van Rod Nikkel, die over Factors that Affect Tree Fit . De schouder hoort namelijk onder het zadel door te kunnen bewegen.
Citaat:The traditional Western tree is built to fit right behind the shoulder blade and shaped so that as the horse’s leg is moved forward, the back corner of the shoulder blade will slip under the rounded front edge of the bar.
Bandida schreef:Cambiar schreef:Als dat de zadelboom is, waar zit die ingewikkelde geometrie dan in? Dan kan je toch gewoon meten waar de ringen voor de singel moet zitten en de beugelophanging? Dus wat Moragh zei dat er een zeer ingewikkelde geometrie aan te pas komt, waarin zit die dan? Dat is dan toch meer iets voor de boommaker die geometrie?
Ik ben even niet mee denk ik, sorry..
Moragh?
Cambiar schreef:Ik vraag wel heel erg door, maar negeer maar als het teveel wordt.
Kun je zien of zij uitstekende schouderbladen heeft, of moet ze daarvoor bewegen?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-46DJILUV.jpg
Citaat:Vroeg me ook af of iemand een voorbeeld heeft van een kale malibaud boom...
Moragh schreef:Ik weet niet helemaal naar welke opmerking over geometrie nu verwezen wordt eigenlijk... Is dat uit een oud topic of mijn recentere opmerking over bomen en bruggen? Dus dat het materiaal in combinatie met de vorm eromheen of vorm van de boom zelf de sterkte geeft?
Ik ben natuurlijk geen boommaker en zelfs geen zadelmaker dus hoe eea qua sterkte en geometrie precies werkt weet ik niet... Ik ben meer iemand van de praktijk, de uitvoering. Ik heb inmiddels al heel veel paarden en veel verschillende zadels gezien en gepast... En ook inmiddels een heel aantal zadelmakers gesproken heeft. Wat het ontzettend verwarrende is, is dat er zoveel verschillende meningen zijn van verschillende experts... En dan zijn die ook nog heel uitgesproken ookVoor mij is het dan zoeken naar hun theorie tov de zadels en de paarden die ik ermee zie (plus de mensen die erop zitten.... )
Maakt dat ik dus ook soms afwijk van adviezen, want ik heb geleerd dat met paarden dingen nooit zwart-wit zijn....
Het perfect liggende zadel kan met een slecht zitten mens toch niet goed zijn en andersom zelfs ook wel....
De combinatie van die 3 moet gewoon werken...
Moragh schreef:Bij het bewegen van elk paard roteert het schouderblad naar achter en moet de boom ruimte hebben om dat schouderblad ongehinderd te laten passeren. Ik zie erg vaak westernzadels OP het schouderblad liggen (enige voordeel daarvan is dat ze minder snel te lang zijn) maar dit hoort dus echt niet zo.
Moragh schreef:Kijk: bij een brug kan ......