WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:21

Needje schreef:
Dus is dan de Wow de oorzaak van de problemen, of was je dat zelf door door te rijden....

Je weet niet of ik heb doorgereden en in wat voor een tijdsbestek dit speelde en hoe ik aan mijn ervaringen ben gekomen. Je kent alleen het stukje wat hier staat.
Laten we heel duidelijk stellen dat wat ik deed in goed overleg met Bodegraven, mijn instructrice, Steffi van der Laarse en de fysio was.

Als dit je manier is om mensen met mindere ervaringen uit het WoW topic te halen dan snap ik wel dat mensen liever via PB hun slechte ervaringen bespreken.

Needje

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:03

Helemaal niet. Ik stel gewoon een vraag.
En idd, men moet afgaan op wat hier verteld wordt. En daar haal ik uit dat je doorgereden hebt terwijl je paard aangaf ergens last van te hebben.
Of dat nou in overleg is geweest met de hele riedel staat daar imo los van. Ik vraag alleen of je het op deze manier wel aan alleen het zadel kan toewijzen dat je paard uiteindelijk een peesprobleem had in de rug, of dat dit dus gekomen is omdat je door moest rijden. (overigens mis ik in het rijtje ook de WOWfitter)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:09

Belker: Hoe heeft bodegraven gemeten, met jou op het zadel of naast het zadel.

In principe als wat voor zadel dan ook goed ligt, geeft het geen problemen. Ligt het niet goed, dan geeft eerder problemen. Wow kan ook niet goed liggen. Dat zeggen ze zelf ook. Het is niet het zadel wat ieder paard past.
Persoonlijk vind ik een aantal wow zadels hier in Nederland slecht aangemeten, maar dat vind ik ook van een groot aantal wolzadels. Dat maakt niet meteen dat ik een Wow slecht vind, of dat ik een Kieffer, Albion, Anky slecht vindt.
Ik vind het raar dat Bodegraven meteen wow de schuld geeft zonder verder te kijken. De fitter speelt nog een rol, de rijstijl, de ontwikkeling van het paard enz. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat Bodegraven zo'n oordeel geeft.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:25

Ze hebben zadel en rugmodel los van elkaar gemeten. conclusie was dat door de lucht het zadel conform zijn model van rug was. Ze hebben bij mij niet gezegd dat het WoW zadel slecht was. Alleen dat de ontstekingen die er zaten conform de pasvorm van het zadel was.

Needje, ik heb hem niet veel gereden. Hij had zich in het land aangetikt en daarvoor was ik in een periode van 3/4 maanden al 2 keer naar Bodegraven geweest. De laatste controle was zijn been in orde, maar hij bleef extreem wakker en dominant als ik hem reed. Dat hebben we telefonisch doorgesproken en het advies was om hem zijn energie kwijt te laten raken en hem meer in het werk te zetten omdat het been goed was.
Omdat hij met opstijgen spanning bleef houden heb ik hem vooral voor de wagen getraind. Als ik hem onder de man reed ging hij braaf aan het werk. Als we hem loszetten ging hij als een idioot te keer. Vanuit historie wist ik dat hij dus ergens last van had. Met deze klachten zijn wij terug gegaan. Ik dacht namelijk aan een reststukje van het been. De reden dat ik dus geen fitter erbij heb gehad is dat ik nooit verwacht had dat er dit uit zou komen.

2005, ik vind het ontwerp van de WoW goed, maar ik heb twijfels over de luchtvulling. Je hoort mij nergens het zadel afkraken, ik heb zelf alleen twijfels over de luchtvulling.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:32

OK, duidelijk.
Ik had alleen na deze "uitslag" wel degelijk de fitter op de hoogte gesteld.
Al is het op zich wel raar dat als je echt zo weinig met het zadel gereden hebt, dat het dan nog deze blessure kon veroorzaken. :=
Ik zélf kan het me bijna niet voorstellen dat lucht zoiets kan veroorzaken. Mijn zadel de kussens zijn heerlijk zacht en de rug van mijn paard nu ook. Als ik nu een wolzadel voel vind ik die krengen maar hard. :D
(uitzonderingen wel daargelaten)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:37

Daarom heb ik oop de Equitana ook met de bedenker van WoW gesproken.
De vulling van mijn wolzadel gaat er nu ook elke 2 tot 3 jaar uit en wordt dan vernieuwd. Verder rij ik met een bontsjabrak. Het dier loopt daar fijn mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:38

Slim. En als ie verder goed loopt nu lekker zo laten.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:02

Jammer dat er bijna geen fitters meer zijn in Noord-Holland..

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:13

Weet iemand nog een goede WoW zadelmaker in de omgeving van Utrecht?! De lucht is namelijk zo goed als bijna uit mijn zadelkussens..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:14

Ik heb Kerry. Hij komt niet uit de buurt, maar komt wel. :D

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:31

Even een vraagje. Ik ga weer springen en nu kan ik springzweetbladen overnemen, maar nu vraag ik me af als ik iedere week van bladden verwissel wat voor effect dat heeft op de schroeven en de schroefgaten.
Zouden jullie dit aanraden of gewoon een springzadel ernaast??

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:24

Hier ook een tevreden WoW-gebruiker!

Toen eengeleden m'n pony vast zat in de rug, liet ik een osteo komen. Die zei dat het zadel niet geheel goed lag, maar het met wat bij te vullen goed kwam. Zo gezegd, zo gedaan, zadel laten bijvullen.
Echter bleef hij die pijn in zijn rug houden (dit laat hij zien dmv te bokken, maar echt rodeo, precies een pony die nog nooit een zadel op z'n rug had gehad). We lieten dan een andere osteo komen, hij zat idd weer vast, terwijl er eigenlijk niet zoveel tijd tussen die eerste osteo zat en deze dan. Ik wou eigenlijk het paardrijden opgeven, en gewoon gezellig met hem gaan wandelen.
We gingen eerst naar het Drunens Ruiterhuis omdat ze me die aanraadden, ivm zadels. Die zei dat m'n zadel nog perfect paste, dus we trainden weer door.
Ik zat wat op het internet te zoeken, en toen kwam ik uit bij een vrouw die zich bezig hield met het rechtrichten van het paard, alles ontspannen, niets forceren. Ik dacht; Ideaal!
Ik gaf het paardrijden terug een kans, en toen we daar aankwamen, was het eerste dat die vrouw zei: Het zadel ligt voor geen meter.
Gelijk kreeg ik haar WoW zadel om op m'n pony te leggen, wat was dat een verschil! _/-\o_
Ik heb haar WoW zadel een tijdje mogen gebruiken, omdat ik geen geld had om er zelf eentje te kopen. Maar ik moest en zou een WoW zadel hebben!
Osteo was nog eens geweest, en die zei dat er een groot verschil was! Hij zat nog op 2 plaatsen vast (bij de schoft, dat was eigenlijk een drukplek van het vorige zadel en dan nog ergens vanachter, aangezien hij daar een torsi had, dat kwam door een val). Nu, sinds oktober heb ik een WoW zadel! Ik wil niets anders meer!
En nu wil het toch juist lukken dat m'n paard hetzelfde zadel heeft als de pony (voorlopig toch nog, hij is nog jong, dus hoogstwss zal er toch nog een 2e WoW moeten komen :'))

Ik kan er niets negatiefs over zeggen, mijn pony had echt terug plezier in het rijden, geweldig gewoon!

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:33

steinstein schreef:
Even een vraagje. Ik ga weer springen en nu kan ik springzweetbladen overnemen, maar nu vraag ik me af als ik iedere week van bladden verwissel wat voor effect dat heeft op de schroeven en de schroefgaten.

Ik wil dit ook gaan doen, en me fitter heeft gezegt dat dit geen probleem moet zijn. :j

Anonimo_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:11

Ik heb 2 sets zweetbladen, maar moet er niet aan denken elke week te wisselen, qua tijd en ik merk wel dat nu naar een paar x wisselen de schroeven en gaten er ook niet beter van worden.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:42

Anonimo_h schreef:
Ik heb 2 sets zweetbladen, maar moet er niet aan denken elke week te wisselen, qua tijd en ik merk wel dat nu naar een paar x wisselen de schroeven en gaten er ook niet beter van worden.

Zoiets dacht ik ook al dat het niet ten goed is voor de schroefgaten. Koop er denk ik naar simpel spring zadel bij

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:20

ik denk dat als je goed gereedschap gebruikt, dat dus precies past in de schroef en een klein beetje vet op de schroefdraad doet en er netjes recht inzet iedere keer dat het moet kunnen, als het scheef gaat of met braampjes dan slijt het schroefdraad

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:22

Ik heb contact opgenomen met Iris Smalbeek voor een passessie. Ik hoop straks ook mijn ervaringen te kunnen delen hier :)

Heeft iemand hier zijn of haar WOW onlangs ingeruild bij Drunens Ruiterhuis?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:45

Een stalgenoot heeft vorige week een wow van het Drunens Ruiterhuis geprobeerd, ze heeft hem niet genomen. Hij zag er erg netjes uit vond ik!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:54

Drunen kan nog niet eens een normaal zadel opmeten, laat staan een Wow. :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:59

Is er iemand die weet of er in het Noorden (Groningen) iemand is die WOW zadels kan vullen etc?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:01

Needje schreef:
Drunen kan nog niet eens een normaal zadel opmeten, laat staan een Wow. :+

_O-

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:02

Maar Drunen neemt wel wow in? Hoe vullen ze dat dan bij, hebben ze de spullen er voor?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:05

2005 schreef:
Maar Drunen neemt wel wow in? Hoe vullen ze dat dan bij, hebben ze de spullen er voor?

Denk dat ze daar weinig mee doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:10

2005 schreef:

Wat ik begreep dat je dan dus gewoon een wowfitter moet nemen want daar doen ze niets mee....

zadelhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:18

steinstein schreef:

Beste steinstein,

Je kunt de zweetbladen gerust wekelijks wisselen, mits je de schroeven er netjes recht in draait. Zodra je weerstand voelt, niet verder draaien, doe je dit wel dan draai je het schroef draad stuk. Je kunt dit het beste doen met de bijgeleverde sleutel, als je een boor gebruikt, dan voel je de weerstand niet zo snel en heb je sneller kans dat je het schroefdraad stuk draait. (mocht je het schroef draad toch stuk draaien, dan kan dit weer gerepareerd worden).

Ik ben zelf wow zadelpasser en mijn demo spullen worden bijna dagelijks in en uit gedraaid en er is nog nooit iets stuk gegaan.